Gå til innhold

Kan ikke kjæledyr være alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår hund klarer seg fint en arbeidsdag hjemme aleine, men går ikke ut igjen på kvelden selvfølgelig, utenom kanskje på butikken om det trengs.

Jeg går heller aldri ut på byen lengre (ikke pga hunden da, men interessen er borte), og feks på nyttårsaften, når det er raketter ho ikke liker, så er jeg hjemme med ho.

Ho liker ikke fly, får helt panikk, selv med dop, så derfor kjøpte vi bil så ho kan være med hjem på sommerferie (bot i utlandet). To dagers kjøretur hver vei, og ho elsker å kjøre bil. Vil nesten ikke ut for å tisse engang. Så fort noen åpner bildøra så spretter ho inn og kan ligge der hele dagen.

Ho har heldigvis ikke noe problemer med å være hjemme aleine, vi har filma ho mange ganger, Vi fikk klager fra naboene i ny blokk om at ho bjeffa hele dagen og vel, vi trodde ikke helt på det for ho hadde aldri gjort det før, så vi satte opp kamera.

Det eneste ho gjør er å sove i sofaen, drikke litt vann og sove. Så når vi kom med 100timer ++ sovende hund på film, så var det kanskje ikke vår hund de hadde hørt allikevel da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde jeg var dyrekjær, inntil jeg havnet på KG og oppdaget alle som behandler kjæledyrene sine som normale folk behandler barn. :fnise:

Anonymous poster hash: 500ed...654

Ja, du mener folk holder ungene sine alene hjemme i huset flere timer daglig kanskje. Snodig tanke.

Anonymous poster hash: ffcc2...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandler ikke hunden min som et barn. selv om det bare er en liten enkel papillon. Men jeg lar ham da ikke være alene hjemme i timesvis. De trenger sosialt samvær, de trenger oppmerksomhet, tur, mat, og å bruke hodet.
Det får en ikke gjort dersom man er borte fra morgen til kveld.

Venninna til TS høres fornuftig ut når hun ikke vil være for lenge borte. Men at hunden bare får en tur opp og ned gata når den er stor? Det høres ikke bra ut. Håper det er en lang gate!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du mener folk holder ungene sine alene hjemme i huset flere timer daglig kanskje. Snodig tanke.

Anonymous poster hash: ffcc2...c7a

Eh, nei. Det jeg prøver å si er at man selvsagt har barnevakt, men at bikkja ikke kan være alene noen timer uten hundevakt høres rimelig sært ut. Men KG-dyreeiere er ikke som andre dyreeiere har jeg skjønt etterhvert. :eeeh:

Anonymous poster hash: 500ed...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Det jeg prøver å si er at man selvsagt har barnevakt, men at bikkja ikke kan være alene noen timer uten hundevakt høres rimelig sært ut. Men KG-dyreeiere er ikke som andre dyreeiere har jeg skjønt etterhvert. :eeeh:Anonymous poster hash: 500ed...654

Er enig i at det er mye hysteri på KG, men at man ikke går fra hunden etter det allerede har vært alene i over 9timer har ingen ting med det å gjøre.

Anonymous poster hash: 0e393...e4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det bare arbeidsledige, uføre og pensjonister som kan ha hund?

For de fleste av oss vil det være umulig å unngå at hunden er hjemme alene en hel dag. Det er ganske vanlig. Tror også det er vanlig at man innimellom er ute på noe om kveldene. De hundeeierne jeg kjenner er ikke asosiale. Men man må selvfølgelig hjem etter jobb for å sosialisere, mosjonere og lufte hunden og man må hjem og lufte før leggetid. Og deisse dagene med minimal sosialisering må være unntaket, ikke hovedregelen.

Anonymous poster hash: 7cb7b...61a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, det er mange som kan ha hund, ikke bare de som er hjemme hele dagen (av ulike grunner). Det er mange i dag som har hjemmekontor deler av tiden, som har barn og ungdommer som kommer hjem tidligere enn foreldrene, folk som jobber på ulikt tidspunkt med partneren, eller som har kort arbeidsvei. En 8 timers dag er ikke noe problem når man har 5 minutters arbeidsvei, og en del drar til og med hjem i lunsjpausen for å lufte hunden.

Men har man 8 timers arbeidsdag og lang reisevei i tillegg så kan det hende man må innse at man rett og slett ikke har muligheten til å ha hund i den fasen av livet. Kanskje må man vente i noen år til man flytter, bytter jobb, eller får seg partner som kan dele ansvaret?

Jeg tror veldig mange som aldri har hatt hund blir overrasket over hvor mye ansvar man faktisk har. Når hunden har sovet seg igjennom en hel natt + arbeidsdag så har den behov for mosjonering, lek, og hjernetrim. Hvor mye den krever er avhengig av rase, alder og individ, men absolutt alle har behov for sosialt samvær etter så mye dødtid på egenhånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Det jeg prøver å si er at man selvsagt har barnevakt, men at bikkja ikke kan være alene noen timer uten hundevakt høres rimelig sært ut. Men KG-dyreeiere er ikke som andre dyreeiere har jeg skjønt etterhvert. :eeeh:

Anonymous poster hash: 500ed...654

Så det at jeg er så heldig at jeg tilfeldigvis har en nabo som går hjemme og kjeder seg og dermed liker å tilbringe tid med min hund så er jeg sær? Jeg er ikke sær, jeg er superheldig! Og det er hunden min også! Så lenge jeg har muligheten til "hundevakt", skal jeg la være å ta den fordi at hunden min sikkert klarer seg fint i 8 timer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest hysteriske svaret i denne tråden er fra deg. at man ser dyrets behov og tilpasser seg etter det er å være ansvarlig, ikke hysterisk. Men kanskje du forveksler hysteri med empati.

Anonymous poster hash: 2f648...d11

Å behandle symptomene av å være ego nok til å ha hund alene og lang arbeidsdag er ikke synonymt med å være ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer bl.a. an lynnet til hunden hvor lenge den kan være alene. Vår er hjemme 8-9 timer når vi er på jobb. Så da er det opp i otta og lufte hund en halvtimes tid. Det hender også at den er hjemme alene på kvelden når vi har vært på jobb, men da prøver en av oss å få dratt tidligere fra jobb, slik at hunden får en skikkelig treningstur på en time. Vi lar aldri hunden være alene over natta. F.eks.: I går reiste vi til annen familie for julefeiring kl 18 og kom hjem litt over 12 i dag. De vi var hos har katt, og vår hund og deres katt går dårlig sammen. Så da var hunden hos venner av oss, som har hund selv, og disse hundene kjenner hverandre godt og går svært godt sammen. Dette venneparet skal reise bort et par dager i romjulen, så da har vi begge hundene hos oss.



Anonymous poster hash: d6bef...2da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel forskjell på hvilket dyr det er? Det er jo mye lettere for en katt å være alene enn en hund å være alene. Nå skal man ikke la dyra være alene på dagesvis uansett, men de fleste katter klarer fint å være en dag alene, men tror ikke det samme gjelder for en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...