Gå til innhold

23/5 regelen og voksenopplæring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er går nå voksenopplæringen. Tar alle fagene dette året. Jeg er bare 23 år, og har IKKE jobbet i 5 år. Hva kan jeg gjøre for å bli ferdig med vgs fortest mulig? Jeg trodde ikke 23/5 regelen gjaldt når jeg gikk på voksenopplæringen, men hørte nettopp noen si at det gjorde det. Kan jeg ta noen ekstra fag for å bli ferdig fortest mulig? Syns det var utrolig kjipt å høre at jeg ikke går under den regelen.. Er alt dette borkastet da? Føles nesten slik ut..



Anonymous poster hash: 4af15...c81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar alle fagene til hva? Generell studiekompetanse? For hvis du går på voksenopplæring for å få generell studiekompetanse, så trenger du ikke søke andre skoler under 23/5 regelen. Den regelen gjelder kun for de som er 23 + år som ikke har generell studiekompetanse, men 5 år i jobb eller annen skole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta vanlig vgs. Evt jobbe etter du er ferdig på studiespes for å få de 5 årene. Selv tok jeg vg1/vg2 på et år på voksenopplæringen i fjor, og nå tar jeg studiespes på samme lærested. Så på min måte blir jeg ferdig med hele VGS på 2 år:-) neste år blir det UiA:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de fem årene regnes jobb, skole, omsorg for barn, og man kan få godskrevet sykdom ved legeerklæring. Med mindre du har gått arbeidsledig alle disse årene så regner jeg med du fint har fått opparbeidet deg fem år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alle fagene til hva? Generell studiekompetanse? For hvis du går på voksenopplæring for å få generell studiekompetanse, så trenger du ikke søke andre skoler under 23/5 regelen. Den regelen gjelder kun for de som er 23 + år som ikke har generell studiekompetanse, men 5 år i jobb eller annen skole

Hvis hun tar voksenopplæring med de seks fagene man trenger for 23/5-regelen så får hun generell studiekompetanse. Da må hun få godskrevet fem år med jobb/skole/barn/sykdom og søke innunder den regelen på høyskoler hun skal inn på.

Du må ta vanlig vgs. Evt jobbe etter du er ferdig på studiespes for å få de 5 årene. Selv tok jeg vg1/vg2 på et år på voksenopplæringen i fjor, og nå tar jeg studiespes på samme lærested. Så på min måte blir jeg ferdig med hele VGS på 2 år:-) neste år blir det UiA:-D

Så om du ikke har tenkt å jobbe slik at du får 5 år i jobb, er det bortkastet dessverre.

Feil. Man må ikke jobbe. Året med voksenopplæring telles også med i de fem årene. Samt all tidligere skole og andre ting.

Ikke svar på ting du ikke har peiling på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun tar voksenopplæring med de seks fagene man trenger for 23/5-regelen så får hun generell studiekompetanse. Da må hun få godskrevet fem år med jobb/skole/barn/sykdom og søke innunder den regelen på høyskoler hun skal inn på.

Feil. Man må ikke jobbe. Året med voksenopplæring telles også med i de fem årene. Samt all tidligere skole og andre ting.

Ikke svar på ting du ikke har peiling på!

Jeg har peiling. Har sikkert vært hos rådgiveren 100 ganger. Orket ikke å skrive med at skole/barnepermisjon og dokumentert sykdom kunne skrives av siden det ble nevnt tidligere. Om ts ikke har noenting fra før, så er det jo faktisk talt bortkastet med mindre hun skal jobbe etter studiespes. Eller er du fortsatt uenig? Endret av Alja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har peiling. Har sikkert vært hos rådgiveren 100 ganger. Orket ikke å skrive med at skole/barnepermisjon og dokumentert sykdom kunne skrives av siden det ble nevnt tidligere. Om ts ikke har noenting fra før, så er det jo faktisk talt bortkastet med mindre hun skal jobbe etter studiespes. Eller er du fortsatt uenig?

Du må faktisk nevne det for å unngå feilinformasjon, for det du skrev motsa mitt svar som tok med alle muligheter. Nå sier du deg enig i det jeg skrev, men bortforklarer det med at du ikke orket å ta med alt. Ifølge dine ord så er det bortkastet hvis hun ikke får fem år i jobb, noe som ikke stemmer, siden det er mange andre muligheter enn kun jobb som teller med.

Bortkastet er det uansett ikke, hun får da ett år mindre å opparbeide pluss fagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver... omsorg for egne barn, skole, jobb (men det må være over 80% stilling eller noe slikt, sjekk det opp), militæret... De seks fagene du tar nå regnes også som et år! Det er 7 år siden du sluttet på grunnskolen, hva har du gjort siden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver... omsorg for egne barn, skole, jobb (men det må være over 80% stilling eller noe slikt, sjekk det opp), militæret... De seks fagene du tar nå regnes også som et år! Det er 7 år siden du sluttet på grunnskolen, hva har du gjort siden da?

Og to år med 50% regnes som ett år full jobb :) Trenger ikke å ha jobbet fullt hele tiden. Jeg fikk medregnet sommerjobber feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det ganske greie regler som inkluderer mye. Så lenge det er en form for SYSSELSETTING. Har man derimot sitti i sofaen og sett på Friends-repriser siden man dumpa ut av VG1 vil man slite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de fem årene regnes jobb, skole, omsorg for barn, og man kan få godskrevet sykdom ved legeerklæring. Med mindre du har gått arbeidsledig alle disse årene så regner jeg med du fint har fått opparbeidet deg fem år. :)

Som andre skriver... omsorg for egne barn, skole, jobb (men det må være over 80% stilling eller noe slikt, sjekk det opp), militæret... De seks fagene du tar nå regnes også som et år! Det er 7 år siden du sluttet på grunnskolen, hva har du gjort siden da?

Slik jeg har forstått det er det ganske greie regler som inkluderer mye. Så lenge det er en form for SYSSELSETTING. Har man derimot sitti i sofaen og sett på Friends-repriser siden man dumpa ut av VG1 vil man slite

Tusen takk for svar dere! Siden jeg gikk på ungdomsskolen har jeg ikke gjort noe. Jeg begynte på videregående to ganger, men sluttet i mai begge gangene da jeg var i et ekstremt (!) voldelig og kontrollerende forhold med en mann som gjorde livet vanskelig for meg på veldig mange måter. Vi fikk et barn sammen, og jeg klarte endelig å komme meg vekk fra han i fjor. Siden da har jeg prøvd å komme meg ut i arbeid, men det har vært så og si umulig uten videregående. Søkte meg inn på voksenopplæringen i håp om at jeg kunne bli fort ferdig, så jeg kan videreutdanne meg og skape en god fremtid for meg og barnet mitt. Jeg VET at jeg har satt meg selv i denne situsasjonen selv, men prøver så godt jeg kan å komme meg ut av den nå ihvertfall. Får ta meg en prat med nav og rådgiver på skolen.

Anonymous poster hash: 4af15...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere! Siden jeg gikk på ungdomsskolen har jeg ikke gjort noe. Jeg begynte på videregående to ganger, men sluttet i mai begge gangene da jeg var i et ekstremt (!) voldelig og kontrollerende forhold med en mann som gjorde livet vanskelig for meg på veldig mange måter. Vi fikk et barn sammen, og jeg klarte endelig å komme meg vekk fra han i fjor. Siden da har jeg prøvd å komme meg ut i arbeid, men det har vært så og si umulig uten videregående. Søkte meg inn på voksenopplæringen i håp om at jeg kunne bli fort ferdig, så jeg kan videreutdanne meg og skape en god fremtid for meg og barnet mitt. Jeg VET at jeg har satt meg selv i denne situsasjonen selv, men prøver så godt jeg kan å komme meg ut av den nå ihvertfall. Får ta meg en prat med nav og rådgiver på skolen.

Anonymous poster hash: 4af15...c81

Du kan søke om å få godskrevet skole som ikke er fullført også, det er aktiviteten som skal godskrives. Skaff erklæringer fra skolen om når du sluttet og erklæringer fra lege om at du var frisk og fulgte undervisning evt lærer.

Du får godskrevet ett år pga barnet. Hvordan har du klart deg økonomisk siden det? Har du vært sykemeldt, eller kun overgangsstønad? Og du får godskrevet året du går nå med voksenopplæring. Allerede der har du 3,5 år minst. Du kan søke om at de siste 1,5 årene regnes som realkompetanse, dette er ikke noe jeg har funnet dokumentasjon på, men spør skolen du skal søke deg til.

Har du mulighet til å ta jobb ved siden av skolen nå, 50% feks. så vil det dekke et halvt år av kravet hvis du jobber i ett år. Skaff deg 100% sommerjobb, der har du to måneder. Alle monner drar :) Om ett år fra nå hvis du gjør som jeg foreslår med deltid nå i skoleåret og full sommerjobb har du allerede 4 - 4,5 år! Da mangler du ikke mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...