Gå til innhold

Ivrig hest


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Gjest Klaveret

Jeg ser at det er en del som driver med hest her inne og tenkte derfor å be om råd med noe jeg sliter med.

Hesten jeg trener er traver, men for å få litt variasjon i treninga rir jeg den to ganger i uka. Den er helt grei på alle områder bortsett fra at den går så fort! Den øker stadig og ender som regel i trav om jeg ikke holder den igjen, og det er ikke bare lett det heller. Det er så godt som umulig å få den til å stoppe helt, da rygger den heller. Når vi rir tar jeg ofte små volter eller rir litt sikk sakk bare for å roe ned og avbryte den økende skritten. Hesten er ikke spesielt hard i munnen, så det er ikke der det ligger.

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å få roligere turer? Er innstilt på å jobbe og at det kan ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg burde vel strengt tatt ikke svare her, siden jeg sliter en del selv, hehe. Men ja, jeg kjenner til travere og de er ikke akkurat luntetrav som er favoritten. Det jeg har gjort er å konsekvent kutte ut trav når vi er på tur. Tur er tur, og da skritter vi. Har også prøvd en del med tempovekslinger innen skritt (er ikke så glad i trav, for da tar fort hesten overhånd). Men også som du sier, volter, sikksakk osv. skjerper hesten og den må konsentrere seg. Når jeg en sjelden gang har travet (gjorde det litt tidligere), skjedde det alltid i oppoverbakker. Følte meg tryggere da, men faren for at hesten da blir giret er jo stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han når du leier? Kanskje trene litt fra bakken, om han har vanskelig for å skjønne at skritting med rytter på betyr skritting. Si "rooolig", med rolig stemme når han blir for ivrig. Så han lærer seg dette til du rir.

Er det på vei hjem, eller hele turen?

Sliter ikke så mye med dette selv, men har da ridd noen ivrige hester oppigjennom åra :)



Anonymous poster hash: 6cc63...09a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ofte et kjent problem hos enkelte travere. Spesielt de som er aktive innenfor sporten. Det sies at travere gjerne er "harde å stoppe" fordi de ofte svarer med å øke travet når de føler "press" i munnen. Nettopp fordi de bruker press for å øke tempo under løp. Da det ikke er lov til å starte med pisk i travløp i Norge, "må" man jo formidle øking av fart/steg på annen måte. Ergo, da bruker de ofte(ikke alltid) press med tømmene for å få hesten frem.

Jeg vil uansett råde deg til å starte på bakken! Da får du opparbeidet respekt og tillit. Og det er alfaomega for å få til ting fra ryggen. Leieturer er en veldig kjekk måte å starte på. Etterhvert kan du jo feks tømmekjøre/tømmelongere/longere for å se hvordan hesten leser deg og hvordan den reagerer på kroppsspråket ditt. Jeg vil også råde deg til å se hvordan din hest reagerer på trykk når du leier/longerer den. Da får du på en måte "kartlagt" litt om hvordan hesten oppfører seg mot både trykk og signaler.
Nå vet jo ikke jeg hvordan denne hesten er, hverken å kjøre eller å ri, men dette er ting jeg selv har jobbet med da jeg var borti en hest som var noe "hard."


Et annet tips kan jo være å se om den har låsninger evt andre plager. Da noen hester har en tendens til å "løpe" fra smerten.
Uansett, masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Takk dere for gode innspill!

Å bare skritte er ikke et alternativ i det lange løp, men absolutt noe som kan prøves i en periode.

Hesten er akkurat lik når jeg leier den på tur. Har gjort det endel nå i det siste pga skade og den vil stadig øke tempoet da også. Sånn sett er det lettere å ri enn å leie. Men jeg ser jo poenget med det.

Longering er en fin ting! Tror jeg skal veksle litt fremover mellom diverse bakketrening og ridning/kjøring.

Tusen takk for lykkeønskning og tips :blomst:

Endret av Klaveret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparader, halvparader, halvparader!

Anbefaler deg å søke på youtube for tips og triks for å få til dette om du ikke er en dreven dressurrytter. Husk at du skal ri med setet og kun støtte med tøylene.



Anonymous poster hash: d32d3...4c9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk dere for gode innspill!

Å bare skritte er ikke et alternativ i det lange løp, men absolutt noe som kan prøves i en periode.

Hesten er akkurat lik når jeg leier den på tur. Har gjort det endel nå i det siste pga skade og den vil stadig øke tempoet da også. Sånn sett er det lettere å ri enn å leie. Men jeg ser jo poenget med å her.

Longering er en fin ting! Tror jeg skal veksle litt fremover mellom diverse bakketrening og ridning/kjøring.

Tusen takk for lykkeønskning og tips :blomst:

Hvordan bitt ries/kjøres den med? :)

Longering er slettes ikke så dumt å legge inn litt nå og da. Selv om jeg foretrekker tømmekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Halvparader, halvparader, halvparader!

Anbefaler deg å søke på youtube for tips og triks for å få til dette om du ikke er en dreven dressurrytter. Husk at du skal ri med setet og kun støtte med tøylene.

Anonymous poster hash: d32d3...4c9

Sant nok. Skal lese meg litt opp ... det er det jeg har forsøkt jobbet med hele tiden, men vanskelig å få til ... det er nok her selve kjernen ligger, å få hesten til å lytte til mine signaler og ikke bare øke tempo.

Vi bruker et normalt tykt bitt. Har ikke lyst til å gå på noe skarpere siden den ikke er spesielt hard i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Hvordan bitt ries/kjøres den med? :)

Longering er slettes ikke så dumt å legge inn litt nå og da. Selv om jeg foretrekker tømmekjøring.

Vi bruker et normalt tykt bitt. Har ikke lyst til å gå på noe skarpere siden den ikke er spesielt hard i munnen.

Mener du vanlig tømmekjøring der du går bak hesten? Blir det noe anerledes enn å kjøre, slik vi gjør 3-4 ganger i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker et normalt tykt bitt. Har ikke lyst til å gå på noe skarpere siden den ikke er spesielt hard i munnen.

Mener du vanlig tømmekjøring der du går bak hesten? Blir det noe anerledes enn å kjøre, slik vi gjør 3-4 ganger i uka?

Skarpere/sterkere bitt gjør det som regel bare verre. Finnes dog unntak. Har du prøvd om hva hesten går "best" på? Da tenker jeg om du har prøvd vanlig trinsebitt, men prøvd ulike munnstykker?(Todelt, tredelt og helt.) Mange "strie" hester fungerer overraskende godt på feks rett muffe, da det ligger rolig i munnen uten å klype.

Ja, mener vanlig tømmekjøring. Men det er forutsatt at jeg har begynt økta med å jobbe "på bakken" før jeg går over på tømmekjøring. Da får man jo sett litt hvordan hesten er den dagen og gjør den obs på signaler. Jeg vet jo ikke om det blir noe annerledes for deres del da, men det har funket for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Tredelt eller rett bitt er en mulighet! Takk for tipset, det skal jeg prøve ut etter hvert :) Tror ikke tømmekjøring er noe for oss, men endel bakkearbeid står nå på timeplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg red travhester synes jeg det var til stor hjelp å ri den mens noen longerte. Og hele tiden øve på å få den mer lydhør for hjelpere. Og begynne i det små, som å korte responstiden på skritt/ full stopp for eksempel. Slik at hesten hele tiden venter på neste kommando fra deg, istedenfor å bare lunte/ fyke avgårde. Så kan man nærme seg trav etter hvert, enten når man allerede galopperer eller fra skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparader, halvparader, halvparader!

Anbefaler deg å søke på youtube for tips og triks for å få til dette om du ikke er en dreven dressurrytter. Husk at du skal ri med setet og kun støtte med tøylene.

Anonymous poster hash: d32d3...4c9

Amen! Eneste som funker på ekstraveren her. :)

Anonymous poster hash: 8f955...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Klaveret

Jeg burde vel strengt tatt ikke svare her, siden jeg sliter en del selv, hehe. Men ja, jeg kjenner til travere og de er ikke akkurat luntetrav som er favoritten. Det jeg har gjort er å konsekvent kutte ut trav når vi er på tur. Tur er tur, og da skritter vi. Har også prøvd en del med tempovekslinger innen skritt (er ikke så glad i trav, for da tar fort hesten overhånd). Men også som du sier, volter, sikksakk osv. skjerper hesten og den må konsentrere seg. Når jeg en sjelden gang har travet (gjorde det litt tidligere), skjedde det alltid i oppoverbakker. Følte meg tryggere da, men faren for at hesten da blir giret er jo stor...

Nå har jeg fulgt din metode om kun å skritte på ridetur og det gir gode resultater! Har holdt på med det i et par uker nå og vi nyter turene. Trener endel på å gjøre holdt og det går også bedre for hver gang. Jeg bruker mye stemme og gir masse ros. Det er nesten som om jeg ser hesten vokser av det. Den grunnleggende kommunikasjonen er også blitt mye bedre og jeg føler at vi er et godt team, ikke lengre "slosskjemper" i full fart. Det vi sliter litt med er nedoverbakkene, da vil hun helst bare rase utfor. Foreløpig blir det sidelengs og volter i bakken, men vi skal trene til også nedoverbakkene går i rolig skritt. Når tiden er inne skal vi gradvis begynne å trave forsiktig igjen. Dette tar nok tid, men det er morsomt når det stadig går bedre.

Takk for godt tips :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg fulgt din metode om kun å skritte på ridetur og det gir gode resultater! Har holdt på med det i et par uker nå og vi nyter turene. Trener endel på å gjøre holdt og det går også bedre for hver gang. Jeg bruker mye stemme og gir masse ros. Det er nesten som om jeg ser hesten vokser av det. Den grunnleggende kommunikasjonen er også blitt mye bedre og jeg føler at vi er et godt team, ikke lengre "slosskjemper" i full fart. Det vi sliter litt med er nedoverbakkene, da vil hun helst bare rase utfor. Foreløpig blir det sidelengs og volter i bakken, men vi skal trene til også nedoverbakkene går i rolig skritt. Når tiden er inne skal vi gradvis begynne å trave forsiktig igjen. Dette tar nok tid, men det er morsomt når det stadig går bedre.

Takk for godt tips :blomst:

Problemet til de fleste travere jeg kjenner, er jo at de sjelden eller aldri blir bedt om å stoppe helt på tur. En av de jeg red, var så ille at i det jeg stoppet, begynte han å snu. Det var det han var lært opp til av de som trente han foran vogn, når man stoppet, så skulle man snu :P

Løsningen er som flere her sier, repetisjon på overganger herfra og inn i evigheten. I alle fall føles det slik :P Overgang skritt-holdt, til det sitter. Tempovekslinger i skritt. Så startet vi overgang trav-skritt, i begynnelsen bare 5 travskritt og så tilbake til trav, dette fordi at han ikke skulle rekke å stresse seg opp. Så gradvis økning derfra. Og masse ros, for det er det gjerne ikke så mye av hos travhester som blir kjørt (noe jeg skjønner, for man sitter langt unna, jeg roser mye mindre når jeg kjører selv).

Nedoverbakker er forresten ofte krevende, rett og slett fordi det er tyngre for hesten å gå sakte nedover, enn å løpe. Det krever styrke å holde igjen farten nedover.

Anonymous poster hash: 09441...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig typisk for travere at de har et ekstra gir når de skritter også.

Dersom det er naturlig for han å ha en rask skritt ville jeg bare latt han jobbe på og gå i sitt tempo. Men dersom det øker på helt til den er oppe i trav (som ser ut til å være problemet her?!) så er det riktig som du gjør, å avbryte han.

Ser at det kan være litt stress på tur, spesielt dersom du rir sammen med andre som har roligere hester.

Da kan det være smart å legge deg "bak" de andre og rette kursen dersom han øker på og vil forbi.

Å trene på rolig gange kan også gjøres med longering feks. Når han vil gå for fort så setter du han tilbake (vanskelig å forklare hehe).

Jeg har ridd flere hester som går fort/stesser, og det med stress er kanskje det viktigste å være bevisst på. Prøv å legg merke til om hesten girer opp pga stress, fordi han er ivrig eller har den bare veldig raskt tempo?

Dersom det er stress kan turer i skogen i ulendt terreng være en fin øvelse for å roe den ned. La den få bryne seg på utfordringer og hindringer i terrenget så den må bruke hodet.

Anbefaler absolutt ikke sterkere bitt da det bare blir en ond sirkel.

Det er hvertfall min erfaring :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 28233...d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...