Gå til innhold

Vil få muskler/strammere kropp - jogge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe poeng for meg å jogge hvis jeg skal begynne og trene styrke/bygge muskler? Eller vil joggingen ødelegge for muskelbyggingen? Er nybegynner og har lite muskler på kroppen fra før..Er spinning også nono?



Anonymous poster hash: 191f9...4a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løping og styrketrening sender motvirkende signaler til kroppen, MEN dette vil ikke egentlig merkes før du enten skal bli maratonløper eller strongman. For den "vanlige" mannen/kvinnen i gata vil du neppe dra ulemper av å kombinere styrke og kondisjon.



Anonymous poster hash: 67d56...3ec
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede er slank, så anbefaler jeg deg styrketrening. Løping forbrenner fett, og vil ikke bygge noe særlig med muskler.



Anonymous poster hash: 8ac73...58f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening former kroppen. Om du vil forbrenne ekstra fett anbefales gåturer, da dette ikke går utover muskelmassen på samme måte som løping gjør i følge coachen jeg har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Kommer an på hva du vil oppnå. Jeg jogger hver dag og bokser 2 ganger i uka. For meg er det nok til at jeg ser bra markert ut med stripe på magen og bra armer.

Nå har jeg lav fettprosent og blir lett markert da jeg bygger muskler lett. Har fått en atletisk og fit kropp.

Men om målet er mer masse ala Fitness så er ikke mye kardio å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er det rart en nybegynner blir forvirra:s Men Runforit, jeg er absolutt ikke fitnessbabemateriale, og har heller ikke ambisjoner om det. Vil, som du, ha markert kropp. Aner ikke hvordan fettprosenten min er, men aner at den er høy da jeg er relativt(meget) svak. Men jeg fortsetter iallfall med spinning enn så lenge, så får jeg ta kondisen etterhvert.



Anonymous poster hash: 191f9...4a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Are

Jeg bruker jogging kun som slanking. Har ikke fått noen muskler av det. Nå som jeg er så og si på den vekten jeg vil være, kutter jeg ut joggingen og trener styrke istedet. Jeg vil ikke se superskinny ut.

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mennesker fungerer sånn at de nesten bare bygger muskler, om de har et overskudd av energi (Dvs. at de spiser mer enn kroppen egentlig trenger), så hvis du vil bygge muskler fortest mulig, er det ikke lurt å jogge eller gjøre annen kardio.

Hvis du vil ha en frisk og sunn kropp, og holde deg i god form, er jogging og kardio viktigere enn styrketrening, fordi det øker oksygenopptaket ditt, og generelt sett bare ruster kroppen din til å være flinkere til å holde seg i live, gjennom en hel del spennende prosesser.

Tren styrke 3 dager i uka, og jogg intervaller 2 dager i uka, mener jeg er det mest optimale for de som er ute etter å se friske og fine ut, og å holde seg i god form.

Andre typer trening, som feks å utelukkende gå etter å bygge store muskler, er for spesielt interresserte, og trenger ikke ha noen ting å gjøre med å være frisk og i god form.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Yme,det var så enkelt men likevel genialt formulert:)

Anonymous poster hash: 191f9...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Yme,det var så enkelt men likevel genialt formulert:)

Anonymous poster hash: 191f9...4a7

Bare hyggelig!

Styrketrening er det som gir finere kropp (om man ikke er veldig overvektig, sånn at musklene ikke synes), men det tar veldig lang tid å få skikkelig progresjon. For de fleste vil det ta noen år.

Kondisjonstrening er det som gjør kroppen din friskere og bedre, og man får resultater veldig raskt, men dette skjer på innsiden av kroppen, og er ikke noe man ser, men man føler seg bedre.

Disse tingene avhenger av at du har en normal kropp, og ikke er syk, selfølgelig, i tillegg til at man ikke overdriver. Det holder med en halvtime intervalljogging om dagen, om du virkelig gir det du kan i løpet av den halvtimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Bare hyggelig! Styrketrening er det som gir finere kropp (om man ikke er veldig overvektig, sånn at musklene ikke synes), men det tar veldig lang tid å få skikkelig progresjon. For de fleste vil det ta noen år.Kondisjonstrening er det som gjør kroppen din friskere og bedre, og man får resultater veldig raskt, men dette skjer på innsiden av kroppen, og er ikke noe man ser, men man føler seg bedre.Disse tingene avhenger av at du har en normal kropp, og ikke er syk, selfølgelig, i tillegg til at man ikke overdriver. Det holder med en halvtime intervalljogging om dagen, om du virkelig gir det du kan i løpet av den halvtimen.

Nåja, ikke undervurder jogging helt. Man får muskler av å jogge, det krever jo krefter, men noe særlig stor muskelmasse får en ikke. Med rett kosthold så kan man fint bli definert og se trent ut med jogging.

Det mange derimot ofte kan gjøre feil med jogging er å overdrive det med for lite mat. Da tæres muskelmassen ned og man kan fort blir seende syk og mager ut fremfor fit og definert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, ikke undervurder jogging helt. Man får muskler av å jogge, det krever jo krefter, men noe særlig stor muskelmasse får en ikke. Med rett kosthold så kan man fint bli definert og se trent ut med jogging.

Konteksten er at man sammenligner styrketrening med jogging. Jogging bygger så lite muskler hos de aller fleste, at det rett og slett ikke er nevneverdig i forhold.

Noen veldig få mennesker har gener som gjør at de legger på seg muskler veldig lett, og noen andre få, starter fra et utgangspunkt hvor kroppen dems har mye mindre muskler enn den genetiske "normalen" de har, og vil da legge på seg og bli flott bare ved å gå en tur om dagen, og å spise bra mat.

Det mange derimot ofte kan gjøre feil med jogging er å overdrive det med for lite mat. Da tæres muskelmassen ned og man kan fort blir seende syk og mager ut fremfor fit og definert.

Det er veldig fort gjort! Ikke bare blir man syk, men man kan få permanente skader i ledd også. Det kan være lurt å gå til innkjøp av en pulsklokke, så man har litt styring på kaloribruket sitt. Det er stort set ikke lurt å gå mer enn 500 over, eller 500 under det man bruker hver dag, om man vil ha skikkelig progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konteksten er at man sammenligner styrketrening med jogging. Jogging bygger så lite muskler hos de aller fleste, at det rett og slett ikke er nevneverdig i forhold.

Noen veldig få mennesker har gener som gjør at de legger på seg muskler veldig lett, og noen andre få, starter fra et utgangspunkt hvor kroppen dems har mye mindre muskler enn den genetiske "normalen" de har, og vil da legge på seg og bli flott bare ved å gå en tur om dagen, og å spise bra mat.

Det er veldig fort gjort! Ikke bare blir man syk, men man kan få permanente skader i ledd også. Det kan være lurt å gå til innkjøp av en pulsklokke, så man har litt styring på kaloribruket sitt. Det er stort set ikke lurt å gå mer enn 500 over, eller 500 under det man bruker hver dag, om man vil ha skikkelig progresjon.

Jeg er en jente med en helt normal og slank kropp. Anbefaler du meg styrketrening for å stramme opp, eller jogging på kaloriunderskudd? Må si jeg blir litt forvirret av dette her. Skulle gjerne fått en finere og strammere rumpe/mage, selv om jeg allerede er slank/normal. (164 cm og 53 kg) :lol: Markert mage hadde heller ikke gjort meg noe.

Anonymous poster hash: 8ac73...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en jente med en helt normal og slank kropp. Anbefaler du meg styrketrening for å stramme opp, eller jogging på kaloriunderskudd? Må si jeg blir litt forvirret av dette her. Skulle gjerne fått en finere og strammere rumpe/mage, selv om jeg allerede er slank/normal. (164 cm og 53 kg) :lol: Markert mage hadde heller ikke gjort meg noe.

Anonymous poster hash: 8ac73...58f

Det er veldig vanskelig å si, fordi det genene dine dikterer alt det der, og jeg veit ikke hvordan du er satt sammen.

Jeg mener at de fleste har best av å trene styrke 3 dager i uka, og jogge en halvtime med intervaller 2 dager i uka, om målet er å holde seg i form... Det aller viktigste for progresjonen, er å spise riktig, så får du rett og slett bare se hva genene dine tillater. Ikke alle kan bygge noe særlig muskler, og ikke alle kan få flat mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å si, fordi det genene dine dikterer alt det der, og jeg veit ikke hvordan du er satt sammen.

Jeg mener at de fleste har best av å trene styrke 3 dager i uka, og jogge en halvtime med intervaller 2 dager i uka, om målet er å holde seg i form... Det aller viktigste for progresjonen, er å spise riktig, så får du rett og slett bare se hva genene dine tillater. Ikke alle kan bygge noe særlig muskler, og ikke alle kan få flat mage.

Ja kanskje ikke så enkelt når du ikke vet hvordan kroppen min ser ut. Men takk for et fint svar. :)

Anonymous poster hash: 8ac73...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje ikke så enkelt når du ikke vet hvordan kroppen min ser ut. Men takk for et fint svar. :)

Anonymous poster hash: 8ac73...58f

Det er egentlig ikke lett å si, selv om jeg hadde sett den, fordi det varierer så mye fra person til person.

Det er gjort en studie på mennesker som var naturlig tynne, og hadde vært det hele livet sitt, hvor de mata dem opp med 10.000 kalorier hver dag (3000 er som oftest nok for en voksen mann som skal bygge muskelmasse) og ingen av dem la noe særlig på seg av det, fordi de hadde kropper som bare tilpassa seg.

Dette var mennesker som ikke trente, men en av dem begynte å legge på seg en god del muskulatur, bare fordi han fikk mye mat.

Hadde jeg begynt å spise 10.000 kalorier om dagen, hadde jeg lagt på meg 7 kilo fett i uka :P

Det er stor variasjon i hvordan vi er skrudd sammen, så det beste du kan gjøre, er å begynne å lese om dette. Les om kosthold, og les om trening. De som får god progresjon, er de som setter seg inn i dette selv, fordi man må prøve seg fram på sin egen kropp, og se hvordan den reagerer på ting... Noen få er så heldige at kroppene dems bare tilpasser seg til alt de gjør, men de aller fleste må jobbe og slite for å få resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg svømte for mange år siden. Strammet opp kroppen min på en fin måte. Men uansett, en fin og måte og starte på om du skulle ha en svømmehall i nærheten.

Lurer egentlig på hvorfor jeg ikke har fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg er en jente med en helt normal og slank kropp. Anbefaler du meg styrketrening for å stramme opp, eller jogging på kaloriunderskudd? Må si jeg blir litt forvirret av dette her. Skulle gjerne fått en finere og strammere rumpe/mage, selv om jeg allerede er slank/normal. (164 cm og 53 kg) :lol: Markert mage hadde heller ikke gjort meg noe. Anonymous poster hash: 8ac73...58f

Om du vil ha mer markert mage og større og fastere rumpe så er det styrke som gjelder.

One thing is for sure: Rumpe er ikke noe jogging klare å bygge opp. Man får en fast, definert og atletisk kropp av jogging. Men man får ikke formet den på samme måte som ved styrketrening.

Med styrke kan du faktisk forme kroppen(større rumpe, flat mage, større bicep etc)

Hvordan du er ut som en jogger er litt mer genetisk betinget.

Jeg har f.eks en ganske naturlig balanse mellom muskler og fett og er bygget med "petit" beinbygning. Jeg driver ikke noe styrketrening, men ser allikevel ikke mager ut. For min kropp og genetikk så holder det at jeg spiser nok.

For en annen så vil kun jogging uten noe styrke gjøre at de ser magre og syke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha mer markert mage og større og fastere rumpe så er det styrke som gjelder.

One thing is for sure: Rumpe er ikke noe jogging klare å bygge opp. Man får en fast, definert og atletisk kropp av jogging. Men man får ikke formet den på samme måte som ved styrketrening.

Med styrke kan du faktisk forme kroppen(større rumpe, flat mage, større bicep etc)

Hvordan du er ut som en jogger er litt mer genetisk betinget.

Jeg har f.eks en ganske naturlig balanse mellom muskler og fett og er bygget med "petit" beinbygning. Jeg driver ikke noe styrketrening, men ser allikevel ikke mager ut. For min kropp og genetikk så holder det at jeg spiser nok.

For en annen så vil kun jogging uten noe styrke gjøre at de ser magre og syke ut.

Takk for svar. Det hørtes både logisk og fornuftig ut. Får heller satse mer på styrketrening. :)

Anonymous poster hash: 8ac73...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...