Gå til innhold

Trøbbel med det trådløse nettet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan lyser det på modemet nå, og hvordan lyser routeren? Du har sjekket at alt av kabler sitter ordentlig i modem og router?

På modemet lyser alle lamper. "Link" lyser ikke konstant, men blinker.

 

På routeren blinker "Power" blått ganske hurtig akkurat nå, det har det stort sett gjort de siste dagene. Men for bare et minutt siden lyste det litt lenger, var borte litt lenger. Det skjer av og til.

Det var eneste lys en stund nå, før det nettopp lyste gult på "ethernet" i et kort øyeblikk, og "DSL" lyste orange bittelitt.

Nå er det bare "power" som blnker igjen.

 

Har sjekket alt av kabler ja.

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vireo

 

På modemet lyser alle lamper. "Link" lyser ikke konstant, men blinker.

 

På routeren blinker "Power" blått ganske hurtig akkurat nå, det har det stort sett gjort de siste dagene. Men for bare et minutt siden lyste det litt lenger, var borte litt lenger. Det skjer av og til.

Det var eneste lys en stund nå, før det nettopp lyste gult på "ethernet" i et kort øyeblikk, og "DSL" lyste orange bittelitt.

Nå er det bare "power" som blnker igjen.

 

Har sjekket alt av kabler ja.

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

 

Okei. Ser du sier du har resettet routeren, hva mener du med det da? Tok du bare strømkontakt ut og inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med nettet mitt, var tregt og ustabilt. Har GET og ikke CD. Men hos meg så funket det å endre DNS! 

 

Om alt er prøvd, og de fra CD ikke finner noen feil, prøv å endre DNS. Søk opp ruteren på google og finnet ut hvordan du endrer DNS, bruk google sin 8.8.8.8 som primær, og 8.8.4.4 som sekundær. 

Funket for meg 



Anonymous poster hash: ff757...5fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Ser du sier du har resettet routeren, hva mener du med det da?

Det er en egen knapp for resetting, som man når hvis man bruker penn/binders.

Bruker routeren du linket til ja.

 

Takk for tips, AB. Skal prøve!

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å endre DNS.

"Sjekk at lampen Trådløs lyser. Gjør den ikke det, skru på trådløs funksjon ved å trykke på den blå knappen på modemet.

Åpne en ny nettleser, som for eksempel Internet Explorer, på en datamaskin som er tilkoblet modemet. Skriv 10.0.0.138 i adressefeltet, trykk Enter."

Jeg kommer meg jo bare på nett via ledning fra Cisco modemet til pcen. Så det er vel ikke noe vits i å prøve dette? Kunne sikkert fungert om det trådløse nettet var tregt og ustabilt, men her er det ikke-eksisterende.

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vireo

Det er en egen knapp for resetting, som man når hvis man bruker penn/binders.

Bruker routeren du linket til ja.

Takk for tips, AB. Skal prøve!

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

Okei. Har du da holdt inne med binders til alle lys slukket?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Sjekk at lampen Trådløs lyser. Gjør den ikke det, skru på trådløs funksjon ved å trykke på den blå knappen på modemet.

Åpne en ny nettleser, som for eksempel Internet Explorer, på en datamaskin som er tilkoblet modemet. Skriv 10.0.0.138 i adressefeltet, trykk Enter."

Jeg kommer meg jo bare på nett via ledning fra Cisco modemet til pcen. Så det er vel ikke noe vits i å prøve dette? Kunne sikkert fungert om det trådløse nettet var tregt og ustabilt, men her er det ikke-eksisterende.

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

 

Ved å logge inn på den ip-adressen kommer du inn til routeren og kan sette f.eks passord, navn, oppsett osv, så jo, det kan absolutt funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Har du da holdt inne med binders til alle lys slukket?

Ja.

 

Ved å logge inn på den ip-adressen kommer du inn til routeren og kan sette f.eks passord, navn, oppsett osv, så jo, det kan absolutt funke.

Ok, skal prøve.

 

 

Fikk forresten svar på mailen til Telenor. Telenoreksperten ringer ikke opp folk, man må selv ringe dit. Det koster jo så mye pr.min, så noe annet hadde vært rart ja.

 

Vet noen hvor mye det vil koste å få noen fra Lefdal eller expert til å se på den, selv om den ikke ble kjøpt der?

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å logge inn på den ip-adressen kommer du inn til routeren og kan sette f.eks passord, navn, oppsett osv, så jo, det kan absolutt funke.

"Denne siden kan ikke vises" står det når jeg taster inn i adressefeltet. For jeg må være koblet til cisco for å være på nett. Ved å koble til Telenor skjer ingenting, for da er jeg ikke på nett.

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vireo

Tror rett og slett at routeren er defekt. Jeg ville ha tatt den med til en nabo eller lignende bare for å teste den ut der for sikkerhetsskyld. Men den må nok byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vireo

Canal digital burde jo ha et servicesenter der du kan teste det evt. Vi hadde det der jeg jobbet i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del frem og tilbake med tips på hvordan man resetter ruter og modem så det er litt vanskelig å se hva som er gjort, men slik jeg skjønner det så er situasjonen:

 

- Du har tilbakestilt dsl modemet til fabrikkinnstillinger. Dette virker fordi du tar kabel rett fra modem til pc og er på nett. Da er det antakeligvis ruteren.

 

- Du har tilbake stilt ruteren tilbake til frabrikkinnstillinger også slik jeg skjønner deg. Da er sannsynligheten stor for at du mistet de trådløsinnstillingene som lå der, og at dette er grunnen til at du ikke kommer på nett med den. 

 

Siden situasjonen nå er at modemet virker men ruteren ikke har trådløsinnstillinger så må man gå inn og administrere trådløsruteren: 

 

1) Først, last ned manualen til trådløsruteren. (slik at du har den allerede  mens du midlertidig ikke er på nett)

 

2) Koble en nettverkskabel fra _ruteren_ til _pc_. Ja, du vil nå miste nett siden den ikke er konfigurert ennå og du nå heller ikke er koblet rett til modem, men det gjør ikke noe. Man kan alltid komme inn på en ruter med en såkalt privat ip adresse som typisk begynner på 192, 10 eller 172 selv om man ikke koblet til resten av internett. Det mest vanlige etter min er erfaring er de som er 192.168.xxx.xxx eller 10.xxx.xxx.xxx. start på 172 er ikke så vanlig. 

 

Det er her manualen til ruteren kommer til nytte, fordi det normalt står oppgitt hva som er ruterens ip adresse. Veldig ofte er den 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 men langt fra alltid, så sjekk uansett i manualen. 

 

Når du etterhvert finner riktig administrasjonsnettside (som da ligger innebygget i ruteren) på riktig privat ip adresse, så vil det stå noe ala "router admin page", produsentnavn og lignende. Det vil typisk være et brukernavn og passord, som ofte er "admin" og "admin" men igjen - sjekk hva standard brukernavn og passord er for ruteren i manualen slik at du kommer inn på den. 

 

Når du etterhvert kommer inn på den, så gå til "wlan", "wireless" eller lignende (evt. sjekk i manualen) og sett opp et nytt trådløspunkt. Du vil typisk finne valg som å sette navn på det nye nettverket, det kalles gjerne "ssid". Det kan du kalle hva du vil, eller la standardvalget stå. (anbefaler likevel å sette et navn som gjør at du kjenner det igjen som ditt nett når du er hjemme). 

 

Sett opp passord: For de aller fleste holder det å velge WPA-AES eller hvis man har gammel pc og gammelt utstyr WPA-TKIP. den siste delen av ordet omtaler hvilken krptering du bruker, TKIP er eldre og regnes som mindre sikker enn AES så om du har forholdsvis nytt utstyr så støtter det normalt AES, så da velger du det. Har du høggammelt utstyr ville jeg valgt TKIP. Det er viktig at du ikke velger WPA-enterprise (eller med lignende navn), for dette er en protkolltype som fordrer bruk av en passordserver osv. og brukes i et mer profesjonelt oppsett som bedrifter og lignende. Normalt ikke for hjemmebruk, da det er mer komplekst å sette opp. 

 

Et sted finner du et sted der du legger inn nytt passord. Det blir det nye passordet til nettverket ditt. (altså den nye PSK nøkkelen - pre shared key - som betyr at alle som kobler seg til ruteren bruker det samme passordet)

 

Bekreft med save settings eller lignende, slik at innstillingene for trådløsnettverk lagrer seg. 

 

Avhengig av modemet må du muligens også inn på "wan" settings (wide area network innstillinger som sier noe om hvordan _ruteren_ kobler seg videre ut på resten av internett) og sjekke verdiene der. Som regel bruker man ikke ting som PPPoE lenger, normalt kan det stå på DHCP og automatiske innstillinger der, jeg har hvertfall ikke opplevd at noen av mine leverandører har brukt noe annet enn automatiske innstillinger de siste 5-10 årene :) Dette betyr da i praksis at _ruteren_ henter en ledig ip adresse fra leverandøren av nettet, slik at den kommer seg videre ut på nett. I noen tilfeller bruker leverandøren statiske verdier på dette eller PPPoE innstillinger, dette må man i så fall ringe _dem som leverer nett inn til deg_ og få. 

 

Avslutt med save der også. 

 

Når du har gjort dette (satt opp nytt trådløstnett og evt. konfigurert "wan") så skal du i teorien komme på nett såfremt du har satt i riktig kabel fra modemet inn i riktig kontakt i ruteren. Prøv å finn det nye nettet (trådløst) med pc'en din, og koble til og skriv inn det passordet du laget deg tidligere i denne beskrivelsen. 



Anonymous poster hash: 85866...f83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

"Denne siden kan ikke vises" står det når jeg taster inn i adressefeltet. For jeg må være koblet til cisco for å være på nett. Ved å koble til Telenor skjer ingenting, for da er jeg ikke på nett.

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

 

Glemte vel å si at du må ha kabelen i routeren for å kunne gå inn via ip. Du trenger ikke nett til å gå inn på routeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte vel å si at du må ha kabelen i routeren for å kunne gå inn via ip. Du trenger ikke nett til å gå inn på routeren.

Det står allikevel "Denne siden kan ikke vises"..

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det står allikevel "Denne siden kan ikke vises"..

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

 

Det har jeg litt vanskelig med å tro på, isåfall har du gjort noe feil.

Da foreslår jeg at du ringer til Telenor, forteller at modemet/routeren (den er begge deler for en telenorkunde) er ødelagt og ber om ny. Dersom ingen andre her inne kan hjelpe deg, eller at du har noen andre kyndige venner. Så fremt du har prøvd en annen router hjemme hos deg selv, og prøvd routeren du har hos noen andre. Si at det har vært lyn eller noe.

Endret av Cershae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker for svarene her!

 

Var nettopp i kontakt med noen hos Canal digital igjen, siden det er hos dem jeg har abonnement. Nå får jeg tilsendt ny router, pluss at en montør kommer og sjekker nettlinja her. For det er registrert en feil på min adresse, og de fikk ikke kontakt med mitt modem. Selv om jeg er på nett via modemet, og det virker i orden.

 

Håper det løser seg innen noen dager...



Anonymous poster hash: 89d41...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...