Gå til innhold

Fårikål.


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Så bra :)

Da håper jeg på det.

Det er ikke nødvendig med noen løkbåter og fedd av hvitløk eller lignende, nedi?

Bare vann, salt og pepper?

jepp, kål, får, vann, salt og pepper. Nordmenn har veldig enkle ganer, vi har tradisjonelt brukt veldig lite krydder.

Endret av Sølvrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Du trenger ikke den pepperbeholderen, den er bare litt praktisk så man slipper å tygge pepper.

Husk at kjøttet ikke skal koke, bare trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke den pepperbeholderen, den er bare litt praktisk så man slipper å tygge pepper.

Husk at kjøttet ikke skal koke, bare trekke.

Ah, ok. Så man trekker alt sammet i 3,5 timer.

Da ble det litt klarere :)

Jeg tenker folk legger merke til pepperkornene, for de er jo ikke så små.

Men jeg skal se etter sånn beholder, til neste gang. Trenger man mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke røre, fyfy

Hvis du rører detter kjøttet fra hverandre og kålen blir ei smørje, fårikål blir veldig mørt. Du kan ta tak i håndtakene på gryta og snu den hard frem og tilbake noen ganger, da blir innholdet ristet litt.

Takk for fin forklaring.

Da skjønte jeg litt bedre. :)

jepp, kål, får, vann, salt og pepper. Nordmenn har veldig enkle ganer, vi har tradisjonelt brukt veldig lite krydder.

Den er grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Det er nok med en, hvis du koker alt i en gryte. Og fårikål kan godt koke lenger enn det som oppgis. Den blir bare bedre. Den er ferdig når kjøttet slipper beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bobler det litt, her. Så da blir det spennende å se om det blir godt. :)

Er det noen andre anbefalinger på drikkefronten enn rødvin?

Jeg tenker farris er ganske selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok med en, hvis du koker alt i en gryte. Og fårikål kan godt koke lenger enn det som oppgis. Den blir bare bedre. Den er ferdig når kjøttet slipper beina.

Så da trenger jeg ikke skru på klokken, bare se det an og sjekke med kjøttet. Gyllenbrun kål og mørt , ferdig kjøtt= Ferdig mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke røre noe i det hele tatt?

Jeg har en lang sleiv som jeg tenkte jeg kunne putte nedi og bevege litt på kjøttet...

Nei, du skal ikke røre.

Håper du har husket salt i også. Jeg bruker ganske lite salt ellers, men fårikål krever sin dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lite vann pga jeg foretrekker å dampe fårikålen og ikke koke den. Det er bare å passe på at den ikke tørrkoker. Dessuten blir smaken mye mer konsentrert om fårikålen dampes synes jeg.

Nå sjekket jeg rødvinen og det er denne: http://www.klikk.no/mat/drikke/article804551.ece

Tusen takk for link. :)

Nå har jeg tømt oppi endel vann, så det blir nok trekking og ikke damping denne gangen.

Jeg får forsøke damping en annen gang og se hva som ble best :)

Nei, du skal ikke røre.

Håper du har husket salt i også. Jeg bruker ganske lite salt ellers, men fårikål krever sin dose.

Jeg har fulgt rådet jeg fikk i tråden her og tatt i Maldon Seasalt.

Jeg er vant med at lammekjøtt trenger litt salt for å forsterke smakene, så jeg har drysset litt nedi over hvert lag med kjøttbiter.

Da legger jeg vekk tanken om røring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se hvordan dette blir.

Jeg får komme tilbake med oppdatering etterhvert, når maten er spist :)

(P.S Jeg gir dem is til dessert. Også får de litt kake av sukkerbrød med aprikosesyltetøy og krem.)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Så da trenger jeg ikke skru på klokken, bare se det an og sjekke med kjøttet. Gyllenbrun kål og mørt , ferdig kjøtt= Ferdig mat?

Akkurat som jeg skulle gjort det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :)

Da håper jeg på det.

Det er ikke nødvendig med noen løkbåter og fedd av hvitløk eller lignende, nedi?

Bare vann, salt og pepper?

Jeg tenkte kanskje man trengte grønnsakbuljong...

Jeg bruker å finhakke en løk og ha mellom hvert lag, men det er ikke nødvendig. Ikke bruk grønnsaksbuljong. Lammekjøtt, salt, pepper og kål (og evt. en løk) gir mer enn nok smak. Pass på å ha i vann etterhvert så det blir saus til potetene. Jeg hadde i for lite vann sist og fårikålen ble litt tørr uten mye saus. Øl er godt til fårikål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg forsøkt meg og maten ble ganske god.

Men jeg må si man merker det er sau kokt i vann, servert med kål.

(Jeg har alltid gått ut fra at denne tradisjonsmaten skyldes at nordmenn før i verden ikke hadde mye å spise på...)

Jeg vurderer å ta oppi en krydderkvast i tillegg til det svarte pepperet neste gang, for å få litt mere smak. I tillegg til kanskje en rødløk i fire deler og en skive kålrot, som kan fjernes før servering.

Jeg tror jeg må spørre svigermor hvordan man får til saus oppi gryta og ikke bare kraft.

Hun lager en fårikål som har mere tykk, lys saus.

Takker for alle gode råd, for det ble faktisk ok mat, men jeg trengte å ta på endel malt pepper på porsjonen min. Men maten ble likt og jeg har fått forsikret at det vil smake enda bedre i morgen, når kålkraften får marinert kjøttet litt.

Et problem jeg har nå er at kjøkkenet fortsatt lukter av kokt sau... Jeg tror nesten man må ta høyde for å bytte gardinene, etter å ha lagd denne retten ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Bra at det var vellykket. Noen jevner fårikål med meljevning, jeg er ikke vant til det. Uansett, i så fall kan du riste sammen mel og vann som du så blander i maten. Det må gjøres en stund før servering.

Er usikker på hvor mye jevning som kreves, jeg hadde prøvd meg frem fra tre til fire spiseskjeer og vann (så mye at det er flytende og lett å blande i).

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rosmarin og hvitløksbåter oppi gryta (i tillegg til kjøtt, salt, pepper og kål). -Setter ekstra spiss på den tradisjonelle fårikålen.

Din svigermor bruker nok mel mellom lagene for å få sausen litt tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...