Gå til innhold

Drittlei turnus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste oppegående mennesker vet at visse yrker innebærer turnus. Og hater man det så mye, er det kanskje greit å bytte jobb eller tenke over yrkesvalget sitt. I stede for å sitte og sutre over at man jobber helger og røde dager.

Jobber turnus selv, elsker det og alltid gjort det. Så hadde jo vært tåpelig å bytta til 8-16 jobb, mandag - fredag og så sitti og sutret over for lite fri...

Anonymous poster hash: e5e52...99f

Noen ganger er det lov til å sutre litt ;) Sutrer du aldri?

Anonymous poster hash: 2962e...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer alltid noen brødhuer med idiotiske kommentarer i slike tråder. Er bare å overse dem, de bringer ikke med seg noe matnyttig uansett.

Anonymous poster hash: ccc0b...7df

Signerer!

Anonymous poster hash: 2962e...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten velger de fleste yrke når de er rundt 20, uten å vite hva det faktisk innebærer å jobbe turnus. Å vite at man må jobbe helligdager er noe ganske annet enn å gjøre det. Heldigvis velger også folk ut fra interesse, alle kan ikke ha en dagtidsjobb i reklamebransjen, da hadde ingenting skjedd i samfunnet

Anonymous poster hash: 6cdc1...b5f

Jess, "dagtidsjobb" i kunnskapsintensive yrker der man gjerne jobber hele døgnet. Nei, det er ikke alle oss kontorarbeidere som "bare" jobber dagtid. Jeg jobber gjerne sent og på natten fordi ting må ferdigstilles, og til forskjell fra de som har turnus så har jeg faktisk ikke det i det hele tatt. Eller sagt på en annen måte, "turnusen" er 24/7/365.

Anonymous poster hash: b223f...ccb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber kontor/konsulent-jobb.
8-20 hver dag.
Og mye av det er "kurs", men likevel kun relevant for jobben og får ikke noe annet ut av det, og ikke lønnet.



Anonymous poster hash: 64426...4f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Jeg har jobbet i turnus siden jeg har vært 18 år (lærling). Er nå utdannet helsefagarbeider, og skal videre på medisin (etter jeg har fylt opp alderspoengene). ;)

Jeg liker faktisk å jobbe turnus. Jeg liker å tenke at den jobben jeg gjør, er så viktig, at vi må jobbe til alle døgnets tider. Det er godt å være en verdi for samfunnet, og ikke minst hjelpe de som trenger det.

Jeg har nå fast hver tredje helg på mitt siste lærested, og stortrives. Jeg får mange vakter, og kommer lett opp i 100% og mer om jeg vil. Synes det er deilig å bestemme når jeg vil jobbe selv etter to knallharde år med lærlingtid og påbygging fra vgs parallelt! :)

Jeg liker best senvakter, da kan jeg lese(tar opp fag) på kvelden, og sove litt lenger om dagen. Helt herlig å kunne sulle litt rundt i slaskeklær litt utpå dagen og få en rolig start!

Helligdager for meg gjør ikke noe særlig, det er bare sånn det er. Uansett får vi mye penger for de dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det lov til å sutre litt ;) Sutrer du aldri?

Anonymous poster hash: 2962e...489

Ikke over ting jeg velger selv med viten og vilje. Eller kan enkelt gjøre noe med.

Anonymous poster hash: e5e52...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor valgte dere sykepleien? Alle vet at det innebærer turnusjobbing for de aller fleste.

Anonymous poster hash: 4163c...20f

Hvis kun de som foretrekker å ikke være sammen familie eller andre kjære i jula skulle blitt sykepleier, politi eller brannmann, så hadde ikke samfunnet fungert.

Anonymous poster hash: c1702...afa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kun de som foretrekker å ikke være sammen familie eller andre kjære i jula skulle blitt sykepleier, politi eller brannmann, så hadde ikke samfunnet fungert.

Anonymous poster hash: c1702...afa

Det holder lenge med å være klar over hva man går til og ikke legge seg ned og sutre over å ikke være hjemme ditt dag eller datt dag. Det er utrolig nok ikke slik at vi som jobber julaften ikke ønsker å være hjemme, men at vi er voksne nok til å stå for yrkesvalget vi har tatt uten å klage, og overlever uten varige traumer å være borte fra familien den dagen og feire etter hvordan turnusen er lagt opp.

Anonymous poster hash: e5e52...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både positive og negative sider ved å jobbe turnus.

En ting jeg føler veldig negativt og vanskelig er jobbing på røde dager - spesielt når man har barn. Barna til turnusarbeidere må forsake tradisjoner med mor/ far, og er man alene om omsorgen og den andre foreldren er totalt fraværende, så må barna sendes rundt til besteforeldre, tanter og onkler på dager som julaften. Lille julaften kos sammen med barna kan man ofte glemme.

Reise bort i påskeferie, det har man ikke hatt sjangs til da man må jobbe.

Kjenner selv på kroppen nå at turnusarbeid tar på. Ikke bare fysisk, men også mentalt, det å alltid skal ha dårlig samvittighet for barna og hva de går glipp av.

En annen ting er at man i førjulstiden har så mye man må ordne og tilrettelegge for pasienter/ beboere, at når arbeidsdagen er ferdig, så er man helt ferdig selv og har ingen overskudd til å forberede jul hjemme.



Anonymous poster hash: 2c725...b78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i turnus siden jeg har vært 18 år (lærling). Er nå utdannet helsefagarbeider, og skal videre på medisin (etter jeg har fylt opp alderspoengene). ;)

Jeg liker faktisk å jobbe turnus. Jeg liker å tenke at den jobben jeg gjør, er så viktig, at vi må jobbe til alle døgnets tider. Det er godt å være en verdi for samfunnet, og ikke minst hjelpe de som trenger det.

Jeg har nå fast hver tredje helg på mitt siste lærested, og stortrives. Jeg får mange vakter, og kommer lett opp i 100% og mer om jeg vil. Synes det er deilig å bestemme når jeg vil jobbe selv etter to knallharde år med lærlingtid og påbygging fra vgs parallelt! :)

Jeg liker best senvakter, da kan jeg lese(tar opp fag) på kvelden, og sove litt lenger om dagen. Helt herlig å kunne sulle litt rundt i slaskeklær litt utpå dagen og få en rolig start!

Helligdager for meg gjør ikke noe særlig, det er bare sånn det er. Uansett får vi mye penger for de dagene.

Jeg er enig i en del av det du skriver og følte det også slik selv når jeg begynte i helsevesenet for 20 år siden. Men når du etterhvert vil ha huslån og familie holder det ikke for banken at du har 15 % helgestilling og ekstravakter, dette er også risikabelt ved sykdom. Og et av problemene med helsevesenet er jo nettopp at mange får små stillinger og må jobbe ekstra de vaktene de får, selv om de er ugunstig (helg, natt) og egentlig ikke passer. På sikt er det greit å ha litt forutseende månedsplaner og noenlunde stabil inntekt. Dersom du skal inn på medisin vil du etterhvert havne i de utrolig tussete vaktene til legene, der du kan være på vakt i 25 timer uten videre søvn, eller ha vakter i akuttmottaket fra 09-21 så du hverken får morgen eller kveld hjemme, gjerne flere dager i strekk. Personlig syns jeg ikke helligdager er så godt betalt, ja man får 133% tillegg, men vi trekkes for de tilleggene vi egentlig skulle hatt (kveld, helg), så totalt sett er det ikke så veldig mye mer.

Fordelen med turnus er jo at man rekker lege, tannlege og offentlige kontorer på dagtid, og at det innimellom er mulig å sove lenge andre dager enn i helgene.

Anonymous poster hash: 6cdc1...b5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nattstilling og er egentlig godt fornøyd med det, godt betalt pga tilleggene og mye fri på turnusen. Men jeg er så skit hakke lei av helgejobbing, med en mann som også jobber skift blir det så mye stress med barnepass når begge skal jobbe en helg. (Selvfølgelig har jeg seksukers og han femukers turnus, så det går jo aldri opp.) Jada, blabla, har valgt det selv, burde tenkt på det før, osv. Men det må være lov å være lei!



Anonymous poster hash: d826e...e72
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier og jobber turnus i bolig. Jeg trives veldig godt med det. Jeg jobber langvakt hver 4. helg med 13 timer både lørdag og søndag. Kunne ikke tenkt meg å bare jobbe dagvakter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle blir til tider drittlei. Jeg pleier å si at man skulle vært bjørn på vinteren og lærer på sommeren. Alle yrker har sine fordeler og ulemper. Selv er jeg innejobbende ingeniør. Noe som medfører 8-16 hver dag, samt overtid på prosjektmilestones og i andre perioder når prosjekter topper seg. Mannen min er lærer, og jeg misunner han fritiden, altså de sammenhengende feriene og avspaseringene. Men jeg kunne aldri i livet tenkt meg jobben hans for det - lange dager uten pauser er hverdagen hans (barneskole). Og jeg har venninner som jobber turnus i helsevesenet. Ja, det hadde vært skikkelig deilig å kunne ligge innpå i perioder, samt kunne reise på langweekend uten å måtte ta ut ferie eller avspasering, men jeg kunne aldri i livet tenkt meg jobbene deres. Dels fordi jeg virkelig ikke kunne tenkt meg å jobbe innen pleie, mest fordi jeg hadde blitt gal av stadige døgnskifter som jo turnusjobbing innebærer. Jeg har faktisk ei venninne som fikk "stressøvn" da hun gikk turnus med nattevakter, med mye mareritt og oppvåkninger. Jeg har også venninner som i perioden med småbarn har søkt seg vekk fra turnus og går kun nattevakter. Da får de spist sammen med barna før de drar i barnehagen. Så sover de litt, gjør husarbeid og handler, før de henter i barnehagen i god tid før middag.



Anonymous poster hash: 0f72f...89e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet bare nattevaktsturnus da barna var små, 86%. Opplevde at jeg hadde mye fri. Selv om jeg måtte jobbe i høytider og helger, så hadde jeg alltid 2-3 dager fri mellom hver nattevaktsøkt på 2-3 netter.

Det er bedre å jobbe kun natt enn å jobbe både dag, kveld og natt. Da blir man jo aldri stabil i rytmen sin.

Etterhvert fikk jeg jobb med kun dag, mandag til fredag, altså vanlig uke. Og det syntes jeg var mye tyngre. Bodde jo omtrent på jobb, og syntes jeg hadde mye mindre fritid enn da jeg kun hadde nattevakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...