Gå til innhold

flått på katt


treningsjenta

Anbefalte innlegg

vi har vært et sted hvor det er mye flått. vi så en som var på vei inn i pelsen til pus men fikk tatt den. sambo fikk også flått men den tok vi ut.

nå er vi redd pus kan ha fått. vi har gredd og vi har kjent så godt vi kan med fingrene. men kan ikke kjenne noe. den er vel å kjenne? pus er langhåra så det er myyye hår å gå gjennom.

råd?`??

Livredd for flått her, både på pus og meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
vi har vært et sted hvor det er mye flått. vi så en som var på vei inn i pelsen til pus men fikk tatt den. sambo fikk også flått men den tok vi ut.

nå er vi redd pus kan ha fått. vi har gredd og vi har kjent så godt vi kan med fingrene. men kan ikke kjenne noe. den er vel å kjenne? pus er langhåra så det er myyye hår å gå gjennom.

råd?`??

Livredd for flått her, både på pus og meg...

Ja, du kjenner den - selv om det er litt vanskeligere på langhåra katter.

De bruker å feste seg på hode, hals og nedover nakken som oftest.

Ikke stress, jeg plukker mange flått av katten hver dag. Kun to ganger på 11 år har jeg selv fått flåttbitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Flåtten er lettest å kjenne flåtten når den har sugd litt blod og blir stor i kroppen. Da kan du bare ta tak nederst ved huden til katten og dra den opp. Pass på å få med hele flåtten, med bena.

Hundene og kattene våre har fått flått mange ganger. De har aldri blitt syke eller fått noen plager av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe annet å gjøre enn å sjekke pelsen nøye. Flåtten er nesten mikroskopiske når de ikke har sugd blod, så de er vanskelige å få øye på sånn med en gang, men hvis dere ikke oppdager fastsugd flått i løpet av et par dager, er dere trygge.

Det er viktigere å sjekke mennesker for flått, av en eller annen grunn kan mennesker (og hunder) bli mye sykere av flått enn det katter blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh..men hvor lenge kan de gå med dette? Jeg tenker jo at de må vokse seg litt større før jeg riktig kan kjenne den. jeg kjenner og kjenner hele tiden på han. dessuten skal vi tilbake dit til helgen, men da skal ikke pus få gå i gresset nei.

selv titter jeg bare på kroppen, for vi må jo se den med det blotte øyet. sambo fikk på benet, og den så vi. men den var ikke særlig stor enda (en dag gått)

akkurat nå synes jeg det stikker og klør over hele meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Puh..men hvor lenge kan de gå med dette? Jeg tenker jo at de må vokse seg litt større før jeg riktig kan kjenne den. jeg kjenner og kjenner hele tiden på han. dessuten skal vi tilbake dit til helgen, men da skal ikke pus få gå i gresset nei.

selv titter jeg bare på kroppen, for vi må jo se den med det blotte øyet. sambo fikk på benet, og den så vi. men den var ikke særlig stor enda (en dag gått)

akkurat nå synes jeg det stikker og klør over hele meg.

Når du stryker gjennom pelsen dens (jeg skrev lenger opp hvor det er mest sannsynlig at du finner den), så kjenner du om det er en liten klump som ikke skal være der.

Når du får mer trening, finner du også de aller minste flåttene med en gang. Noen flåtter er bittesmå og sitter på ryggen til en som suger og koser seg, sikkert mor og barn på tur.

Flåtter klør forresten ikke, bare litt når de rusler bortover huden, men da er det bare å se på stedet det klør - ser du ikke flått, så er det ikke flått der. Når flåtten suger kjenner du ingenting.

Ikke vær redd for dette, det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannkatten min har hatt en del flått i år. Jeg hadde aldri sett en flått før i våres, da fant jeg noe som så ut som en mais i pelsen til pus, og jaggu så var det ikke en flått. Og ettter den gang så har vi tatt mange.

Jeg bruker en tang når jeg fjærner de, drar de bare rett ut, men passer på så jeg får med hele flotten, så ikke hodet sitter igjen for da kan det bli betennelse.

Her om dagen når jeg stod å lagde mat hørte jeg plutselig sambo fra stua: "hva er detta for noe?" Da jeg kom ut for å kikke, var det en gedigen flått som gikk rundt i sofaen. Den var så stor som hodet på en stor spiker. Lurer på hvor den kom fra, da jeg sjekker kattene hver dag og ikke funnet en eneste en.... Ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg også er av og til litt redd for at jeg ikke skal klare å oppdage flåtten siden min katt også har veldig mye og veldig lang pels, men sist den hadde flått så ble den veldig fort oppdaget siden katten min er helt hvit på halsen og jeg alltid stryker han på halsen når han har vært flink. Jeg oppdaget en stor grå ball, så ut nesten som en stein, og skjønte jo selvfølgelig at dette var flått med en gang.

Også bare legger jeg til at det som gjør mennesker syke av flått, er en viss sykdom (som jeg ikke husker navnet på i farta) som en spesiell flått-type bærer med seg og infiserer oss mennesker med. Disse lever i størst grad på sørlandet, og denne sykdommen som de bærer på kan ikke katter bli infisert av.... så det er relativt ufarlig for en katt å få flått iforhold til oss... men det gjør vondt på katten, min skrek hele natten før jeg fant flåtten..

Nei, flåttbitt gjør ikke vondt for katter eller andre. De kjenner ikke at den sitter der. Jeg har selv hatt flåttbitt, og har aldri merket noe før jeg så flåtten.

Så det må ha skjedd noe helt spesielt med det flåttbittet katten din fikk (Jeg tviler ikke et sekund på at din katt hadde det vondt den natten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm har lett igjennom men finner ingenting. men istad fant jeg noe på foten, under disse potene litt nedenfor, men det er ikke svart på den måten, heller ikke utstående og under huden på et vis. og akkurat på samme sted på begge forpotene. hønemor blir veldig bekymret, men det kan vel ikke være en flått dette.. den er vel ikke slik, men mye mer synlig! ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte dyrlegen din å få resept på Frontline påflekkingsvæske til katten. Mine foreldre bruker det på sine katter, og sier de finner mye mindre flått på dem etter de begynte å bruke Frontline. Det skal visstnok hindre flåtten i å bite seg fast.

Sykdommen flåtten bærer med seg heter foressten Lyme Disease, og er forårsaket av en bakterie som heter Borrelia. Det fins andre sykdommer som kan overføres av flåtten også, f eks anaplasmose på hest. Hunder og mennesker er visstnok mer følsomme for lyme disease enn andre arter.

Ta en kikk her, så ser du hvordan de ser ut: http://no.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A5tter

Endret av rangi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi fant flått på hunden vår for første gang, det så ut som en bitteliten, hvitgjennomsiktig dråpeformet svulst, vi skjønte faktisk ikke hva det var med en gang.

http://www.tidsskriftet.no/filer/flaatt2.jpg

Slik så den ut, så den hadde nok sugd litt..

Ja, den på linken har sugd ganske lenge. Jeg har hatt min katt i over ti år, den løper rundt i skogsterreng dag og natt - og jeg har ikke funnet så store flått mer enn en håndfull ganger.

Gjør det til en vana å stryk gjennom hele pelsen til dyret deres hver dag, da blir dere etterhvert så godt kjent med hvordan den skal være - at dere vil oppdage flåtten før den har bitt seg fast. Da er den bitteliten og helt sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Du får kjøpt flåttmiddel som du har på katten på apoteket.

Det er noen dråper som man har i nakken på katten, det skal holde flåtten borte i noen uker og det fungerer.

Har fått kjøpt dette uten resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lillepus_*

Har akkurat fjernet min første flått på pus, og kjente den straks igjen av bildet lengre ned på denne siden. (Forferdelig ekle skapninger).

Flåtten min så ut omtrent nøyaktig som den på bildet, så jeg har iallefall fått med beina. MEN - pus har fremdeles en hoven klump på størrelse med en ert under huden der flåtten satt... Er dette normalt? Bør jeg dra til veterinæren? Det er nå 10 timer siden jeg fjernet blodsugeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt flåttmiddel som du har på katten på apoteket.

Det er noen dråper som man har i nakken på katten, det skal holde flåtten borte i noen uker og det fungerer.

Har fått kjøpt dette uten resept.

Det eneste registrerte flåttmidlet til katt er Frontline, og det er reseptpliktig. Så enten har de gjort en feil på apoteket, eller så har du kjøpt noe annet, som sannsynligvis ikke virker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Har akkurat fjernet min første flått på pus, og kjente den straks igjen av bildet lengre ned på denne siden. (Forferdelig ekle skapninger).

Flåtten min så ut omtrent nøyaktig som den på bildet, så jeg har iallefall fått med beina. MEN - pus har fremdeles en hoven klump på størrelse med en ert under huden der flåtten satt... Er dette normalt? Bør jeg dra til veterinæren? Det er nå 10 timer siden jeg fjernet blodsugeren...

Ja, det er helt normalt og ikke noe å bry seg om :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Linda_*
Ja, det er helt normalt og ikke noe å bry seg om :)

Hei dere katteleskere!

Jeg har også fjernet en flått på katten min nå i dag. Jeg brukte en flåttang - skrudde og dro den ut samtidig (det sto på pakken at den skal skrus og dras samtidig så jeg antok at det var den rette måten å gjøre det på). Det så ut til at jeg fikk med meg hele og jeg sørget for å kaste den rett i toalettet, så ingen egg eller virus etc ble spredd i leiligheten.

Nå er det gått ca 10 timer siden jeg tok den ut, og katten min har en hevelse i huden, også på størrelse med en liten ert. Når jeg kjente det i dag ble jeg bekymret for om jeg ikke hadde fått med alt...Nå er jeg usikker på om jeg skal gjøre noe mer? ta pinsett og pirke ut mer? la en veterinær se på det? smøre på noe?

Noen som har erfaringer i fht dette så blir jeg glad!

Mvh en ekte katteelsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det eneste registrerte flåttmidlet til katt er Frontline, og det er reseptpliktig. Så enten har de gjort en feil på apoteket, eller så har du kjøpt noe annet, som sannsynligvis ikke virker:)

Veterinærene selger Frontline over disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei dere katteleskere!

Jeg har også fjernet en flått på katten min nå i dag. Jeg brukte en flåttang - skrudde og dro den ut samtidig (det sto på pakken at den skal skrus og dras samtidig så jeg antok at det var den rette måten å gjøre det på). Det så ut til at jeg fikk med meg hele og jeg sørget for å kaste den rett i toalettet, så ingen egg eller virus etc ble spredd i leiligheten.

Nå er det gått ca 10 timer siden jeg tok den ut, og katten min har en hevelse i huden, også på størrelse med en liten ert. Når jeg kjente det i dag ble jeg bekymret for om jeg ikke hadde fått med alt...Nå er jeg usikker på om jeg skal gjøre noe mer? ta pinsett og pirke ut mer? la en veterinær se på det? smøre på noe?

Noen som har erfaringer i fht dette så blir jeg glad!

Mvh en ekte katteelsker!

Hvis du hadde lest svaret i innlegget over ditt, så hadde du ikek trengt å spørre. ;)

Hevelse er helt normalt, og ikke noe å bry seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...