Gå til innhold

Chihuahua


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å anskaffe meg en chihuahua. Noen som kan fortelle litt om fordeler og ulemper ved denne rasen? Bør jeg helst velge en valp eller er det greiere med en unghund eller voksen? Vet det er mye fordommer og rykter rundt chihuahua, er det noe i dem eller er det meste bare oppspinn?

Anonymous poster hash: 1a02b...5aa

Anonymous poster hash: 1a02b...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greia med Chihuahuaer er at mange kjøper dem fordi de er søte og de vil ha en selskapshund, også er de egentlig ikke forberedt på å håndtere en vakthund, noe den er. Derfor florerer det av gneldrete små Chihuahuaer, og de har fått et dårlig rykte. Behandler du den som en hund og gir den rikelig med mosjon og mental stimulering så vil det gjenspeile seg i hunden din.

Hvordan er livet ditt og hva kan du tilby en hund? Hvor mye er du borte fra hjemmet hver dag, og hvor mye tid kan du bruke på hunden? Tenker da både på å gå tur og å gjøre andre øvelser med den.



Anonymous poster hash: a9fd5...e6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stortsett ikke chihuahuaene det er noe galt med, men eierne.

Jeg har hatt rasen i 10år. Oppdrar man dem som andre hunder får man stortsett et supert familiemedlem.

Jeg har hatt 5voksne + en del valper og absolutt ingen av dem har vært gneldrete, hissig eller uoppdragen. De elsker turer i skog og mark og er veldig glad i og tolmodig med unger.

Kan ikke komme på noen bakdeler med rasen faktisk, bare fordeler som feks at det er lett å få pass til en liten hund fremfor en stor om man skal reise bort, de er enkle å ta med på både buss, i taxi og også på fly.

Endret av Miss Lucky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veloppdragen chiuahua er en kjempemorsom hund!

Chiuahua er full av potensiale, men dessverre er det for mange chiuahuaer som havner hos folk som ikke har peiling og bare ønsker seg hund fordi den er søt.

Ulemper med chiuahua:

- Bjeffer mye, dette kan trenes bort med riktig trening. Krever riktig kunnskap, straff er ikke løsningen.

- Enkelte chiuahuaer er nervøse. Dette kan også gjøres noe med til en viss grad med korrekt trening. Bygging av selvtillitt er viktig hos chiuahua.

- Mange useriøse oppdrettere.

Fordeler med chiuahua:

- Relativt lettlært hund.

- lett å ha med seg rundt

- Lett å finne hundepass

- Skikkelig koseklump

Jeg tror nok at noen som har chiuahua selv kan komme med flere ting, og flere tips og råd enn meg. Dette er det bildet jeg har dannet meg gjennom min erfaring med chiuahua.

Anonymous poster hash: 06e43...8b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ulemper, den bråker for mye. Kjøp den lille pincheren i stedet.

En Dvergpinscher er absolutt ikke noe enklere enn en Chihuahua.

En Dvergpinscher krever MYE både av mental og fysisk trening. Å er en av de mest krevende små hundene.

Det er opprinnelig stallhunder og har ofte mye både vakt og jakt instinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fantastisk rase! :-) Men som noen har kommentert så KAN de bli bjeffete hvis de ikke blir behandlet som det de faktisk er: En stor hund i en liten kropp. Velg også oppdrett med omhu. Kan anbefale Laluna gård ((http://www.laluna-gard.com/32009137), der jeg har min chihuahua fra. De er svært populære og kjent for å avle på godt lynne. Alle hunder jeg møtt fra dem (inkludert min egen) er søte, kosete hunder med lite bjeffing og vaktatferd.

Jeg stod mellom pomeranian, cavalier og chihuahua og endte på chihuahua pga deres gode helse. Hvis ikke hadde jeg nok gått fra cavalier, men det er dessverre en rase som har mye sykdom med seg.

In the end: Uansett rase du velger så er det viktigste for å få en god liten bestevenn å lese seg godt opp på forhånd (Kan anbefale boken "Valpen flytter inn"), gjøre nødvendige forberedelser, velge oppdrett med omhu og gå på valpekurs. Hvis du gjør ting riktig med valpen ligger mye til rette for at det blir en fantastisk hund - uansett.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å vite så mye om oppdretteren som ble nevnt over vil jeg alikevel si at ut fra det jeg ser på hjemmesiden ser de ikke så veldig seriøse ut.

Anonymous poster hash: 7e541...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å vite så mye om oppdretteren som ble nevnt over vil jeg alikevel si at ut fra det jeg ser på hjemmesiden ser de ikke så veldig seriøse ut.

Anonymous poster hash: 7e541...43a

Sjekk opp referanser fra valpekjøpere, så vil du fort oppdage at de ER seriøse :-). Men det er det sikkert mange som er, nevnte bare det konkrete oppdrettet fordi MIN lille going er derfra <3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...