Gå til innhold

Innekatt bli utekatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har en abyssiner på 1 år som hele livet har vært innekatt. Jeg merker veldig godt at han kjeder seg mye, selvom jeg prøver å aktivisere og leke mye med han. Jeg tenker at han ville hatt det mye morsommere ute. Jeg er bare livredd for at han skal bli påkjørt, siden jeg bor ganske nærme en trafikkert vei. Men på den annen side er han også redd for biler, så jeg vet ikke om han tør å gå dit en gang. Er bare redd at noe skal skje med han. Han kan jo også bli stjålet eller mishandlet. Er dette jeg er redd for da :( han får stå fritt ute i bånd ofte, og dette merker jeg han liker. Men det er ikke så langt, så han får ikke gått så fritt som han kanskje ønsker. Jeg har prøvd et par ganger og la han gå helt fritt mens jeg har vært ute og passet på, og dette har gått bra. Det er bare tanken på å la han gå ute helt alene uten tilsyn som skremmer meg litt. Skal også sies at jeg har hatt utekatter hele livet, og det har alltid gått bra. Men på grunn av at jeg bor såpass nærme veien nå har jeg valgt å holde han innendørs. Men.. hva synes dere? Har dere noen argumenter for og i mot? Han er forresten kastrert, vaksinert og chippet.


Anonymous poster hash: 17f88...38d



Anonymous poster hash: 17f88...38d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har argumenter for utekatt: HAN ER EN KATT. De skal være ute å jakte. Jeg er så i mot innekatt som det går ann å bli. Ja, han kan blir påkjørt, men av den logikken så burde ikke du gå ut heller. Du kan jo også bli påkjørt. Jeg mistet nylig min Maine Coon; eller det er to måneder siden. Hun forsvant og jeg har ikke sett henne siden. Det knuste hjertet mitt, men jeg nekter ikke de andre to å være ute av den grunn. De elsker det jo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje hard, men å holde innkatt er i min mening dyreplageri. En katt skal kunne være ute, jakte, springe, sosialisere seg med andre mennesker og dyr, spise gress og få utfolde seg i det fri.

Slipp katten ut, kjære deg!



Anonymous poster hash: 01aed...3c3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går som regel bra, vær ute med ham selv i begynnelsen , som du allerede gjør, og ta det gradvis derfra :)

For eksempel:

1. begynn med å kun la han være ute mens du er ute med ham og passer på, øv på innkalling (rope og gi noe godt, eller kos).

2. La han gå ute med døra åpen, mens du går inn og styrer med noe, også roper du ham inn innimellom.

3. Gå over til å slippe ham ut når han ber om det, lukke døren, la det gå litt tid, også åpne døren og rope ham inn.

4. Hvis det går bra lar du han få gå ut så lenge du er hjemme, rop ham inn når du skal på jobb ol og når du skal legge deg.

Det i seg selv er jo en fin begynnelse, da får han jo gå ute en del. Hvis du føler det går bra, så kan du gå videre med å la ham gå ute mens du går å gjøre ærender og er på jobb ol (med katteluke ol). Jeg ville nok fortsatt med å ha ham inne på natten hvis du er nervøs.

Lykke til, det går helst bra :)



Anonymous poster hash: 27729...16e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Om han er frisk og har alle sanser i behold så vil det aller helst gå greit.

Ta det pent og pyntelig, og sørg for at han er chipmerket sånn i alle tilfellet noe skulle skje og han havner hos vetrinæren med akuttbehov for at de får kontakt med deg.

Så kan alle de AB'er som snakker med de største ordene om dyremishandling ta en solid bolle, to Vival og en telefon til min vetrinær... så får de klare ord for pengene mht. dyremishandlingen i begrepet innekatt.

- det er mye unger her inne om dagen merker jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist må du avgjøre dette selv, TS, risikoen for at den kan bli påkjørt eller stjålet (særlig mtp at det er en rasekatt) er til stede, samt folk som plager katter for gøy og andre dyr som evt kan skade katten (andre katter, hunder, osv). Risiko for sykdommer er større med utekatt, det finnes ingen sikker vaksine mot feks FIV ennå. Slikt må man jo alltid vurdere uansett dersom man skal ha utekatt.

Det er derimot ikke dyreplageri å holde katt inne. I de aller fleste tilfeller er det langt tryggere både for katten og nærmiljøet at den er inneboende; innekatter lever mye lengre enn utekatter, og så lenge den ikke har vært tidligere utegående er det virkelig ikke mange argumentene for å ha den ute heller. Folk burde slutte å romantisere katter som jakter på fugl og smågnagere, og heller se litt på hvor skadelig dette potensielt kan være for miljøet/biotopen til disse dyrene. Tamkatt hører faktisk ikke hjemme i faunaen vår, og vi mennesker kødder nok med naturen fra før av.



Anonymous poster hash: 9268d...4f2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er synd å ha innekatt når man faktisk har utemuligheter. Dessverre er det noe jeg ser mer og mer at folk velger å ha katten inne fordi de er så redde for at noe skal skje at det overstyrer alt annet. Det mange derimot ikke tenker på at det er krevende å ha innekatt, de må ha mye stimuli og gode muligheter til å sylsette seg, man bør ha flere katter og helst være mye hjemme selv.

Min rasekatt var innekatt sitt første leveår, men da vi flyttet slik at vi fikk utemuligheter ble han utekatt. En katt som ELSKET å være ute og som aldri trivdes som innekatt, egentlig. Den ble avlivet 12 år gammel pga sykdom, så den hadde 11 gode uteår. Grunnen til at jeg nevner det er at mange bruker som argument at innekatter lever lengre enn utekatter! Det synes jeg er urettferdig, å sammenligne utekatter (både de med og uten hjem..) med innekatter...



Anonymous poster hash: a9012...1a7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vente med å la ham gå ute til han er voksen er forsåvidt en god ide, han vet godt hvor han bor og har utviklet seg ferdig mtp stedsans og fornuft :) Så dette kommer til å gå strålende. Bare å prøve seg fram :) Han trenger jo ikke å være ute hele døgnet, men å la ham gå ute på dagtid vil han nok syntes er spennende.



Anonymous poster hash: 27729...16e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rev i nærheten. Vi har sett den i hagen minst to ganger. For litt under et år siden ble den eldste av våre tre angrepet og fikk begge bakbeina hardt skada.

Dette til tross kunne det ikke falle oss inn å holde kattene inne. De hadde blitt dypt ulykkelig. Vi vil heller ha lykkelige katter så lenge vi har de, enn ulykkelige katter litt lenger. Våre er ute omtrent døgnet rundt.

Om du ser at pus trives med å være ute, så la han være ute en stund for dag, gjerne sammen med deg i begynnelsen. Om han lyder navnet sitt og kommer når du roper er det en fordel. Om han reagerer på lyder han har positive assosiasjoner med kan det og brukes for å lokke han inn igjen (hos oss kommer de løpende bare vi rister litt på tunfiskboksen ;) )

Noe annet å tenke på er at en kastrert Mons er roligere, slåss mindre og vil sannsynligvis ikke legge ut på de store vandringene. Så om du ikke har planer om å bruke han i avl eller utstilling er kastrering en STOR fordel, også med tanke på uønskede løskatter.

Lykke til :)

Endret av fruBeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er urettferdig, å sammenligne utekatter (både de med og uten hjem..) med innekatter...

Anonymous poster hash: a9012...1a7

Hjemløse utekatter er da selvsagt ikke med i statistikken, da ville den vært fullstendig uten hensikt. Samt at det i seg selv blir en umulighet: hvordan registrerer man levealder og helse på en villkatt?

Anonymous poster hash: 9268d...4f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har argumenter for utekatt: HAN ER EN KATT. De skal være ute å jakte. Jeg er så i mot innekatt som det går ann å bli. Ja, han kan blir påkjørt, men av den logikken så burde ikke du gå ut heller. Du kan jo også bli påkjørt. Jeg mistet nylig min Maine Coon; eller det er to måneder siden. Hun forsvant og jeg har ikke sett henne siden. Det knuste hjertet mitt, men jeg nekter ikke de andre to å være ute av den grunn. De elsker det jo.

Så du er helt komfortabel med at den forsvunnede katta di kanskje er død,sulter,blir plaget av mennesker o.l? Wow...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er helt komfortabel med at den forsvunnede katta di kanskje er død,sulter,blir plaget av mennesker o.l? Wow...

For en drittsekk du er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er helt komfortabel med at den forsvunnede katta di kanskje er død,sulter,blir plaget av mennesker o.l? Wow...

Tror du ikke jeg har gått rundt i to måneder og leita, hengt opp plakater, ropt, gråtet, lagt ut annonser i avisa? Du må være den mest patetiske personen jeg noen gang har prata med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg veldig godt, jeg. Har abyssiner selv, og er på et vis i samme situasjon som deg. Jeg har valgt å vente med å slippe min aby løst ute av flere grunner, blandt annet at han bare er en bebbi ennå (ikke mye lenger!), og jeg vil vente til jeg har fått han kastrert om en måneds tid.

I tillegg har naboen en husky (hund) som ikke liker seg innendørs, og dermed ligger utenfor huset konstant. Den hunden har allerede nesten tatt livet av den andre katten vår som går løst ute, så jeg vet at den gjerne prøver seg igjen.

Det som er med disse abyssinerne våre er jo det at de er så utrolig sosiale skapninger. Andre mennesker, dyr - ALLE skal hilses på. Dermed blir man jo som eier av en slik pus veldig redd for at pusen skal hilse på "feil" mennesker :frown: Det er i alle fall en av grunnene til at jeg gruer meg litt til min skal gå helt løs. Vi går forsåvidt masse ute i bånd, og han er som regel alltid med ut når vi sitter ute i hagen nå om sommeren, noe han trives godt med. Er faktisk glad for at han er såpass vant til å gå i bånd allerede, da kan han bli med hvis vi skal på stranden eller andre lignende steder og oppleve litt annerledes natur :) Heldigvis har det aldri virket som at min kjeder seg inne da, alltid noe å finne på!

Over til et mer konkret svar på spørsmålet ditt.. Jeg tror pusen din ville trivdes veldig som utekatt etter hvert. Du har vel erfart selv hvor spretne og glad i å løpe rundt akkurat denne rasen er :) Høres bra ut at du har latt han gå løst ute mens du har passet på, det er en fin tilvenning! Vær sikker på at du har en form for innkalling som funker "uansett" (så lenge han ikke er alt for langt unna), som for eksempel rasling i kattegodtpose eller matskållyd funker veldig bra her!

Tror det skal gå fint jeg, det har jeg i alle fall erfart med alle de andre kattene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke jeg har gått rundt i to måneder og leita, hengt opp plakater, ropt, gråtet, lagt ut annonser i avisa? Du må være den mest patetiske personen jeg noen gang har prata med

Vi har da aldri pratet sammen såvidt jeg vet.

Jeg sier at det er et STORT problem med utekatter som forsvinner støtt og stadig fordi folk skal romantisere det. Før,igamle dager,var alle katter "utekatter"eller gårdskatter om du vil, nå i anno 2014 så er ting annerledes. Folk bor i 6 etg i leiligheter i storbyer og da er det ikke alltid mulighet for å ha utekatt.

Utekatter dør tidligere,utsettes for farer osv,og at noen på død og liv skal risikere dette bare fordi,det forstår jeg ikke.

Tusenvis av "hjemløse"katter hos dyrebeskyttelsen og fod,egentlig er ingen av disse hjemløse,men katter som blir satt bort og en god del "utekatter"som har gått seg bort og måttet overleve ute før de fikk hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da aldri pratet sammen såvidt jeg vet.

Jeg sier at det er et STORT problem med utekatter som forsvinner støtt og stadig fordi folk skal romantisere det. Før,igamle dager,var alle katter "utekatter"eller gårdskatter om du vil, nå i anno 2014 så er ting annerledes. Folk bor i 6 etg i leiligheter i storbyer og da er det ikke alltid mulighet for å ha utekatt.

Utekatter dør tidligere,utsettes for farer osv,og at noen på død og liv skal risikere dette bare fordi,det forstår jeg ikke.

Tusenvis av "hjemløse"katter hos dyrebeskyttelsen og fod,egentlig er ingen av disse hjemløse,men katter som blir satt bort og en god del "utekatter"som har gått seg bort og måttet overleve ute før de fikk hjelp.

Jeg nekter ikke mine katter å Være ute bare fordi det KAN skje noe når de elsker å Være ute. En av mine forsvant og At du prøver å påstå at jeg ikke bryr meg om det får meg til å tro at du er helt skada i huet. Katter som vil Være ute burde få lov til å Være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feilen så altfor mange gjør før de skaffer seg katt, er å ikke tenke langt nok fremover. Det er mange som får seg en søt liten kattunge uten å ha tenkt gjennom utemuligheter, hvordan katten skal komme seg inn/ut, fremtidig flytting o.s.v. Videre er de færreste faktisk klar over hvor krevende det er å ha innekatt m.t.p stimuli. Innekatter bør dessuten alltid være minst to sammen.

Det går greit så lenge katten er liten og har mer enn nok med å utforske hjemmet. Men så kommer den dagen da behovet for å utvide horisonten melder seg, og man begynner å forstå at en ikke helt har visst hva en tok på seg..

Men nå er du jo bare kommet dit hen at du må ta et valg. Det fine her er jo at katten er akkurat i den alderen da det er forsvarlig å begynne å la de få gå ute (ikke før faktisk). Bruker du tid på tilvenningen og gjør det på riktig måte, går det sannsynligvis bra. :) AB 4 har gode råd. Følg dem, og ikke ha det for travelt med at han skal gå ute helt på egen pote. Sakte tilvenning er nøkkelordet her. Og siden den allerede er vant til å stå ute i bånd, har du jo en ypperlig mulighet til å starte tilvenningen med å ta den med på korte turer i nabolaget. :)

Og: Lokk alltid pus inn til natten, og hold beinhardt på det! 90% av ulykker, forsvinninger, rømninger o.s.v skjer nattestid.

Det behøver ikke å være så enten/eller med ute eller inne. Jeg bor selv i blokk i byen med Pusina som er ute med noe begrensede utetider. Jeg er avhengig av å ha en viss kontroll over henne, så hvis hun ikke har tittet innom som hun pleier (altså avviker fra vanene sine), så tar jeg med gjerne en tur og ser etter henne selv om det er på dagtid. :)

Og til slutt synes jeg enkelte burde slutte med denne evinnelige avsporingen. TS har et dilemma hun ønsker råd for, og har man ikke i det minste noe fornuftig å si i sakens anledning, så kan man vel likegodt la være å svare. Det er rikelig anledning til å opprette tråder her om man han annet som trengs å luftes... Gjør nå ikke dette til enda en krangletråd da.

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så forbanna av mennesker som nok en gang påstår at det er dyreplageri med innekatter. Hva med hunder !? Hvorfor ikke bare slippe dem alene å la dem gå fritt. Er ikke dette "dyreplageri" ?

En her oppe sa at MC katten hennes er forsvunnet. Det er forferdelig å lese for er så glad i dyr at jeg får frysninger bare å tenke på hva som kan ha skjedd. Men igjen det er ditt valg at du lar dine katter gå ute. Å rasekatter har større risiko for å bli eventuelt kidnappet.

Syns det er idiotisk å mene at vi som har rasekatter/innekatter er "dyreplagere". Du velger å la dem gå ute men jeg vil ha dem trygge hjemme med meg. Har en Birma og en Ragdoll. Å ja jeg skal kjøpe meg et hus å da får de utegård men nei de får ikke lov å gå ute. Å de er født innekatter. Skal vi argumentere for katter burde jo dette gjelde hunder å, men ingen som preker ut om at hunder skal være fri.

Kattene mine er lykkelige å de foretrekker å være inne. Hadde ikke orket å sitter å gruble over hva som kan skje. Det er noen syke mennesker ute å går.

Til TS . Jeg foretrekker at de er 2 i og med at de sammen stimulerer hverandre å er sosiale når vi er på jobb. Første katten ble litt småulykkelig da vi dro på jobb. Men nå bryr hun seg veldig lite i og med at de er 2 :) så syns 2 er et Must om du skal ha innekatt :)

Anonymous poster hash: 081e1...8b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er helt komfortabel med at den forsvunnede katta di kanskje er død,sulter,blir plaget av mennesker o.l? Wow...

Jeg må bare spørre. Hvorfor plusser folk på denne kommentaren? Jeg har gått i to måneder og Vært konstant lei meg og leita og gjort alt jeg kan for å finne katten min. Dere aner ikke hvor mye de betyr for meg og at dere kommenterer sånn er veldig sårende.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Hvorfor plusser folk på denne kommentaren? Jeg har gått i to måneder og Vært konstant lei meg og leita og gjort alt jeg kan for å finne katten min. Dere aner ikke hvor mye de betyr for meg og at dere kommenterer sånn er veldig sårende.

Det er nok ikke rettet mot deg personlig,men holdningen alt for mange har om at de skal skaffe seg katter som er utekatter og som stikker av eller lignende og ender opp hos dyrebeskyttelsen. Som sagt er minst 80% av kattene der katter som er utekatter som har stukket av. Tenk hvor mange som feks ikke chipper,vaksinerer og kastrerer kattene som bare gir kattene problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...