Gå til innhold

Du som er hundeeier..


Julie

Anbefalte innlegg

Har relativt nylig flyttet inn i en blokkleilighet. Blokkene står ganske tett her og det er mange katter i strøket. Dessverre er belsyningen heller dårlig i utearealet her.. Det har vært flere episoder hvor jeg og bikkjene har gått oss på katter som har ligget skjult/gjemt bak hushjørner, busker og under trapper. Heldigvis har det gått bra hittil. Har blitt fortalt at en av kattene har flydd på Papillonen til naboen.

Hva skal man gjøre dersom en katt flyr på en av bikkjene en dag?

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bodillen

Det er nok en av de situasjonene i livet som ville fått meg til å miste fatningen totalt. Antagelig ville jeg sparket kattekreket langt fandenivold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, si det. Om noen har gode råd for hvordan jeg lærer min rampepus at han faktisk er mindre en de fleste hundene han jager er jeg takknemlig! Kommer til å ende med at katta blir middag for en vovs en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Huff, kjent problemstilling. Vi bor i et katte-tett nabolag, og har en hund som akkurat har oppdaget at katter er interessante. Han finner dem uansett hvor de måtte gjemme seg, og ofte hører jeg bare fresing og knurring, og katten forsvinner veldig raskt i motsatt retning.

Egentlig er jeg redd for begge deler; at hunden skader en av kattene, eller at han skal bli skadet.

Har du vorsteh, Julie? De har jo (dessverre) et noe brokete rykte hva katter angår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har Vorsteh ja.. Aldri opplevd at hun har jagd katter (men så har hun heller aldri fått anledning). Hun blir veldig "spiss" og skjerpa når hun ser katter, så jeg tror nok hun jager dersom hun får muligheten ja..

Tenker som deg Bodillen, men vil helst ikke skade katta heller..Hm. Samtidig tenker jeg hovedsaklig på bikkjenes ve og vel (kall meg gjerne egoist). Inntil videre får jeg vel bare være veldig obs og følge med der vi går. Pleier å korte inn båndet deres en hel del når vi passerer områder der jeg ofte vet det ligger katter.

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Forstår problemet, har gått omvei en gang jeg passa en mini-hund... og møtte en villkatt som så på mini som mat eller noe...

Ville sparka, ikke nølt engang, men katter er jo svært raske, så å ha med seg en vannpistol om det er katter som hater hunder i området, kan være lurt (har ikke praktisert det, men har ikke opplevd det som noe problem, egentlig)

Tror dyr opplever og føler at om du (du er jo overlegen en katt ja) er nervøs og usikker, da kan de buse fram. Men hvor stort problem er dette egentlig...

Og meg bekjent, er ikke rabies kommet til Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Forstår problemet, har gått omvei en gang jeg passa en mini-hund... og møtte en villkatt som så på mini som mat eller noe...

Ville sparka, ikke nølt engang, men katter er jo svært raske, så å ha med seg en vannpistol om det er katter som hater hunder i området, kan være lurt (har ikke praktisert det, men har ikke opplevd det som noe problem, egentlig)

Tror dyr opplever og føler at om du (du er jo overlegen en katt ja) er nervøs og usikker, da kan de buse fram. Men hvor stort problem er dette egentlig...

Og meg bekjent, er ikke rabies kommet til Norge....

Ah, det var faktisk en strålende idè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både utekatt og bikkje, og hadde en katt flydd på bikkja mi så hadde jeg gått i mellom. Sparket bort katten kunne jeg ha gjort hvis det var det som skulle til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Det er nok en av de situasjonene i livet som ville fått meg til å miste fatningen totalt. Antagelig ville jeg sparket kattekreket langt fandenivold.

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Vannpistol var en strålende ide, synes jeg. Kanskje vi slipper å være så nervøse for kattene som ligger på lur i gresset heretter. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Jeg haddde garantert tuppa te'n... Ingen skal vel få prøve seg på mamma'ns lille bebier :sjarmør:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pia 30.08.08
Problemet er nok stort sett størst andre veien... :sjenert:

Det er da mange katter som er større enn små bikkjer... Nå er mine store nok til å ta seg av saken selv, men har allikevel opplevd at katter som har blitt overrasket har flydd i synet på dem. Heldigvis har dem som regel oppdaget at detta går ikke, og flydd avgårde like fort som dem kom, men hvis bikkja hadde vært liten er det ikke sikkert de hadde gjort det...

Også er det jo sånn at de fleste bikkjer går i bånd, men det gjør ikke katter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Driver

Kjenner du ingen med en stor hund?

Hadde en Doberman for noen år siden, den rensket nabolaget for løs-katter. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elastica
Kjenner du ingen med en stor hund?

Hadde en Doberman for noen år siden, den rensket nabolaget for løs-katter. Hehe

Vi har stor hund, og han er etterhvert blitt en over gjennomsnittet god kattejeger. Nå lærer han opp nyankommeren som ikke helt forstår seg på det med jaging av katter, siden han er vokst opp med katt. Men han er en god elev og jager de nå så fort de beveger seg innenfor gjerdene.

Men jeg vet sannelig ikke hva som hadde skjedd dersom en av dem en dag hadde snudd og flydd på dem.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nimbus
Det er nok en av de situasjonene i livet som ville fått meg til å miste fatningen totalt. Antagelig ville jeg sparket kattekreket langt fandenivold.

Enig. Jeg elsker katter, men ikke psykokatter som går til angrep. Og det samme gjelder hvis en annen hund angriper!

Problemet er nok stort sett størst andre veien... :sjenert:

Nei, faktisk ikke. Min hund er 72 cm høy, over 40 kilo, men har aldri jaget en katt i sitt liv. Kattene er vanligvis sintere på hunder enn omvendt, etter min erfaring. Nabokatten pleier å sette seg utenfor døren vår og frese så jeg ikke får lokket ut hunden for jeg har jaget katten bort. (da uten sparking, selvfølgelig, det er bare ved direkte angrep, og har heldigvis aldri vært nødvendig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propell

Jeg har vært i situasjonen at en kamikaze-katt kom susende ut fra under en bil og klorte seg fast i snuten til hunden min.

Her er mange forslag om hva man skal gjøre da, men jeg må tilstå at jeg ikke rakk å gjøre noe som helst selv om hunden var i kort bånd. Bikkja hylte, katten freste, og før jeg fikk sukk for meg, angret katten seg og stakk. Hunden min blødde fra flere sår i ansiktet, men heldigvis skjedde det ingenting med øynene.

Hunden min er en ganske stor bordercollie-mix, som vanligvis synes det er veldig gøy med katter som løper, selv om han blir veldig redd med en gang de snur seg og han kommer på at katter har fem skarpe deler. Etter denne episoden lærte han respekt for katter i ca 10 sekunder; dvs han gikk i en stor bue omkring neste katt vi traff. Deretter var alt glemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...