Gå til innhold

Hvordan unngå brun avokado i salat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Greit

Jeg innbiller meg at avokadoen min er grønn etter noen timer i boksen sammen med steinen

Innbilte jeg meg at den ble brun uten steinen? 

 

Det stemmer. :)

Anonymous poster hash: fa64e...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler:

Dette blir bare for dumt, haha

 

Googlet du slik at du ny kunnskap eller gadd du ikke å gjøre det?

 

Det er en motbevist myte at det å legge stenen sammen med avokado gjør den mindre brun.

Anonymous poster hash: fa64e...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Googlet du slik at du ny kunnskap eller gadd du ikke å gjøre det?

 

Det er en motbevist myte at det å legge stenen sammen med avokado gjør den mindre brun.

Anonymous poster hash: fa64e...0f0

 

Det er ikke sunt å altfor slavisk benytte seg av "fakta". Forskere har lett for å gjøre feil, feilkilder, glemme variabler, you name it. Kanskje avokadosteiner består av et opptill nå ukjent grunnstoff som har en magisk antioksiderende kraft?! Shit!

 

Men det funker. :)

Anonymous poster hash: d4662...0cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet du slik at du ny kunnskap eller gadd du ikke å gjøre det?

Det er en motbevist myte at det å legge stenen sammen med avokado gjør den mindre brun.

Anonymous poster hash: fa64e...0f0

Orker ikke diskutere med det

Det var latterlig en stund, men nå blir der bare for dumt

Men fortsett gjerne du ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke sunt å altfor slavisk benytte seg av "fakta". Forskere har lett for å gjøre feil, feilkilder, glemme variabler, you name it. Kanskje avokadosteiner består av et opptill nå ukjent grunnstoff som har en magisk antioksiderende kraft?! Shit!

 

Men det funker. :)

Anonymous poster hash: d4662...0cd

 

 

Når en myte motbevises gjentatte ganger velger å stole på vitenskapen foran egen kognitiv bias.

Anonymous poster hash: fa64e...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orker ikke diskutere med det

Det var latterlig en stund, men nå blir der bare for dumt

Men fortsett gjerne du ;)

 

Hvorfor googler du ikke så du kan lære deg noe nytt i dag?

Anonymous poster hash: fa64e...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor googler du ikke så du kan lære deg noe nytt i dag?

Anonymous poster hash: fa64e...0f0

Du driter deg bare ut.

Anonymous poster hash: 9d95a...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det fungerer

Det nytter ikke å sitte der og si at det bare er en myte når andre selv gjør det og opplever at den ikke blir brun

Avokadoen min blir brun uansett hva jeg gjør. Stein eller ikke, sitron eller ikke. Gitt opp litt og spiser den bare uansett farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Avokadoen min blir brun uansett hva jeg gjør. Stein eller ikke, sitron eller ikke. Gitt opp litt og spiser den bare uansett farge.

Samme her. :ler: stein hjelper ikke på mine avokadoer hvertfall, tett plastfolie hjelper litt, men det funker jo ikke på avokado i biter. Jeg har en haug med halve avokadoer i fryseren, men greier aldri å tine dem uten at de blir brune. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. :ler: stein hjelper ikke på mine avokadoer hvertfall, tett plastfolie hjelper litt, men det funker jo ikke på avokado i biter. Jeg har en haug med halve avokadoer i fryseren, men greier aldri å tine dem uten at de blir brune. :(

Jeg kutter den opp i biter før den fryses. Da går det fortere å tine og den blir ikke brun. Tiner den i posen for å unngå tilførsel av oksygen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg kutter den opp i biter før den fryses. Da går det fortere å tine og den blir ikke brun. Tiner den i posen for å unngå tilførsel av oksygen.

 

Takk for tips. Jeg googlet som en gal før jeg gjorde det, og alle anbefalte å dele i to og så fryse. Da skal jeg forsøke biter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bama sier at det fungerer med stein: http://www.bama.no/gronnsaker/avokado/

 

Det samme gjør KK http://www.kk.no/livsstil/lei-av-avokadoen-blir-brun-26667

 

Nkr.no http://www.nrk.no/livsstil/slik-unngar-du-brun-avokado-1.11679651

 

Rema1000 http://www.rema.no/laermer/avokado/

 

Holder det med kilder? 

 

For de som er interesserte er forresten avocado botanisk sett et bær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her er en kilde som sier at ingenting fungerer, egentlig: http://www.huffingtonpost.com/2012/01/10/keeping-avocados-from-turning-brown_n_1196633.html

 

Uansett er jeg hellig overbevist om at visse avokadoer bare blir kjempelett brune, mens andre holder seg grønne og fine mye bedre, og jeg vet ikke hvordan man vet hvilke som er hvilke før etter tilberedning. Grr.

 

Uansett er det veldig enkelt, og smaker best, å ta med en hel avokado eller en halv med plastfolie rundt og så bare bruke en skje eller gaffel for å ha den oppi salaten når den skal spises. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit

Jeg innbiller meg at avokadoen min er grønn etter noen timer i boksen sammen med steinen

Innbilte jeg meg at den ble brun uten steinen? Eller ble jeg helt psykisk syk etter at jeg begynte å bruke steinen oppi?

Du som vet alt burde klare å fortelle meg det

Dust

 

Nå er ikke jeg "dusten" du svarer. Men det er sannsynlig at andre faktorer har spilt inn, jeg tar noen få eksempler jeg kan komme på akkurat nå:

 

Den ene avokadoen kan ha vært litt modnere enn den andre og brunet fortere. Lys- eller temperaturforskjeller fra den ene dagen til den andre kan ha påvirket tilstanden til kjøttet, eller måten du oppfattet det på. Størrelsesforskjeller, mindre boks eller større avokado = mindre luft i boksen. Tidsforskjell, kanskje du spiste den første avokadoen litt seinere enn den andre, eller delte den opp tidligere. Humøret vårt på ulike dager kan spille inn på hvordan vi oppfatter ting. Hukommelsen vår kan også spille oss et puss. I etterkant forventer vi at det skal hjelpe med stein i boksen, og da "ser" vi det vi forventer, selv om vi jo ikke har noe å sammenlikne med der og da.

 

Vi vet at avokado inneholder et ensym som gjør at kjøttet brunes i kontakt med luft. Da er det mer sannsynlig at det du opplever er en kombinasjon av faktorene ovenfor, enn at avokadostein har en hittil ukjent effekt.

 

Beklager avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Greit

Jeg innbiller meg at avokadoen min er grønn etter noen timer i boksen sammen med steinen

Innbilte jeg meg at den ble brun uten steinen? Eller ble jeg helt psykisk syk etter at jeg begynte å bruke steinen oppi?

Du som vet alt burde klare å fortelle meg det

Dust

For et ufyselig innlegg. 

Anonymous poster hash: 6415f...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunk avokadoen med sitronsaft (og limesaft for mer effekt) i en liten bolle før du blander den inn i salaten. evnetuelt dryss på litt ekstra sitrussaft på toppen av hele salaten i en lufttett boks. Før du tar på lokket kan du ta plastikk over boksen og deretter sette lokket på.

Fungerer bestandig for meg.

 

Ellers kan du lete etter store og "vandige" avokadoer på butikken, jeg opplever at de med masse væske i seg holder seg bedre. 

Endret av Fredsmegleren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke sunt å altfor slavisk benytte seg av "fakta". Forskere har lett for å gjøre feil, feilkilder, glemme variabler, you name it. Kanskje avokadosteiner består av et opptill nå ukjent grunnstoff som har en magisk antioksiderende kraft?! Shit!

 

Men det funker. :)

Anonymous poster hash: d4662...0cd

 

Ja, dette høres jo veldig sannsynlig ut. Ukjent grunnstoff funnet i avokadostein. 

Anonymous poster hash: 6415f...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke sunt å altfor slavisk benytte seg av "fakta". Forskere har lett for å gjøre feil, feilkilder, glemme variabler, you name it. Kanskje avokadosteiner består av et opptill nå ukjent grunnstoff som har en magisk antioksiderende kraft?! Shit!

 

Men det funker. :)

Anonymous poster hash: d4662...0cd

 

Her for lesing:

 

http://www.compoundchem.com/2014/08/03/why-do-avocados-turn-brown-the-chemistry-of-avocados/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...