Gå til innhold

Hest på helfor


Gjest Gjest_jarle_*

Anbefalte innlegg

Gjest Pia 30.08.08
Få med i kontrakten ang stell av hovene, dvs. noen bruker sko mens andre sverger til ...husker ikke hva det heter, men...de beskjærer bare høvene, og bruker ikke sko, men tror det spiller inn hvilke type hest, dvs. noen har jo sterke sunne hover, mens andre har litt problemer.

Og self at eier kan besøke hesten sin.

Barfot :) Og rase har ikke noe å si, det er ytterst sjelden at en hest ikke har gode nok høver, siden hovkvaliteten blir utrolig mye bedre av å dra av skoene.

(og nei, jeg er ikke barfot-fanatist, har hatt sko på mine hester, men jeg kan virkelig se fordelene ved å ha hesten barfot :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vimselot

Vet også at hester har det bedre uten å bli skodd... selv om det kan være vanskelig å ri når det er isglatt...

Hadde aldri sko på den hesten jeg hadde, hovene ble pleiet, men jeg måtte ta mye mer hensyn til hvilket føre det var ute, såpeglatt og speil-is, enn de som bare kan putte noen pigger i hesteskoene...

Dvs. uten rytter, klarer en hest seg uten sko, men da går de jo for det meste i trygge og kjente omgivelser i ett gitt område.

Vet ikke hvor god rytter jeg er, men middels kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Vet også at hester har det bedre uten å bli skodd... selv om det kan være vanskelig å ri når det er isglatt...

Hadde aldri sko på den hesten jeg hadde, hovene ble pleiet, men jeg måtte ta mye mer hensyn til hvilket føre det var ute, såpeglatt og speil-is, enn de som bare kan putte noen pigger i hesteskoene...

Dvs. uten rytter, klarer en hest seg uten sko, men da går de jo for det meste i trygge og kjente omgivelser i ett gitt område.

Vet ikke hvor god rytter jeg er, men middels kanskje...

Boots med pigger er tingen :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Si det til hesten da... :)

Har du så flink hest at den kan gå og handle selv i butikk? Hva om den kommer ut med høyhælte sko....

Det heter ikke å gå barfot, men er blitt mer kjent de siste åra her i Norge også, og har ett annet navn enn bare barfot...

...nå står det helt stille, mht til hva det heter... dvs de hestene blir aldri skodd, og utvikler høver på lik linje med mustanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Si det til hesten da... :)

Har du så flink hest at den kan gå og handle selv i butikk? Hva om den kommer ut med høyhælte sko....

Det heter ikke å gå barfot, men er blitt mer kjent de siste åra her i Norge også, og har ett annet navn enn bare barfot...

...nå står det helt stille, mht til hva det heter... dvs de hestene blir aldri skodd, og utvikler høver på lik linje med mustanger.

Jeg har alltid sett og hørt barfot, hvertfall :) Men det har helt sikkert et annet navn og. Alle hester kan jo få slike høver, da, med rett behandling og tid til å vokse ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Poenget er ikke at høvene skal vokse seg lange, de skal beskjæres men ikke på lik linje med en hest som blir skodd... Er sikkert noen som vet dette, men jeg står bom fast ang. navnet/uttrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pia 30.08.08
Poenget er ikke at høvene skal vokse seg lange, de skal beskjæres men ikke på lik linje med en hest som blir skodd... Er sikkert noen som vet dette, men jeg står bom fast ang. navnet/uttrykket.

Jeg vet jo det, men når høvene vokser ut har de ikke samme kvalitet som de som allerede er der. Ergo vil det være mulig å få "perfekt" kvalitet på høvene hvis de behandles riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

OK, jeg er en person som henger meg opp i ting når jeg ikke vet hvilket ord jeg leter etter, men det eneste andre navnet jeg kan finne etter å ha leita rundt på profilerte barfot-sider er Natural Hoof Care :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...