Gå til innhold

Hvordan oppbevarer dere kjøttpålegg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å finne et tilfredsstillende system for hvordan vi tar vare på kjøttpålegg. Pakker som ikke lar seg lukke igjen etter åpning legges i hver sine plastposer og så samles alle kjøttpåleggpakker i en skuff i kjøleskapet. Problemet er at å ta ut påleggspakken av posen flere ganger om dagen gjør at posen kjapt rives opp og må byttes, samt at jeg synes det hele ser rotete og uoversiktlig ut. Jeg har prøvd å ha alle pakkene samlet i en boks, men det er vanskelig å finne bokser som bare er akkurat store nok til alt pålegget slik at det fort blir veldig plasskrevende å ha en stor boks med pålegg i. Jeg tenkte også på muligheten for å ta pålegget ut av hver pakke og legges enkeltvis i små plastbokser, men da vet jeg ikke når utløpsdatoen er.

Så, noen tips? Hva gjør dere?



Anonymous poster hash: da4d6...4b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du tenker type skinkepakker og slikt uten fungerende klistre-igjen-funksjonalitet, så legger jeg bare noe tungt oppå pakken så plasten holdes nogenlunde igjen. Eller legger dem opp ned så vekten av restpålegget i pakken holder greiene sammen. Har alltid gjort det slik, og var slik jeg vokste opp med. Har aldri hatt noe dårlige erfaringer med dette.



Anonymous poster hash: 0e1ef...020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge forventer du at kjøttpålegg skal holde seg i kjøleskapet ditt?

Så lenge som det står på pakken.

Anonymous poster hash: da4d6...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevarer de i pakken sin. Har aldri gjort noe spesielt.

Anonymous poster hash: 86023...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker type skinkepakker og slikt uten fungerende klistre-igjen-funksjonalitet, så legger jeg bare noe tungt oppå pakken så plasten holdes nogenlunde igjen. Eller legger dem opp ned så vekten av restpålegget i pakken holder greiene sammen. Har alltid gjort det slik, og var slik jeg vokste opp med. Har aldri hatt noe dårlige erfaringer med dette.

Anonymous poster hash: 0e1ef...020

Henger meg på denne! Sett f.eks. smøret eller osten på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte noen bokser fra Tupperware for mange år siden. De kan stables oppå hverandre slik at man bare har lokk på den øverste. Tror ikke de er i katalogen lenger, men de er kjempepraktiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastposer. Hvorfor river dere opp plastposene når dere skal ha pålegget? Er jo bare å knyte opp, og dersom du ikke liker det er det bare å kjøpe sånne poser med zip.

Dersom du vil legge det i plastpose uten selve pakningen er det jo bare å skrive utløpsdatoen på selve posen/sette på en lapp.



Anonymous poster hash: a937e...2c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge forventer du at kjøttpålegg skal holde seg i kjøleskapet ditt?

Så lenge som det står på pakken.

Anonymous poster hash: da4d6...4b6

Men denne datoen gjelder jo bare så lenge pakken er uåpnet. Så fort du åpner pakken, blir kvaliteten raskt dårligere.

Anonymous poster hash: cda48...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste kjøttpålegget jeg bruker er Spesialsalami. Jeg river den ikke opp, men klipper av en smal remse med saks. Så lager jeg en liten brett og setter en klesklype på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne datoen gjelder jo bare så lenge pakken er uåpnet. Så fort du åpner pakken, blir kvaliteten raskt dårligere.

Anonymous poster hash: cda48...66e

Jeg spiser det til det går ut på dato selv om pakken har ligget åpnet i kjøleskapet. Har aldri opplevd at det har blitt dårlig.

Anonymous poster hash: 851b1...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det til det går ut på dato selv om pakken har ligget åpnet i kjøleskapet. Har aldri opplevd at det har blitt dårlig.

Anonymous poster hash: 851b1...8de

Samme her. Mye holder også over datoen også. Dersom det begynner å lukte eller er misfarget går det jo i søpla med en gang.

Anonymous poster hash: a937e...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å legge en åpnet påleggspakke inn i en lite plastpose, og så sette på en klype, hvis ikke jeg bare er litt lat og folder posen inn under påleggspakka. Blir noen ganger litt tull hvis limet på påleggspakka setter seg fast i plastmaterialet på posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea har praktiske påleggsbokser. Tynne og stablebare, er hvite med rød kant på lokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Leter etter en smart løsning på dette selv.

Vurderer å gå for noe slikt som dette.

Limt2011-jan-7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette settet fra Tupperware. Og det er suverent. I settet er det med en rist som legges under pålegg som avgir væske (skinke, røkelaks osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger det over i små plastbokser. Ser ikke problemet med å ikke vite utløpsdatoen, som regel vil man både se og lukte (og smake) når pålegget begynner å bli dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Av hygieniske grunner er det ikke lurt å legge pålegget i bokser om boksene blir tatt ut og inn av kjøleskapet. Når boksen står ute vil luften i boksen varmes opp til å ha samme temperatur som omgivelsene. Boksen vil da virke som et varmeelement i kjøleskapet, og spesielt lufta inne i boksen vil bruke lang tid på å senkes. Da vil mikroorganismer få bedre vilkår for formering.

Jeg holder en knapp på litt kraftige poser som tåler å beveges.



Anonymous poster hash: 70876...9f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...