Gå til innhold

Sønn på 18 prøvde sammen med ellre kompis å ta seg inn i huset når jeg ikke var hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du mener at en 18 åring som går skole skal måtte JOBBE ved siden av? Hva slags slaveavel er du fra? For øvrig er det heller ikke han "taperen" som tar en kinovakt i helgen som drar hjem med damene i den alderen, så at han skulle gidde å jobbe ved siden av er jo helt hinsides. Han er en normal ungdom. Du derimot virker som en rimelig håpløs mor som ikke gir sønnen din fri tilgang til huset ditt.

Han har jo fått komme hit når han vil og så ofte han vil,jeg henter og er parat straks han ringer bare ikke denne kvelden da vi hadde avtale om at han ikke skulle komme men han ombestemte seg.han kunne jo dratt til faren men der varfaren hjemme og da var det ikke så artig

Men om du hadde tatt deg tid til å lese hele tråden hadde du sett hvorfor han ikke lenger får ha nøkkel. Narkomane hit? Nope.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg synes det er normalt å ha enten en helgejobb eller en sommerjobb når man er nesten 19 år og iallefall ikke er interressert i å ha noen plikter hjemme.Og jeg tror mange er enig med meg. Selvffølgelig skal vi forsørge han men ungdom i den alderen har godt av å kjenne hva det vil si å jobbe deler av ferie.

Gutten gjør jo narr av jobbing og gir blaffen i skolen,hadde han ytt sitt beste så hadde jeg tenkt litt annet for da hadde det jo regulert seg selv men det gjør han altså ikke.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Nei, det er normalt for unge jenter med et stort kjøpe- og reisebehov å gjøre alt de kan for å få hendene sine på litt ekstra penger og samtidig blindt følge autoriteter og foreldrene sine som en "flink pike". Unge menn har da vel ingen annen interesse for ekstra tilskudd av penger i den alderen annet enn å fylle opp sparekontoen, og den kommer de heller ikke langt med i dag. Tidene har forandret seg, dørene er stengt og interessefeltene til unge menn er revet ned og tatt vekk for lenge siden. De har ikke mye å jobbe for og mot, så apatiske tenåringsgutter uten livsgnist er blitt normen over unntaket. I det minste stille han opp for vennene sine utover det å sitte å raide sammen i timesvis i WOW, men sønnen din er et naturlig resultat av en stadig mer innsnevra, regulert og frihetsberøvende verden der foreldregenerasjonen har blitt avlastet via den økonomiske veksten, mens den oppvoksende blir lidende. Du skal være glad han ikke har droppet ut, så slutter du å være vanskelig og gir han en nøkkel igjen, vier han den tilliten og gir han verdiene av mer ansvar kontra belastningene. Selvfølgelig er han ikke interessert i en jobb og mer ansvar når han ikke engang er viet nok tillit til å ha en husnøkkel til moren sitt hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er normalt for unge jenter med et stort kjøpe- og reisebehov å gjøre alt de kan for å få hendene sine på litt ekstra penger og samtidig blindt følge autoriteter og foreldrene sine som en "flink pike". Unge menn har da vel ingen annen interesse for ekstra tilskudd av penger i den alderen annet enn å fylle opp sparekontoen, og den kommer de heller ikke langt med i dag. Tidene har forandret seg, dørene er stengt og interessefeltene til unge menn er revet ned og tatt vekk for lenge siden. De har ikke mye å jobbe for og mot, så apatiske tenåringsgutter uten livsgnist er blitt normen over unntaket. I det minste stille han opp for vennene sine utover det å sitte å raide sammen i timesvis i WOW, men sønnen din er et naturlig resultat av en stadig mer innsnevra, regulert og frihetsberøvende verden der foreldregenerasjonen har blitt avlastet via den økonomiske veksten, mens den oppvoksende blir lidende. Du skal være glad han ikke har droppet ut, så slutter du å være vanskelig og gir han en nøkkel igjen, vier han den tilliten og gir han verdiene av mer ansvar kontra belastningene. Selvfølgelig er han ikke interessert i en jobb og mer ansvar når han ikke engang er viet nok tillit til å ha en husnøkkel til moren sitt hjem.

Så jeg skal godta at han tar fremmede inn i huset mener du? Kommer ikke på tale,å bli et hjem for rotløse ungdommer skremme søsknene hans mm

Det har også utviklet seg fra å bli"ja jeg skal gjøre den tingen hvis du gjør slik og slik og "jeg skal slutte med det hvis du gir meg så og så mye penger"

Utpressing kaller jeg det. Han burde heller gjøre div plikter i hjemmet uoppfordret.

Skal jeg være hans og hans venners slave? Nei jeg tror ikke det.

Sløve ungdommer som henger på kjøpesenter sier nå jeg.

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans yngre bror og søster er helt annerledes ,flittige og tar seg selv på alvor

Ts



Anonymous poster hash: 61ef8...5c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skal godta at han tar fremmede inn i huset mener du? Kommer ikke på tale,å bli et hjem for rotløse ungdommer skremme søsknene hans mm

Det har også utviklet seg fra å bli"ja jeg skal gjøre den tingen hvis du gjør slik og slik og "jeg skal slutte med det hvis du gir meg så og så mye penger"

Utpressing kaller jeg det. Han burde heller gjøre div plikter i hjemmet uoppfordret.

Skal jeg være hans og hans venners slave? Nei jeg tror ikke det.

Sløve ungdommer som henger på kjøpesenter sier nå jeg.

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Meg meg meg....ikke rart han sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg meg meg....ikke rart han sl

Ja endelig er det litt meg.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare det at han henger med narkomaner sier mest om sønnen ikke moren. Sikker på at han ikke har ADHD eller noe? Kan virke slik på oppførselen. Men å kaste han ut kan være dumt (fra begge hjem). Kanskje han faller ut av skolen og ender opp med å tjene penger på stoff istendenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at han henger med narkomaner sier mest om sønnen ikke moren. Sikker på at han ikke har ADHD eller noe? Kan virke slik på oppførselen. Men å kaste han ut kan være dumt (fra begge hjem). Kanskje han faller ut av skolen og ender opp med å tjene penger på stoff istendenfor..

Nei nå hadde han gjort en avtale med med sin far så ser ut som det ordner seg ..iallefall denne gang...puh!

Har aldri kunnet endelig fastslå at han henger med narkomane (selv om flere av vennene er slike som henger på senteret)men han elsker å provosere oss med at han gjør det, og når vi blir bekymra så storkoser han seg

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reza08

Nå må dere prøve å gjøre situasjonen koselig for alle parter. Hvis du roer ned litt, og ikke er så veldig dramatisk og kravstor, blir kanskje sønnen din også litt annerledes. Kanskje han er lei av å ha en slik masekopp rundt seg hele tiden når han er hos deg? Hvis han fortsatt går på skole, har du et medansvar for å stille opp til han er ferdig der. Gi han litt mer tillit, han er for faen 18 år, dvs ikke noe barn lenger. Jobb har god nok tid til å skaffe, motiver han heller til å fullføre skolen.

Samtidig kan han også prøve litt hardere å lytte til deres meninger og saker. Viktig at han også viser at han er villig til å prøve å gjøre situasjonen best mulig. Kommunikasjon er et nøkkelord her. Kan jo også forstå at du synes noen av disse utsagnene hans er litt bekymringsverdige. Han har også et ansvar.

Håper situasjonen ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere prøve å gjøre situasjonen koselig for alle parter. Hvis du roer ned litt, og ikke er så veldig dramatisk og kravstor, blir kanskje sønnen din også litt annerledes. Kanskje han er lei av å ha en slik masekopp rundt seg hele tiden når han er hos deg? Hvis han fortsatt går på skole, har du et medansvar for å stille opp til han er ferdig der. Gi han litt mer tillit, han er for faen 18 år, dvs ikke noe barn lenger. Jobb har god nok tid til å skaffe, motiver han heller til å fullføre skolen.

Samtidig kan han også prøve litt hardere å lytte til deres meninger og saker. Viktig at han også viser at han er villig til å prøve å gjøre situasjonen best mulig. Kommunikasjon er et nøkkelord her. Kan jo også forstå at du synes noen av disse utsagnene hans er litt bekymringsverdige. Han har også et ansvar.

Håper situasjonen ordner seg.

Kanskje du kan fortelle meg om hvordan jeg får han til å ta oppvasken etter seg når gjengen har laget hamburgere?

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo veldig komplekst når det ene går utover det andre.

Han har ikke nøkkel hjem = han må alltid få tak i dere for å komme hjem, dere må stå på pinne for å få ham hjem = han er på visse områder vant til at dere står på pinne, det er det lett å overføre til andre situasjoner også.

Han må ha tillatelse for å reise hjem til deg = det kan ofte være en terskel å si at man vil hjem, særlig hvis dere har en pågående konflikt = han har enda lavere terskel for å bare "drive rundt" i byen = du blir enda mer irritert osv.

Har du prøvd å sette deg ned med ham en gang dere ikke er i en konfliktsituasjon og lage noen regler (la ham foreslå, du supplerer, f.eks.)? Det kan høres veldig ut som han søker frihet og albuerom, og jo mer han gjør det, jo mindre får han av det. Det er ikke ulogisk med tanke på de frihetene han tar seg, altså måten han forvalter friheten sin på, men det gjør også at irritasjonen mellom dere to blir større. Dermed eskalerer også konfliktene. Som noen nevnte over her så er det ikke usannsynlig at en tur på familievernkontoret kan være klokt dersom han skal fortsette å bo hjemme, der kan dere få hjelp til å kommunisere bedre. Det er ikke snakk om å skulle "forstå ham i hjel", men å prøve å finne triggerne og snakke om det på en fornuftig måte slik at situasjonen blir bedre for alle. Han kan høres ut til å være typen som kjefting og strenge grenser preller av på, og da må man finne andre taktikker, selv om man helst ikke vil det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er dette normalt?"

Nei dette er ikke normalt! Men tydelig at mange her overhodet ikke har peiling på det de snakker om når de uttaler seg.. For det er ikke bare lett å snu en situasjon som dere opplever nå.

Jeg kunne skrevet en avhandling om vår tilsvarende situasjon.. Hos oss har det vært rus med i bildet (noe du ikke skal føle deg trygg på at han ikke bruker, jeg trodde ikke det var så ille men det var ikke så lett å oppdage/avsløre han). All negativ oppførsel førte jo til mer negativ kommunikasjon og dårlig stemning.

I bunn og grunn har jeg følgende råd etter flere års problemer og kamp..

Prøv så godt du kan å ikke drive han vekk fra deg! Det oppnår du nok best ved å være irritert og kjefte for den minste ting, at "alt" han gjør får en negativ reaksjon.

Jeg måtte kjempe med meg selv for å klare å si hyggelige ting i en nøytral tone og selv da ble alt bare kunstig...

Hos oss har rusbruken hans ført til (eller utløst?) en psykoselidelse. Jeg får kanskje aldri sønnen min tilbake. Det er mye jeg skulle hatt ugjort i fortiden.. :( :(

Jeg tror at du og far burde sette dere ned og legge en strategisk plan for hvordan dere skal håndtere dette fremover. Dere må være samstemte og stille krav. Når dere er enig tar dere en prat med han i nøytrale omgivelser og forklarer hva dere har kommet frem til og hvordan det blir fremover. Hva som kreves av han og om han ser for seg at dette kan la seg gjøre.. gjerne med en gulrot i enden om dere har mulighet -en reise?. Han er tydeligvis ikke så motivert. Da nytter det lite å komme med prekener om hvordan det skal gå med fremtiden etc!

"Fullfør skoleåret" og SÅ får du premien -> ikke gi ham premien til jul!!

Hvis han har tenkt å fortsette i samme gate så kan det være en god ide at han flytter for seg selv og får en viss sum til mat/livsopphold og må lære seg å disponere dette.

Etter min sønn flyttet har han blitt veldig annerledes på flere områder og tar ikke ting som en selvfølge lenger. Nå er ikke han helt frisk men det at han faktisk SPØR om ting, ikke bare krever, er en stor forandring. Jeg skulle så inderlig ønske at han kunne bruke disse glansårene sine til positive ting men i stedet strever han med en situasjon han skulle vært foruten.

Jeg håper virkelig at din sønn forstår alvoret og at han tar seg sammen.

Og så håper jeg at dere foreldrene klarer å sette grenser og gjenopprette en god stemning så han alltid føler han kan komme hjem og at dere er der når han trenger dere.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 48e5a...649

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at en 18 åring som går skole skal måtte JOBBE ved siden av?

Selvfølgelig!?! Skulle bare mangle! (Er ikke TS)

Anonymous poster hash: 5b127...3ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er linja/skolen han går egentlig noe han har interesse for? Om han har absolutt null vilje til å skaffe lærlingplass eller jobb spørs det jo hvor mye han egentlig liker det, de som driver med noe de liker vil jo gjerne holde på med det også. Om han er seriøs med musikken spørs det om kanskje musikklinje på folkehøgskole hadde vært en idé? Jeg ville i det minste vurdert det og luftet det for ham. Der vil han uansett lære endel ting om å bo for seg selv (som å vaske sine egne klær, bo i kollektiv og ta ansvar for sin egen hverdag) samtidig som han får drive med noe han liker og kanskje kan ha en fremtid med. Aner ikke hvor dyktig han er på gitar akkurat nå, men om han kommer i rett miljø kan han fort bli veldig god, og det er flust av karrieremuligheter innen musikk.



Anonymous poster hash: 3e14c...901
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan fortelle meg om hvordan jeg får han til å ta oppvasken etter seg når gjengen har laget hamburgere? Ts Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Ha en hyggelig stemning hjemme og gjøre det sammen?

Anonymous poster hash: 9f126...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en hyggelig stemning hjemme og gjøre det sammen?

Anonymous poster hash: 9f126...2df

Støtter denne, hvis du mener at gutten og vennene skal bidra til hyggelig stemning ved å bl.a rydde opp etter seg sammen!

Hvis du derimot mener at mor skal hjelpe sin myndige sønn og hans kamerater å rydde opp eget griseri; nei og atter nei!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du kan fortelle meg om hvordan jeg får han til å ta oppvasken etter seg når gjengen har laget hamburgere?

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Du får sette de skitne tallerkene inn i sengen hans HVER ENESTE gang han forlater kjøkkenet som en slagmark! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne skrevet så mye om dette men kan nevne at han synes det er greit å ha narkomane som venner,så lenge han ikke bruker noe selv.

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Har bare lest hit, men syns jeg må gjøre deg oppmerksom på at han mest sannsynlig bruker han også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Fascinerende å lese hvor mange som mener at man skal sy puter under armen på en voksen kar.

Når man er blitt så gammel at man er trådd inn i de voksnes verden må man og kunne oppføre seg for å få fordelene voksenlivet fører med seg. Å oppføre seg som en bortskjemt fjortenåring, men forvente at mor varter opp, hadde provosert meg nok til at han kunne overnattet så ofte han ville i en låve. Kanskje han hadde blitt lei og tatt til vett til slutt. Og vis ikke, ja så er det hans ansvar å stake ut sin vei nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ett resultatet av jobben man har gjort som foreldre i 18 år....

For meg så hadde det vært uhørt at mine barn ikke skulle hatt nøkkel til sitt eget hjem, og like uhørt hadde det vært for mine barn å ikke rydde opp etter seg og sine venner..

Når jeg tenker meg om, så har de faktisk nøkkelen enda.. selv om de har flyttet for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...