Gå til innhold

Hjelp! Hannhunden min stikker av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en hannhund på 17 måneder som har vært fin å ha med på tur inntil den siste uken. Nå har han stukket av 3 ganger. Er det pubertet som gjør dette, eller er det sannsynlig at han vil fortsette med dette også som voksen?

Han har aldri gjort det tidligere og nå skjer det på et blunk. Midt i turen kan han bråsnu og spurte uten å bry seg om innkalling i det hele tatt. Jeg aner ikke hva som skjer eller hvordan jeg skal håndtere det.

Hjelp og tips mottas med STOR takk!



Anonymous poster hash: 97388...4f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sier stikker av, hva mener du da? Forsvinner han ute av syne og blir borte flere timer? Vet du hva som trigger det og hva han løper etter? Fert av dyr? Løpetisper?

Jeg ville startet med å alltid ha ham i langline når han er "løs", slik at du har mulighet for å få tak i ham og han ikke får selvbelønnet med å stikke av. Deretter ville jeg jobbet med innkallingstrening. Få noen til å holde ham, frist med f.eks en leke han digger, også løper du avgårde. Når han er gira på å følge etter, bruk innkallingsordet (helst noe annet enn hundens navn, og bare et bestemt ord), medhjelper slipper og du LØPER fra hunden. Når hunden tar deg igjen, lek MASSE - og slutt mens han er på det mest gira.

Derfra kan du trene med lenger avstand, forstyrrelser, deg ikke synlig osv. Husk også på at du aldri roper når du tror han ikke vil komme (f.eks om han er opptatt med en tisseflekk), og at du åtte av ti ganger slipper ham fri igjen med en gang du roper.

Se også om du finner et mønster på hvor/når han stikker av, slik at du kan ha ham i bånd/langline de stedene som er "farligst".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han lukter løpetid? Isåfall er det stoooor sannsynlighet for at dette kan fortsette dersom du ikke får gjort noe med det nå. Bruk sele og langline fremover slik at han ikke får flere erfaringer med å stikke av fra deg.

Anonymous poster hash: 0f1a3...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha bånd på hunden din frem til du vet at den hører på deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du skal vurdere å bruke bånd.....



Anonymous poster hash: 2c7ea...ac8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder i denne alderen er i puberteten, og kan som mennesker bli litt hormonelle. Bruk bånd en stund frammover. Det vil mest sannsynlig gå over om noen måneder dersom hunden er godt grunntrent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå blir jeg sikkert utskjelt her, men min hund pleide å stikke av nesten daglig, men så kastrerte jeg ham, og han har ikke stukket av én eneste gang siden.

Det er en blandingshund, og han lærte seg å åpne dører, så det oppstod noen farlige situasjoner. Han ble i tillegg kjempestressa når noen hadde løpetid i nærheten, og spiste ikke.

Jeg tok derfor den avgjørelsen å kastrere, og han har blitt en mye roligere og mer tilfreds hund. Kan ha ham løs, da han er veldig lydig.

Anonymous poster hash: b9817...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo uansett båndtvang fra 1 april. Men tren mye på innkalling, gå til innkjøp av langline ala 20 meter (+)

Nå er det også løpetid, og hunden din er i puberteten. Skal han ikke brukes i avl, så er kastrering et godt alternativ uansett



Anonymous poster hash: 974a0...27e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...