Gå til innhold

Naboer som røyker på sin terasse - røyklukt sprer seg til oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på mulighetene til et borettslag for å regulere dette med loven i hånd. Terrassen er på en måte et blandingsområde, det er både offentlig og privat type. Ingen kan nekte deg å røyke innendørs men på terrassen hmm. Maybe maybe.

 

Selv håper jeg at røyk blir forbudt tvert! Møkk lei av den ekle lukten og den passive røykingen jeg blir utsatt for.

Terrassen/verandaen er privat eiendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Terrassen/verandaen er privat eiendom.

 

Ja selfølgelig er den det. Men når det gjelder borettslag så har de fortsatt muligheter for å begrense hva du gjør på verandaen. Derfor skrev jeg "både offentlig og privat type" det var ikke bokstavelig talt ment.

De kan foreks bestemme at du ikke kan henge tøy over rekkverket, ikke male verandaen din, ike bruke visse griller osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bor tett på folk, så må du regne med at det er røykere der. Viste du ikke det?

Anonymous poster hash: cf028...a45

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du - det synes ikke jeg er riktig. Naboen eier sin bolig like mye som dere. Går du bort og sier fra til naboen når han griller, har gjester eller hører på radioen og?

Grilling, gjester og radioer er nå ikke potensielt livstruende hverken for dem som driver med det eller dem som tilfeldigvis er i nærheten da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grilling, gjester og radioer er nå ikke potensielt livstruende hverken for dem som driver med det eller dem som tilfeldigvis er i nærheten da :)

Røyk fra grill kan være minst like farlig som røyk fra en røyk

Anonymous poster hash: 7c7af...f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyk fra grill kan være minst like farlig som røyk fra en røyk

Anonymous poster hash: 7c7af...f0e

Men det går an å grille uten å røyklegge hele nabolaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det går an å grille uten å røyklegge hele nabolaget.

Men en sigarett røyklegger hele nabolaget, liksom?

Anonymous poster hash: 89d38...f7d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den er ikke knøttliten når jeg blir syk og dårlig av å kjenne røyken. Man blir tung i hodet, puster tregere, og får  generelt nedsatt allmenntilstand av å bli utsatt for det. Det kombinert med å skulle lese til eksamener og lignende, så kan du tenkte deg hvor skadelig og hvor mye det ødelegger for hverdagen, og da regner jeg ikke med skadene lungene mine blir påført av å puste det inn en gang. Nek.

Anonymous poster hash: 243ca...db0

 

 

Men tenk på hvor mange røykere som har lest til eksamener og i tillegg har stått eksamen med toppresultat! Det er ikke sånn at litt røyk ødelegger evnene dine. Nek.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 5f3e5...c82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg! 

 

Mange tenker at de som ikke røyker er kronisk røyk-hatere. Jeg røyker selv, men har sluttet nå da. Men røyklukten fra de som står utenfor er kvalmende, også for meg som røyket selv! 

Det er noe helt annet når det siver inn ruten og lager en kvalmende lukt i hele leiligheten. Noen folk tenker ikke, de burde i det minste vise litt respekt og forpeste sin egen leilighet, enn å stå utenfor vinduet til andre! 

 

 

 



Anonymous poster hash: 6c27b...e44
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en sigarett røyklegger hele nabolaget, liksom?

Anonymous poster hash: 89d38...f7d

Nei, men den røyklegger jo tydeligvis for minst to naboer, hvis man leser tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk spør du meg! Aldri røyka og har aldri blitt plaget av at røykere røyker på sin egen versnda ( eller min for den sakens skyld) noen ganger synes jeg ikke-røykere lager er problem ut av ingenting! Legger også merke til at detter gjerne de som selv har sluttet som trenger å hevde seg og bråke om hvor mye røyken plager dem! En røyk varer ikke lenge.. Og dere må gå inn? Milde.,

Anonymous poster hash: 14a04...b4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk spør du meg! Aldri røyka og har aldri blitt plaget av at røykere røyker på sin egen versnda ( eller min for den sakens skyld) noen ganger synes jeg ikke-røykere lager er problem ut av ingenting! Legger også merke til at detter gjerne de som selv har sluttet som trenger å hevde seg og bråke om hvor mye røyken plager dem! En røyk varer ikke lenge.. Og dere må gå inn? Milde.,

Anonymous poster hash: 14a04...b4d

Du har nok aldri bodd i en blokk med røykende naboer 24/7. Joda, man kan holde vinduer og dører lukket 24 timer i døgnet også. Men likevel er det som å gå å legge seg i et gammelt surt askebeger. Og det har ingen ting med om det er farlig eller ikke, det er rett og slett ubehagelig og plagsomt.

Anonymous poster hash: 0e4f8...674

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner vi å bli bortskjemte?Er det nå slik at folk er så vant til å ha et røykfritt miljø rundt seg, at når de opplever røyk nærmere enn de finner behagelig, legger de mer merke til det enn før? (Ps:jeg er ikke-røyker, og forstår at røyklukt er plagsomt, men gleden over at mulighetene for et røykfritt miljø er større nå enn det var for 20 år siden er større enn irritasjonen over det lille fåtallet som fremdeles røyker) Anonymous poster hash: f3f4b...4d3

Å få uønsket røyklukt inn i sitt eget hjem/ på eget uteareal er et stort irritasjonsmoment. Jeg synes det er noe helt annet enn å være bortskjemt. Det er klart man legger mye mer merke til det nå enn da folk dampet overalt, men man la jo merke til det før også. Savner ikke det å måtte å vaske håret før jeg går til sengs etter en tur ut på byen, for eksempel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok aldri bodd i en blokk med røykende naboer 24/7. Joda, man kan holde vinduer og dører lukket 24 timer i døgnet også. Men likevel er det som å gå å legge seg i et gammelt surt askebeger. Og det har ingen ting med om det er farlig eller ikke, det er rett og slett ubehagelig og plagsomt.

Anonymous poster hash: 0e4f8...674

Joda, jeg har bodd i store skyskrapere og naboene har røyka men de har aldri røyka 24/7- hele døgnet. De har vært på jobb, jeg er på jobb, de sover om natten akkurat som jeg gjør og rekker kanskje å ta seg 3-4 røyk på balkongen hvor jeg merker 1 av dem. Altså plages overhodet ikke! Jeg gjlr sikkert ting som de overser også, som pusser opp, litt for høy musikk til tider, ups.., jeg smalt igjen utgangsdøra for hardt så sykepleieren som jobber nattevakt våknet...så lenge vi velger bo tett så får man tåle naboens uvaner!

Anonymous poster hash: 14a04...b4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Nå har dere jo selv valgt å bo i rekkehus. Og man må nesten regne med at ikke alle har de samme leveregler og (u)vaner som en selv. Jeg mener man må enten prøve å møtes på midten på en fin måte eller så bør man bare holde kjeft.

Jeg røyker ikke selv, men men synes det er feil å skal begynne å diktere og bestemme hva andre skal gjøre på sin egen eiendom.

Flytt inn i enebolig ja, der får dere gjøre som dere vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I borettslaget vårt står det i vedtektene at røykere skal ta hensyn slik at naboer ikke plages av røyklukt på soverom.

Der vi bodde før røyket naboen under oss på balkongen sin hver kveld om sommeren. Vi måtte ha lukkede vinduer ellers luktet både vi selv, babyen og klærne våre røyk. Ikke gøy når ingen av oss har vært i nærheten av å røyke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg merker også når naboen griller eller røyker ute. Min filosofi er at så lenge jeg vil kunne bruke balkongen må andre også få bruke balkongen. Selv om jeg ikke ville blitt lei meg om man ikke fikk røyke ute etter kl 23. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk spør du meg! Aldri røyka og har aldri blitt plaget av at røykere røyker på sin egen versnda ( eller min for den sakens skyld) noen ganger synes jeg ikke-røykere lager er problem ut av ingenting! Legger også merke til at detter gjerne de som selv har sluttet som trenger å hevde seg og bråke om hvor mye røyken plager dem! En røyk varer ikke lenge.. Og dere må gå inn? Milde.,

Anonymous poster hash: 14a04...b4d

 

 

Joda, jeg har bodd i store skyskrapere og naboene har røyka men de har aldri røyka 24/7- hele døgnet. De har vært på jobb, jeg er på jobb, de sover om natten akkurat som jeg gjør og rekker kanskje å ta seg 3-4 røyk på balkongen hvor jeg merker 1 av dem. Altså plages overhodet ikke! Jeg gjlr sikkert ting som de overser også, som pusser opp, litt for høy musikk til tider, ups.., jeg smalt igjen utgangsdøra for hardt så sykepleieren som jobber nattevakt våknet...så lenge vi velger bo tett så får man tåle naboens uvaner!

Anonymous poster hash: 14a04...b4d

 

Da er det jo ganske tydelig at du ikke bli nevneverdig plaget av røyklukt, så for deg er det jo ikke noe problem. Jeg er som TS reagerer veldig på røyklukt (lukt generellt), og jeg merker det så fort naboer tente seg røyk da jeg bodde i blokk/rekkehus. Så jeg forstår godt hennes frustasjon. For min del er det ikke bare at jeg ikke liker lukta, men jeg blir kvalm og får hodepine. Dette får jeg også av enkelte parfymelukter, så noen gagner sliter jeg skikkelig på offentlig transport. Da kan hodepinen sitte i 2-3 timer etter jeg går av bussen/toget/flyet.

 

Tilbake til røyken. Nå på sommeren sitter folk gjerne mye ute og til sent på kveld (selv med den drittsommeren vi har hatt) og da blir det jo ikke bare 3-4 røyk.

 

Når det er sagt, er det jo ikke mye TS kan gjør utenom å ta en prat med naboen og kanskje få noe forståelse. Men naboen kan jo bare fortsette å gjøre som han vil på sin terasse.

Anonymous poster hash: 85ece...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...