Gå til innhold

dåp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I en protestantisk dåp er det gudmor som bærer barnet til dåpen, "luemor" tar av og på luen, men hva gjør gudfaren? Har han noen spesiell oppgave? Har man flere i dåpen kalles vel disse bare faddere? Er det noen grense for hvor mange faddere man kan ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.kirken.no/bakgrunn/daaben_tro.cfm

Formelt skal man ha minst 2 fadder, hlyst 6 (hvordan det da gikk til at vår lille prins Sverre Magnus såvidt jeg husker har 7 faddere sliter jeg litt emd da, men det erhøyst 6 ifølge kriken )

"Luemor" og "gudmor/gudfar" er ikke noe som er en "formell sak", og en gudmor/gidfar er derfor sånnsett det samme som en fadder. Det er "luemor" også.

Dette er dog i Den Norske statskirken, som er evangelisk-luthersk. Det finnes jo flere retninger innen protestantismen, og jeg kan ikke konkret si om dette er 100% slikt hos alle.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweetypie

Vi bar barna våre til dåpen selv. Har en Gudfar og en Gudmor og så har vi 2 faddere utenom. Gudmor og Gudfar tok seg av dåpslyset her. De har oppgaver alt etter hva foreldrene bestemmer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelt sett har alle faddere samme status. De andre betegnelsene er populærbetegnelser. For mange oppleves det som mer ærefullt å være gudmor/far eller luefadder. Formelt er det altså ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...