Gå til innhold

Hvorfor er du Human Etiker?


Gjest Hvorfor er du Human Etiker?

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvorfor det er slik at hver gang noen nevner hvilket trossamfunn de tilhører så er det ALLTID noen som må komme å fortelle hvor trangsynt, grusomt og bakvent dette trosmønsteret er og hvor fjerne medlemmene er?

Det er ingen som tvinger dere til å være medlemmer, men er det så vanskelig å akseptere at andre kanskje har funnet sin plass der?

Vet du, jeg tror det er om å gjøre å henge andre. For de som skriver slik som gjest over her er poenget å skape ufred og å latterliggjøre andre. Det har ikke sammenheng med manglende aksept, men med manglende evne til å forstå. La oss heve oss over det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bodillen

Jeg er medlem av HEF og kommer til å være det uansett hva som skjer md stat/kirke og skolespørsmål i fremtiden.

Jeg liker veldig godt alt HEF står for, jeg er opptatt av troen på det gode i menneskene og den frie tanke. Jeg er også opptatt av at enhver skal respekteres for sitt livssyn.

Vi giftet oss hos sorenskriveren før HEF fikk vigselsrett. I dag ville vi valgt HEF til å forestå vielsen.

Ungene våre får selv velge om de vil konfirmeres, den eldste valgte det helt bort.

Vi vil også velge humanistisk gravferd når den dagen kommer. Det er faktisk veldig viktig for oss, det å sette et punktum som samsvarer 100% med det vi har stått for gjennom livet. Enhver form for hykleri er noe av det verste jeg kan tenke meg, og jeg akter ikke å begynne med det etter min død...

Vi har hatt stor glede av vårt medlemsskap i HEF. Vi leser tidsskriftene, og vi har fått god hjelp i tvistesaker med skolen i forhold til KRL-faget (vi har tilogmed fått medhold fra fylkesmannen på ankesak om avslag på fritakskrav med hjelp fra HEF).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest

Hvorfor humanetiker, fordi man tror bedre på mennesket som den som kan gjør godt. I mitt indre flyter det av gode og onde tanker. det onde vil vær egoist. Hva er egoistisk,å tro på seg selv. Det finnes ikke mye kjærlighet i egoisme. Om man gjør en god gjerning, hva hjelper da det uten kjærlighet. Uten kjærlighet kan man se alt det onde bli utført på alle. Men heldigvis er kjærlighet her i verden ennå. Tro, håp og kjærlighet, kjærlighet er det største av dem.

Gud velsigne dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor humanetiker, fordi man tror bedre på mennesket som den som kan gjør godt. I mitt indre flyter det av gode og onde tanker. det onde vil vær egoist. Hva er egoistisk,å tro på seg selv. Det finnes ikke mye kjærlighet i egoisme. Om man gjør en god gjerning, hva hjelper da det uten kjærlighet. Uten kjærlighet kan man se alt det onde bli utført på alle. Men heldigvis er kjærlighet her i verden ennå. Tro, håp og kjærlighet, kjærlighet er det største av dem.

Gud velsigne dere:)

Ja, vi kan jo ikke være gode mennesker uten en gud. Jeg regner med at du ser med stor forakt på diktet "Du må ikke sove" av Arnulf Øverland. Tross alt var han jo ateist, og dermed egoist.

Når døde gud og ga deg retten til å dømme, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hvorfor humanetiker, fordi man tror bedre på mennesket som den som kan gjør godt. I mitt indre flyter det av gode og onde tanker. det onde vil vær egoist. Hva er egoistisk,å tro på seg selv. Det finnes ikke mye kjærlighet i egoisme. Om man gjør en god gjerning, hva hjelper da det uten kjærlighet. Uten kjærlighet kan man se alt det onde bli utført på alle. Men heldigvis er kjærlighet her i verden ennå. Tro, håp og kjærlighet, kjærlighet er det største av dem.

Gud velsigne dere:)

Det var et utrolig rotete og ureflektert innlegg! Egoistisk å tro på seg selv? WHAT? Tror ikke jeg skjønner mer enn halvparten av hva du skriver, og jeg håper jeg har misforstått det jeg tror jeg skjønner.

Er det rart folk får komplekser, når man blir hjernevasket til å tro at det er egoistisk og ondt (av alle ting) å ha tro på seg selv og at man kan få til noe. Og at man ikke er noe verdt hvis man ikke tror på gud. Er det mulig :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest agnostiker i natten

Jeg er også glad for at kjærlighet finnes i verden fortsatt. Men jeg skjønner ikke helt hva det har med Gud å gjøre. (Jo, jeg skjønner jo at du mener at Gud er kjærlig...) Kjærlighet eksisterer jo uavhengig av om det finnes en Gud eller ikke. Jeg anser meg som et menneske med mye kjærlighet å gi, men Gud har ikke en plass i livet mitt.

Det er ikke egoistisk å tro på seg selv. Tvert imot, det viktig å ha troen på seg selv! Det som er egoistisk, er å BARE tro på seg selv, og aldri tro på at andre også er verdt noe.

Forresten er ikke det motsatte av kjærlighet hat. Det motsatte av kjærlighet er likegyldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Egoismen, blir brutt ned ved nestekjærlighet, men visst du ikke har kjærlighet til nestekjærlighet, hva da? Jeg holdt på å miste mye av den kjærligheten med at jeg så ingen mening med å vær snill. Man levde 60- 100 år, gjør hva du vil. Lystene til å gjør andre ondt, ble mer og mer opplært da jeg gikk på ungdommsskolen. Gud ble mer uvirkelig i mine egoistiske tanker. Fri vilje, ja, til å gjør godt, hvofor det. Under mine levetider levde jeg i tankene på meningen med livet, er dette alt? De barn som dør i afrika da, er det alt for dem, urettferdig verden må jeg si, hva er meningen.

Men nå tror jeg på Gud og forstår. Ikke alt, men det er noe mer enn dette.

Vil takke Jesus Kristus som døde for urettferdigheten, så vi kan komme rettferdige foran Gud, vår skaper.

Skjønner Han er god, og nådefull. Må Han fortsette å lære meg, som det forbilde Han er for meg. Men Han sa til meg, døm ikke. Unnskyld for at jeg dømmer noen hvis jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoismen, blir brutt ned ved nestekjærlighet, men visst du ikke har kjærlighet til nestekjærlighet, hva da? Jeg holdt på å miste mye av den kjærligheten med at jeg så ingen mening med å vær snill. Man levde 60- 100 år, gjør hva du vil. Lystene til å gjør andre ondt, ble mer og mer opplært da jeg gikk på ungdommsskolen.

Vel, det var deg, og folk er forskjellig. Selv har jeg ikke hatt noe behov for å gjøre andre noe ondt, selv om jeg er ateist. Og det finnes mange av oss. Bra for deg at du fant en vei vekk fra å være en egoistisk drittsekk. Mange trenger ikke religion for å la være å være det, og mange klarer fint å fortsette å være det selv om de har funnet religionen.

Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom i håg att det här är en tråd om "hvorfor er du Human Etiker?" - inte "hvorfor ikke" eller en debattråd om egoism eller tråd om kristen frälsning.

/Furstina (moderator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
kom i håg att det här är en tråd om "hvorfor er du Human Etiker?" - inte "hvorfor ikke" eller en debattråd om egoism eller tråd om kristen frälsning.

/Furstina (moderator)

Flott :)

Jeg tolker fra noen av svarene her at noen er Human Etikere mest av praktiske årsaker, ikke fordi dere er overbevist om livssynet. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott :)

Jeg tolker fra noen av svarene her at noen er Human Etikere mest av praktiske årsaker, ikke fordi dere er overbevist om livssynet. Stemmer dette?

Jeg tror i så fall at du har misforstått litt. Man trenger ikke organisere et livssyn. Det er et privat anliggende. Så grunnen til at mange er med er bla. fordi de ser på hef som en interesseorgan for å avskaffe statskirken. At de da vil melde seg ut hvis statskirken forsvinner, betyr ikke at ikke støttet synet på livet, men at man føler at syn på liv ikke trenger å organiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Til Punktom.

Det er det du skriver jeg prøver å forstå. Det med Human Etisk forbunds egenart som livssynssamfunn kontra deres rolle som interesseorganisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Punktom.

Det er det du skriver jeg prøver å forstå. Det med Human Etisk forbunds egenart som livssynssamfunn kontra deres rolle som interesseorganisasjon.

Et humanistisk livssyn er ikke et livssyn som trengs å organiseres i et selkulært samfunn hvor samfunnet har andre tilbud enn statlige kristne overgangssermonier.

Det er nok flere som er med også fordi de vil være i et selskap med folk som deler deres livssyn, men selv har jeg ikke vært i nærheten av et møte på 11 år. Er jeg fritenker, så er jeg fritenker, og har ingen behov for å være konform i en gruppe med andre fritenkere. Veien man har tatt for å ende opp på et slikt livssyn er uansett så ulike, at man ikke vil ha mye annet til felles enn ikke-tro, fornuft framfor dogmer og menneskerettigheter.

Dette er et syn på livet mange i Norge i dag har selv om de ikke er medlemmer av human-etisk forbund. Skrekk og gru hvis alle skulle meldt seg inn, for resultatet hadde vel vært at en ny religion ble til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott :)

Jeg tolker fra noen av svarene her at noen er Human Etikere mest av praktiske årsaker, ikke fordi dere er overbevist om livssynet. Stemmer dette?

Nei, det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva er human etiker?

Å fornekte den tre dimensjonale virkelighets oppfatnng av mennesket, Gud og djevelen.

Å tro på den endimensjonale virkelighets oppfatning, mennesket alene uten Gud.

Det gode i mennesket.

Alene i livet, alene i døden.

Makter mennesket alt, og vet alt? Hva med meningen med livet og tilblivelsen av alt liv?

Kan mennesket alene gi svaret på den gåten omkranset av mystikk bare ved å fornekte og fortie?

Kan et menneske lære et annet menneske som selv skal dø?

Det er en stor makt og stor tillit, til en meneskehet i dyp nød og fornedrelse.

Troen på mennesket?

I hvilken verden lever du?

De gale er lykkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Nei, det stemmer ikke.

Nei vel. Jeg tenkte mest på det ene innlegget hvor det ble sagt at det var skille mellom stat og kirke som var den sterkeste motivasjonen for medlemskapet. Det regnet jeg som en praktisk årsak til medlemskapet. Ikke at livssynet var prioritet.

Det var jo en ganske hard debatt i HEF i Kristiansand etter at et fremstående medlem der kom med rasistiske uttalelser. Debatten i ettertid fikk meg nysgjerrig på Human Etikk som livssyn. Jeg synes det er litt vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Det var jo en ganske hard debatt i HEF i Kristiansand etter at et fremstående medlem der kom med rasistiske uttalelser. Debatten i ettertid fikk meg nysgjerrig på Human Etikk som livssyn. Jeg synes det er litt vanskelig å få tak i.

Det er jo ikke så rart. Det finnes jo ingen Human-Etisk bibel å forholde seg til, og livssynet er ikke en religion, men mer en innstilling til livet og et menneskesyn som mange Human-Etikere har felles. Jeg sier mange, ikke alle, fordi det er ikke opplest og vedtatt hva en Human-Etiker tror på.

Men, det må sies, at rasistiske uttalelser har INGENTING å gjøre i HEF. Respekten for mennesket uansett farge og fasong forøvrig står absolutt sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det var jo en ganske hard debatt i HEF i Kristiansand etter at et fremstående medlem der kom med rasistiske uttalelser...

Nå ble vel han ekskludert, gjorde han ikke? Her står det litt om akkurat den saken og her kan du lese hva tidligere generalsekretær i Human-etisk forbund, Lars Gule, sier om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...