Gå til innhold

Har lyst til å skyte meg selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Problemet for min del er at siden jeg var så cocky så valgte jeg ikke noen andre studier enn jus, så hvis jeg ikke kommer inn til våren så må jeg vente 1 år på å søke på nytt, og med tanke på at det er uaktuelt for både meg og mine foreldre så sitter jeg her og er pissnervøs og jævlig sur på meg selv at jeg greide å havne i denne situasjonen."

Er det virkelig verdens undergang om du ikke kommer inn..?

Samme tenkte jeg. Jeg begynner å studere til neste år, og da har det gått tre år siden jeg var ferdig med VGS. Selv det er ikke krise. Bedre å oppleve litt ting før man setter seg på skolebenken og sitter fast med full jobb etterpå.

Anonymous poster hash: af918...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme tenkte jeg. Jeg begynner å studere til neste år, og da har det gått tre år siden jeg var ferdig med VGS. Selv det er ikke krise. Bedre å oppleve litt ting før man setter seg på skolebenken og sitter fast med full jobb etterpå.

Anonymous poster hash: af918...eba

Tror du livet er over så fort man kommer i utdanning? Da har du nok et ganske trist syn på livet.

Anonymous poster hash: b9feb...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette er egentlig et innlegg der jeg har lyst til å vise min frustrasjon og følelser.

Jeg går nå VG3 og jeg har søkt både jus start høst og vår i Oslo. Jeg har alltid trodd og vært skikkelig cocky på meg selv at snittet ikke er så høyt og at selv om jeg ikke kommer inn på start høst så kommer jeg garantert inn på start vår...

Grunnen til at jeg tenkte sånn var at jeg hadde gode karakterer helt inntil de siste månedene.. Dette har ført til at jeg nå er så sinnsyk usikker på om jeg engang kommer inn på start vår.

Problemet for min del er at siden jeg var så cocky så valgte jeg ikke noen andre studier enn jus, så hvis jeg ikke kommer inn til våren så må jeg vente 1 år på å søke på nytt, og med tanke på at det er uaktuelt for både meg og mine foreldre så sitter jeg her og er pissnervøs og jævlig sur på meg selv at jeg greide å havne i denne situasjonen.

Det jeg lurer på er hva dere tror poengsummen til start vår kommer til å bli? eller eventuelt komme med gode råd eller kommentarer... For akkurat nå så virker det som om verden kollapser for min del!

Sorry for fucked up innlegg.

Anonymous poster hash: 7e836...36e

Det er jo litt spesielt..

Hvorfor er det uaktuelt for foreldrene dine? Og hvorfor har det noen betydning?

Dersom du ikke kommer inn og ikke har satt på flere valg, så har du alltids resttorget. Hvis det er helt uaktuelt å ikke studere noe, så er det jo bare å ta noe derfra, og forbedre de karakterene som gjorde at du ikke kom inn på jus. Eller du kan få deg en jobb heller, kanskje reise litt.

Det er virkelig ikke verdens undergang om du ikke kommer inn på studie nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Er det på grunn av førstegangsvitnemål, TS? Og det ordinære har mye høyere snitt? Er det derfor du stresser sånn? i såfall kan jeg forstå det... men hvis ikke vil jeg råde deg til å ta det litt mer med ro. Det kommer flere opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

Men ta opp igjen fag for å heve snittet til et evt senere opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt var ikke så fucked up, så det er ingenting å beklage - men tittelen din er helt blåst og respektløs. Trodde du skulle komme med et innlegg om at du hadde vært soldat i krigen og sett så mange torturoffere eller fått en kronisk sykdom som gjorde at du ble tvunget til å leve resten av livet i rullestol med så store smerter som det ikke fantes noen behandling for.

At du har vært for cocky og satsa på at du kommer inn på jus studie og nå tviler er da virkelig ikke verdens undergang. Du kan søke på nytt igjen neste år og bruke dette året på å jobbe eller ta relevante kurs for fremtiden din om du ikke skulle komme inn på studiet du har søkt.
Det går også an å melde seg opp til enkeltfag på universitetet, mange har ledige plasser etter søknadsfrist og til og med etter skolestart fordi noen ikke benytter seg av inntaket sitt. For eksempel vil kriminologi, sosialantropologi relaterte enkeltemner være nyttig i en senere jusutdanning.



Anonymous poster hash: bafd3...562
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innlegget ditt var ikke så fucked up, så det er ingenting å beklage - men tittelen din er helt blåst og respektløs. Trodde du skulle komme med et innlegg om at du hadde vært soldat i krigen og sett så mange torturoffere eller fått en kronisk sykdom som gjorde at du ble tvunget til å leve resten av livet i rullestol med så store smerter som det ikke fantes noen behandling for.

At du har vært for cocky og satsa på at du kommer inn på jus studie og nå tviler er da virkelig ikke verdens undergang. Du kan søke på nytt igjen neste år og bruke dette året på å jobbe eller ta relevante kurs for fremtiden din om du ikke skulle komme inn på studiet du har søkt.

Det går også an å melde seg opp til enkeltfag på universitetet, mange har ledige plasser etter søknadsfrist og til og med etter skolestart fordi noen ikke benytter seg av inntaket sitt. For eksempel vil kriminologi, sosialantropologi relaterte enkeltemner være nyttig i en senere jusutdanning.

Anonymous poster hash: bafd3...562

Det er bare et uttrykk da. Akkurat sånn som at noen sier at de er skrubbsultne, at de tørster ihjel eller at de dør av latter. Det er jo ikke i nærheten av det å faktisk være skrubbsulten, å tørste ihjel eller det å dø.

Anonymous poster hash: b9feb...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Er det på grunn av førstegangsvitnemål, TS? Og det ordinære har mye høyere snitt? Er det derfor du stresser sånn? i såfall kan jeg forstå det... men hvis ikke vil jeg råde deg til å ta det litt mer med ro. Det kommer flere opptak.

Har ikke tenkt på det ordinære så mye, så det gjelder forsåvidt førstegangsvitnemålet mitt. Det beste scenarioet er vel at jeg kommer inn med ca. 51 poeng, mens i worst case scenario, så kommer jeg ikke inn med 50 studiepoeng. Men det realistiske scenarioet for meg er at jeg kan ende opp med 50,6 poeng. Noe som da er 0.3 poeng høyere enn opptaket ifjor. Jeg har forsatt to eksamener igjen(kjemi muntlig og norsk skriftlig), og kjemi muntlig kan jeg få en 6er på, mens når det gjelder hovedmål, så er jeg ganske usikker på om jeg kan få en 5er. Men jeg gir meg ikke så lett! :)

Anonymous poster hash: 7e836...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Du har funnet den rette sti. For å skyte deg selv. Må du ha et våpen. Der får du som kjenner til jus. Ikke tilgang til helt uten videre. Den enkleste vei er jegerprøven.

Dette er et fantastisk kurs med masse friluftsliv og jordnære verdier. Hvis du fullfører. Så kommer du til å ha helt andre verdier og livsgnist. Slik at du kommer til å fornekte tanken på at du skulle bruke dette verktøyet for å drive og pleie denne vakre naturen, til å fjerne deg fra den.

Her er litt lesestoff og link til video:

http://artikkel.ut.no/arild-brakstads-psykiske-reise-til-falketind-1.12253710

http://www.nrk.no/presse/programomtaler/ut-i-naturen_-det-er-for-sent-a-henge-seg...-1.12254527

Den eneste antidepressiva som egentlig fungerer. Ligger rett utenfor dørterskelen.

Anonymous poster hash: 07b7d...a3d

Siste post var min. Den vil jeg ha på meg, og ble av en eller annen grunn anonym.

Hvorfor vil du ha på deg slike hårreisende skrivefeil...?

Anonymous poster hash: 4b323...df4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor mye gøy du kan gjøre på en friår, TS! Du kan reise, og du har faktisk tid til å ta lengre reiser til mer eksotiske steder andre folk ikke drar på ferie til! Du kan forsøke å finne deg en jobb som er en anelse relevant til juss (men kan være vanskelig). Du kan ta et årsstudium i norge (resttorget), eller enda gøyere - i utlandet! Eller du kan dra på språkreise! Eller du kan bare leve livet hjemme, finne noen hobbyer å drive med, og jobbe litt smått ved siden av.

Jeg har angret utrolig mye i ettertid på at jeg ikke tok friår før studiene. Benytt sjansen din!



Anonymous poster hash: e30b5...7f4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

TS. Akkurat slik føles det for folk som skal søke til høyere utdanning nå. Det er tre ulike kull, som har vitnemål som ulike grunnlag (ett kull har hatt ordinær eksamen, ett bare muntlig eksamen, ett annet har aldri hatt eksamen).

Anonymkode: 6462e...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter og andre som skriver i tråden!

Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det.

Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her.

Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113.

Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

  • Mental Helse: 116 123 
  • Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...