Gå til innhold

Bichon havanais


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt to golden retrivere tidligere. Nå ser jeg på mindre raser, som kan være familiehund samtidig som at mine barn har anledning til å gå tur alene med den.( En golden er så sterk at ungene ikke synes det er greit å holde den tilbake om den får teften av noe artig )

Har sett på rasen Bichon havanais. Pelstell er ikke noe problem , den virker gøyal og vil være med på det meste? Vi liker å være mye ute, men føler for en hund som også kan slå seg godt til ro inne. Ønsker ikke gneldrehund heller. Og må være barnevennlig, (minsten går i første klasse nå).

Det som plager meg ,er at jeg leser at denne rasen ikke bør være alene hjemme på dagtid. Hos oss vil det ikke være folk hjemme mellom halv ni og to. Altså fem og en halv time Ca. Hva er deres erfaringer om denne rasen når det gjelder dette? (Vi er jo vant til golden som bare slår seg til ro og sover godt i dette tidsrommet...)

Er det andre små raser som er å foretrekke?

Anonymous poster hash: 11152...e0d

Anonymous poster hash: 11152...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle âme

Det finnes ingen hunderaser i verden som er barnevennelige, men det finnes unger som er dyrevennelige.

Men uansett: Søskenbarnet mitt har papillon, og den er i alle fall verdens beste. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt dette om bichon havanaise selv, at de ikke kan være alene hjemme. Personlig blir jeg veldig skeptisk til slike uttalelser, da det i min bok betyr at de avler bevisst på hunder med separasjonsangst.
Har bare god erfaring med rasen, men de individene jeg vet noe videre om har bodd hos pensjonister eller trygdede, så kan ikke si noe om hvor reelt det er at de ikke kan være alene.

Cocker spaniel, både engelsk og amerikansk, lundehund, dvergpuddel, tibetansk spaniel, bichon frisé og dansksvensk gårdshund er raser jeg vil anbefale. De er stortsett ganske enkle og greie å ha med å gjøre, spesielt er jeg fan av cockere + barn, da de er av en slik størrelse at de tåler litt hemsing og ikke føler seg truet av små-viltre barn, men fortsatt er små nok til at de lar seg håndtere av barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Havanais selv og angrer ikke et sekund. Jeg merker helt klart forskjell på han ift.større raser, han er mer masete og trengende. Min erfaring er at større hunder slår seg lettere til ro når en ikke er hjemme, og det er lettere å lære de det.

Men når det er sagt, så er ikke fem og en halv Time lengre enn hva han klarer fint.

Selv er jeg student og har 3-4 forelesninger i uken, går på trening, handler mat, shopper, deltidsjobb, besøk osv. Så han er hjemme alene cirka 5 timer hver dag. Noen ganger har jeg trening på morgenen og 5 t jobb på kveld, andre dager har jeg helt fri og hjemme hele dagen. Det fungerer greit, han ødelegger ikke noe. Men ligger stort sett å venter på meg, og sovner litt.

Merker han ikke slår seg helt til ro like godt som større hunder, samt at han er mer kontakt søkende og uselvstendig, så når han er ett år eller to vil jeg nok vurdere sterkt å kjøpe en valp til.

De er treige med å lære endel, vanskeligere å trene er min erfaring, men er også mye større personligheter.

Min har enda valpe pels, men vi velger å klippe, så er ikke så mye stell og floker.

Til neste hund ville jeg uten tvil valgt havanais igjen.

Alle elsker de, han går godt om med barn i ulik alder, og går veldig godt overens med alle andre hunder vi har møtt.

En smart liten sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

De jeg kjenner med havanais (tre familier) har en helt vanlig hverdag med begge i fulltidsjobb og unger som låser seg selv inn etter skolen. Null problem.

 

Det handler jo veldig mye om trening og tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er forøvrig alltid glad og med på alt. Du bør ta han med på det meste, er ikke glad i å være hjemme alene.. Men 5t ser jeg ikke på som noe problemer, uten å være ekspert.

Han er en skikkelig sofagris på dager hvor jeg er det. Og ellers er han med på lange turer. Med på alt og tilpasser seg veldig lett eieren.

Han vil gå etter deg over alt, og du vil komme til å sparke å tråkke på han flere ganger, for han er rett bak deg.

Han er ingen spesiell gneldre bikkje, overhode ikke. Men gir gjerne ett bjeff, og gir beskjed, prater og kommuniserer. Når det kommer besøk sier han ikke ett pip men står kjempe klar for å ta i mot gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Havanais nr to nå, og jeg anbefaler den på det varmeste!

 

Vår kan godt være hjemme alene en arbeidsdag, uten at det ser ut til å gjøre henne noe. Jeg tenker at hvor vellykket det der blir, avhenger veldig av hvordan man trener hunden på å være alene.

 

Vår erfaring med Havanais er at den er en skikkelig blid og lykkelig hund. Den elsker å være med familien på alt, enten det er aktiviteter eller slækking i sofaen. De vil aller helst være i umiddelbar nærhet til eier når man er utendørs, og er ikke en typisk stikke av-hund. De er lettlærte, og elsker både mentale og fysiske utfordringer. Vi har drevet litt med agility med våre (bare hjemmelagde løyper/hindre, altså), og de har lært det fort, og synes det er kjempegøy. man ser at de gliser, liksom :ler:



Anonymous poster hash: f3f67...17b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har Havanais nr to nå, og jeg anbefaler den på det varmeste!

 

Vår kan godt være hjemme alene en arbeidsdag, uten at det ser ut til å gjøre henne noe. Jeg tenker at hvor vellykket det der blir, avhenger veldig av hvordan man trener hunden på å være alene.

 

Vår erfaring med Havanais er at den er en skikkelig blid og lykkelig hund. Den elsker å være med familien på alt, enten det er aktiviteter eller slækking i sofaen. De vil aller helst være i umiddelbar nærhet til eier når man er utendørs, og er ikke en typisk stikke av-hund. De er lettlærte, og elsker både mentale og fysiske utfordringer. Vi har drevet litt med agility med våre (bare hjemmelagde løyper/hindre, altså), og de har lært det fort, og synes det er kjempegøy. man ser at de gliser, liksom :ler:

Anonymous poster hash: f3f67...17b

 

 

 

Tillegg: våre har alltiod sagt ifra når det kommer besøk, men jeg har ikke opplevd dem som gneldrete.

Anonymous poster hash: f3f67...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt store hunder, men vurderer Havanais sterkt senere. Den er nok en av de ytterst få småhundraser jeg kan tenke meg.

 

Har fått et veldig godt inntrykk av den rasen. 

 

Hvordan de takler å være hjemme alene, vet jeg ikke. Men jeg vil tro at de godt kan trenes til å være alene i 5 timer. 

Noen raser er mer avhengig av eier/familie enn andre, og de trives best når de er sammen med dem. Likevel bør det ikke være noe problem at hunden er alene 5 timer. Det handler også om linjer, så vær nøyr med valg av oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bichon frise havanais tispe på 10 år. Hatt hun siden hun var valp, verdens beste hund for meg. Trives godt hjemme i sofakroken, men ingen problem for å bli med på joggeturer eller andre lengre turer. Mest kosete hunden! Har 4 barn her hjemme, som hun har vokst opp med fra dag 1 i dette huset så de er hun godt vant til og minsten har hun i sengen sin hver natt. Ingen problemer med å være alene hjemme her, det har hun vært godt vant til siden hun var lita. Ikke har hun hatt noen sykdommer heller, men det er selvfølgelig inviduelt. Selvfølgelig er det litt stell med pels osv. Men alt i alt kunne vi ikke hatt en bedre familiehund!

Anonymous poster hash: e3a1d...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har havanaise og er i full jobb.

Jeg får ikke rost denne rasen nok!

Det er ingen problemer mht seperasjonsangst. Det er også svørt trygt å møte andre hunder ettersom de sjeldent føler seg truet. Jeg skriver sjeldent, men har selv aldri opplevd noe negativt.

Vår går mye løs og holder seg i nærheten.

De ER selskapssyke, men tåler fint å være alene. De er enkle og takknemlige p ha med seg overalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange og gode svar til meg! Vi skal bruke litt tid videre på rasevalg, men havanais frister veldig ja.

Anonymous poster hash: 11152...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...