Gå til innhold

Blødninger en uke før forventet mens


Clichy

Anbefalte innlegg

Dette er fjerde måned vi prøver - har hatt stabile sykluser på 32 dager og alltid EL 14 dager før mens.

 

Jeg har nå igjen fått blødning en uke før forventet mens som varer frem til mens.  Første gang dette skjedde var  fjor sommer da vi forsøkte for første gang. Etter dette la vi hele prosjektet på is fordi det var så plagsomt og jeg måtte undersøkte hva som var galt. Henvist til spesialist som ikke kunne finne noe galt kunne forklare hvorfor jeg skulle ha blødninger så lenge. Det begynner som murringer i mageregionen og litt stikking i korsryggen - deretter kommer det en blødning som ligner spotting som varer 7 - 8 dager.

Det jeg lurer på er om dette egentlig kan være en SA? Eller kan sperm skape krøll i klimaet som setter ting i gang for tidlig? Er dette vanlig??
Det mest plagsomme er jo at det blir umulig å regne syklus.

 

Noen som har efaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å kalle uventet blødning for SA må du først få positiv test.

 

Det er heller kluss i hormonene som er årsak.

Hvordan er spottingen din, friskt blod eller brunlig? Har du ømme bryst etter eggløsning?

 

 



Anonymous poster hash: 84ad4...71c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er friskt blod uten klumper.. Har litt ømmere bryst - sist gang vokste de veldig og gjorde vondt, det har de ikke enda denne gangen. Hva kan slike kluss i hormonene være? Er det vanlig at det skjer gjentatte måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er friskt blod uten klumper.. Har litt ømmere bryst - sist gang vokste de veldig og gjorde vondt, det har de ikke enda denne gangen. Hva kan slike kluss i hormonene være? Er det vanlig at det skjer gjentatte måneder?

Veldig ofte er det ubalanse mellom progesteron og østrogen. Mer østrogen enn progesteron slik at kroppen ikke klarer å opprettholde en graviditet.

Jeg har hatt dette med jevne mellomrom de siste årene. Men har allikevel blitt gravid 4 ganger de siste 8 årene. Brukte riktginok nesten ett år med førstemann og det var da jeg var lengst plaget med dette.

 

Jeg har aldri fått påvist progesteronmangel, men mye kan tyde på det.

Jeg har klart å ordne opp i dette selv ved vitamintislkudd, B6 og B12 i relativt store doser. De gangene jeg har tatt dette har jeg blitt raskt gravid(den gangen jeg prøvde i ett år tok det 3 mnd så var syklusen i orden og jeg ble gravid, tok også Vitex den gangen.)

Anonymous poster hash: 84ad4...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon. Det kan jo godt hende det er dette som er årsaken - jeg har tatt blodprøver og ingenting har blitt påpekt som mulig årsak der, selv om jeg har svært lav naturlig blodprosent og hatt d-vitaminmangel. Jeg har også lagt på meg 5 kilo for få fettprosenten opp i referansevinduet.

Er bare så rart at det skjer hver gang ! Det som jo kanskje er positivt er jo at jeg nok sannsynligvis har eggløsning da.

Bør man be om spesifikk blodprøve for å måle østrogen og progesteron?

Fint å høre at det løste seg for deg (men vet ikke om jeg orker tanken på å forsøke ett helt år...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for nyttig informasjon. Det kan jo godt hende det er dette som er årsaken - jeg har tatt blodprøver og ingenting har blitt påpekt som mulig årsak der, selv om jeg har svært lav naturlig blodprosent og hatt d-vitaminmangel. Jeg har også lagt på meg 5 kilo for få fettprosenten opp i referansevinduet.

Er bare så rart at det skjer hver gang ! Det som jo kanskje er positivt er jo at jeg nok sannsynligvis har eggløsning da.

Bør man be om spesifikk blodprøve for å måle østrogen og progesteron?

Fint å høre at det løste seg for deg (men vet ikke om jeg orker tanken på å forsøke ett helt år...)

Om man har stigning i progesteron etter eggløsning kan man sjekke med en blodprøve ca en uke etter eggløsning.

Om en lege er villig til å sjekke dette uten at du har prøvd så lenge er en annen ting,men det går an å høre. Det er heller sjelden man får tilskudd av progesteron også.(bortsett fra ved assistert befruktning og gjentatte aborter)

 

Prøvingen må bare ta den tid det tar, er lite du får gjort med det, er kroppen som rår over det.

Anonymous poster hash: 84ad4...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slutter ikke tilfeldigvis på noe hormonprevensjon før dere skulle prøve? I såfall er det veldig vanlig med hormonkrøll noen mnd etterpå...

Anonymous poster hash: 3f7bd...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke gått på p piller de siste fire årene. Men tror nok det stemmer med hormonell ubalanse. Skal forsøke å senke østrogen gjennom kosthold først og se hvordan det går.. Veldig spesielt at jeg aldri tidligere har hatt uregelmessig mens eller så ømme bryter før vi startet å prøve.. Har forsøkt å lese om sæd kan gi økt utskillelse av østrogen eller påvirke progesteron,men finner ikke noe det. Forøvrig skuffa over forskingen på dette området..! Tar for øvrig i mot tips på andre måter å senke østrogen/øke progesteron.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg at blødningene var festeblødning. 5 uker på vei!

Gratulerer!

Men hvordan vet du at det var festeblødning, og ikke vanlig spotting?

Anonymous poster hash: bbea6...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kjennes rart ut! Kan jo ikke si det med sikkerhet annet enn det skjedde på den tida egget skulle ha festet seg og jeg hadde spotting og friskt blod rundt tida jeg forventa mens.. Men varte kun en dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...