Gå til innhold

Katt som ikke blir tatt vare på!?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Jeg har gitt vekk en kattunge til noen. Jeg er litt bekymret for den katten. Han er 4 måneder nå. De leier en leilighet i 1. etasje, med huseiere i 2. etasje. For noen uker siden så tok de kattekassen ut i gangen, det resulterte i at katten tilsutt var like mye, om ikke mer, ute i gangen enn den var inne hos de. De hadde ikke gjort det komfortabelt på noen måte for katten, og den ble til å reke opp til huseierne og nedi kjelleren osv. Om de skulle ut en kveld eller en dag så stengte de katten ute i gangen og dro. Gangen er en fellesgang med de i etasjen over. Den er ikke bare på et rom, men springer rundt opp og ned i gangene. Det er barn i huset og det kommer og går ganke mye folk, så katten kan jo selvfølgelig komme seg ut også. De fikk påpakning fra huseierne om at de ikke kunne ha katten ute i gangen flere timer og natten og dagen. Nå har de istedenfor begynt å ha han ute. De bor like ved siden av en traffikert vei, med masse hus, andre katter og hunder rundtomkring.

Jeg tror de er glade i katten, men jeg er litt redd for at de ikke tar ansvar for han. Nå når jeg var ute så så jeg han utenfor huset deres (vi bor like ved), jeg synes en 4 måneders katt er litt for liten til å være ute alene over tid på et sted som dette? Noen som vet noe om katter som kan si noe om dette? Uff, mulig at jeg overreagerer? Den katten er så fin og nydelig, han er så kjælen og kosete også. Maler hele tiden. Jeg synes det er så synd om han er havnet hos noen som ikke tar seg av han slik han fortjener. De hadde også nevnt noe til huseierne om at de gjerne kunne la noen andre overta han... Er jo litt vanskelig å finne et nytt hjem til han nå når han er såpass stor. Noen ideer? Takker så masse for innspill og svar! :)

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vanskelig å si utifra informasjonen her.. Mange som har katt mye ute i trafikert område. Det er jo klart. den må jo lære seg å passe seg.. 4 mnder er jo ganske smått.. Her tror jeg du får ta deg litt tid og se.. er du bekymra prøv å snakk med dem og se om det er grunn til bekymring.. Er det det kan du jo alltids finne ett nytt hjem til den.. Men jeg håper jo at de er gla i pusen sin og passer best mulig på den da..

ellers hadde de vel ikke skaffet seg en...

Jeg er katteelsker selv. har to nydelige. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi konkrete råd, ja...

Generelt kan jeg si at katter ikke bør være ute før de er minst 6 mnd og helst kastrert. Enkelte mener 1 år, jeg praktiserer 8 mnd noe avhengig av katten. Dette er fordi kattens retningssans ikke er fullt utviklet, samt at de er for små for å forsvare seg mot andre katter og dyr, og generelt er noe dårligere koordinert og mindre robuste enn en voksen katt.

Jeg liker heller ikke at katten løper rundt i huset når jeg ikke er hjemme eller sover, siden den finner på så mye ugagn. Men jeg bruker et av soverommene eller badet som katterom. Her har pus do, mat, leker og varme pledd. Du kan ikke snakke med dem, og høre om dette er en bedre løsning? En kattunge sover 18 timer i døgnet, så det at den er litt alene skader ikke i seg selv. Men når den er våken bør den få masse kos og lek dersom den er eneste katt.

Trur jeg ville tatt en samtale med de som har fått katten. Ikke alle vet like mye om katter. Men ville nok forsøkt å ha en positiv tone =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annen kattungeeier

Dette synes jeg hørtes ille ut. En kattunge trenger mye selskap og omsorg. Da lar man den ikke være alene på GANGEN over lengre tidsrom. Dette gjør man jo heller ikke med voksne katter. At eierne i det hele tatt finner på å gjøre dette viser at de ikke har nok greie på å ha en katt. Og når de atpåtil har nevnt at de kunne la noen andre overta den...

Ingen tvil om at du bør ta katten tilbake og finne et godt hjem til den. 4 måneder er fortsatt en ung alder. Uansett så gjelder det tross alt resten av livet til denne katten. Så jeg håper du gjør det rette. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annen kattungeeier

Når det gjelder å ha kattungen ute alene over lengre tidsrom er heller ikke det bra. Den er altfor ung til det. 6 måneder bør den iallfall være. Noen sier 8 måneder og noen sier 10 måneder. Jeg har selv en kattunge på 4 måneder som jeg kun er ute i gården med under tilsyn foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Det er det at de har sagt at de gjerne kunne gitt han vekk som gjør at jeg tenker ekstra mye på at de kanskje ikke vil ta det ansvaret det er å ha en katt.

Den gangen de har han i, det er ikke deres gang, det er en fellesgang der han springer opp og ned og rundtomkring...

Jeg får meg ikke til å ta en prat med de, men jeg lurer på om jeg kanskje burde prøve å finne noen andre som vil ha han og bare gi de et tilbud om at noen andre kan ta han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annen kattungeeier
Det er det at de har sagt at de gjerne kunne gitt han vekk som gjør at jeg tenker ekstra mye på at de kanskje ikke vil ta det ansvaret det er å ha en katt.

Den gangen de har han i, det er ikke deres gang, det er en fellesgang der han springer opp og ned og rundtomkring...

Jeg får meg ikke til å ta en prat med de, men jeg lurer på om jeg kanskje burde prøve å finne noen andre som vil ha han og bare gi de et tilbud om at noen andre kan ta han?

Ja, det høres ut som en god idé å gi dem tilbud om at noen andre kan overta han.

Jeg får vondt av å høre om dette tilfellet. Kattungene er jo fortsatt så små og omsorgstrengende i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis de har sagt at de gjerne vil gi bort katten, syntes jeg du burde gjøre det du kan for å finne den et nytt og bedre hjem. syntes ikke dette hørtes noe særlig ut jeg, ut i fra det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...