Gå til innhold

Aktiv dødshjelp i Belgia. Deprimert jente får hjelp til å dø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

oy det viste jeg ikke... synes politikk er så komplisert! Har aldri stemt i et valg i hele mitt liv, for jeg synes det er så vanskelig. For alle lover ditten og datten, men ender opp med å fucke opp landet allikevel.

Anonymous poster hash: f2f54...88f

Da er det ditt ansvar å finne de du mener MINST fucker opp, som du så elegant formulerer det, og stemme på de.

Bud nr 1 er at du må akseptere at du aldri vil få en perfekt verden eller styringssystem. Du må tenke selv, ikke overlate alt til andre.

Anonymous poster hash: 6ca33...3fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

I Belgia får nå en 24 år gammel deprimert jente rett til å få hjelp til å dø.

http://www.independent.co.uk/news/people/right-to-die-belgian-doctors-rule-depressed-24yearold-woman-has-right-to-end-her-life-10361492.html

 

Ja, det er hennes liv, men må da være flere som synes det er utrolig trist. Forstår at det er forskjellige typer depresjoner, men mange som er deprimerte er jo det fordi de tror at ting er mye mer håpløst enn det det faktisk er.

 

Om en deprimert person med selvmordstanker går til psykiateren så ønsker vel de fleste at psykiateren skal prøve å få personen vekk fra tankene, ikke hjelp til å å gjennomføre selvmordet. "Det er selvsagt ditt liv og det er ingen som kommer til å dømme deg for at du ikke ønsker å leve mer". 

Anonymous poster hash: 88eaa...27f

 

Syns det er merkelig at hun har fått lov. Hvis det er slik at hun er alvorlig deprimert, ville hun for eksempel i Norge kunne blitt innlagt og behandlet under tvang, da man ikke regnes som tilregnelig. Og jeg trodde man måtte være tilregnelig for å få aktiv dødshjelp? 

Anonymous poster hash: 06e79...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest saken, men det viser en grunnleggende mangel på respekt for livet om man lar en jente begå selvmord fordi hun er deprimert. Fysisk, uhelbredelig sykdom, greit nok. Men en psykisk sykdom kan jobbes med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest saken, men det viser en grunnleggende mangel på respekt for livet om man lar en jente begå selvmord fordi hun er deprimert. Fysisk, uhelbredelig sykdom, greit nok. Men en psykisk sykdom kan jobbes med.

Det er ikke alltid en deprimert person blir frisk og at det kan kun jobbes mot det for å bli frisk.Manis depressive har en hjernesykdom, så den finnes det ingen kur for,Men medisiner kan hjelpe utrolig mye, og kognitiv terapi.

Anonymous poster hash: 60c83...75a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ekstremt strengt i Belgia. Ingen som bare har lyst til å ende livet sitt får innvilget ønsket, da må man ha en sykdom eller smerter man aldri blir kvitt. Så å uttale seg i denne saken mener jeg er umulig da man ikke hører flere sider av saken.

Anonymous poster hash: bd73d...cb2

 

 

Ser ikke ut som det er så veldig strengt i Belgia. Legene er ikke så nøye på å hente inn samtykke heller:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3141564/Belgian-doctors-healthy-woman-green-light-die-euthanasia-suicidal-thoughts.html

Anonymous poster hash: 31111...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg forstår ikke hvorfor man skal legge seg opp i at noen ønsker å dø? Hvorfor er vi så redd for at noen ønsker å dø?

 

Anonymous poster hash: cf287...45a

 

 

Hvorfor hjelpe uteliggere, hvorfor er vi så redde for at folk ønsker å være uteliggere? Hvorfor forhindre og behandle rusmisbruk? Hvorfor er vi så redde for at noen vil ruse seg?

 

Fordi noen kanskje føler et medmenneskelig ansvar i å ikke gi opp de som har gitt opp?  Man kan selvfølgelig si at det er folks valg å ta eget liv, og det har de jo også, men hvorfor skal man legge til rette for det eller la være å bry seg?  De aller fleste funksjonsfriske som ønsker å ta livet sitt vil vel klare det, så de trenger egentlig ikke noens hjelp til det, men de trenger tydeligvis andres hjelp til å finne håpet tilbake. Merkelig mange snålinger på dette forumet. 

Anonymous poster hash: da9db...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

I Belgia får nå en 24 år gammel deprimert jente rett til å få hjelp til å dø.

http://www.independent.co.uk/news/people/right-to-die-belgian-doctors-rule-depressed-24yearold-woman-has-right-to-end-her-life-10361492.html

 

Ja, det er hennes liv, men må da være flere som synes det er utrolig trist. Forstår at det er forskjellige typer depresjoner, men mange som er deprimerte er jo det fordi de tror at ting er mye mer håpløst enn det det faktisk er.

 

Om en deprimert person med selvmordstanker går til psykiateren så ønsker vel de fleste at psykiateren skal prøve å få personen vekk fra tankene, ikke hjelp til å å gjennomføre selvmordet. "Det er selvsagt ditt liv og det er ingen som kommer til å dømme deg for at du ikke ønsker å leve mer". 

Anonymous poster hash: 88eaa...27f

 

Må man ha med legeattest fra hjemlandet sitt, for å få denne hjelpen i Belgia eller i Sveits?

Anonymous poster hash: e92c5...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Syns det er merkelig at hun har fått lov. Hvis det er slik at hun er alvorlig deprimert, ville hun for eksempel i Norge kunne blitt innlagt og behandlet under tvang, da man ikke regnes som tilregnelig. Og jeg trodde man måtte være tilregnelig for å få aktiv dødshjelp? 

Anonymous poster hash: 06e79...108

 

Uten å være en ekspert på psykologi.

Så tror jeg ikke det er mulig å "tvinge" noen til å bli frisk.

Om de ikke selv vil det så er det ikke stort andre kan gjøre for å få den personen frisk.

 

Jeg synes selvfølgelig at det er kjempe trist, men om man har slått hodet i veggen i flere år så har man kanskje lyst å få slutt på det.

Uten å vite noe om kriteriene de har til hvem de gir tillatelse til, så håper jeg virkelig at de gjør en grundig jobb!

Har full forståelse for folk som er dødssyk og vil dø på sin egen premisser men depresjon er anderledes i mine øyne.

 

Selv så støtter jeg aktiv dødshjelp, synes vi skulle hatt det i Norge slik at man evt kan dø med nær familie rundt seg framfor et ukjent sted i et ukjent land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å ville ende livet hvis man har en forferdelig sykdom eller lignende, men fordi du er deppa? Ja,det er et slit å være deppa, man ønsker å ta sitt eget liv, vet jo hvordan det er, men så går det ann å ha litt realistiske tanker omkring ting og da.

Det finnes folk som ligger på riksen som drømmer om at kreftprøvene skal være negative. Unge mennesker som ville gjort alt for å kunne leve ett år til, også kommer det folk som er deppa og sutrer om at de vil dø?

Er det sympati hun er ute etter siden hun går til mediene med dette? Hvis hun virkelig ønsker å dø så er det bare å ta en kjøkkenkniv å skjære vertikalt nedover håndleddene, trenger ikke å dra til en klinikk for å få dette gjort.

Beklager hvis jeg høres hard ut, men det er noe som skurrer med denne historien.

 

Jeg bare tipper men det krever sikkert langt mer viljestyrke å gjøre noe slikt.

 

Framfor å få noen andre til å gjøre det med sprøyte eller hva de gjør i Belgia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at alle med en depresjon kan bli friske. Jeg har kjent mye smerte i mitt liv, både fysisk og psykisk, og har både alvorlig fysisk og alvorlig psykisk lidelse. Hadde jeg fått valget mellom å være helt fysisk eller helt psykisk frisk ville jeg helt klart valgt psykisk frisk. Ingen kan forstå hvor vondt det er å være så hemmet av en depresjon at alt man vil er å dø.

 

Og selvsagt, man kan jo "bare" ta livet av seg, men det er ikke så enkelt. Mange selvmordsmåter er risikofylte, og sjansen er stor for at man ikke dør men bare blir alvorlig skadet.



Anonymous poster hash: 4fd7f...6bf
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke problemet. Hvorfor må jenta ha hjelp til å dø? Hadde hun vært lam og bare kunnet blunke, ser jeg at hun trenger hjelp til det. 

Men slik situasjonen er? Bare gjør det, vel, uten å lage noe nummer av det. Hvor vanskelig kan det være?

For meg ser det ut til at hun påstår dette bare for å skaffe seg oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være en ekspert på psykologi.

Så tror jeg ikke det er mulig å "tvinge" noen til å bli frisk.

Om de ikke selv vil det så er det ikke stort andre kan gjøre for å få den personen frisk.

 

Jeg synes selvfølgelig at det er kjempe trist, men om man har slått hodet i veggen i flere år så har man kanskje lyst å få slutt på det.

Uten å vite noe om kriteriene de har til hvem de gir tillatelse til, så håper jeg virkelig at de gjør en grundig jobb!

Har full forståelse for folk som er dødssyk og vil dø på sin egen premisser men depresjon er anderledes i mine øyne.

 

Selv så støtter jeg aktiv dødshjelp, synes vi skulle hatt det i Norge slik at man evt kan dø med nær familie rundt seg framfor et ukjent sted i et ukjent land.

Jo, til en viss grad kan man "tvinge" noen til å bli om ikke frisk, så hvertfall bedre, gjennom tvangsmedisinering eller annnen behandling. Det skjer stadig vekk når folk er så dypt deprimerte at det er stor fare for at de tar sitt eget liv, for eksempel.

Anonymous poster hash: 06e79...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke problemet. Hvorfor må jenta ha hjelp til å dø? Hadde hun vært lam og bare kunnet blunke, ser jeg at hun trenger hjelp til det. 

Men slik situasjonen er? Bare gjør det, vel, uten å lage noe nummer av det. Hvor vanskelig kan det være?

For meg ser det ut til at hun påstår dette bare for å skaffe seg oppmerksomhet.

Hun vil kanskje gå smertefritt, med sikkerhet om at hun faktisk vil dø?

Anonymous poster hash: 06e79...108

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke problemet. Hvorfor må jenta ha hjelp til å dø? Hadde hun vært lam og bare kunnet blunke, ser jeg at hun trenger hjelp til det. 

Men slik situasjonen er? Bare gjør det, vel, uten å lage noe nummer av det. Hvor vanskelig kan det være?

For meg ser det ut til at hun påstår dette bare for å skaffe seg oppmerksomhet.

For å spare venner/familie for den ekstra byrden å måtte finne henne død?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Jeg forstår ikke problemet. Hvorfor må jenta ha hjelp til å dø? Hadde hun vært lam og bare kunnet blunke, ser jeg at hun trenger hjelp til det. 

Men slik situasjonen er? Bare gjør det, vel, uten å lage noe nummer av det. Hvor vanskelig kan det være?

For meg ser det ut til at hun påstår dette bare for å skaffe seg oppmerksomhet.

Gøy for venner eller familie å finne et groteskt lik. Det er ikke mange lett tilgjengelige sikre metoder som etterlater et "pent" lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har ikke jeg lest saken, men det viser en grunnleggende mangel på respekt for livet om man lar en jente begå selvmord fordi hun er deprimert. Fysisk, uhelbredelig sykdom, greit nok. Men en psykisk sykdom kan jobbes med.

En grunnleggende mangel på respekt for livet har man når man mener man har rett til å bestemme over andre menneskers liv. Hva får du ut av å tvinge noen til å fortsette et liv i helvete, når alt de vil er å dø? Føler du deg bedre, moralsk sett? Dét er respektløst, det, og på grensen til ondskapsfullt.

Anonymous poster hash: 8b8bc...cde

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest saken, men det viser en grunnleggende mangel på respekt for livet om man lar en jente begå selvmord fordi hun er deprimert. Fysisk, uhelbredelig sykdom, greit nok. Men en psykisk sykdom kan jobbes med.

Denne jenta sier hun har vært mer eller mindre deprimert hele livet, og i en alder av 24 har hun besluttet at livet ikke er noe for henne. Depresjon kan også være en uhelbredelig sykdom.

Så sant det gjøres en skikkelig vurdering av pasienten, prognosen og hva som hittil er gjort, så ser ikke jeg noe galt i å hjelpe et menneske som bare har mer tungsinn og elendighet å se frem til, å avslutte det hele på en smertefri og verdig måte.

Og kanskje kan hun også få en skikkelig avslutning med sin familie og andre som på en eller annen måte må forholde seg til det faktum at hun ikke vil leve lenger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke problemet. Hvorfor må jenta ha hjelp til å dø? Hadde hun vært lam og bare kunnet blunke, ser jeg at hun trenger hjelp til det. 

Men slik situasjonen er? Bare gjør det, vel, uten å lage noe nummer av det. Hvor vanskelig kan det være?

For meg ser det ut til at hun påstår dette bare for å skaffe seg oppmerksomhet.

Assistert selvmord er det enkleste og mest skånsomme for alle parter. Så slipper familien å finne henne hengt i vaskekjelleren eller med avskårne pulsårer på badet, eller husverten slipper å finne det råtne liket hennes etter at leia ikke er betalt den siste måneden og det begynner å stinke i oppgangen.

Og selvmorderen er garantert at det er smertefritt og at hun ikke våkner opp igjen etter et mislykket forsøk. Politiet slipper å etterforske dødsfallet, og hun kan kanskje endog klare å ta et slags farvel med sin familie.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy for venner eller familie å finne et groteskt lik. Det er ikke mange lett tilgjengelige sikre metoder som etterlater et "pent" lik.

Der er uhyre enkelt å sikre seg at ikke liket blir funnet av kjente. Å sikre seg at det ikke blir funnet av noen, er mye verre, men det kan også ordnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...