Gå til innhold

Overnatting hos besteforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I hvilken alder begynte barna deres å kunne overnatte hos andre? Mitt barn er nå 1,5 år og jeg vil gjerne kunne ha henne på overnatting hos foreldrene mine. Jeg er alenemor og bf har henne sjeldent på overnatting. Jeg er ganske sikker på at han kommer til å mene at hun ikke burde sove der, fordi det er for tidlig. Jeg tenker egentlig bare å informere om at hun skal sove der, da jeg synes dette er en beslutning jeg skal kunne ta på egenhånd! Hun kjenner forressten foreldrene mine godt. Hva tenker dere andre?

Anonymous poster hash: ffd80...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe problem, tenker jeg og. Jenta vår sov alene hos sine besteforeldre lenge før hun var halvannet år.

Anonymous poster hash: 56841...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig mener at de er litt små da. Det kommer også litt fra det at familievernskontoret ikke anbefaler overnatting hos f.eks bf før det er omkring 3 år. Det har noe med trygghetsfølelsen å gjøre. Men igjen, er mange som gjør det tidligere og det går visst fint. Så du må kjenne på magefølelsen. Hvis alternativet er at du er utslitt, så må du veie det opp mot hverandre.

Anonymous poster hash: ad824...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sov ungen borte første gang da hun var 5,5 måneder. Andre gang 10 måneder. Gikk helt fint, var besteforeldre hun møtte omtrent daglig helt fra hun var født, og hun var vant til å få morsmelk på flaske. (Jeg hadde veldig mye melk, og pumpet alltid litt ekstra, slik at hun fikk mat fra flaske innimellom eller når far skulle gi mat)



Anonymous poster hash: 5000a...c05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig mener at de er litt små da. Det kommer også litt fra det at familievernskontoret ikke anbefaler overnatting hos f.eks bf før det er omkring 3 år. Det har noe med trygghetsfølelsen å gjøre. Men igjen, er mange som gjør det tidligere og det går visst fint. Så du må kjenne på magefølelsen. Hvis alternativet er at du er utslitt, så må du veie det opp mot hverandre.

Anonymous poster hash: ad824...4b0

Skjønner hva du mener! Selv mener jeg at det er forskjell på en overnatting innimellom, hvis jeg skal noe spessielt enn hyppige overnattinger. Føler mer att det blir en hyggelig overnatting hos bestemor og bestefar enn at hun blir forvirret ift hva som er hennes hjem om du skjønner:p

TS

Anonymous poster hash: ffd80...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang ei natt når hun var 1 år, så ei helg nær hun har 1,5 år. Gikk supert

Anonymous poster hash: 3d773...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingelregelen er vel 1 år - 1 natt borte fra foreldre, 2 år - 2 netter...?

Så spørs det jo hvilken type barn man har :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingelregelen er vel 1 år - 1 natt borte fra foreldre, 2 år - 2 netter...?

Så spørs det jo hvilken type barn man har :)

Enig! Hun har vært veldig følsom hele veien, men begynner å bli ganske trygg og glad for å møte alle og hvermann egentlig:p

TS

Anonymous poster hash: ffd80...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig mener at de er litt små da. Det kommer også litt fra det at familievernskontoret ikke anbefaler overnatting hos f.eks bf før det er omkring 3 år. Det har noe med trygghetsfølelsen å gjøre. Men igjen, er mange som gjør det tidligere og det går visst fint. Så du må kjenne på magefølelsen. Hvis alternativet er at du er utslitt, så må du veie det opp mot hverandre.

Anonymous poster hash: ad824...4b0

Men grunnen til at det anbefales i forhold til fars samvær med barnet er jo fordi det offentlige er nødt til å ha en generell regel som kan brukes i alle tilfeller. Det er jo dessverre en del fedre som, etter at forholdet til mor er avsluttet, blir veldig lite deltakende i barnas liv, og i slike tilfeller er det for tidlig for barnet å overnatte før fylte tre år. Men dersom det er snakk om mennesker som barnet kjenner godt, og som tar stor stor del i barnets liv, er det selvsagt ingenting i veien for at barnet kan overnatte hos dem når det er 1,5 år gammelt (eller enda yngre, for den saks skyld).

Anonymous poster hash: ae2fe...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Mine har overnattet hos besteforeldrene fra de var rundt 2-3mnd, og sov natten gjennom.

De er to trygge barn, som elsker å være hos besteforeldrene sine.

Så lenge hun er trygg på de, kan jeg ikke forstå at det er alt for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt forskjell om hun overnatter en natt i blant hos besteforeldre hun kjenner godt og det å ha fast overnattingssamvær hos far.. Her ble vi anbefalt maks en natt om gangen fra ett år og flere netter fra 3 år hos familievernskontoret når det gjaldt fast samvær. Min jente er 7 mnd og jeg bodde hos foreldrene mine de to første mnd(kolikk) og er der hver helg fra fre-søn for å få litt avlastning. Har ikke følt behov til nå, men om jeg trenger det ser jeg ikke problemet med en overnatting der nå. Ikke for å dra ut men hvis jeg blir syk eller noe sånt. Ble anbefalt å ikke informere barnefar om slikt siden det er helt opp til meg(han ble sint da jeg bodde hjemme for att foreldrene mine fikk se henne mer enn han..)

La jenta di sove over hos besteforeldrene hvis du vill ts, det går nok helt fint

Anonymous poster hash: 478e5...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint om hun kjenner dem godt og er trygg på dem.

Vår gutt overnattet hos bestemor da han var 1,5år, det gikk kjempefint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken alder begynte barna deres å kunne overnatte hos andre? Mitt barn er nå 1,5 år og jeg vil gjerne kunne ha henne på overnatting hos foreldrene mine. Jeg er alenemor og bf har henne sjeldent på overnatting. Jeg er ganske sikker på at han kommer til å mene at hun ikke burde sove der, fordi det er for tidlig. Jeg tenker egentlig bare å informere om at hun skal sove der, da jeg synes dette er en beslutning jeg skal kunne ta på egenhånd! Hun kjenner forressten foreldrene mine godt. Hva tenker dere andre?

Anonymous poster hash: ffd80...d2e

Vår har ikke begynt med å overnatte hos andre uten noen av oss foreldrene før han var 4,5 år som han er nå. Hadde det passet bedre med tanke på besteforeldrenes jobb, helse og geografisk avstand så hadde vi nok prøvd litt tidligere.

Anonymous poster hash: 51664...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begge våre har overnattet en natt hos besteforeldre i blant fra de var 1,5. Det har gitt seg selv på den måten at de har hatt stabile søvnmønstre da (sovet hele natten) og vært veldig trygge på besteforeldre (som de ser hver eneste uke). Det har gått veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini overnattet hos bestemor og bestefar en natt da hun var 15 mnd. Jeg var opptatt med en kulturtilstelning hele helgen, og far var på jobb (nattskift). Det gikk helt fint, hun er godt vant til å være sammen med besteforeldrene. Jeg ville nok vært sikker på om barnet er sammen med noen det kjenner godt før jeg lot det overnatte.



Anonymous poster hash: 3030f...c5a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har nær kontakt med sine besteforeldre, og har sett dem minst en gang i uka siden de var bittesmå. Overnatting hos besteforeldre var helt naturlig en gang i blandt fra rundt 7-8mnd alder.

Alt kommer jo an på hvor nært de står den de skal overnatte hos, og hvor trygge de føler seg der de skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vurderes individuelt, fra barn til barn. Hvilken tilknytning har barnet til besteforeldrene? Er dette et barn som pleier å sove hele natta? Kjenner besteforeldrene leggerutiner? Osv. Osv.

I de aller fleste tilfeller tar foreldre gode valg for sine barn. Blir det en uventet krise for barnet, må jo mor kunne tilkalles pr. Tlf. Og enten roe barnet via telefon eller komme og bli til barnet sovner.

Men dersom barnefar vil reafere, hadde jeg ventet til etterpå med å informere han. Men strengt tatt har ikke barnefar noe med dette når mor har hovedomsorgen for barnet.

Anonymous poster hash: 258f5...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...