Gå til innhold

kunne du tenkt deg å lære om frelse


Gjest Gjest_RPM_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Religionsfrihet er ikke det samme som fri religionsutøvelse. Det er noe som kristne og andre fort motsetter seg hvis mennesker med annet trossyn ønsker å praktisere deres religion, også i kristne land. Videre er det mange som forlanger at mennesker fra andre trosamfunn skal konvertere til troen som gjelder der de oppholder seg.

Selv tilhører jeg en gruppe mennesker som kristendommen ikke har rom til, og har merket det gjennom religionsundersvisning i skolen.

Nå tenkte jeg på ting som å nekte folk høye offentlige stillinger, hindre bygging av kirker, store vanskeligheter med å få rettferdige rettsforhandlinger og dødsstraff for konverteringer.

Selv om du har negative opplevelser her, noe som er trist, mener jeg likevel at kristendommen totalt sett er mer tolerant enn andre religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå tenkte jeg på ting som å nekte folk høye offentlige stillinger, hindre bygging av kirker, store vanskeligheter med å få rettferdige rettsforhandlinger og dødsstraff for konverteringer.

Selv om du har negative opplevelser her, noe som er trist, mener jeg likevel at kristendommen totalt sett er mer tolerant enn andre religioner.

Jeg tilhører en gruppe mennesker som nektes stillinger i kirken (den norske kirke) fordi vi blir sett på som syndefulle mennesker. Selv om de fleste kristne ikke deler dette offisielle synet, eller behandler meg som annenrangs menneske, så er det ikke til å komme fra at intoleransen for mennesker som ikke har gjort noe galt etter norsk lov blir diskriminert av kirken på grunnlav av hvem vi er og hvordan vi lever.

Kristendommen er totalt sett ikke mer tolerante enn andre religioner. Jeg har besøkt land med andre religioner, bodd i land med andre trosretninger innen kristendommen som offisiell religion, og har opplevd både forsøk på misjonering til trossamfunn samt fordømmelse med rot i hellige skrifter. Religionene er hverken mer eller mindre tolerante totalt sett, men utbryter av trosretningen kan være mer åpne for dette som de regner for å være annerledes. En religions tilhengere (ikke nødvendigvis alle) kan være mer tolerante ovenfor andre mennesker enn hva deres hellige skrifter sier de skal tolerante ovenfor.

Mye av dette faller på den enkelte i en gruppe, eller innen gruppen i et trossamfunn eller religion. Skriftene som det ofte refereses til ved utestengelse eller fordømmelse er skrevet for et samfunn svært ulikt vårt, og det hender at tilhengere ikke tar dette med i betraktning når skriften siteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du utelot noe meget viktig ved Gud i bibelen, Han er rettferdig, fordi synd finnes ved syndefallet, skal Gud dømme verden rettferdig, og ifølge det jeg mer vet er at rettferdigheten kom ved Jesus Kristus, den som i sitt hjerte tror på ham og følger Ham, skal få være med å arve Guds rike. Om man leser  bibelen i troen på Jesus, er det lettere å forstå, djevelen også forstår og han skjelver står det.

Og det med farao, så er det det at Gud har skapt alt, og farao valgte selv hva han med sin makt vil gjøre, det var å gi opp alle de millioner slaver han hadde for Guds landeplager, ja det sies at Gud forherdet hjertet hans, men det var fordi farao hadde valgt alle de veiene i livet, at han fikk den makten han hadde, faraoer ble jo tilbedt som guder. Fordi Gud har skapt alt rundt deg, er det lett å skylde på Gud om hvorfor du har det sånn og sånn. For farao var det han hadde det så godt at han ikke ville oppgi det han hadde, makt.

Det er ikke bare i denne fortellingen at det står forherder hjertet til personer, men Gud er rettferdig, og om bibelen og troen i hva som står der ikke er noe for deg, gjelder det å finne ut hva du har lagt deg på hjerte. For det er vaskelig å finne bibelens Gud om du er stolt i hva du er, og fornekter at Gud har latt deg leve.

Frelsen jeg har lært i troen på Jesus, er så overbevisende, for den ånd som er i troen er god, og ikke egenrettferdig, men rettferdig.

Det gir ikke svar på hvorfor Gud ikke ville la farao la jødene gå. Ei heller hvorfor han straffer folket for å straffe farao. Gud ble jo også sint fordi Kong David hadde en folketelling, og igjen straffet han folket for det. Er det rettferdig å straffe de uskyldige?

Det merkeligste synes jeg likevel er Jesus og fikentreet. Jesus hadde lyst på fiken, men det var ikke fiken på treet siden det ikke var sesong. Da sa Jesus at "du skal aldri mer bære frukt", og fikk treet til å visne. Hvorfor gjorde han det? Han sa også til disiplene at hvis de var sterke i troen, ville de være i stand til å gjøre det samme. Høres veldig destruktivt ut for min del. Hvorfor kunne han ikke få fiken til å vokse på treet i steden, hvis poenget var en maktdemonstrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg på ting som å nekte folk høye offentlige stillinger, hindre bygging av kirker, store vanskeligheter med å få rettferdige rettsforhandlinger og dødsstraff for konverteringer.

Selv om du har negative opplevelser her, noe som er trist, mener jeg likevel at kristendommen totalt sett er mer tolerant enn andre religioner.

Husk at Islam er 600 år yngre enn Kristendommen. Når Kristendommen var så gammel som Islam er nå, var den ikke noe mer tolerant den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det gir ikke svar på hvorfor Gud ikke ville la farao la jødene gå. Ei heller hvorfor han straffer folket for å straffe farao. Gud ble jo også sint fordi Kong David hadde en folketelling, og igjen straffet han folket for det. Er det rettferdig å straffe de uskyldige?

Jeg har ikke lest alt som står i gamle testamentet, og ikke trenger jeg det heller for å tro, men det er et pluss at jeg ennå har mye å lære, men det med farao, er en maktkamp mellom Guds makt og menneskets makt. Du kan se at mennesker må lide under konger og makter som styrer dårlig, plagene som kom over egypt er egentlig et syn på hva døden er. Gud er den som dømmer, hvem er du som dømmer Gud.

Det merkeligste synes jeg likevel er Jesus og fikentreet. Jesus hadde lyst på fiken, men det var ikke fiken på treet siden det ikke var sesong. Da sa Jesus at "du skal aldri mer bære frukt", og fikk treet til å visne. Hvorfor gjorde han det? Han sa også til disiplene at hvis de var sterke i troen, ville de være i stand til å gjøre det samme. Høres veldig destruktivt ut for min del. Hvorfor kunne han ikke få fiken til å vokse på treet i steden, hvis poenget var en maktdemonstrasjon?

Det Jesus gjorde var for å vise oss hvem Gud er, Han er sannhet og sannheten skal sette dere fri. At dette ble tatt med i bibelen var ikke for at vi skulle gjøre det samme, men at vi skulle forstå hvorfor Han gjorde det. Elske sin neste som seg selv strider imot at man skal forbanne folk, så det er ikke det som er ment at vi skal gjøre.

Hørt noen forklare meningen, men jeg husker det ikke, sikkert fordi puslebiten ikke passet i puslespillet den tiden jeg da hørte det.

Søk Gud av hele ditt hjerte og du skal finne Ham, søk Gud i buddhismen av hele ditt hjerte, og se om du finner Ham. Søk Gud av hele ditt hjerte i koranen, og se om du finner Ham. Søk Skaperen i skapelsen og se om du finner Ham, du finner sikkert stykker av Ham, men selve essensen i hvem Gud er finner jeg i troen på Jesus.

Se, hør og hold deg nær til Gud, og du skal sannelig få din lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alt som står i gamle testamentet, og ikke trenger jeg det heller for å tro, men det er et pluss at jeg ennå har mye å lære, men det med farao, er en maktkamp mellom Guds makt og menneskets makt. Du kan se at mennesker må lide under konger og makter som styrer dårlig, plagene som kom over egypt er egentlig et syn på hva døden er. Gud er den som dømmer, hvem er du som dømmer Gud.

Når Gud straffer et helt folk for å gi én mann en lærepenge, da setter jeg spørsmålstegn ved dømmekraften hans. Hvordan vet vi at Gud er rettferdig? Fordi han sier det. Hvordan vet vi at han ikke lyver?

Det Jesus gjorde var for å vise oss hvem Gud er, Han er sannhet og sannheten skal sette dere fri. At dette ble tatt med i bibelen var ikke for at vi skulle gjøre det samme, men at vi skulle forstå hvorfor Han gjorde det. Elske sin neste som seg selv strider imot at man skal forbanne folk, så det er ikke det som er ment at vi skal gjøre.

Hørt noen forklare meningen, men jeg husker det ikke, sikkert fordi puslebiten ikke passet i puslespillet den tiden jeg da hørte det.

Søk Gud av hele ditt hjerte og du skal finne Ham, søk Gud i buddhismen av hele ditt hjerte, og se om du finner Ham. Søk Gud av hele ditt hjerte i koranen, og se om du finner Ham. Søk Skaperen i skapelsen og se om du finner Ham, du finner sikkert stykker av Ham, men selve essensen i hvem Gud er finner jeg i troen på Jesus.

Se, hør og hold deg nær til Gud, og du skal sannelig få din lønn.

Leter du hardt nok så finner du hva som helst. Du kan finne varsler på dommedag i børsnoteringer om du tror hardt nok, men det betyr ikke at det er riktig av den grunn.

Det er forresten meningsløst å lete etter Gud i Buddhismen. Buddhismens holdning er at det godt kan hende at det fins guder, men at det ikke spiller noen rolle hverken den ene eller andre veien. Om Gud eksisterer eller ei er rett og slett uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_RPM_*

Vel, Jesus sier Han er veien, sannheten og livet, kreves ikke mye av dem som vil finne ut hva Han mente med dette.

Aktive kristne vil det bli mer av siden frafallet er blitt stort, kunnskapen økt og kjærligheten er blitt kald, dette er endetidstegn i bibelen, vi kjenner i våre hjerter noe er i gjære. Må bare arbeiderne bli mange til innhøstingen.

Mange er kalt, men få er utvalgt,

jeg vet jeg ikke er verdig Guds rike pågrunn av syndene, men Jesus har tatt på seg hele verdens synder for at de som tror på Ham skal få dem tilgitt, Jesus er syndofferet, takkofferet og alle offer som er pålagt i moseloven, syndefallet og døden kom ved et menneske Adam, så skal livet bli til ved et menneske Jesus.

Et frø kan ikke gi liv før det dør først og går til jorden.

For intet hart jeg fått det, for intet skal jeg gi det vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå er ikke jeg "skriftlærd", har ikke lest særlig i Bibelen. Men slik jeg har oppfattet det, står det i Bibelen en del om hva Gud har sagt om seg selv, hva Jesus har sagt om selg selv og om Gud. Mange setninger starter med "Jeg er.." Men Gud og Jesus kan jo si akkurat hva de vil om seg selv, men har vi faktisk noe bevis for at de er det de utgir seg for? "Jeg er veien" sier Jesus om seg selv. Men er han det? Det er da ikke til å komme forbi at mange, mange, MANGE mennesker har funnet andre veier til sine mål, enn gjennom å tro på Jesus. Kan man da egentlig hevde at Jesus er den eneste veien? Nope, mener jeg.

vi kjenner i våre hjerter noe er i gjære

Jeg kjenner ikke noe som helst.

Det Jesus gjorde var for å vise oss hvem Gud er,

En som ikke liker fiken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Vet du hvorfor du er til? Hvorfor mennesker er det de er? hvorfor du sitter bak din pc? Hva er menneskers mål, er ikke alt jag etter tomhet når de ikke vet hvorfor de er til. Det er vel ikke alle som lyster etter å finne det ut, og det er ingen MÅ gjøre, livet her på jorden er en gave skjenket av Gud, du har 120 år om Gud vil til å gjøre det du vil i fri vilje som de fleste har, om de ikke er bundet av et annet menneskes fri vilje. Men døden følger med, hvorfor denne sorg?

Jeg velger bibelen og dens visdom, troen på Gud og Jesus, mitt mål er å få Guds kjærlighet som jeg kan spre til glede for både meg og andre, ønsker at mennesker får høre det glade budskap og tar imot det i sitt hjerte.

Men et må jeg si om menneskers mål og veier, et eksempel fra bibelens Ord.

Luk 12.16-21

Så fortalte han dem en lignelse:

«Det var en rik mann som hadde fått god avling av jorden, og han tenkte med seg selv: 'Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke plass til avlingen min. Jo, dette vil jeg gjøre: Jeg river ned låvene og bygger dem større, og der samler jeg kornet og alt jeg ellers eier. Så skal jeg si til meg selv: Nå har du mye godt liggende, nok for mange år. Slå deg til ro, min sjel, spis, drikk og vær glad!' Men Gud sa til ham: 'Uforstandige menneske! I natt kreves din sjel tilbake. Hvem skal så ha det du har samlet?'

Slik går det med den som samler skatter til seg selv og ikke er rik i Gud.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RPM, alt du skriver ser ut som om det er skrevet rett av et religiøst flyveblad.

Kan du ikke prøve å beskrive din tro og dine synspunkter med dine egne ord?

Endret av quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Kanskje jeg skal få meg jobb hos noen som deler ut religiøse flyvelblad, for dette er min tro og mine synspunkter her inne,

Vet ikke om jeg er så flink til det, men jeg prøver å åpenbare lignelser i Guds Ord ved først å fortelle noe, så henvise.

men det var noe Jesus sa om lignelser, og det var at det var ikke gitt dem som er utenfor å forstå Guds rikes hemmeligheter, derfor talte Han i lignelser.

Men til og med disiplene forsto ikke til tider så vet vi ikke hvem som er utenfor og innefor.

Min tro er Gud, og Gud sier alle kan bli frelst, og det skal jeg ikke tie om, selv om jeg på hjemmebane er den stille kristne, for jeg sjokker personer rundt meg om jeg sier jeg tror på Jesus. Vi tror vel alle på noe, men vi snakker fint lite om det, og det er ukult å tro på Jesus får jeg inntrykk av, da sier man helst ingenting.

Heldigvis har jeg fritt tilløp her, som å leve i en helt annen verden her inne og snakke om min tro og Gud.

Takker KG for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor du er til? Hvorfor mennesker er det de er? hvorfor du sitter bak din pc? Hva er menneskers mål, er ikke alt jag etter tomhet når de ikke vet hvorfor de er til.

Ja. Jeg vet hvorfor og hvordan vi er til. Jeg vet hvorfor jeg sitter forran min pc. Jeg vet hva som er mine mål. Jeg jager ikke etter tomhet. Jeg er lykkelig og har fred i mitt hjerte.

Jeg har et ankerfeste her i livet som i motsetning til deg ikke påtvinger meg å avvise fakta eller å omfavne løgner.

Mitt fundament i motsetning til ditt slår ikke sprekker dersom jeg skulle titte ned mot jorden og grave frem en trillobitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grønn Frosk

Nei, det kunne jeg ikke. Har mine egne meninger om hva dette er, og det sammenfaller ikke med ditt syn RPM.

Det Donnie sa, stemmer nok for meg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt fundament i motsetning til ditt slår ikke sprekker dersom jeg skulle titte ned mot jorden og grave frem en trillobitt.

Min tro ville ikke blitt rokket en millimeter av en trilobitt ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei egentlig ikke siden jeg ikke tror jeg RPM er HELT på bølgelengde når det kommer til kristendom. Det er helt greit for meg, men jeg har ikke noe behov for å lære noe mer om det.

Bare et spørsmål, hvilken rettning av kristendommen tilhører du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Bare et spørsmål, hvilken rettning av kristendommen tilhører du?

Hva tror du, fra en troende til en annen, hva er det som gjør den tro jeg fremviser ikke er helt på bølgelengde når det kommer til "kristendom"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Ja. Jeg vet hvorfor og hvordan vi er til. Jeg vet hvorfor jeg sitter forran min pc. Jeg vet hva som er mine mål. Jeg jager ikke etter tomhet. Jeg er lykkelig og har fred i mitt hjerte.

Jeg har et ankerfeste her i livet som i motsetning til deg ikke påtvinger meg å avvise fakta eller å omfavne løgner.

Mitt fundament i motsetning til ditt slår ikke sprekker dersom jeg skulle titte ned mot jorden og grave frem en trillobitt.

Bra for deg, men mitt fundament er troen på Jesus, og fakta som forskere kommer med kan ikke rokke med den, for de har teorier om hvordan vi ble til, men de vet ikke hvorfor vi er til?

Hva som er fakta og hva som er løgner i denne saken er noe kreasjonistforskere og evolusjonsforskere krangler hele tiden om. En av dem lyver, jeg skal bøye meg i støvet om jeg en dag ser en kreasjonist si at hele deres forskning er basert på en stor løgn for å tjene penger, og lure lettlurte troende.

Men troen vil fortsatt holde, for fundamentet i troen er basert på noe helt annet enn forskning.

Slik kan vi forføre mennesker, vi putter litt sannhet her og der, så er det bare å lyve så det renner av oss, glad jeg tror på Gud da, og at mennesker som nå lever ikke kan lyve om Ham for egen vinning, fordi bibelen er ferdigskrevet.

Den som ikke leser den må stole på hva mennesker sier hva som står i den.

Noe med bibelen jeg synes å se som ikke gjør den til noen eventyrbok for meg, er at dess mer jeg lærer Gud å kjenne gjennom Jesus, så blir det som skjulte meninger åpenbares bare for den troende, og dess mer skjønner jeg hvilken verden jeg lever i.

Det er spanande og ikkje minst kjekt. Noen hemmeligheter styrker troen min, og andre må jeg dele med andre troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...