Gå til innhold

Barn i Oslo


SuperNova

Anbefalte innlegg

Vi bor i en småby rett ved Oslo, men vurderer å flytte tilbake til Oslo, nærmere bestemt Majorstua. Vi har 2 barn på 2 og 8. Vi har tidligere bodd lenge på Torshov og Kampen, så vi er godt kjent. Men det er en ting jeg lurer på: Hvordan er det å være barn i tjukkeste Oslo?

Jeg vet at Majorstua og Marienlyst skole er stappfull av barn, så det må jo være masse barn der. Tør man å slippe ut ungene for å gå til venner når de er f. eks 10 år? Eller fotfølges de til de er 16???

Å bo i byen med barn i barnehagealder er topp, men jeg er litt usikker på hvordan det er når de er litt større. Ville du ha bodd i Oslo med barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe. Må si jeg ler litt av alle de som tror det er vanskelig å bo i Oslo med barn.

Det er faktisk ikke en livsfarlig by på noen som helst måte.



Anonymous poster hash: 8713a...a50
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo med barn på 10 og 16, og har aldri tenkt på at det skulle være vanskelig ;) De har fått frihet gradvis og klarer utmerket godt å manøvrere seg trygt rundt i byen.

Eldste skulle fly til slektninger i påsken, og jeg tilbød å kjøre til Gardermoen... Men fikk til svar at trikk og Flytog gikk mye kjappere. Typisk by-unge! :)

Anonymous poster hash: 11bda...214

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Oslo er livsfarlig på noen måte. Jeg tror det kan være veldig fint og at de får mange muligheter. Men jeg kan ikke huske å ha sett så mange barn i alderen 8-12 på egenhånd f. Eks ved Majorstua. Hvor gamle var de da begynte å gå alene til skolen, f.eks? Eller er det uaktuelt hvis de ikke går i følgegruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har barna begynt å gå alene en gang mellom 2. og 4.klasse. De fleste følges i første, og nesten ingen i fjerde/femte. Men ofte tar de jo følge med venner på eget initiativ.

Dette er en sentrumsskole.

Anonymous poster hash: 11bda...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Majorstua med baby, og har bodd på Torshov/omegn.

Hadde ifht barn valgt noe annet enn Majorstua, selv om det selvsagt fint går an å bo med barn her. Synes bare selv det er litt mer...tja. Barnevennlig miljø kanskje på Torshov/Sagene osv.

Anonymous poster hash: 84269...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vokst opp på Majorstuen. Midt i krysset-Kirkeveien!

Det gikk helt fint!

Jeg gikk til Marienlyst skole alene hver dag fra 2 klasse.

Greit å være litt ekstra informativ om å vise forsiktighet i trafikken dog, men det gjelder jo overalt. Men jeg fant på å leke "sisten" i majorstukrysset, og ble påkjørt. Sånnt burde man ikke gjøre der, skjønte jeg da:P

Ellers er Vigelandsparken supert, og marka er bare en t-bane tur unna..samt kinoer..byen..alt! Jeg elsket det og følte jeg flyttet ut på landet da jeg flyttet til thorsov i studietiden :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Jeg er oppvokst i sentrum, og jeg dro alene til og fra skolen (dvs hadde vel stort sett følge med klassekamerater) fra 1.klasse. (Nå var vi 7 år når vi startet på skolen).

Det er jo ikke akkurat sånn at det er så veldig normalt å bli kidnappet eller voldtatt på skoleveien i Oslo eller Norge i det hele tatt. Eller hva tenker du kan skje TS? Ran osv?

Når det er sagt skal jeg innrømme at jeg gruer meg litt til barnet mitt er i skolealder og evnt skal gå alene til og fra skolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sjekke ut Silkestrå? Barnevennlig og bilfritt, rett ved Frognerparken. Trygg skolevei og masse plass.

Anonymous poster hash: 42b69...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp på Adamstuen. Det fine med å bo så sentralt er at du kan gå til alle vennene dine på 10 min for folk bor så tett. Mamma og pappa trengte heller aldri kjøre meg til fritidsaktiviteter da alt lå så nære. Jeg kiff for øvrig til skolen fra 2. kl av.

Det sagt så er jeg veldig glad vi hadde en god gammeldags tømmerhytte å dra til i helgene når asfaltjungelen ble for slitsom :P



Anonymous poster hash: 29563...0d8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Vi flyttet ut fra Oslo da jeg var gravid. Jeg taklet ikke tanken på å skulle være der med barn. Prøve å få inn en barnevogn i de trange trikkedørene, eller å komme ombord på en av de mange stappfulle bussene.

I tillegg hadde vi måttet flytte uansett da den plassen vi bodde på i Oslo ikke hadde rukket å være en egnet bolig over lengre tid for tre personer.

Boligprisene i Oslo er jo skyhøye, så for oss var det uansett best å komme oss ut fra Oslo.

Jeg tror jeg også hadde vært en overbeskyttende hønemor mye lengre der enn det jeg vil være her.

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i sentrum, og jeg dro alene til og fra skolen (dvs hadde vel stort sett følge med klassekamerater) fra 1.klasse. (Nå var vi 7 år når vi startet på skolen).

Det er jo ikke akkurat sånn at det er så veldig normalt å bli kidnappet eller voldtatt på skoleveien i Oslo eller Norge i det hele tatt. Eller hva tenker du kan skje TS? Ran osv?

Når det er sagt skal jeg innrømme at jeg gruer meg litt til barnet mitt er i skolealder og evnt skal gå alene til og fra skolen..

Det er spesielt to ting jeg har tenkt på:

Mye trafikk - barn har begrenset trafikkforståelse og kan være litt sårbare

Kan det være litt snobbete? Jeg vil ikke at barna mine skal vokse opp og kreve Burberryveske i en alder av 14 for å passe inn i miljøet. (Jeg aner ikke hvordan det er for barn på Majorstua, det er derfor jeg spør)

Jeg er ikke så veldig bekymret for ran/kidnapping eller hva dere tror jeg er redd for. Det kan skje overalt. Da hadde jeg ikke en gang vurdert å flytte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spesielt to ting jeg har tenkt på:

Mye trafikk - barn har begrenset trafikkforståelse og kan være litt sårbare

Kan det være litt snobbete? Jeg vil ikke at barna mine skal vokse opp og kreve Burberryveske i en alder av 14 for å passe inn i miljøet. (Jeg aner ikke hvordan det er for barn på Majorstua, det er derfor jeg spør)

Jeg er ikke så veldig bekymret for ran/kidnapping eller hva dere tror jeg er redd for. Det kan skje overalt. Da hadde jeg ikke en gang vurdert å flytte!

Da ville eg unngått vestkanten.Nå sier eg kke at det nødvendigvis vil bli sånn,men risikoen er der.Folk som er derfra vil kanskje si no anna,men det er ikke til å stikke under en stol at det kan være stort merkepress på vestkanten

Anonymous poster hash: 66041...fed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vokst opp på Majorstuen. Midt i krysset-Kirkeveien!

Det gikk helt fint!

Jeg gikk til Marienlyst skole alene hver dag fra 2 klasse.

Greit å være litt ekstra informativ om å vise forsiktighet i trafikken dog, men det gjelder jo overalt. Men jeg fant på å leke "sisten" i majorstukrysset, og ble påkjørt. Sånnt burde man ikke gjøre der, skjønte jeg da:P

Ellers er Vigelandsparken supert, og marka er bare en t-bane tur unna..samt kinoer..byen..alt! Jeg elsket det og følte jeg flyttet ut på landet da jeg flyttet til thorsov i studietiden :P

Men TS skal bo her nå, ikke på 70/80tallet eller ca når du vokste opp ;)

Jeg bor her nå, og går tur hver dag med barnevogn. Jeg holder på å bli påkjørt nesten hver dag, flere ganger om dagen pga mye trafikk- også i sidegate hvor folk kjører fort og aggressivt.

Ja, Frognerparken er kjempefin, og det er koselige barnehager i området(om man er heldig å få plass).

Kravet til materielle ting for barn er nok ganske høy her, hver helg ser jeg barn ikke eldre enn 10 år som har designvesker og jakker til 7000. Det gjelder ikke alle, men dette så jeg aldri på sentral østkant.

Tenåringene har like dyre klær, og det et absolutt et ganske high mainetance miljø blant mange.

Kan ikke slippe unger ut for å leke, bortsett fra om man bor i disse gårdene nærmere Marienlyst som har felles bakgård og det bor jevnaldrende barn der.

Hadde heller valgt Adamstuen som en annen nevner her om man MÅ bo i området. Litt mer barnefamilier der på kort avstand vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 84269...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme. Skal få barn og lurer på om Majorstuen/Marienlyst er fine plasser for barn? Ser på leilighet i de blokkene med store bakgårder.. Men vet ikke helt hvor mye barn det egentlig er der ol. Hva er forskjellen på det og blokkaamfunn litt utenfor sentrum, slik som Manglerud, Ryen ol?

Anonymous poster hash: 7820e...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...