Gå til innhold

Flyvertinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Det har vært tråder før om flyvertinne ser jeg ,men de er litt gamle. Så jeg lurer på her om noen har erfaring, og vil fortelle litt om jobben og utdannelsen. Er det mye lesing, og hva gjør dere på kurset? koster det mye? Kurs er vel først etter intervju? Hva gjør flyvertinner når de har fri? Går rundt i byene til de skal på neste flight neste dag? Er det mulig å ha det som sommerjobb?



Anonymous poster hash: a7239...7ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger en helt nylig oppdatert tråd om dette litt lenger ned her, den heter "cabin crew".

Veldig mye god informasjon fra medlemmer som nettopp har søkt og fått stillinger hos blant annet SAS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det har vært tråder før om flyvertinne ser jeg ,men de er litt gamle. Så jeg lurer på her om noen har erfaring, og vil fortelle litt om jobben og utdannelsen. Er det mye lesing, og hva gjør dere på kurset? koster det mye? Kurs er vel først etter intervju? Hva gjør flyvertinner når de har fri? Går rundt i byene til de skal på neste flight neste dag? Er det mulig å ha det som sommerjobb? Anonymous poster hash: a7239...7ef

Hei!

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese http://flyverten.no. Der finner du veldig mange svar. Se spesielt her: http://flyverten.no/kurs-hos-norwegian/ hvor alle innlegg handler om kurset.

Hjalp min venninne masse!

M.N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Velger å ikke opprette ny tråd, så spør her. Hva har du i lønn når du starter som flyvertinne? Jeg vil ha en jobb hvor jeg kan leve livet. Jeg elsker å fly, og å reise. Målet har lenge vært høyere studier, men det jeg vil inn på, er sykt krevende, og jeg må opp i karakterer (masse!) for å klare det. Så jeg har innsett at hardt teoretisk studie ikke passer meg, det vil ikke være verdt strevet. Det ble altså valget mellom å kutte ut livet helt i noen år, på å slite meg gjennom bøker, og å velge en greit betalt jobb, hvor jeg kan føle at jeg lever litt. Nå jobber jeg med service, men det er ikke stedet jeg vil bli værende på for å si det sånn. Jeg tenkte at flyvertinne kan passe fint nå isåfall. Er det en møkkajobb, eller er det greit ? Bakdeler og positive ting? koster "utdannelsen" noe? hvor lenge varer den?



Anonymous poster hash: a7239...7ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese http://flyverten.no. Der finner du veldig mange svar. Se spesielt her: http://flyverten.no/kurs-hos-norwegian/ hvor alle innlegg handler om kurset.

Hjalp min venninne masse!

M.N

Hm...interessant. I linken skriver vedkommende at man må gjennom 5 dagers trening: så er en flyvertinne / flyvert.

Anonymous poster hash: fde85...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...interessant. I linken skriver vedkommende at man må gjennom 5 dagers trening: så er en flyvertinne / flyvert.Anonymous poster hash: fde85...b4b

Full etter bytur eller?

Står jo en lang liste med inndeling etter uker fra 1 til 5, pluss påfølgede line training jo ?!? :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos Norwegian da jeg var på intervju der før nyttår, men trakk søknaden min fordi jeg synes lønnen var for lav og 5 uker med kursing og eksamener uten lønn var lite fristende: Lønnen for de som skal jobbe fulltid er 22 600 i mnden. Det intensive kurset varer hver dag i ca 5 uker, og man får da ikke lønn for kursingen



Anonymous poster hash: 36ff5...b6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Norwegian da jeg var på intervju der før nyttår, men trakk søknaden min fordi jeg synes lønnen var for lav og 5 uker med kursing og eksamener uten lønn var lite fristende: Lønnen for de som skal jobbe fulltid er 22 600 i mnden. Det intensive kurset varer hver dag i ca 5 uker, og man får da ikke lønn for kursingen Anonymous poster hash: 36ff5...b6f

Du er full av feilinformasjon. Kurset er ikke over 5 uker lenger, det går over drøyt 3. Man får 500 kroner dagen. Og fastlønnen er kanskje i nærheten av det du sier, men med alle tillegg, så får de utbetalt nesten 30.000 i mnd som nye.

Anonymous poster hash: 76bd9...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er full av feilinformasjon. Kurset er ikke over 5 uker lenger, det går over drøyt 3. Man får 500 kroner dagen. Og fastlønnen er kanskje i nærheten av det du sier, men med alle tillegg, så får de utbetalt nesten 30.000 i mnd som nye.

Anonymous poster hash: 76bd9...19e

Hvor har du dette fra?

Jeg fikk nesten akkurat samme info som det AB over deg sa..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er full av feilinformasjon. Kurset er ikke over 5 uker lenger, det går over drøyt 3. Man får 500 kroner dagen. Og fastlønnen er kanskje i nærheten av det du sier, men med alle tillegg, så får de utbetalt nesten 30.000 i mnd som nye.

Anonymous poster hash: 76bd9...19e

Beklager, sa feil selskap. Mente SAS. Var på intervju hos dem i oktober, blandet bare selskapet

Anonymous poster hash: 36ff5...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hos SAS får du ikke så mange tillegg akkurat, du får diettpenger som skal gå til maten du skal spise kjøpe du er på tur



Anonymous poster hash: 36ff5...b6f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på intervju som cabin crew hos SAS, og fikk bakoversveis da de la frem kravlista si, som i sin tur gjorde det helt uaktuelt for meg å jobbe der. De krever at man deltar på et 3-4 ukers kurs uten at man får én eneste krone (og oppmøte hver dag er obligatorisk) - bare det å ta tog til og fra Gardermoen man-fre i 3-4 uker blir fort noen tusen kroner ut, og du kan få testflights underveis hvor oppmøtetiden er så tidlig at det ikke går noen kollektivtransport og du må ta taxi til flyplassen. Den må du også betale av egen lomme.

Du kan ikke 'leve livet' som cabin crew - det er ikke helt som Pan Am, for å si det pent. Kjenner flere som jobber i kabinen og de har vel en startlønn på en 220-250000, og så kommer det noen tillegg her og der. Men grunnlønnen er lav og tilleggene er ikke akkurat høye, så du blir ikke rik av en slik jobb. De jeg kjenner som har denne jobben som fulltidsstilling har under 30 000 utbetalt i måneden med mindre de får ekstraflights..

Som cabin crew må du blant annet takle sørpefulle nordmenn på chartertur, sure businessmen på morgenflighten til Stavanger eller Berlin, og det er vel heller ikke til å stikke under en stol at mange ser på cabin crewet litt på samme måte som de ser på andre som jobber i serviceyrker - de kan finne på å knipse i fingrene og behandler deg nærmest som en tjener, og enkelte tror de eier hele flyet fordi de har et småfancy gullkort..



Anonymous poster hash: 71441...6a4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som flyvertinne hos Norwegian. Har 30.000 utbetalt,med 1 års ansiennitet. Og med mindre du har gjeld til oppover øra, så går det an å leve for 30.000,-

Alt det du over her nevner er vel ikke spesielt for jobb i lufta. Det hører vel med ethvert serviceyrke. Og er du ikke innstilt på å takle det å yte service, så kan du droppe å søke.

Anonymous poster hash: 76bd9...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du dette fra?

Jeg fikk nesten akkurat samme info som det AB over deg sa..

Jeg jobber der.

Anonymous poster hash: 76bd9...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. jeg ville ikke oppdatere ny tråd siden det er så mange allerede. men saken er den, at jeg er 23 år, ingen utdannelse (skolelei og orker ikke tanken på noe eksamenspress..drømmen var psykolog men jeg ligger mange poeng unna og yrket er nok ikke bare lettjente penger hvor du sitter i en stol med pasienter som jeg ser for meg:P )
Så, har jeg klart å få meg en jobb, men jeg trives ikke.. jeg klarer den nå, for å dekke husleia, men jeg kommer til å bli syk om det er fremtiden. Og jeg tenkte at Flyvertinne, er et absolutt alternativ. Men jeg vil vite, hva lønnen er i de forskjellige selskapene. Widerøe, SAS og Norwegian, er vel de som betaler mest i Norge?
Noen flyvertinner her som kan si litt om arbeidstider, lønn og hvordan jobben er?
Fordeler og ulemper.
Må du møte opp før kollektivtransport går? Hvor lenge jobber du, før du blir med utenlands? Blir du behandlet som dritt av passasjerene, eller er folk flest hyggelige? Hva er alderen på flyvertinner? blir jeg ung, eller gammel som 23 åring? :P



Anonymous poster hash: a7239...7ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hallo??

Anonymous poster hash: a7239...7ef

Les svarene over. Grunnlønna i SAS da jeg var på intervju var 22600 før jul. Virker som Norwegian har høyere lønn. De fleste flyselskap har krav på at man må være over 20-23 for å kunne søke som cabin creew i det hele tatt, så tror du er innafor aldersmessig.

Husk at kursingen på 1 mnd kommer til å føre til at du ikke har noe lønn den ene måneden. Da det er obligatorisk oppmøte på alle kursdager, med eksamener. Og du kommer ikke til å ha muligheten til å jobbe på en eventuell jobb før/etter kurset - med mindre det er midt på natta da kanskje

Anonymous poster hash: 36ff5...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...