Gå til innhold

kattunge - når ute alene?


hanbto

Anbefalte innlegg

vi har en kattunge på 11 uker, hannkatt (ikke kastrert enda) som vi nettopp har fått. han vil hele tiden ut, og står og skriker ved døra. (går på kattekasse inne,så er ikke det). skjønner jo godt at han vil ut, men jeg tør ik slippe han ut alene, bare når jeg er sammens med han. har desverre ikke tid til å være ute med han så ofte som han vil...

bor i et rolig område med lite biler, men er en god del andre katter her som er kjent for å jage vår andre katt. (den nye kattungen vår og gamlekatten har ikke helt blitt venner enda, så er ikke aktuelt at de blir sluppet ut i lag og passer på hverandre enda..hadde nok endt opp med at gamlekatten hadde jaget lillepus vekk..)

noen råd? når kan jeg tørre å slippe han ut på egenhånd..? kjenner at morsinstinktet mitt kommer fre, er jo så redd for han... :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han bør være inne - og ute sammen med deg - i tre-fire uker, optimalt sett. Det er flott hvis du blir med ham ut så og si daglig de neste ukene, kanskje lenger og lenger for hver gang. Etterhvert kan du jo ha døren åpen og bare gå ut og sjekke etter ham ofte, for så å sjekke sjeldnere og sjeldnere. Da går det gradvis og du har mer kontroll over hvor langt han går, om han blir skremt av andre katter osv.

Uansett bør han ikke være ute alene hvis du ikke er hjemme på noen måneder enda. Lykke til med ny pus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så liten pus må ikke være ute alene. Den kan fort finne på å følge etter noen eller gå litt for langt og rote seg vekk. Katter utvikler ikke retningssans før de er rundt 7 mnd, så inntil da er det veldig lurt at du er ute med den og passer på. Det er så mange kattunger som roter seg vekk, fordi de blir sluppet ut alene for tidlig.

Og som du har lagt merke til, så syter de veldig på å gå ut når de først har fått smaken på det:)

Det er også smart å kastrere pusen, før den slippes avgårde på egenhånd i 7 mnd alderen. Halsbånd er det og veldig lurt å venne katten til allerede når den er liten. Chip merking er en annen ting som er viktig. Hvis katten forsvinner, så kan folk som finner katten lett spore opp hvem som eier pusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Katten må vaksineres, kastreres og ID-merkes først. Alt dette kan være unnagjort til katten er 6-7 mnd gammel, og først da kan den begynne å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok......jeg har hatt flere katter men de har gått ut og inn som de vil etter bare noen dager. Har vært med de ut i starten, men når jeg har sett at de finner veien tilbake selv har det liksom gått av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-Linn

Da jeg fikk katt av Dyrebeskyttelsen, sa de at den ikke måtte slippes ut før den var kastrert og merket, og ikke før den var minst 6 måneder. Synes det høres fornuftig ut jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er fornuftig at en katt ikke skal få utforske og lære hvordan det er å være ute før den er seks måneder gammel. Det er jo det en god del av kattungetiden handler om - å lære å leve og fungere ute. Da er det heller bedre om man selv er med den ut i begynnelsen og følger med den mens den enda er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cascabel

Nå har jeg innekatt, men min forrige katt var utekatt.

Når den var fire måneder ca tok jeg den med ut noen ganger til jeg så at den skjønte poenget med å gå inn døren hjemme og ikke hos naboen, samt komme når jeg ropte og da lot jeg den få gå ut når den ville. Ikke noe problem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katteeier
Jeg synes ikke det er fornuftig at en katt ikke skal få utforske og lære hvordan det er å være ute før den er seks måneder gammel. Det er jo det en god del av kattungetiden handler om - å lære å leve og fungere ute. Da er det heller bedre om man selv er med den ut i begynnelsen og følger med den mens den enda er liten.

Dette er jeg helt enig i.Har alltid gjort det slik selv og det har fungert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette er jeg helt enig i.Har alltid gjort det slik selv og det har fungert fint.

Men nå er det jo også en grunn til at dyrebeskyttelsen mener kattene bør holdes inne til de er 6 mnd. De får jo tilbakemeldingene alle gangene det ikke går bra å slippe dem ut så tidlig. Dessuten blir det veldig mange "uhellskull" av det at folk slipper ut kattene før de er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katteeier
Men nå er det jo også en grunn til at dyrebeskyttelsen mener kattene bør holdes inne til de er 6 mnd. De får jo tilbakemeldingene alle gangene det ikke går bra å slippe dem ut så tidlig. Dessuten blir det veldig mange "uhellskull" av det at folk slipper ut kattene før de er kastrert.

Det stemmer det.Jeg har jobbet endel for Dyrebskyttelsen,og dette er desverre et kjempeproblem..Det jeg mente var at istedenfor å ikke la kattungen gå ut i det hele tatt,kan man heller ta den med ut av og til,og være sammen med den ute.F.eks.i en hage,eller et annet passende sted hvor den kan få utforske verden litt i trygge omgivelser,og få tilfredsstillt litt av nyskjerrigheten mens man selv følger med.Jeg er helt enig i at kattunger under 6 mnd.ikke skal gå ute helt på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som har sluppet ut katten for tidlig uten at noe har skjedd, har vært heldige. Kattunger er jo forferdelig nysgjerrige, og møter de på en unge som koser litt, er det gjort. Katten følger etter, og finner kanskje ikke tilbake. Opp til deg, men jeg ville ikke tatt sjansen på det, med tanke på hvor mange katter som har blitt hjemløse nettopp på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor man skal følge med den. At kattungen trenger oppsyn når den er ute betyr ikke at løsningen er å stenge den inne i seks måneder. Da er løsningen heller at man lar den være ute under oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på om en kattunge på 11 uker skriker fordi den vil utendørs? De er jo omtrent ikke gamle nok til å bli tatt fra mora en gang. Katter liker jo generelt ikke lukkede dører... Kanskje det er nok å avlede han med noen morsomme leker innendørs? Han bør være id/kastrert og noen måneder eldre før han får leke utendørs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor man skal følge med den. At kattungen trenger oppsyn når den er ute betyr ikke at løsningen er å stenge den inne i seks måneder. Da er løsningen heller at man lar den være ute under oppsyn.

Nei, men nå var jo spørsmålet til TS "når slippe katten ut alene?"

Har vært ute med mine ofte, men snart skal de ut alene... :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her som sier at katten ikke bør slippes ut alene før den er minst 6 mnd. Og den bør kastreres og helst ID-merkes før den slippes ut på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, men nå var jo spørsmålet til TS "når slippe katten ut alene?"

Har vært ute med mine ofte, men snart skal de ut alene... :trist:

Jeg mener katten fint kan være ute alene før den er seks måneder, men at man følger litt med den. Å ha den under oppsyn trenger ikke bety at man må fotfølge den konstant så lenge den er ute, men at man gjør det hele gradvis og alltid følger med den når den er liten - slik moren ville gjort.

Vi, og de fleste kjente og naboer, har hatt katt og kattunger i alle år, og det er da ingen som har holdt katten inne til den er seks måneder! Det må være et nymotens påfunn med linje med innekattehold og kattebånd. Men sunn fornuft (et begrep jeg sjelden liker å bruke) tilsier jo at en liten kattunge ikke bør gå for lut og kaldt vann i timevis ute alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av de kattene jeg har fått gjennom årene er faktisk født ute, og de har måttet vennes til å være inne. Grunnen til at de er blitt holdt inne er fordi de skal vite hvor de bor. Så fort de gjør det tar det ikke lang tid før jeg slipper de av syne, det går så fint at. De helt små går ikke langt likevel og jeg har erfaring med at de beveger seg vekk ettersom de blir store nok til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...