Gå til innhold

Valp? Skal jeg ha en valp eller to fra samme kull?


Gjest Gjest_Lotte_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lotte_*

Jeg har veldig lyst på en valp eller to. Lønner det seg å kjøpe to valper fra samme kull? Da får de jo selvskap med hverandre også kanskje de ikke blir sjalusi og sånn. For hvis jeg venter ca. et halt år eller et år med nummer to valp kanskje det første valpen blir sjalu da?

Grunnen til jeg ønsker å ha to valper er at hvis den ene blir syk og må til observasjon hos dyrlegen pga. sykdom ol. eller faller bort så har jeg den andre hunden å trøste meg med i vanskelige tider.

Og etter jeg har mistet en hund så kan jeg kjøpe en ny hund. Men da blir kanskje den hunden som er igjen sjalu på den nye valpen da?

Jeg har aldri hatt hunder eller valper før, men jeg gikk masse tur med nabohunden da jeg var barn og ungdom og tidlig voksen.

Jeg skal kanskje kjøpe meg et rekkehus nå. Jeg har dessverre ingen kjæreste eller barn og er redd for å bli altfor ensom. Og da tenkte jeg det hadde vært hyggelig med hunder til selvskap. Også sliter jeg med angst og depresjoner og det hjelper å ha dyr når man sliter med psykiske problemer. Og da må jeg opp å gå tur med hunden istedenfor å ligge under dyna. Jeg tror det er sunt med dyr. Også har jeg veldig lyst på en liten hund eller to små hunder siden det er et lite rekkehus og jeg har ikke plass til store hunder.

Hvor ofte bør man gå til dyrlegen? Går det ann å forsikre hunder sånn at man betaler en viss sum i året også slipper men å betale hos dyrlegen?

Er det lurt med forsikring av hunder?

Hva slags mat spiser hunder? Skal man kjøpe tørrfor og sånn annen hundemat på dyrebutikken? Og tein sånn at den kan tygge på et hundebein.

Lønner det seg å kjøpe to tisper? Hann hunder har jeg hørt at de kan slåss og sånn når de er to?

Jeg har hatt flere smådyr gjennom oppveksten både kaniner og flere fugler og jeg er veldig glad i dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har veldig lyst på en valp eller to. Lønner det seg å kjøpe to valper fra samme kull?

Etter min mening lønner det seg å vente til den ene er drøyt to år før man anskaffet en til. Dette fordi det å oppdra en valp krever veldig mye arbeid og tid. Med å ha en "voksen" veloppdratt hund fra før får du drahjelp av denne til å oppdra valpen. Men uansett om du har en voksen og en valp, eller to valper, så skal de trenes hver for seg i tillegg til sammen - for uvaner smitter også.

Grunnen til jeg ønsker å ha to valper er at hvis den ene blir syk og må til observasjon hos dyrlegen pga. sykdom ol. eller faller bort så har jeg den andre hunden å trøste meg med i vanskelige tider.

Kjøper du valp av en seriøs oppdretter som avler på friske foreldredyr så er sjansen for dette relativt liten, selv om det selvfølgelig kan skje.

Og etter jeg har mistet en hund så kan jeg kjøpe en ny hund. Men da blir kanskje den hunden som er igjen sjalu på den nye valpen da?

Det går stort sett bra, men du er aldri garantert at hundene går sammen - verken om de er jevngamle, eller om det er aldersforskjell.

Jeg har aldri hatt hunder eller valper før, men jeg gikk masse tur med nabohunden da jeg var barn og ungdom og tidlig voksen.

Hvis du ikke har hatt hund før bør du i alle fall ikke kjøpe mer enn en i gangen.

Hvor ofte bør man gå til dyrlegen?

Man går til dyrlegen en gang i året for vaksinering, ellers ved behov.

Går det ann å forsikre hunder sånn at man betaler en viss sum i året også slipper men å betale hos dyrlegen?

Er det lurt med forsikring av hunder?

Man kan forsikre hunden ja, og det bør man også gjøre. En ulykke eller annet kan bli veldig dyrt hvis ikke. Men man betaler alltid en egenandel vel forsikring.

Hva slags mat spiser hunder? Skal man kjøpe tørrfor og sånn annen hundemat på dyrebutikken? Og tein sånn at den kan tygge på et hundebein.

Dette får du hjelp til av oppdretter, men kjøp skikkelig for - det lønner seg.

Lønner det seg å kjøpe to tisper? Hann hunder har jeg hørt at de kan slåss og sånn når de er to?

Tisper kan være verre enn hanner - men kjøp en hund du - da sloss de i alle fall ikke og du kan bruke tid til å oppdra den skikkelig. Små hunder skal også trenes og dresseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To valper + uerfaren eier = dårlig kombinasjon.

Det er nok styr med en, og to vil også ha sjansen til å bli mer avhengige av hverandre enn av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis

Jeg vil også anbefale bare 1 valp. Særlig når du aldri har hatt hund før. Det er veldig mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg å kjøpe bare en... Jeg og samboeren kjøpte hund i fjor høst, og jeg har aldri hatt hund før... Vi kjøpte også en som folk ikke mente var en førstegangshund, og det har vært mye mer jobb enn jeg trodde, men det har vært kjempekoselig... :)

Men å ha to vil nok bli litt mye... Da vil jeg heller anbefale deg å vente til h*n har blitt eldre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her; to valper blir litt av en jobb. Vær heller flink til å sosialisere valpen din på valpekurs, gå turer der det er andre hunder etc., så skal den nok fint klare å bli venn med en eventuelt ny hund senere.

Anbefaler å kjøpe en bok om det å skaffe seg valp, det er fint å kunne forberede seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

En valp om gangen, særlig om du er nybegynner. Tviler nok også på at det finnes noen oppdretter som vil selge to valper til en nybegynner.

Når det gjelder helse så er livet bare slik, selvsagt er man tryggere om man kjøper fra en seriøs oppdretter men man er overhodet aldri trygg eller garantert en frisk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...