Gå til innhold

Hest til besvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en hest som er oppstallet en plass hvor den går på utegang med flere andre hester.

Min venninne eier stallen og jeg og hun og en venninne til driver den sammen.

Det er godt miljø i stallen.

Men det har oppstått et problem som plager oss alle..

En av de andre hestene som er oppstallet her fungerer på ingen måte bra.

Den tilpasser seg dårlig i flokken, løper oss ned når vi kommer for å hente hestene våre, biter og er frekk.

Eieren er her nesten aldri, så den er den eneste hesten som ikke blir brukt stakkar! Eieren er ikke spesielt hestekyndig heller, og vi får foreksempel ikke lov til å irettesette den dersom den biter og ikke oppfører seg.

Det er flere som har tilbudt seg å passe den, men det er hun ikke interessert i.

Nå er det veldig lenge siden hun har vært her, hun betaler og slikt men viser seg aldri.

Har prøvd å ringe henne flere ganger nå for å ta opp problemet nok en gang, men hun har sluttet helt å ta telefonen.

Hva kan vi gjøre i en slik situasjon?!

Det er ikke noe greit for hverken oss eller hesten, og i tillegg er flere av forrytterne her ganske unge og jeg liker ikke at de må håndtere denne hesten når de skal fore eller hente sine hester.

Kontraktmessig er det veldig i gråsonen.

Anonymous poster hash: 95cee...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres unektelig litt rart ut, men hvem ser til hesten på daglig basis, passer på foring, stell og tilsyn? Selve hester på utegang krever jo sitt og kontrakten må vel si noe om hva som dekkes av plassleie og hva som forventes av eier?

Om dere vet hvor eier bor, så ta turen og snakk med henne. Hvis dere mener hesten blir forsømt, så må man si fra. Det samme gjelder om dere tar mye mer av arbeidet enn det som er kontraktfestet. Øking av leie eller oppsigelse av kontrakt bruker å føre til at folk tar kontakt....



Anonymous poster hash: 0233c...092
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er litt vanskelig, for hun betaler seg fri fra foringer og slikt, og alt i alt betaler hun ganske mye for å ha den her. Men det er jo ingen som ser etter den utover det. I min verden er det normalt at hestene blir sett over hver dag i det minste, er jo ingen som følger med på hovene, tennene og sjekker over hesten i dette tilfellet.

Har adressen hennes, men er usikker på om det blir litt voldsomt å komme på døra når jeg ikke har noe annet konkret å si til henne utover det jeg har nevnt før, for det er jo egentlig ikke min sak.

MEN så er det jo det at den er dominant ovenfor de andre hestene og mennesker, og jeg har vurdert om jeg skal si ifra at den må flyttes for seg selv av sikkerhetsårsaker dersom hun ikke får orden på den.

Tror det egentlig er en veldig fin hest, men den er nok bare sur over tilværelsen sin for tiden stakkars...

Anonymous poster hash: 95cee...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lese gjennom Dyrevelferdsloven og hold av hest. Her står det bla at hesten skal ha tilsyn hver dag og sjekkes for sår, halthet ol.

Om hesten fungerer så dårlig, og eieren ikke bryr seg så hadde jeg sagt opp kontrakten, det er jo direkte farlig og ikke bra for hesten.

Og en ting til; om hesten slår, biter el. så SKAL den irettesettes, uansett hva eieren sier, det er direkte farlig å la en hest få styre slik.



Anonymous poster hash: bdf65...2dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hesten er en fare for andre, ville jeg tatt kontakt med Mattilsynet. Dere har jo forsøkt å kommunisere med eier uten å lykkes.

At den får atferd som ikke er bra, er ikke så rart når den ikke får omsorg og stell. Det er ikke forsvarlig for verken dyret eller de som skal omgps det.

Og hvordan irrettesetter man egentlig en hest? Kan man ikke risikere at atferden blir enda verre, om det gjøres feil og av usikre mennesker? Den hesten hadde sikkert trengt trening og motivasjon, ikke kjeft for at den har det vondt og dermed utvikler dårlige vaner.

Anonymous poster hash: 3f7ee...962

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring mattilsynet. Og å ikke irettesette ett dyr på over 500 kg er direkte livsfarlig. Hesten må respektere mennesker så den ikke skader noen. Ha i bakhodet at hvis denne hesten skader en eller annen i stallen så er det dere som driver stallen som er ansvarlige.



Anonymous poster hash: 39bc1...cd7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tilbakemeldinger! Godt å høre at det er flere som støtter opp under vår bekymring.

Selvfølgelig er det ikke hestens feil at den er ustyrlig! -den trenger stell OG irettesettelse. Eieren vil ikke at vi setter han på plass fordi hun synes synd på den, men spørr du meg er det å kreve noe av hesten sundt, og jeg kan se at den trives når vi gir den oppmerksomhet og krever noe av den. Jeg forstår ikke tankegangen.. Hun synes synd på hesten når den sparker etter folk når man tar hovene feks og den blir irettesatt, men å la den stå på samme plassen dag ut og dag inn er liksom helt greit?! -forstå det den som kan!

Jeg får diskutere det litt med de andre også ringer vi mattilsynet eller prøver å oppsøke eieren.

Utrolig synd at det har blitt slik for hesten har potensiale til å bli en veldig fin hobbyhest, og jeg tror helt ærlig ikke det hadde tatt så lang tid før man hadde sett resultater med riktig stell og behandling.

Jeg har som sakt tilbudt henne flere ganger at det er en jente i stallen som kunne tenke seg å passe hesten gratis, men hun vil ha betaling. Og det kan man ikke forvente at folk vil gi for en slik hest.

Anonymous poster hash: 95cee...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hesten er en fare for andre, ville jeg tatt kontakt med Mattilsynet. Dere har jo forsøkt å kommunisere med eier uten å lykkes.

At den får atferd som ikke er bra, er ikke så rart når den ikke får omsorg og stell. Det er ikke forsvarlig for verken dyret eller de som skal omgps det.

Og hvordan irrettesetter man egentlig en hest? Kan man ikke risikere at atferden blir enda verre, om det gjøres feil og av usikre mennesker? Den hesten hadde sikkert trengt trening og motivasjon, ikke kjeft for at den har det vondt og dermed utvikler dårlige vaner.

Anonymous poster hash: 3f7ee...962

Enig her :) Jeg irrettesetter hesten min når det trengs, men han ble irrettesatt feil av en annen person en gang. Og person som irrettesatte var ikke usikker, men reagerte likevel feil i situasjonen. Jeg brukte tre-fire uker på å få hesten til å stole på mennesker igjen... Så hvis man skal irrettesette andres hester syns jeg det er utrolig viktig å kjenne hesten godt, og vite hva man gjør!

Anonymous poster hash: ba756...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...