Gå til innhold

Går du på selvutviklings eventer/foredrag?


Nettinettet

Anbefalte innlegg

Helt enig med Nettinettet,,,

Veien videre for oss mennesker har alltid vært å stå på skuldrene til de største av de som var før oss.

Hvorfor slutte med det mitt i livet,,,

det finnes mer å lære om hvordan du kan leve et bedre og lykkeligere liv enn du noensinne vil rekke å lære.

Det å forstå sitt eget ego, vil gjøre deg i stand til å møte enhver utfordring eller motbakke uten å miste pusten eller forsake din egen lykke,,,

Jeg leste dette sitatet av Benjamin Franklin når jeg var 20

Og bestemte meg for ikke å dø før den dagen mitt liv er over.

"Some people die at 25, and aren't buried until 75"

Endret av John Galt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg jo fortsatt frisk, det jobbet jeg bare med etter første kurset. Så har jeg aldri jobbet med det igjen. Og jeg har jo lært mye av hva jeg ser etter i et forhold, at jeg faktisk har det mye bedre som singel enn i et dårlig forhold. Så jeg har jo utviklet meg, og lært mye av kursene. Og det forsvinner jo ikke. Men det dukker jo opp nye problemer, eller ting man ikke har jobbet med. For det er jo ikke bare en quick fiks så er man ferdig utviklet, det er jo noe man fortsetter å jobbe med.

Jeg har jo og satt meg på skolebenken igjen, og føler jeg er 100% på rett vei, at dette er det beste valget jeg har tatt. Men har selvfølgelig mer å jobbe med.

Anonymous poster hash: 3747d...d2d

Det er helt sant det du sier her. Veldig bra jobba synes jeg også det er! Utrolig mange her inne som kunne hatt godt av å tatt en liten runde med seg selv for å skape bedre følelser :) Masse lykke til med studiene og igjen takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettinettet, går du på disse kursene/seminarene for å bli "bedre" til å date og å finne drømmemannen?

Jeg har også et lite ønske om å finne "drømmakvinnen", men tror at jeg må finne meg selv og mine verdier først. Jeg prøver å møte mye folk, ute på tur, i butikken og på jobb. Snakke, vise interesse og "grave" litt i folk sine liv og interesser.

Hvor mye folk møter du til vanelig, som du ikke kjenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvutvilklingsseminar og foredrag har jeg ikke noe til overs for. I hvert fall ikke de som har motivasjon som formål. Andre typer foredrag som har informasjon som formål, som TED, er noe annet.

Motivasjon er opium for massene. Veldig mange har en forestilling om at motivasjon er noe som kan komme til dem når som helst, og da vil de bli produktive og få det de vil ut av livet. Får de ikke ting til nå, er det bare fordi de ikke er motivert. De tror også motivasjon kan hentes utenfra, mens resultatet er som Tabris skriver - man er full av endorfiner i det man går ut fra seminaret, føler at dette har vært helt fantastisk og åpnet øynene for så mye - og uka etterpå er det glemt og man er tilbake i de vanene man var.

Motivasjon kommer innenfra, og mangel på resultater kommer som regel utifra at mennesker dypest sett er bedagelige og komfortable vesener.

Du sier du vil ned i vekt men verdsetter den umiddelbare gleden av sofa og pizza over den langsiktige gleden av et slankere deg.

Du sier du vil forbedre deg og bli bedre i datingprosessen men begår de samme feilene igjen og igjen. Blir de påpekt, går du i selvforsvar for "alle er forskjellige og ingen har fasiten".

Du sier du vil tjene gode penger eller utrette noe i livet, men vil heller ha et nytt Netflixmaraton enn å ta opp ett nytt språk eller en ny "skill".

Ikke alle mennesker er slik, men de aller, aller fleste, til en viss grad.

Poenget er at nesten ingen av menneskene vi observerer i samfunnet med enorm suksess på det personlige eller profesjonelle plan, startet ut med å gå på Tony Robbins-seminarer. De trengte aldri noen som stod og sa "du kan klare det".

Veldig ofte forsvinner ordene like raskt som de kom. Og selv om man faktisk tar til seg noe ny kunnskap, oppleves den revolusjonerende der og da, men er vanskelig å praktisere i det virkelige liv.

Da sier jeg ikke at man bare "er som man er", men at man må ta oppgaven om å endre sitt eget liv og tilegne seg informasjon på egen hånd. Og betale er det siste man skal. Selvhjelp er big business, men befolkningen er hverken blitt tynnere eller lykkeligere eller mindre single ettersom selvhjelpsbokhyllene har eksplodert de siste årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Dette minner jo om diverse religiøse og åndelige sekter, og jeg er generelt skeptisk til å involvere seg med noe sånn. Poenget er at man skal utvikle seg som menneske, tenke utenfor boksen og trå utenfor komfortsonen sin....altså ikke være en del av saueflokken. På meg virker dette som bare en annen type saueflokk.

Jeg utvikler meg hver dag, i samhandling og interaksjon med andre mennesker, både på jobb, innad i familien og vennekretsen, og hobbyer/interesser. Jeg har heller aldri hatt noe problem med å finne dates eller kjærester, så behovet har ikke vært der. Tror neppe det kommer til å melde seg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettinettet, går du på disse kursene/seminarene for å bli "bedre" til å date og å finne drømmemannen?

Jeg har også et lite ønske om å finne "drømmakvinnen", men tror at jeg må finne meg selv og mine verdier først. Jeg prøver å møte mye folk, ute på tur, i butikken og på jobb. Snakke, vise interesse og "grave" litt i folk sine liv og interesser.

Hvor mye folk møter du til vanelig, som du ikke kjenner?

Jeg begynte min livsendring pga dårlig selvfølelse og elendige forhold. Etterhvert som jeg tok tak i meg selv innså jeg også min egen feil oppi det hele. Det har vært en lang reise med mye selvkritikk men også enorm kunnskap om hvordan vi mennesker fungerer og reagerer med automatikk pga erfaringer, oppvekst, tankegang.

Jeg gjorde denne endringen for å få det bra med meg selv og skape trygge relasjoner, og det har jeg klart. Jeg har ikke lenger det samme behovet for å ha noen å dele livet med, men kunnskapen jeg har fått gir jeg videre til andre slik at de kan finne kjærligheten de ønsker.

Tror du er på god vei og synes du har et fornuftig syn på hva som skal til for å bygge opp deg selv til den personen du ønsker å være, og det livet du ønsker å leve.

Jeg er nok ikke så sosial av meg med tanke på å bygge nye relasjoner, fordi jeg har et enormt stort nettverk og har nok med å ta vare på de jeg har der, men jeg føler jeg blir kjent med nye mennesker nesten hver dag. Nå har jeg også en deltidsjobb som Zumba Fitness instruktør som jo gjør at jeg utvider nettverket mitt hele tiden der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvutvilklingsseminar og foredrag har jeg ikke noe til overs for. I hvert fall ikke de som har motivasjon som formål. Andre typer foredrag som har informasjon som formål, som TED, er noe annet.

Motivasjon er opium for massene. Veldig mange har en forestilling om at motivasjon er noe som kan komme til dem når som helst, og da vil de bli produktive og få det de vil ut av livet. Får de ikke ting til nå, er det bare fordi de ikke er motivert. De tror også motivasjon kan hentes utenfra, mens resultatet er som Tabris skriver - man er full av endorfiner i det man går ut fra seminaret, føler at dette har vært helt fantastisk og åpnet øynene for så mye - og uka etterpå er det glemt og man er tilbake i de vanene man var.

Motivasjon kommer innenfra, og mangel på resultater kommer som regel utifra at mennesker dypest sett er bedagelige og komfortable vesener.

Du sier du vil ned i vekt men verdsetter den umiddelbare gleden av sofa og pizza over den langsiktige gleden av et slankere deg.

Du sier du vil forbedre deg og bli bedre i datingprosessen men begår de samme feilene igjen og igjen. Blir de påpekt, går du i selvforsvar for "alle er forskjellige og ingen har fasiten".

Du sier du vil tjene gode penger eller utrette noe i livet, men vil heller ha et nytt Netflixmaraton enn å ta opp ett nytt språk eller en ny "skill".

Ikke alle mennesker er slik, men de aller, aller fleste, til en viss grad.

Poenget er at nesten ingen av menneskene vi observerer i samfunnet med enorm suksess på det personlige eller profesjonelle plan, startet ut med å gå på Tony Robbins-seminarer. De trengte aldri noen som stod og sa "du kan klare det".

Veldig ofte forsvinner ordene like raskt som de kom. Og selv om man faktisk tar til seg noe ny kunnskap, oppleves den revolusjonerende der og da, men er vanskelig å praktisere i det virkelige liv.

Da sier jeg ikke at man bare "er som man er", men at man må ta oppgaven om å endre sitt eget liv og tilegne seg informasjon på egen hånd. Og betale er det siste man skal. Selvhjelp er big business, men befolkningen er hverken blitt tynnere eller lykkeligere eller mindre single ettersom selvhjelpsbokhyllene har eksplodert de siste årene.

Det er slike foredrag jeg tenker på. Foredrag fra mennesker som har en historie å fortelle eller som har gjort en forskning man kan se resultater av. Selv om Elevate også selger billetter til Tony Robbins, har de mange mennesker som de holder eventer for som ikke er ute etter å motivere, men som deler ut kunnskap.

Jeg synes det er verdt å betale for råd fra mennesker som har spesialisert seg på feltet sitt, og som kan vise til resultater. Jeg har selv jobbet gratis i 2 år for å se om det jeg gjør skaper resultater hos andre mennesker. Når jeg fikk AS og begynte å ta betalt var det med en trygghet om at jeg ikke snakker piss og at det faktisk har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike foredrag jeg tenker på. Foredrag fra mennesker som har en historie å fortelle eller som har gjort en forskning man kan se resultater av. Selv om Elevate også selger billetter til Tony Robbins, har de mange mennesker som de holder eventer for som ikke er ute etter å motivere, men som deler ut kunnskap.

Ja men TED er jevnt over ikke "selvutviklingsseminar". Den er rent forskningsbasert der mennesker deler sine resultater, med et og annet unntak.

Det er som å lese artikler eller faglitteratur, kun i foredragsform. Selv om du kan dra informasjon ut av det som hjelper deg selv, faller det ikke i kategorien coaching.

Endret av Neeli00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke på selvutvikling i regi av andre. Jeg tror man utvikler seg selv ved å observere andre og verden rundt seg, relatere det til sin egen situasjon og personlighet, og bruke tid på å finne ut hvem man er og hvem man vil være. Gruble over hvorfor man tar de valgene man tar og være ærlig ovenfor seg selv. Akseptere en del valg, og søke mot å endre andre. Man trenger ikke å gå rundt og kringkaste det til hele verden, så lenge man er ærlig mot seg selv. I løpet av den prosessen bygger man en trygghet og oppmerksomhet på egne meninger og valg. Da jeg fant den tryggheten, var jeg klar til å finne kjærligheten. Jeg har aldri gjort det til et "prosjekt", slik man uttrykker det. Det har vært en naturlig prosess. Jeg har aldri søkt råd hos andre åpenlyst, men tatt til meg spontane råd og svar på konkrete spørsmål, og analysert dem for meg selv. Nå har jeg funnet ham, og jeg har funnet meg selv.



Anonymous poster hash: 6f699...b27
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men TED er jevnt over ikke "selvutviklingsseminar". Den er rent forskningsbasert der mennesker deler sine resultater, med et og annet unntak.

Det er som å lese artikler eller faglitteratur, kun i foredragsform. Selv om du kan dra informasjon ut av det som hjelper deg selv, faller det ikke i kategorien coaching.

Jeg har det å se på TED videoer som hobby, og jeg vil vel si at det er like mange personlige historier som det er forskningbasert. Uansett, for meg er ting som gjør at jeg utvikler meg som menneske innenfor selvutvikling/selvhjelp kategorien. Og hva som trigger oss til endring er jo veldig forskjellig fra person til person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, for meg er ting som gjør at jeg utvikler meg som menneske innenfor selvutvikling/selvhjelp kategorien.

Det kan man si, men det er jo en veldig bred definisjon av begrepet. "Selvhjelp" er en kategori hos de fleste bokhandler, og dersom den skulle innebefattet alle titler som noen kunne ha glede av i den grad at de ble bedre mennesker, så ville den innebefattet hele butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte min livsendring pga dårlig selvfølelse og elendige forhold. Etterhvert som jeg tok tak i meg selv innså jeg også min egen feil oppi det hele. Det har vært en lang reise med mye selvkritikk men også enorm kunnskap om hvordan vi mennesker fungerer og reagerer med automatikk pga erfaringer, oppvekst, tankegang.

Jeg gjorde denne endringen for å få det bra med meg selv og skape trygge relasjoner, og det har jeg klart. Jeg har ikke lenger det samme behovet for å ha noen å dele livet med, men kunnskapen jeg har fått gir jeg videre til andre slik at de kan finne kjærligheten de ønsker.

Tror du er på god vei og synes du har et fornuftig syn på hva som skal til for å bygge opp deg selv til den personen du ønsker å være, og det livet du ønsker å leve.

Jeg er nok ikke så sosial av meg med tanke på å bygge nye relasjoner, fordi jeg har et enormt stort nettverk og har nok med å ta vare på de jeg har der, men jeg føler jeg blir kjent med nye mennesker nesten hver dag. Nå har jeg også en deltidsjobb som Zumba Fitness instruktør som jo gjør at jeg utvider nettverket mitt hele tiden der også.

Interessant å lese. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg utvikler meg dit jeg vil men med stort fokus på å være et godt menneske for de som er rundt meg og for samfunnet genenrellt.

Så du husker meg såpass godt her på KG at du tror jeg er på riktig vei? Kult. Hvor ung var du da du begynte med denne selvutviklingen? Jeg er 23 og holdt på i ett års tid nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg utvikler meg dit jeg vil men med stort fokus på å være et godt menneske for de som er rundt meg og for samfunnet genenrellt.

Så du husker meg såpass godt her på KG at du tror jeg er på riktig vei? Kult. Hvor ung var du da du begynte med denne selvutviklingen? Jeg er 23 og holdt på i ett års tid nå :P

Til din informasjon så har du holdt på med selvutvikling i 23 år :)

Det er flott og fint at man ønsker å være et best mulig menneske, få ut sitt fulle potensiale og oppnå målene sine, men dette selvutviklingsfjaset som folk sluker rått, er lureri, synes jeg. Blir i samme gate som alle "visdomsord" omkranset av blomster og hjerter folk poster på facebook. Det hele blir falskt og unaturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant å lese. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg utvikler meg dit jeg vil men med stort fokus på å være et godt menneske for de som er rundt meg og for samfunnet genenrellt.

Så du husker meg såpass godt her på KG at du tror jeg er på riktig vei? Kult. Hvor ung var du da du begynte med denne selvutviklingen? Jeg er 23 og holdt på i ett års tid nå :P

Jeg uttalte meg nok kun pga det du skrev i denne tråden. Selv om jeg har en god del igjen, begynner jeg å klare å lese mennesker ganske godt ut i fra hvordan de formulerer seg. Etter å ha studert personlighet via karakter og temperament, har jeg nå beveget meg over det å lese mennesker ut i fra ansiktsutrykk, holdning og kroppspråk, pluss skriftlig formulering. VELDIG interessant. Jeg lærer enormt om den siste dele av å lese her inne :)

Jeg begynte når jeg var 27 og er 37 i dag, så har holdt på i 10 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din informasjon så har du holdt på med selvutvikling i 23 år :)

Det er flott og fint at man ønsker å være et best mulig menneske, få ut sitt fulle potensiale og oppnå målene sine, men dette selvutviklingsfjaset som folk sluker rått, er lureri, synes jeg. Blir i samme gate som alle "visdomsord" omkranset av blomster og hjerter folk poster på facebook. Det hele blir falskt og unaturlig.

You're wrong! Jeg begynte faktisk min selvutvikling etter min fars død. Han var en stor og sterk mann som det ble naturlig å dilte etter. Da han forlot min familie ble det meg sjæl å stole på og meg selv som måtte ta valg. Dritkjipt, men jeg hadde ikke vært der jeg er i dag om min far ikke hadde dødd, dessverre. Så min selvutvikling begynte egentlig for 7 år siden og har akselerert de siste 12 månedene.

For deg er kanskje selvutvikling bare "fjas", men for min del handler det om å bli mer bevisst på seg selv og sine verdier. Man skal ikke ta alt man hører og leser for god fisk, men det handler om å ha evner til å plukke ut det som er relevant for hvert enkelt individ! Det du snakker om facebook osv, det er bare fjas. Man må gå dypere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne gjerne gått på sånt. Mest fordi det virket litt artig også. Ikke fordi jeg nødvendigvis har så stor tro på at nå skal jeg bli skikkelig " manhunter" her! Men man kan sikkert få noen tankevekkere. Noe jeg er veldig glad i, og ofte har behov for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

You're wrong! Jeg begynte faktisk min selvutvikling etter min fars død. Han var en stor og sterk mann som det ble naturlig å dilte etter. Da han forlot min familie ble det meg sjæl å stole på og meg selv som måtte ta valg. Dritkjipt, men jeg hadde ikke vært der jeg er i dag om min far ikke hadde dødd, dessverre. Så min selvutvikling begynte egentlig for 7 år siden og har akselerert de siste 12 månedene.

For deg er kanskje selvutvikling bare "fjas", men for min del handler det om å bli mer bevisst på seg selv og sine verdier. Man skal ikke ta alt man hører og leser for god fisk, men det handler om å ha evner til å plukke ut det som er relevant for hvert enkelt individ! Det du snakker om facebook osv, det er bare fjas. Man må gå dypere!

Good for you, men du skjønte ikke hva jeg mente. Man utvikler seg selv hele livet. Du kan tro du begynte med det for 1 eller 7 år siden, men du har jo utviklet deg siden du ble født. Og om folk velger å bruke penger på bøker, kurs, workshops og whatnot, bryr meg lite, men jeg ville ikke gjort det.

Som sagt, jeg utvikler meg i samspill og relasjon med andre. Man utvikler veldig lite i vakuum - uten å faktisk være ute i livet og erfare, samhandle, relatere og utveksle tanker og erfaringer med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good for you, men du skjønte ikke hva jeg mente. Man utvikler seg selv hele livet. Du kan tro du begynte med det for 1 eller 7 år siden, men du har jo utviklet deg siden du ble født. Og om folk velger å bruke penger på bøker, kurs, workshops og whatnot, bryr meg lite, men jeg ville ikke gjort det.

Som sagt, jeg utvikler meg i samspill og relasjon med andre. Man utvikler veldig lite i vakuum - uten å faktisk være ute i livet og erfare, samhandle, relatere og utveksle tanker og erfaringer med andre.

Jeg er enig i at man utvikler seg hele livet, men hvis man er mer bevisst på utviklingen enn det gjennomsnittet er, så tror jeg at man får mye mer ut av utviklingen. Jeg bruker ikke mer på mental trening enn det det koster å ha internett og å møte folk = 0,-

Og som du sier, den beste utviklingen er den man gjør i samvær med andre mennesker. Men andre mennesker kan påvirke deg til dårlige handlinger, så da handler det også om å sile ut det som er relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Har ikke gått på noen eventer, men jeg har sett en del videoer og leste en del bøker når jeg var yngre. Jeg er ikke interessert i å gå på noen eventer nå fordi jeg føler meg ferdig med det.. Jeg hadde min tid hvor jeg synes selvutvikling var interessant og hvor jeg hamstret ideer som hjalp meg å nå de målene jeg ønsket å nå. Jeg hadde sikkert hatt godt av en ny runde siden jeg nok har glemt halvparten av det jeg har lest, men jeg har så mye annet å holde på med som jeg heller vil bruke tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good for you, men du skjønte ikke hva jeg mente. Man utvikler seg selv hele livet. Du kan tro du begynte med det for 1 eller 7 år siden, men du har jo utviklet deg siden du ble født. Og om folk velger å bruke penger på bøker, kurs, workshops og whatnot, bryr meg lite, men jeg ville ikke gjort det.

Som sagt, jeg utvikler meg i samspill og relasjon med andre. Man utvikler veldig lite i vakuum - uten å faktisk være ute i livet og erfare, samhandle, relatere og utveksle tanker og erfaringer med andre.

Noen mennesker havner i dette vakumet og vet ikke hvordan de skal komme seg ut av det. Da er det bra at det finnes bøker, kurs eller foredrag man kan gå på for å finne en vei ut.

Selv om du ikke har behov for det, så betyr ikke det at ingen andre har det. Flott at du finner ut av ting på egehånd, men ikke vær nedlatende mot andre som jobber med saken på en annen måte enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...