Gå til innhold

Vestlandet som egen stat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anjelika

Det eneste Dusavika nå skaper er vel etterdønninger i form av kreft ( og snart Lyse sitt lille NGL-prosjekt) fra det tidligere Shell-raffineriet. Kårstø, derimot, bidrar til å foredle gassen fra nordsjøen. Slagentangen-raffineriet i Vestfold bidrar forresten sterkt til at vestfoldingene er på andre plass når det gjelder eksport pr. innbygger. Kun slått av telemarkingene (som kan takke en fremtidsrettet tjenesteytende sektor som har tatt over for gammelmodig industri, og så klart også gammel industri i form av Eramet og REC). Sørlandsfylkene (slått sammen av en eller annen merkelig grunn) tar bronsjeplassen. Så kommer veslandsfylkene med hederlig omtale fra 4. til 7. plass.

Stafjord synger forresten på siste vers. Men Ekofisk vil kunne glede dere minst en generasjon til. Styrt fra land. Vi får bare satse på at Osloingeniørene ikke blir lei av Stavanger og finner ut at de vil flytte kommandosentralen nærmere barnevakta (besteforeldrene).

Og hvor tror du oljen på Slagentangen kommer fra? Det er folk på Sandnes som drifter offshoreaktiviteten. Lykke til med å drive et oljeraffineri uten olje :ler:

Oslo er vel det fylket i Norge som har dårligst studietilbud og forskningskompetanse på akkurat offshoreteknologi og ingeniører generelt egentlig, så det blir vel ikke akkurat et gigantisk hull i bransjen om de med en lusen bachelor fra HiO forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At debatten i det hele tatt oppstår, bør jo være et tankekors for Stortinget. Nå er det jo ikke bare vestlandet som har fått nok av Oslo- arrogansen. I Trøndelag har vi i flere tiår sett at regjering og Storting konsekvent ignorerer vedlikehold og utvikling av infrastruktur utenfor det sentrale Østlandet. Dette betyr bl.a. at vi må betale dobbelt så mye for strøm om vinteren, og dette er en direkte konsekvens av den politikken som føres. Og veistandarden og jernbanetilbud er jo et sorgens kapittel.

Oslo skal jo være hele landets hovedstad, men det er det vel ingen i resten av landet som synes at de oppfører seg som. Vi ser kun egoistisk arroganse, og når man samtidig får presentert den famøse oversikten over verdiskapning, er det jaggumeg nok.

Det er et gryende distriktsopprør på gang. Og hovedstaden er arkitekten. I Trøndelag slår vi oss gjerne sammen med vestlandet - mot Oslo. Vi kan tilby olje, fisk, mat, industri og et meget operativt flyvåpen. Dessuten har vi NTNU - der vi kan utvikle framtidsrettet teknologi som kan gi oss en bærekraftig framtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At debatten i det hele tatt oppstår, bør jo være et tankekors for Stortinget. Nå er det jo ikke bare vestlandet som har fått nok av Oslo- arrogansen. I Trøndelag har vi i flere tiår sett at regjering og Storting konsekvent ignorerer vedlikehold og utvikling av infrastruktur utenfor det sentrale Østlandet. Dette betyr bl.a. at vi må betale dobbelt så mye for strøm om vinteren, og dette er en direkte konsekvens av den politikken som føres. Og veistandarden og jernbanetilbud er jo et sorgens kapittel.

[...]

Jeg håper du har rett, at det er et distriktsopprør på gang. Det er på tide investeringsradiusen rundt Oslo blir utvidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har rett, at det er et distriktsopprør på gang. Det er på tide investeringsradiusen rundt Oslo blir utvidet.

Sukk.

Holder det ikke at stemmene deres teller langt mer enn min?

Typisk at folk skal bruke staten til å mele sin egen kake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.

Holder det ikke at stemmene deres teller langt mer enn min?

Typisk at folk skal bruke staten til å mele sin egen kake.

Kanskje staten skal slutte å mele Oslo-kaken en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor tror du oljen på Slagentangen kommer fra?

Sånn ca 300 km vest for Rogaland. Langt fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At debatten i det hele tatt oppstår, bør jo være et tankekors for Stortinget. Nå er det jo ikke bare vestlandet som har fått nok av Oslo- arrogansen. I Trøndelag har vi i flere tiår sett at regjering og Storting konsekvent ignorerer vedlikehold og utvikling av infrastruktur utenfor det sentrale Østlandet. Dette betyr bl.a. at vi må betale dobbelt så mye for strøm om vinteren, og dette er en direkte konsekvens av den politikken som føres. Og veistandarden og jernbanetilbud er jo et sorgens kapittel.

Billig strøm skal dem ha! Men ikke faen om den skal komme fram via master!

Oslo skal jo være hele landets hovedstad, men det er det vel ingen i resten av landet som synes at de oppfører seg som. Vi ser kun egoistisk arroganse, og når man samtidig får presentert den famøse oversikten over verdiskapning, er det jaggumeg nok.

Det er et gryende distriktsopprør på gang. Og hovedstaden er arkitekten. I Trøndelag slår vi oss gjerne sammen med vestlandet - mot Oslo. Vi kan tilby olje, fisk, mat, industri og et meget operativt flyvåpen. Dessuten har vi NTNU - der vi kan utvikle framtidsrettet teknologi som kan gi oss en bærekraftig framtid.

Selv har jeg lang fartstid fra Trøndelag før jeg forsøkte meg på Vestlandet. Og jeg har bodd på Østlandet. Jeg har ikke sett noen forskjell i manglende vedlikehold. Tipper de fleste som ikke er bønder i Trondheim også får med seg det. Land mot by, er bare gutta på gølvet mot direktørene debatt i ny forkledning.

Og når det kommer til verdiskapning så vil alle som har en iq over 110 skjønne at en by hvor 40% av befolkningen har høyere utdanning vil skåre høyt på verdiskapning. Hvis du selv hadde studert på NTNU hadde du skjønt det. Og ja, NTNU er veldig viktig for verdiskapningen i Norge. Dessverre er ikke Trondheim så flink på å skape nok jobber til siv.ingene, så de forsvinner sørover etter endt utdanning. Men det er ikke farlig. For uansett hvor disse siv.ingene ender opp i Norge så vil de generere verdier som komme oss alle til gode. Så kan vi kaste bort tid på nettforum som dette og diskutere tulletema som dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig strøm skal dem ha! Men ikke faen om den skal komme fram via master!

Selv har jeg lang fartstid fra Trøndelag før jeg forsøkte meg på Vestlandet. Og jeg har bodd på Østlandet. Jeg har ikke sett noen forskjell i manglende vedlikehold. Tipper de fleste som ikke er bønder i Trondheim også får med seg det. Land mot by, er bare gutta på gølvet mot direktørene debatt i ny forkledning.

[...]

Sikker på det var Vestlandet, og ikke Vestby, Vestfold eller noe i den duren du var i? Virker som om du har misforstått noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Sånn ca 300 km vest for Rogaland. Langt fra land.

Kaptein Kverulant slår til igjen.

Eller tror du det er et godt poeng at oljefeltet ikke ligger i Lysefjorden? :ler:

I tilfelle du ikke forsto det så henviste jeg til at det finnes en hel industri som driver med å lete etter og hente opp olje. Og den ligger ikke i Tønsberg. Slagentangen får all oljen fra vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det var Vestlandet, og ikke Vestby, Vestfold eller noe i den duren du var i? Virker som om du har misforstått noe her.

hehe. Manglende vedlikehold finner du nok overalt. Det er bare det at Vestlandet har de fleste sutrerne her i landet. Og dyre broer og tunneler. Men mye skal ha mer. Du veit vel selv hvorfor sunnmøringene er dårlig til å svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Den store utfordringa vil åpenbart være følgende:

1. Om noe tiår er oljen borte, vestlendingene mister dermed sin viktigste inntektskilde.

2. Vestlendinger er grådige, selvsentrerte med en selvtillit på linje med Jokke i Pondus, det medfører at de vil starte intern kannibalisering. De kommer til å fiske tomt havet (ingen fisk gyter utenfor vestlandet, ergo tømmes også den ressursen)

3. Hovedårsaken til at Harald Hårfagre fikk kallenavnet sitt er vestlandet, det tok tid å samle alle lokale småhøvdinger der sammen om et felles mål. Ditto i dag, Røkke og Friele vil aldri enes om noe som helst.

En eventuell ny stat i vest (kall den hva dere vil) kommer til å bli skandinavias Afghanistan, med stammekriger og bare sorgen......

Endret av Gorgonzola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaptein Kverulant slår til igjen.

Eller tror du det er et godt poeng at oljefeltet ikke ligger i Lysefjorden? :ler:

I tilfelle du ikke forsto det så henviste jeg til at det finnes en hel industri som driver med å lete etter og hente opp olje. Og den ligger ikke i Tønsberg. Slagentangen får all oljen fra vestlandet.

TTRD som er i vinden nå utvikles av FMC. Da jeg antar at du er en typisk vestlending som ikke er med på utvinne teknologi og verdier (mao, du er ingen siv.ing) kan jeg tipse deg om at mesteparten av aktiviteten til FMC, og faktisk den mest innbringende delen av amerikanske FMC, ligger i Norge. Men ikke på Vestlandet (stikkord til din søken etter byen: FMC holder til i en by som også driver med raketteknologi, flyteknologi, våpenteknologi og annen høyverdig verdiskapning, samt i en kommune som vestlendinger vil kalle Oslo, men som ikke ligger i fylket Oslo).

Dere lattedrikkende vestlendinger, ass. Dere oppfører dere jo som saudisjeiker. Penga skal dere ha, men kunnskapen for å få tak i olja innehar dere ikke. Bra da at resten av landet kan fiske opp olja, nå som vi ikke lenger trenger ufaglærte folk til å gjøre det. Så når dere blir et eget land kan vi selge dere teknologien og hjernekraften fra øst. For det er jo det vi kan. Bruke hodet (hallo, vi har jo lurt fisken fra dere i generasjoner og olja i snart to: manglende innavl og frisk blod fra danskene og svenskene har gjort oss litt smartere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

TTRD som er i vinden nå utvikles av FMC. Da jeg antar at du er en typisk vestlending som ikke er med på utvinne teknologi og verdier (mao, du er ingen siv.ing) kan jeg tipse deg om at mesteparten av aktiviteten til FMC, og faktisk den mest innbringende delen av amerikanske FMC, ligger i Norge. Men ikke på Vestlandet (stikkord til din søken etter byen: FMC holder til i en by som også driver med raketteknologi, flyteknologi, våpenteknologi og annen høyverdig verdiskapning, samt i en kommune som vestlendinger vil kalle Oslo, men som ikke ligger i fylket Oslo).

Dere lattedrikkende vestlendinger, ass. Dere oppfører dere jo som saudisjeiker. Penga skal dere ha, men kunnskapen for å få tak i olja innehar dere ikke. Bra da at resten av landet kan fiske opp olja, nå som vi ikke lenger trenger ufaglærte folk til å gjøre det. Så når dere blir et eget land kan vi selge dere teknologien og hjernekraften fra øst. For det er jo det vi kan. Bruke hodet (hallo, vi har jo lurt fisken fra dere i generasjoner og olja i snart to: manglende innavl og frisk blod fra danskene og svenskene har gjort oss litt smartere).

Herregud. Du tror virkelig på at offshore/petroleumskompetanse er sentrert på østlandet du? Det skjer nok litt mer på NTNU, UiS og UiB enn UiO akkurat der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7253244

Jeg ville definitivt stemt for! Vi trenger ikke Oslo og resten av landet. :nigo:

Vi hadde sluppet å bli styrt av mennesker som aldri har satt en fot her. Verdier har vi også mer enn nok av. Kanskje(!?) vi til og med hadde sett en ende på språkstriden.

HAHA så søt du er :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Du tror virkelig på at offshore/petroleumskompetanse er sentrert på østlandet du? Det skjer nok litt mer på NTNU, UiS og UiB enn UiO akkurat der..

Det er ikke på universitetet det skjer. Kom deg ut i verdiskapende arbeid, og du vil forstå. Men mye viktig grunnleggende har skjedd på flerfaselaben i T.heim (sintef/statoil/nth-samarbeid), og litt ved Ulrikken på Ullandhaug. Og seff. skal nth/NTNU ha kredd for å utdanne verdiskaperne i landet: Sivilingeniørene (det er strengt tatt de som burde gå sammen og starte et nytt land. De er nok smarte nok til å lage trendy frisørroboter også). Men det er bare grunnarbeidet. Resten skjer i bedriftene. Og den jevne vestlending som har null erfaring fra bransjen tror alt skjer på Vestlandet. Jeg bare opplyser de uopplyste av dere om at det skjer litt mer i resten av landet. And that is the point. Hvor sentrum er eller bør være, er kun noe navlebeskuere interesserer seg for. De som faktisk kjenner bransjen vet hva som skjer hvor, og bidrar der de er. De som bare skummer fløten på cafeen, vet intet, og bidrar lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7253244

Jeg ville definitivt stemt for! Vi trenger ikke Oslo og resten av landet. :nigo:

Vi hadde sluppet å bli styrt av mennesker som aldri har satt en fot her. Verdier har vi også mer enn nok av. Kanskje(!?) vi til og med hadde sett en ende på språkstriden.

Nei vet du ka. Jeg bor selv på vestlandet, men jeg ville ikke blitt "innesperret" av et meget rart og kverulant forslag som er så tåpelig at jeg egentlig ikke vet koffor jeg svarer på dette engang.

Endret av Lise_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo skal jo være hele landets hovedstad, men det er det vel ingen i resten av landet som synes at de oppfører seg som. Vi ser kun egoistisk arroganse, og når man samtidig får presentert den famøse oversikten over verdiskapning, er det jaggumeg nok.

Det er et gryende distriktsopprør på gang. Og hovedstaden er arkitekten. I Trøndelag slår vi oss gjerne sammen med vestlandet - mot Oslo. Vi kan tilby olje, fisk, mat, industri og et meget operativt flyvåpen. Dessuten har vi NTNU - der vi kan utvikle framtidsrettet teknologi som kan gi oss en bærekraftig framtid.

Jeg synes alle og alt i distriktene kan flyttes til Oslo. Fjern distriktene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Jeg synes alle og alt i distriktene kan flyttes til Oslo. Fjern distriktene!

Du trenger ikke bekymre deg. Bare se på SSB's sider om flyttestrømmer så skjønner (selv)du at vi er på full fart mot svenske tilstander her også i løpet av ganske få tiår.

Hvorfor ikke lage byene som egne stater? Og så ha minimale samarbeidsavtaler?

Det blir som i gamle Hellas det, funka visst bra det, en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...