Gå til innhold

På barsel - tar de babyen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig dumt spørsmål. Er førstegangsfødende.

Lurer på om det er slik som på 'film', at det er et eget rom der alle nyfødte ligger (typisk forvekslingssituasjon).

Har du ikke baby hos deg hele tiden? Hva om du har lyst til det?

Anonymous poster hash: 198f0...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det er motsatt nesten :) at du får ha baby men tilbud om avlastning. Så bra :) senke skuldrene da.

Anonymous poster hash: 198f0...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har babyen hos seg hele tiden, stort sett hvertfall

Når jeg fikk førstemann hadde pleierne han inne hos seg noen timer det første døgnet, fordi han hadde svelget fostervann og var kvalm(gulpet/kastet opp) en del. Samt at han var litt kald, så de ville obserervere han litt. De gjorde nok det bedre en meg som var førstegangs.

Jeg hadde forsåvidt mer enn nok med meg selv det første døgnet(mistet en del blod)



Anonymous poster hash: ced25...894
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt babyen hos meg fra første sekund begge gangene. Første gangen fikk jeg beskjed om at jeg kunne be om avlastning på natta hvis jeg trengte det, men hun som kom på nattevakt var ikke enig i det. Så da fikk jeg i praksis beskjed om å ta meg sammen. :roll:

Men det er ikke lenger sånn at babyene blir lagt på et annet rom, nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke sånn lenger. Før var det sånn, da kom de inn med babyen når den skulle ammes og så tok de babyen med seg igjen. Så kvinnene fikk hvile skikkelig. Men selvfølgelig vil man ha babyen hos seg :)

Jeg var så sliten (hadde en slitsom fødsel og dagene etter var ikke lette, og en syk baby så vi ble der lenger) at jeg spurte om de kunne ha han en natt og ta han inn til meg når han skulle ammes. Men jeg fikk så dårlig samvittighet at jeg gikk og hentet han, ble overrasket over hvor mange babyer de hadde der. Trodde at alle var hos sine mødre.



Anonymous poster hash: 6a1b6...ccd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd noe tilbud om avlastning, men nå var jeg på barselhotell begge gangene.

Anonymous poster hash: 0cc16...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart å tenke på hvordan det var før, hvor man nesten ikke fikk ha babyene hos seg, til sammenligning. Det som var bra med det, var at det virket som det var mer fokus på at mor kom til hektene, mens en del vil si at mor-og-barn-vennlig sykehus egentlig betyr barn-vennlig sykehus. Nå vet man jo en del mer om at tidlig tilknytning mellom mor og barn er viktig helt fra starten, da, også mtp amming. Men jeg har hørt om flere som har vært helt på felgen etter fødsel fordi babyen bare gråter og de selv knapt har sovet på flere dager fordi de hadde en lang fødsel. Selv hadde jeg riktignok motsatt opplevelse første natta etter andre fødsel. Da tilbød en fantastisk nattevakt seg å ha babyen et par timer så jeg kunne få sove, da hun skjønte at jeg hadde ligget våken i timesvis.

Men jeg husker jeg faktisk fikk en irrasjonell tanke om at "tenk om de bytter babyen min", da hun trillet ham av gårde. Men de hadde jo satt på bånd på arm og fot, i tillegg til at han var helt umulig å ta feil av, da han for meg så annerledes ut enn de andre babyene der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager lå babyene på store saler og fikk møte mor når den skulle ammes. Far og søsken fikk se babyen gjennom et glassvindu. Besøkstiden var 45 minutter på kvelden. Dette var omtrentlig før 1975.

i dag skal mor ta vare på barnet sitt mest mulig selv. Unntaket er dersom barnet er sykt eller har plager friske barn ikke har og trenger ekstra oppfølging friske barn ikke trenger.

Anonymous poster hash: 59769...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dumt spørsmål. Er førstegangsfødende.

Lurer på om det er slik som på 'film', at det er et eget rom der alle nyfødte ligger (typisk forvekslingssituasjon).

Har du ikke baby hos deg hele tiden? Hva om du har lyst til det?

Anonymous poster hash: 198f0...18f

Du har baby hos deg hele tiden med mindre barnet må ha tilsyn på nyfødtintensiven eller du er så sliten at de mener at du heller trenger å sove litt. Da tar de gjerne barnet en liten stund dersom du som mor synes det er greit, men utover dette så er barnet hos deg hele tiden. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmora som jeg hadde utskrivningssamtale med sa at hun ser at nybakte mødre ofte er veldig slite etter et opphold på barsel. Spesielt om de må ha blitt der lengre enn normalt. Når hun selv fødte på 70-tallet hadde hun knapt babyen hos seg og hun var helt uthvilt når de dro hjem.

Var fordeler med sånn som det var, men hvem vil kun se babyen sin når man ammer? Ganske få. Det burde i dag vært mer fokus på enerom og barselhotell, ikke alle sykehus har dette. Vet om de som deler rom med 5 andre, jeg delte med en annen og det var slitsomt, delte rom med ei som ikke tok hensyn til at hun delte rom med noen.

Beklager avsporing, er en annen debatt dette.



Anonymous poster hash: 6a1b6...ccd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis får man ha de hos seg fra første stund. :)

Mitt barn ble hentet ned til nyfødtintensiven 3-4 timer etter fødselen, og der var han innlagt i 1,5 døgn før han ble skrevet ut til barsel. Har noen ganger fundert på om det bidro til at jeg ikke fikk morsfølelser for han før det hadde gått ganske lang tid. Denne gangen håper jeg sånn sett at jeg får ha baby hos meg hele tiden fra første stund. Det tror jeg nok er langt bedre for både mor og barn.

Men også at man skal ha mulighet til litt avlastning hvis man trenger det. Noen er tross alt helt ødelagt etter fødsel, og trenger å få sove litt. Ikke alle babyer sover hele tiden etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis får man ha de hos seg fra første stund. :)

Mitt barn ble hentet ned til nyfødtintensiven 3-4 timer etter fødselen, og der var han innlagt i 1,5 døgn før han ble skrevet ut til barsel. Har noen ganger fundert på om det bidro til at jeg ikke fikk morsfølelser for han før det hadde gått ganske lang tid. Denne gangen håper jeg sånn sett at jeg får ha baby hos meg hele tiden fra første stund. Det tror jeg nok er langt bedre for både mor og barn.

Men også at man skal ha mulighet til litt avlastning hvis man trenger det. Noen er tross alt helt ødelagt etter fødsel, og trenger å få sove litt. Ikke alle babyer sover hele tiden etter fødsel.

Tok flere uker før morsfølelsen min kom, nettopp fordi jeg ble så sliten på barsel og ikke ble uthvilt av å komme hjem. Hadde ungen mye med meg men det hjalp ikke. Men vi er forskjellige :)

Anonymous poster hash: 6a1b6...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok flere uker før morsfølelsen min kom, nettopp fordi jeg ble så sliten på barsel og ikke ble uthvilt av å komme hjem. Hadde ungen mye med meg men det hjalp ikke. Men vi er forskjellige :)

Anonymous poster hash: 6a1b6...ccd

Ja, det er jo ikke sikkert det hadde hatt noen betydning, men forskning tyder på at den første kontakten er viktig for tilknytningen. Likevel er det jo individuelle forskjeller begge veier, og man kan aldri vite om det var det ene eller det andre som gjorde det, eller om det hadde blitt sånn uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som det er sagt over: alle får ha babyene hos seg med mindre det er omstendigheter hos baby eller mor som gjør det nødvendig med tilsyn eller hvile.

Mulighet for avlastning varierer nok litt. Selv har jeg aldri blitt tilbudt det, verken på barselhotell eller på vanlig barselavdeling med tomannsrom. De siste gangene har det vært null problem, jeg syntes bare det var fint å være mest mulig i fred sammen med babyen. Men da jeg fikk min første, delte rom med en annen, og babyen min nektet å slutte og gråte med mindre jeg gikk fram og tilbake i gangen hele natten... da synes jeg det var litt slapt av personalet å sitte og skravle på pauserommet. Det hadde kostet dem så lite, og jeg var ung, uerfaren og ikke minst svimeferdig av trøtthet og smerter.

Nå er jo dette lenge siden, det kan hende det er annerledes nå. Men jeg råder i alle fall de som spør til at de må tørre å være litt frampå hvis det er noe de trenger.

Men hvis alt går bra og du er i god form, så ja- du får ha babyen hele tiden :) Og veldig ofte (dog ikke alltid) sover de i timesvis, så du får slappet av litt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min hos meg hele tiden, hadde ikke behov for noe avlastning.

Men det var flere av mødrene som hadde barn fra før så satte babyen på vaktrommet så de skulle få sove. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart å tenke på hvordan det var før, hvor man nesten ikke fikk ha babyene hos seg, til sammenligning.

Mamma husker fremdeles hvor forferdelig hun syntes det var. Alle lå på barsel en hel uke etter fødselen og man hadde ikke babyen hos seg annet enn ved mating.

Lillesøster sov en natt på vaktrommet så jeg fikk sove, ellers har jeg hatt alle med meg hvis jeg kunne (storebror lå på nyfødtavd noen netter, og da hadde jeg jo ikke noe valg).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første natten hentet de henne når hun skulle ha mat (rundt midnatt). Jeg var sliten etter en lang fødsel og lillemor måtte ha tillegg så første natten tok de seg av tillegget for meg. Etter de hadde gitt henne mat kom de inn for å informere meg om at hun hadde litt lav temperatur og at hun nå lå under varmelampe. Når jeg våknet kl 6 så ringte jeg etter henne. Natt nr 2 skulle hun være hos meg, men når jeg ringte for å få noe for nesen hennes (hun var rimelig tett etter fødselen) og da tok de henne i noen timer. Natt nr 3 så jeg ingenting til de.

Vi var på Barsel 1, som er avdelingen for de som trenger ekstra hjelp av forskjellige årsaker. Vi var der pga lav fødselsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...