Gå til innhold

Bøker lest i 2015


Gjest Seajewel

Anbefalte innlegg

Kepler-serien, helt grei krim.

"De uønskede"-Yrsa Sigurdardottir, veldig god.

"Wienerbrorskapet"-Ingar Johnsrud, veldig god debutkrim.

"Beckomberga"-Sara Stridsberg, kjempebra.

"Et helt halvt år".

"Odyssen"-Homer, tredje gangen jeg leser den. Har tenkt å begi meg utpå Penelopiaden snart, så var greit å friske opp litt.

"Agnes i senga"- Heidi Linde, veldig underholdende, spesielt på lydbok.

"Mørke hjerter"-Rohde, helt grei.

"Mammas svik"- om Alvdal-saken, veldig sterk.

"Mot nordavinden" og "Den syvende bølgen"-Daniel Glattauer, spesielle og gode.

Skal straks begynne på "Baobabtreets frukt", og deretter står Hjort & Rosenfeldt-serien for tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Seajewel

Et helt halvt år, Jojo moyes

Indias datter, Shilpi Somaya Gowdal

Ein vakker dag, Anna Gavalda

Det uimotståelige blåbærbakeriet, Mary Simses

Lykkelige mennesker leser og drikker kaffe, Agnes Martin-Lugand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg også, selv om vi har kommet et godt stykke ut i 2015.

Hittil i år har jeg kun lest en bok, noe som er alt for sløvt. Håper på å lese litt mer fremover nå som det blir en del fridager, og det går an å sitte på verandaen og lese! Uansett, boka jeg har lest er;

- "Flaggermusmannen" av Jo Nesbø. Ble ikke voldsomt imponert, egentlig. Tok seg heldigvis opp helt mot slutten, men ellers så var det ikke så mye å skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Sist jeg var innom hadde jeg lest Englemakersken av Camilla Läckberg, og nå har jeg lest de andre åtte bøkene også. Innledningsvis tenkte jeg at det var ok tidtrøyte, men mot slutten har jeg konkludert med at mer irriterende krim skal man lete lenge etter. Erica Falck er bare irriterende, de spiser boller(!) hele jævla tiden og man skjønner hvordan ting henger sammen i løpet av de første sidene. Pluss at det alltid handler om graviditet og mishandla unger. Jeg tror jeg har brukt opp Läckberg, for å si det sånn.:ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initativ. Jeg leser alt for tregt for tida. Var en skikkelig lesehest før, men jeg er alt for flink å erstatte lesetid nå med data og serier, prøver å skjerpe meg!

Jeg fikk endelig lest ut boken jeg startet på i påsken for to dager siden. Det var Glassdukkene av Jorunn Thørring. Synest det var en underholdende nok krim. Nå tenkte jeg å gå videre på Saman er ein mindre aleine av Gavalda, den begynte jeg på å starten av januar, men den ble byttet ut med påskekrimmen i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- "Flaggermusmannen" av Jo Nesbø.

- "Flaskepost fra P" av Jussi Adler-Olsen. Likte den ganske godt! Eneste som irriterte meg litt, var at den var litt langdrøy noen ganger, og litt rotete skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest noen nye siden sist :)

1. En sjøens helt - Skogsmatrosen av Jon Michelet.

2. Funny Girl av Nick Hornby.

3. Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten (noveller) av Kjell Askildsen.

4. Yes Please av Amy Poehler.

5. Mobile Library av David Whitehouse.

6. En sjøens helt - Skytteren av Jon Michelet.

7. Silo av Hugh Howey

8. Innsirkling 1 av Carl Frode Tiller

9. Lazarillo de Tormes - Anonym. Leste i forbindelse med pensum, og syntes den var veldig underholdende og interessant. Artig å se hvordan den tydelig har inspirert mange "omstreiferhistorier" videre.

10. Pinnsvinets eleganse - Muriel Barbery. Denne likte jeg utrolig godt, en fantastisk skjønn bok med en skrivemåte jeg falt pladask for. Til tider ble det litt mye "fact- og namedropping", men det kan fint tilgis.

11. The War of the Worlds - H.G. Wells. Kjempespennende å lese så tidlig science fiction, og antagelig opphavet til alle "Mars angriper"-historiene vi har blitt godt kjent med i nyere tid. Rett og slett fascinerende å tenke på at denne er skrevet på slutten av 1800-tallet. Den har helt klart en anner spenningskurve enn moderne sci-fi og skrekk, men det gjør den ikke mindre underholdende.

12. Eleanor and Park - Rainbow Rowell. Har fått tid til litt søt ungdomdslitteratur også. Jeg likte denne boka godt, men det er nok ikke den som vil sitte lengt med meg. Anbefales uansett til de som f.eks. likte Fault in Our Stars, den er søt, rørende, gjennkjennbar og fint skrevet.

13. The Catcher in the Rye - J.D. Salinger. Fikk endelig prøvd meg på denne klassikeren, og likte den utrolig godt. Alt føles så utrolig ekte, både språkmessig og plotmessig. Ser noen klager over at de føler den mangler et klart poeng, men må si meg uenig i at alt absolutt skal ha et så tydelig poeng til tider. Er det ikke fantastisk med ei lita bok som rett og slett kan være en samfunnsbilde, eller en gløtt inn til en person her og nå i et liv som du virkelig TROR på? Det synes i hvert fall jeg er interessant :)

Endret av HedvigR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Flaggermusmannen" av Jo Nesbø.

- "Flaskepost fra P" av Jussi Adler-Olsen.

- "An Abundance of Katherines" av John Green. En ganske morsom bok med et fint budskap. Dessverre så druknet det litt i alt maset rundt hovedpersonen. Det ble litt for mye repetering for min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Flaggermusmannen" av Jo Nesbø.

- "Flaskepost fra P" av Jussi Adler-Olsen.

- "An Abundance of Katherines" av John Green.

- "En man som heter Ove" av Fredrik Backman. FOR ei fantastisk bok. Jeg lo og gråt om en annen fra første side. Lettlest og godt skrevet. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jeg hadde helt glemt denne tråden, og nå har jeg lest så mange bøker siden forrige oppdatering at jeg ikke orker å ramse opp alle. :frown: First world reader problem. Har lest 69 bøker i år.

De bøkene jeg likte best av disse er Historiefortelleren av Jodi Picoult, Song for Eirabu av Kristine Tofte (begge bøkene), Bird Box av Josh Malerman, The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss, og Et friluftsliv av Cecilie Skog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jeg hadde helt glemt denne tråden, og nå har jeg lest så mange bøker siden forrige oppdatering at jeg ikke orker å ramse opp alle. :frown: First world reader problem. Har lest 69 bøker i år.

De bøkene jeg likte best av disse er Historiefortelleren av Jodi Picoult, Song for Eirabu av Kristine Tofte (begge bøkene), Bird Box av Josh Malerman, The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss, og Et friluftsliv av Cecilie Skog.

Hvordan får du tid til det?? Har kanskje lest 3-4 stk

Anonymous poster hash: 132b9...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber kun deltid nå, så har ofte litt tid på dagtid som jeg gjerne bruker til lesing. Samtidig leser jeg e-bøker på mobilen mens jeg venter på bussen, samt har med meg en bok (+ kindle) i vesken og leser mens jeg sitter på bussen, eller det oppstår andre situasjoner hvor jeg må vente/ikke har noe annet å gjøre. Dessuten leser jeg veldig fort. :)

Siden sist har jeg lest en liten bok som heter Life in a Tudor Palace. Ganske interessant lesning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. stalker - lars kepler

2. hypnotisøren - lars kepler

3. kvinnen i buret - jussi adler olsen

4. et dukkehjem - henrik ibsen

5. den onde arven (sagaen om isfolket bok 5) margit sandmo

6. spøkelsslottet (sagaen om isfolket bok 6) margit sandmo

7. størst av alt er kjærligheten (morshjerte 25) anne-lise boge

liker veldig godt sagaen om isfolket så blir nok å lese den fremover. er generelt glad i lett underholdning som de norske seriene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Spook

Me Before You - jojo moyes

A Dance With Dragons - George RR Martin

The Name of the Wind - Patrick Rothfuss

The Wise Man´s Fear - Patrick Rothfuss

The Slow Regard of Silent Things - Patrick Rothfuss

A Prayer for Owen Meany - John Irving

Stallo - Stefan Spjut

Ligger langt etter i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist har jeg lest:

Me and Mr. Darcy av Alexandra Potter. Søt og lettlest bok.

På vei til Santiago de Compostela av Hege Jensen.

En bokpushers bekjennelser av Kristenn Einarsson.

Nå holder jeg på med Vår verden er dugg av Tor Åge Bringsværd, og Parfymehagen av Kate Lord Brown.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- "Flaggermusmannen" av Jo Nesbø.

- "Flaskepost fra P" av Jussi Adler-Olsen

- "An Abundance of Katherines" av John Green.

- "En man som heter Ove" av Fredrik Backman.

- "The Husbands Secret" av Liane Moriarty.Helt OK bok. Likte budskapet ganske godt, men følte vel at forfatteren prøvde å fortelle for mange historier på en gang, i tillegg til at det ble en litt for brå slutt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. The Treachery of Beautiful Things av Ruth Frances Long

2. Vindeltorn av Tone Almhjell

3. The Fault in Our Stars av John Green

4. Looking for Alaska av John Green

5. Den digitale festning av Dan Brown

6. Cinder av Marissa Meyer

7. Scarlet av Marissa Meyer

8. Cress av Marissa Meyer. Tredje og nest siste bok i The Lunar Cronicles. Beste så langt.

9. The Hobbit av J.R.R. Tolkien. Kjempebok! Synd det tok så lang tid før jeg leste den. Nå står Lord of the Rings i bokhylla og venter på meg.

10. Paper Towns av John Green. Likte den ikke like godt som Looking for Alaska og The Fault in Our Stars, men fortsatt veldig god.

11.The Hunger Games av Suzanne Collins.

12. Catching Fire av Suzanne Collins.

13. Mockingjay av Suzanne Collins. Hele denne serien skuffet litt. Jeg likte faktisk filmene bedre enn bøkene, det er jo egentlig veldig trist og ikke noe som skjer ofte. Heldigvis.

14. An Abundance of Katherines av John Green. Den jeg likte dårligst av John Green sine bøker så langt. Likevel helt grei underholdning.

15. Et helt halvt år av Jojo Moyes. Veldig fin bok. Måtte kjøpe "Den ene pluss en", av samme forfatter, i dag og gleder meg til å begynne på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

- "Flaggermusmannen" av Jo Nesbø.

- "Flaskepost fra P" av Jussi Adler-Olsen.

- "An Abundance of Katherines" av John Green.

- "En man som heter Ove" av Fredrik Backman.

- "The Husbands Secret" av Liane Moriarty.

- "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmqvist. Lettlest og søt bok, men den blir nok sittende lenge i minnet, nei.

Har gått tregt med lesingen i det siste, håper virkelig det tar seg opp litt, nå som jeg har ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Flaggermusmannen" av Jo Nesbø.

- "Flaskepost fra P" av Jussi Adler-Olsen.

- " An Abundance of Katherines" av John Green.

- "En man som heter Ove" av Fredrik Backman.

- "The Husbands Secret" av Liane Moriarty.

- "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmqvist.

 

- "Sarah's Key" av Tatiana de Rosnay. Jeg virkelig slukte første delen av boka! Gripende, trist og hjerteskjærende. Derfor ble jeg skuffet når de siste 100 sidene hadde fokus på andre ting enn det jeg hadde håpet på. Men alt i alt, så anbefaler jeg den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...