Gå til innhold

Hest på helfor


Gjest Gjest_jarle_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jarle_*

Skal sette ut hesten på for.. Hva bør jeg ha med i kontrakten? Finnes det noen standard-utgave av en kontrakt? Vil sikre meg best mulig, for å slippe styr som har vært tidligere, med plutselig tilbakelevering osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Robinie

Eg ville absolutt skrive ei kontrakt..

blei masse styr når eg hadde hest på for, den skada seg, og eg fikk mange tusenvis av kroner å betale.. grunna vi ikkje hadde avklart kven som skulle betale skader osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Hel-for betyr f.skjellige ting. Du kan sette den bort på helfor i stedet for å selge den, men da må du få med i kontrakten at om den vurderes solgt dvs. satt på en ny stall, så skal du konktaktes. Nå er det ikke alle som har opplevd det, men kjenner to som har opplevd det. Dvs, i det ene tilfellet ble hesten solgt, men avtalen var (skriftlig) at tidligere eier skulle ha førsterett til å kjøpe den tilbake, evt. finne nye eiere.

Håper noen vet mer om dette enn jeg, vet bare at en hest over 20 år ikke KAN BLI SOLGT, selv om det er en frisk sunn ponny, derfor lager mange kontrakter som kalles helfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en link med forslag til kontrakt:

Hestemarked

Er forøvrig veldig enig i at det er viktig med kontrakt når man skal sette ut hesten på for. Vet ikke om du snakker om hel- eller halvfor men regner med at det er helfor det er snakk om...

Vet også om flere som har i kontrakten at den som har hesten på halfor betaler forsikring på hesten. Kjenner noen som har en hest med forkalkninger, hesten var over en viss alder og det gikk ikk ean å forsikre den på nytt pga det og skadene i beina. Da de ønsket å sette bort hesten på for stod det i kontrakten at hvis hesten døde måtte de som hadde hesten på helfor betale 30000 kr til eierne isteden. Litt off topic... men greit å nevne. Selvom jeg mener at man absolutt bør ha en forsikret hest, og sørge for at den er det før man setter den bort på for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild
Hel-for betyr f.skjellige ting. Du kan sette den bort på helfor i stedet for å selge den, men da må du få med i kontrakten at om den vurderes solgt dvs. satt på en ny stall, så skal du konktaktes. Nå er det ikke alle som har opplevd det, men kjenner to som har opplevd det. Dvs, i det ene tilfellet ble hesten solgt, men avtalen var (skriftlig) at tidligere eier skulle ha førsterett til å kjøpe den tilbake, evt. finne nye eiere.

Håper noen vet mer om dette enn jeg, vet bare at en hest over 20 år ikke KAN BLI SOLGT, selv om det er en frisk sunn ponny, derfor lager mange kontrakter som kalles helfor.

Akkurat DET er det mange som bryter. Mange selger hester over 20 år. Og det gjør ikke noe så lenge de er friske og får et godt og varig hjem. De fleste hester blir langt over 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du MÅ ha kontrakt, vil jeg påstå!

I mine øyne er det uforsvarlig for hesten og settes ut uten kontrakt.

Den kan risikere å bli kasteball, og hvem tjener på det.

På den andre siden er det viktig at de som setter hesten ut og den som skal ha hesten er 100 % ærlig til hverandre. Hvem tjener på å være uærlige slik at man midtvinters (da det er vanskeligst å finne stallplass etc) med en hest man ikke vil ha, fordi eier/forvert har vært uærlig!

Jeg ville tatt med i kontrakten

-Om forvert er under 18 så må foreldrene underskrive og godkjenne det som står.

-1 mnd gjensidig oppsigelse ved vanlige forhold.

-Er det brudd på kontrakten, mishandling eller annet som strider i mot dyrevernsloven kan hesten hentes tilbake på dagen.

-Skriv opp hva som sendes med av utstyr. Gjerne inkl. forklaring av hvordan det ser ut/slitasje/skader etc.

-Vanlig slitasje må regnes med, men skader som oppstår pga uaktsomhet må erstattes med tilsvarende utstyr av forvert.

-Forsikring er det vanlig at eier dekker, og forvert resten. Få dette med.

-Hva hesten kan brukes til / ikke brukes til

-Om den kan leies ut videre til noen andre, om så bare for en tur, eller om det kun er forvert som skal ri / trene den

-At eier skal kontaktes ved store skader og holdes informert hele veien. Er det store skadeomfang så det beste er å la hesten slippe, skal dette kunne avgjøres i samarbeid med dyrlege av forvert, OM eier ikke er å få tak i. Dette for at hesten skal slippe å plages lenge fordi eier er utilgjengelig og hesten har f.eks brekt beinet

-Hva av utstyr som er lov å bruke på hesten (min ville jeg skrevet at det var totalt forbud å bruke pessoa-bitt etc. på)

Men kan skrive opp ting til man blir "sprø". Søk på forrytterkontrakt på nett, og jeg tror du vil få en del tips.

Jo mer skriftlig man har, jo bedre! Anbefaler å skrive ned ALT - selv om det kan virke som flisspikkeri!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil!

Det stemmer ikke at det ikke er lov å selge hester over 20 år. Denne ble opphevet for flere år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Det er feil!

Det stemmer ikke at det ikke er lov å selge hester over 20 år. Denne ble opphevet for flere år siden..

Link? Når ble denne loven opphevet?, flere år kan bety alt fra 40 til 4 år...

Vet hvorfor loven ble til, i alle fall en av grunnene. Det var fordi '"fattige" bønder kjøpte gamle hester på billig-salg for å ha hjelp på gården, og hesten(e) måtte slite, selv om de alt var utslitte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om MANGE hester som blir godt over 30 år, og som holder seg i fin form helt til de dør. Så lenge man gir hesten godt stell, godt för og trener hesten etter den etter alder og helse kan hesten leve lenge. Så kan ikke se noe problem i å selge en 20 år gammel hest eller så lenge den er i godt hold. Og man bør jo alltid ha en dyrlege sjekk på hesten før man kjøper den uansett.

Er ikke sikker på denne loven om å ikke selge hester over 20 år, men er grunnen til denne loven fattige bønder som trenger arbeidshester, så kan jeg ikke skjønne at den kan være aktuell nå i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Ja, Miss Ariel, det kan jeg også forstå, men det er ikke så mange år sia jeg var borti en sak, der loven enda stod bom fast.

Om noen har en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Jeg kjøpte hest i 98, 12 dager etter at hun ble 20... Hørte ikke noe galt om det (og vetrinær som fortok sjekk før jeg overtok burde jo vite om det var lovlig eller ikke... Han hadde forøvrig kjent hesten i godt over et tiår, og visste akkurat hvor gammel hun var). Eneste jeg fikk vite var at jeg måtte kontakte vetrinær for å flytte hesten fra stedet den sto, for å få en helsjekk på om hesten var i god nok form til å flytte. Hvilket ikke var noe problem for jenta mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HeidiO

Usikker på det Vimselot, men er helt sikker på at den er opphevet.. Tror det er noe bare som sagt at hesten må ha helsesjekk før den kan flyttes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Jeg kjøpte hest i 98, 12 dager etter at hun ble 20... Hørte ikke noe galt om det (og vetrinær som fortok sjekk før jeg overtok burde jo vite om det var lovlig eller ikke... Han hadde forøvrig kjent hesten i godt over et tiår, og visste akkurat hvor gammel hun var). Eneste jeg fikk vite var at jeg måtte kontakte vetrinær for å flytte hesten fra stedet den sto, for å få en helsjekk på om hesten var i god nok form til å flytte. Hvilket ikke var noe problem for jenta mi :)

Jeg tror deg, men selv om du vet når hesten ble født, har alle hester offisiell fødselsdag 1. januar. Slik var det tidligere i alle fall. En jeg kjenner overtok en hest på helfôr i 97, som var 24 år og da påstod eieren at hesten/ponnien ikke kunne selges pga alder...ellers ville den jo blitt kjøpt. Dvs den ble kjøpt, men kun proforma, med en kontrakt på livstids-helfôr.

Grunnen til at h*n fikk denne kontrakten og overta hesten/ponnien, var fordi dette var en de kjente og som i flere år hadde stelt mye med hesten.

Mener ikke å krangle, når dere hevder denne loven er gått ut på dato, så er det kanskje riktig da. Men håper ikke man selger eldre hester til billig pris til hvem som helst...eller uansett alder selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest vimselot
Holde dere til saken damer?!

:ler: Det vet du at damer ikke er så flinke til, men du har rett.

Ts har fått mange gode råd ang. saken, så vet ikke om det er mer å tilføye.

Oppsigelsestid evt.

Hvem betaler hva, bl.a. forsikring og veterinærutgifter

Hvilket fôr hesten skal ha, og hvor mye

Hvem betaler fôret, det må jo bli den som har hesten på stallen...

Hva skal hesten brukes til og av hvem...

Hvem dekker nytt seletøy og utstyr

Hvor mye utegang

Trening

Skal hesten gå alene eller sammen med andre hester (hester trives ikke alene)

Ulykkesforsikring, dvs. om hesten uforvarende skader andre

Boks eller stå i spiltau

Flis eller halm

:) Fornøyd nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Jeg tror deg, men selv om du vet når hesten ble født, har alle hester offisiell fødselsdag 1. januar. Slik var det tidligere i alle fall. En jeg kjenner overtok en hest på helfôr i 97, som var 24 år og da påstod eieren at hesten/ponnien ikke kunne selges pga alder...ellers ville den jo blitt kjøpt. Dvs den ble kjøpt, men kun proforma, med en kontrakt på livstids-helfôr.

Grunnen til at h*n fikk denne kontrakten og overta hesten/ponnien, var fordi dette var en de kjente og som i flere år hadde stelt mye med hesten.

Mener ikke å krangle, når dere hevder denne loven er gått ut på dato, så er det kanskje riktig da. Men håper ikke man selger eldre hester til billig pris til hvem som helst...eller uansett alder selvsagt.

Ja, alle hester har bursdag 01.01, men uansett ville jo hesten vært 20 år... Hun var født 05.05, og jeg overtok henne 17.05 :)

Ferdig med avsporing :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Nei, blir aldri ferdige med avsporinger her på kg....elller blir man?

Så, nå vet alle at hester skal feires ekstra og få en klype ekstra mat og gjerne gulrotkake, hver 1. januar...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Få med i kontrakten ang stell av hovene, dvs. noen bruker sko mens andre sverger til ...husker ikke hva det heter, men...de beskjærer bare høvene, og bruker ikke sko, men tror det spiller inn hvilke type hest, dvs. noen har jo sterke sunne hover, mens andre har litt problemer.

Og self at eier kan besøke hesten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...