Gå til innhold

Kloster


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Alle klostere tar i mot gjester. Så det er bare og gå og spør om du kan være der en stund. Et kloster er åpent for alle uansett når på dagen når i året uansett

et kloster er alltid åpent for de som trenger det

Google "Refugium Norge", så får du opp både religiøse og profane steder!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på retreat, og det var ikke noe for meg. Dette var et stille retreat, dvs. at vi ikke snakket sammen, og da de tre dagene nærmet seg slutten holdt det på å klikke for meg. Det skulle være tid til å slappe av og tenke, men ble det motsatte for meg. Det er nok atskillig bedre hvis man kan snakke sammen, ikke bare tenke for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweetypie

Vel det heter ikke Stille retrett for ingenting da. Man bør vite hva man begir seg inn på og det har med innstilling også å gjøre. For meg så var det deilig. Meditasjon var medisin for sjelen. Jeg anbefaler det, men som jeg sier man bør vite at det er stillhet og bønn som er fremtredende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det heter ikke Stille retrett for ingenting da. Man bør vite hva man begir seg inn på  og det har med innstilling også å gjøre. For meg så var det deilig. Meditasjon var medisin for sjelen. Jeg anbefaler det, men som jeg sier man bør vite at det er stillhet og bønn som er fremtredende her.

Jo, men noen steder snakker man sammen, om ikke annet så under måltidene. Vi sa ikke et pip på tre dager, og det ble litt mye for meg.

Jeg har andre måter å få påfyll på som passer bedre for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jo, men noen steder snakker man sammen, om ikke annet så under måltidene. Vi sa ikke et pip på tre dager, og det ble litt mye for meg.

Jeg har andre måter å få påfyll på som passer bedre for meg. :)

Da hadde det klikka for meg også tror jeg. Meditasjon er bra, men ikke lenge av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweetypie
Jeg kom ikke på å reise dit selv, det var en greie vi gjorde på studiet.

Okay - da kan jeg forstå at det kom som et lite sjokk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay - da kan jeg forstå at det kom som et lite sjokk ;)

Jeg visste hva det gikk i, men hadde nok ikke valgt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest marisha

på toten er du velkommen.du får et lite rom og stillhet.mulighet til samtale,du kan være der ganske lenge tror jeg.å prøve ut klosterlivet.ta kontakt med de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Feil. I 2004 åpnet det første munkeklosteret i Norge på 500 år: Cisterciensermunker i Lofoten

Jeg mente også at jeg hadde lest at det var etablert et munkekloster, kunne bare ikke komme på hvor.

Jeg har litt kjennskap til Engen kloster (det på Toten). Det ligger i flotte og rolige omgivelser, og nonnene der er faktisk et "vanlig" syn rundt omkring på Toten. Alltid hyggelige og åpne om det de driver med og de har vært med på diverse "aksjoner" for nærmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...