Gå til innhold

Hvorfor ser folk "ned" på private skoler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg selv gått på en statlig skole, men har alltid merket at folk virker mer skeptiske til private høgskoler og universitet. Litt merkelig da de absolutt mest prestisjefylte skolene i verden er private :P

BI er jo et eksempel, da du ofte hører at "alle kan jo komme inn", og liknende argument. Nå scorer jo forsåvidt BI ganske godt (relativt sett) på rangeringer, og har like vanskelig inntakskrav på Master som f. eks NHH har.

Det at statlige skoler har inntakskrav er jo fordi de ikke har nok resurser til å takle VELDIG store folkemengder, og muligens er redd for at det går ut over studiekvalitet...men jeg er ikke helt sikker på den siste. I dag bruker utrolig mange studenter nettet som hovedresurs for utdanningen sin, og dropper f. eks forelesninger.

Hva mener dere, er dette en særnorsk ting?



Anonymous poster hash: 133e5...4d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uhumskheter

Og privatskoler i norge er ikke på langt nær så prestisjefylte som privatskoler andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Mulig du har rett. Men nå har kanskje privatskoler i andre land et helt annet nivå en flere av de norske som Uhumskheter sier over her. Jeg har gått på både private og statlige skoler, og min erfaring var at den private skolen var som å kaste penger i dass. Vi hadde fag hvor det ikke engang var skaffet lærere.



Anonymous poster hash: 694b5...46c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler alle med under 3 i snitt havner på BI...... Litt sånn "jeg falla vgs"-stempel over den skolen, dessv.

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle kan komme inn på BI. Da vi skulle søke på universiteter sa rådgiver at vi ikke skulle bekymre oss med BI fordi de slapp oss inn så lenge vi hadde penger klar til de. :P

For min del... det er ikke selve skolen jeg ser ned på... det er sånn typiske BI-sosser. Har dere hørt BI sangen til Erik og Kriss? "Tror du jeg begynte her for å bli fattig? Karriere og promille stiger skrått opp!" :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=KAda4aw73vY



Anonymous poster hash: c3ed5...687
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På de mest prestisjefulle private skolene i verden må du ha gode karakterer for å komme inn. I Norge er privatskole "siste løsning" for enkelte pga ræva karakterer. Det er forskjellen.

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og privatskoler i norge er ikke på langt nær så prestisjefylte som privatskoler andre steder.

Enig. Offentlig i Norge er mye mer prestisje enn privat.

//Sportsidiot

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke bare inntakskrav for at man ikke har kapasitet til å ta inn alle. Vil du ha en haug med sløvinger i yrker som innebærer stort ansvar for menneskers liv?

Jeg er skeptisk fordi noen kan kjøpe seg inn når de ikke har (enda) utviklet egenskapene de trenger for å lykkes med utdanningen og dermed gjøre en god jobb.

Det er ikke kun ett hensyn bak disse reglene, det er samvirkende regler.

Hovedprinsippet er ikke å regulere inntak i forhold til økonomi og studiekvalitet, men samfunnets behov for mengde og kvalitet.



Anonymous poster hash: d6087...051
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke norske privatskoler litt sånn "Barnet mitt er spesielt, det trenger en annen type undervisning. Vi ringer Steinerskolen!" :rolleyes:

Jeg hadde pedagogikk praksis på en privatskole... den var ikke noe bedre en offentlig. Lærerrommet var finere da.



Anonymous poster hash: c3ed5...687
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke norske privatskoler litt sånn "Barnet mitt er spesielt, det trenger en annen type undervisning. Vi ringer Steinerskolen!" :rolleyes: Jeg hadde pedagogikk praksis på en privatskole... den var ikke noe bedre en offentlig. Lærerrommet var finere da. Anonymous poster hash: c3ed5...687

Hvilken privatskole? Er stor forskjell fra skole til skole. KG uskole/vgs er skikkelig prestisje, og enormt bra undervisning. Har selv gått ett år privat, og synes det var bedre undervisning på den enn enn offentlige :)

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ser da ikke ned på privatskoler med høye inntakskrav. For eksempel ser ingen ned på Westerdals, men det er nok mange som tenker sitt om mange av de private fagskolene som tilbyr ettårskurs i markedsføring uten andre inntakskrav enn betalt faktura. Ingen ser ned på siviløkonomer fra BI, men igjen er det mange bachelorgrader på BI som fylles opp av alle og enhver. Barrat Due har også et veldig bra rykte, mens det finnes musikkskoler som knapt er verdt papiret diplomet trykkes på. Når folk ser ned på mange private skoler, er det rett og slett fordi mange av disse skolene er mer opptatt av økonomien enn utdannelsen i det de tilbyr. Bedre å lure masse folk til å tro at advokatsekretær er en utdannelse det er verdt å ha og tjene masse penger på det enn å la være, liksom.

Sammenligningen med utlandet er forøvrig litt malplassert, da dette jo ofte er snakk om land hvor det offentlige skolesystemet rett og slett ikke er like godt som i Norge. Hvis du ser på land vi ligner på, for eksempel i Norden, vil du se at se beste skolene like ofte er offentlige.

Anonymous poster hash: 3ec11...640

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke norske privatskoler litt sånn "Barnet mitt er spesielt, det trenger en annen type undervisning. Vi ringer Steinerskolen!" :rolleyes:

Jeg hadde pedagogikk praksis på en privatskole... den var ikke noe bedre en offentlig. Lærerrommet var finere da.

Anonymous poster hash: c3ed5...687

For min del var det ikke sånn. Her var det mere, barnet mitt har en interesse hun har lyst til å ha som et eget fag istedenfor gym og valgfag.

Anonymous poster hash: cb40e...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og privatskoler i norge er ikke på langt nær så prestisjefylte som privatskoler andre steder.

Dette. Og grunnen til det er at de fleste privatskoler i Norge tilbyr jallastudier som markedsføring, kommunikasjon og PR. Hadde vi hatt en privatskole i Norge ala Uio, med flere tyngre utdanninger som medisin, juss, siv.ing ol, hvor det jobbet flinke og respekterte folk, så kunne nok Norge også fått noen gode privatskoler. Problemet i Norge er at privatskole har blitt implementert som noe negativt, i tillegg til at vi er over gjennomsnittet opptatt av at utdannning skal være for alle (=ingen kan gå på privatskole). Er også enig med AB #12.

Enig. Offentlig i Norge er mye mer prestisje enn privat.

//Sportsidiot

Vi har ingen prestisjeskoler i Norge :) vi har ingen skoler på topp 100 i internasjonale kåringen engang.

Anonymous poster hash: 0fcc8...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å komme seg inn på BI enn NHH. Så det blir en snarvei til de som ikke har jobbet like godt på skolen. Staten lager plasser etter hvor mange de mener trenger å utdannes hvert år, så når privatskoler utdanner folk blir det flere innen det yrket enn nødvendig.

Anonymous poster hash: ca390...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke norske privatskoler litt sånn "Barnet mitt er spesielt, det trenger en annen type undervisning. Vi ringer Steinerskolen!" :rolleyes: Jeg hadde pedagogikk praksis på en privatskole... den var ikke noe bedre en offentlig. Lærerrommet var finere da. Anonymous poster hash: c3ed5...687

Må legge til at jeg tror offentlige studiesteder er bedre enn private :) Så snur seg fort der!

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Litt merkelig da de absolutt mest prestisjefylte skolene i verden er private :P "

Understreker - verden. I andre land er det slik. I Norge er det ikke slik.

Vi har en sosialdeokratisk stat og et samfunn som er anti-elite. Det betyr at politikernes mål er at så og si alle velger offentlige skoler og tilbud og at det omtrent ikke finnes private tilbud som er av bedre kvalitet.

De rødgrønnes verste mareritt er jo at de som har råd til det kan kjøpe seg bedre tjenester og skaper et klasseskille.

Slikt kan endre seg etterhvert, men det tar tid. Slik som det er nå er Oslo Private Gymnas for de som ikke kom inn på Oslo Handelsgym. Det skal endel til at denne dynamikken endres. Andre land har jo hatt

et inndelt system over lenger tid som er selvforsterkende. Harvard alumni pumper mer penger inn i skolen etter de er ferdigutdannet - osv.

Selv de private tilbudene som finnes i Norge er ikke veldig dyre, og oppnåelig for de fleste. Det er likevel et visst skille - private skoler i utlandet går jo mange ganger utenpå de norske - av begge sorter. Jeg jobber i det private (finans) og så og si alle i gode posisjoner i min bransje har MBAs fra USA/Sveits/Storbrittania ++.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det ikke sånn. Her var det mere, barnet mitt har en interesse hun har lyst til å ha som et eget fag istedenfor gym og valgfag. Anonymous poster hash: cb40e...ed7

Offentlig så slitsomt :P Det må være noe unntak, huff!

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det ikke sånn. Her var det mere, barnet mitt har en interesse hun har lyst til å ha som et eget fag istedenfor gym og valgfag. Anonymous poster hash: cb40e...ed7

Skulle stå: Off, så slitsomt :) **

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig så slitsomt :P Det må være noe unntak, huff!

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

Utdyp

Anonymous poster hash: cb40e...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...