Gå til innhold

Hvilken bok leser du nå?


anetted

Anbefalte innlegg

Henne husker jeg. Men det er lenge siden. Jeg fikk aldri tak i bøkene hennes i serie, så jeg har lest deler av Earthsea, og et par av science fiction-bøkene. "Left hand of Darkness", "Skog vil si samfunn" husker jeg iallfall. Men det er over 30 år siden. Jøss.

Jeg er storfornøyd med Dune. Jeg har faktisk ikke lest den, og jeg tror at det jeg HAR lest av Frank Herberts bøker for det meste handler om tida ETTER Letho II, dvs, minst 2000 år etter historien i den første boka. Kanskje like bra. Jeg ville blitt skuffa over filmatiseringen, for boka er utrolig mye bedre enn filmen til Lynch. Som det var, så likte jeg den ganske godt, og boka enda bedre. God progresjon der. :)

Jeg har generelt vært mer opptatt av fantasy enn scifi, men i det siste har jeg begynt å bli mer interessert i sistnevnte og jeg har en del av SF Masterworks serien i ebok-format. Hittil er det mest klassiske forfattere som LeGuin og Arthur C. Clarke, men jeg har også Imperial Radch serien av Ann Leckie på nattbordet. Synes idéen om at bevisstheten til et militært romskip er lastet ned i en menneskekropp er bare helt fantastisk!

Denne siden her er forøvrig veldig bra og å anbefale for alle som leser fantasy og scifi :)

https://www.worldswithoutend.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettopp ferdig med Dune, og jeg blir litt lei meg over filmatiseringen av boken. Dune har mange sider, og en av de viktigste, som Frank Herbert skrev mye om i andre av sine bøker, var farene ved karismatisk lederskap og troen på at sålenge man gjør ting av "de rette grunnene", så kan man gjøre nesten hva som helst, og det vil fortsatt være rettferdig.

Filmen Dune er en klassisk endimensjonal amerikansk fortelling der en endimensjonalt god helt kjemper mot en like endimensjonalt ond skurk, og vinner mot håpløse odds, hvorpå rettferdigheten skjer fyldest og alt blir bra.

I boken Dune er Pauld Artreides, profeten Muad'dib, "Stemmen utenfra" og hans seier både rettferdig og en katastrofe både for Arrakis og det kjente universet. Og det er stadig like aktuelt, skulle jeg tro.

Anyway, god bok, og neste bok er "Dune Messiah", som ble ganske dårlig mottatt i sin tid i USA, fordi den utdyper akkurat denne problematikken videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The perks of being a wallflower og så har jeg startet på Harry Potter (nok en gang) :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp blitt ferdig med The Perks of Being a Wallflower og Naiv. Super. til skoleprosjekt :laugh: Ikke begynt på noen nye enda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Game of Thrones! Tenkte ikke at jeg skulle lese denne, men plutselig er jeg i gang. 😂

Anonymous poster hash: 3fbc8...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omtrent halvveis gjennom A Town Like Alice nå av Nevil Shute. Liker den veldig godt hittil!

Leser den på engelsk, og språket er lett å forstå.

Leste den ferdig for noen dager siden. Ble litt skuffet da jeg var ferdig med den, for det jeg trodde kom til å bli en utrolig god bok endte opp med å bli en helt OK god bok i stedet.

Uten å spoile for mye synes jeg boken ble litt vel «og så skjedde det, og så skjedde det, og alt gikk bra». Spesielt siste del av boken. Alt går jo på skinner, heltinnen i boken får til alt uten problemer, og det ble litt — tja, litt flatt?

Men likevel en god nok bok, for all del. Levde bare ikke helt opp til forventningene. Terningkast 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Egentlig veldig tilfeldig at jeg endte opp med den boken jeg leser nå. Var akkurat ferdig med "Den lille vennen" av Donna Tartt (helt ok, har lest bedre av henne), og var på vill søken etter en ny bok jeg kunne begynne med der og da.

Satt og surfet gjennom Amazon og kom over en bok som heter "We are all completely beside ourselves" av Karen Joy Fowler. Boken ble shortlisted for Man Booker's Prize i fjor tror jeg.

Jeg trodde jeg var relativt god i engelsk, men jeg har allerede opparbeidet meg en lang ordliste på Kindlen min.. Hun er en glimrende forteller, og det er vel det som driver historien. I så måte kan hun vel minne litt om Donna Tartt og kan trygt anbefales til dem som liker slike bøker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cormac McCarthy - The Road (igjen..)

Det er en god bok det! Spesiell, men god!

Anonymous poster hash: 3fbc8...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det er en god bok det! Spesiell, men god!

Anonymous poster hash: 3fbc8...a81

Ja, jeg liker den veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Seajewel

Off-topic: Har forumet sånn spoiler alert-funksjon, for de som avslører for mye handling i bøkene de leser i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns du om denne?

:)

Jeg er et stykke over halvveis, liker den veldig godt! Intens, spennende og godt skrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv "spoiler" inni [ og ] først og "/spoiler" innafor sånne (ingen mellomrom etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beatles :) Så filmen når den gikk på kino i fjor og likte den så godt at jeg fant ut at jeg måtte lese boka. Kom ikke så langt før forrige uke, men nå koser jeg meg i hvertfall med den .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...