Gå til innhold

Trenger litt innspill her :-) utdanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et ønske om å ta utdanning. Jeg eier et hus, så jeg må ha en inntekt som dekker kostnadene ved nettopp det å eie hus. Så lenge inntektene dekker faste utgifter, så går det greit, jeg må ikke ha penger til å dra på shopping akkurat.

Jeg har også en hund, så jeg kan ikke ta fulltidstudie med deltidsjobb for å få inn nok penger. Jeg ønsker å studere biologi, og så vidt jeg har forstått kan ikke dette tas som deltidsstudie, hvertfall ikke på ønsket studiested. Jeg kommer ikke fra en rik familie, så jeg har ikke mulighet til å få støtte fra foreldre.

Huset jeg eier har jeg jobbet for, og jeg ønsker absolutt ikke å selge når jeg endelig har klart å komme meg inn på boligmarkedet..

Jeg har sjekket opp muligheten for omskolering, da jeg allerede har en utdanning som er innenfor et meget smalt felt, og som jeg overhodet ikke ønsker å jobbe videre i. Det er en yrkesfaglig utdanning. Jeg er foreløpig for ung for omskolering (må være over 26år), og det henvises til lånekassen. Problemet er at litt over 7000kr i mnd ikke vil dekke lånet engang...

Er jeg altså nødt til å vente noen år med å begynne å studere, så jeg har fått ned lånet og har mulighet til å kun betale renter? Eller finnes det noen muligheter som jeg enda ikke har klart å se? Føler jeg stanger litt i veggen her, og går i sirkler... Jeg trenger innspill :)

Anonymous poster hash: 0c81e...f86

Anonymous poster hash: 291de...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke omskolering fordi du er lei av yrket du har nå, så det er ikke et alternativ.

Du må rett og slett gjøre som alle andre, ta opp lån hos Lånekassen, jobbe ved siden av og jobbe fult hver sommer, spare opp penger før du begynner å studere og legge om livsstilen så alle utgifter blir holdt på et minimum. Jeg kjenner flere som har hund og som likevel kombinerer jobb og studier, det blir et valg og en avveining du må gjøre. Hvis du eier et hus bør du jo kunne leie ut rom i huset for å få inn penger, leier du ut 1-2 rom kan det komme godt med i tillegg til penger fra lånekassen, og da har du også mulighet for å få selskap til hunden din når du ikke er hjemme. Du kan ikke forvente offentlig støtte fordi du ikke vil selge huset, du må forsake noe og jobbe inn penger som alle andre. For øvrig er ikke biologi faget som sikrer deg jobb i et vanskelig arbeidsmarked, så du bør tenke over hva du vil og hvilke muligheter du har før du begynner å studere.



Anonymous poster hash: 5d837...e6c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte selv biologi for en stund siden, men slo det fra meg da jeg fant ut at det er veldig vanskelig å få jobb innen det. Så om jeg var deg ville jeg vurdert noe annet.

Anonymous poster hash: 98e9b...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det er mulighet å få inn en leieboer der du bor? Hvis du har flere soverom kan du jo prøve å leie ut et av rommene til en annen student om du ikke bor alt for langt borte fra studiestedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei ut hele huset og flytt på studenthybel? Det har jeg/vi gjort, og det går fint. Har til og med to små barn og en mann på slep. Alt går for noen år, om man virkelig ønsker å oppnå noe :)



Anonymous poster hash: 9d521...906
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sende noen eposter rundt til aktuelle studiesteder og forhøre seg om timeplaner og oppbygging på de forskjellige studiene? Dette kan variere mye fra institutt til institutt. Min erfaring er at mange studier som kun tilbys som heltidsstudier via samordna opptak har flere muligheter for fleksibilitet enn det man kanskje får inntrykk av.

Dette er kanskje ikke noe du vil høre, men ut i fra innlegget ditt, så virker det som om du har bestemt deg for at kombinasjonen jobb/hund/studier ikke går opp. Selv om mange studier er krevende ift. hvor mye arbeid de forventer at du legger ned ukentlig, så må du huske at en del studier er veldig fleksible ift. når og hvor du velger å studere, og ikke minst har studenter relativt lang ferie på sommeren som mange bruker til å legge seg opp en buffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken jobb har du tenkt til å få etter biologistudier? Spør fordi de fleste jeg kjenner enten er lærere eller måtte ta en doktorgrad for å få noe interessant.

Du har hus du ikke vil kvitte deg med og hund som gjør at du ikke kan jobbe deltid. Du har mulighet til lånekassen som alle andre studenter. Dersom livsstilen din er for høy til å klare deg på lånekassen må du legge til side penger og vente til du har nok.

Anonymous poster hash: b2758...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvordan dette fungerer, men ved de fleste studiesteder er det mulig å ta enkeltemner. Kanskje dette er noe for deg? Da kan du feks ta 1-2 enkeltemner per semester.

Vurder om det er mulig for deg å leie ut deler av huset, så får du litt ekstra der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...