Gå til innhold

Plastposer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Rapport-Plastposer-et-ikke-et-miljoproblem-7796970.html

Jeg bruker alle mine plastposer til søppel (restavfall og plast), og til tomflasker som skal pantes. Jeg har også handlenett, men jeg bruker nesten aldri dette da jeg trenger de posene fra butikken til søppel hjemme.

Jeg skjønner ikke helt hva alternativet skal bli, kan ikke kaste restavfallet rett i dunken her, ofte en dag eller to før tømming går ikke lokket helt igjen og fugler drar det utover om det ikke ligger i en pose som er knytet sammen. Hadde også blitt veldig grisete i dunken inne. De tynne posene man får kjøpt funker fint til plastdunken (selv om kylling og kjøttdeig plastbeholderne kutter de opp på null komma niks) og til panting av flasker, men jeg vil ikke bruke disse til restavfall.

Kanskje jeg er dum, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli en avgift på dette når nesten alle posene havner der de skal? Er det ikke bra at de blir brukt til å ha søppel i eller har jeg misforstått noe her?



Anonymous poster hash: 604b8...b1a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er (idiotisk) politisk spill. Venstre måtte få gjennomslag for noe litt grønt og da var dette ok for H ogFRP.

plastopsene utgjør 3 % av alt plastavfallet. Burde være bedre å spare på noe annet.

I gamle dager sa de spare på skillingen og la daleren gå!

Anonymous poster hash: 4b1ed...f5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen veldig greie "handlenett" på noen carrefour butikker i Spania. De bruker jeg til handling. De tåler mye og har vart i flere år. Til søppel kjøper jeg ruller med poser med knytesnorer, de har noen valdig greie på Nille. Vi betaler vel allerede 1 kr pr pose, så er ikke så stor forskjell. Syntes å huske at i Danmark koster de største/kraftigste posene 2 eller 2.50. Så ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen veldig greie "handlenett" på noen carrefour butikker i Spania. De bruker jeg til handling. De tåler mye og har vart i flere år. Til søppel kjøper jeg ruller med poser med knytesnorer, de har noen valdig greie på Nille. Vi betaler vel allerede 1 kr pr pose, så er ikke så stor forskjell. Syntes å huske at i Danmark koster de største/kraftigste posene 2 eller 2.50. Så ser ikke problemet.

Kr. 1,50 i miljøavgift er vel i tillegg til dagens pris på 1 kr.?

Anonymous poster hash: 4b1ed...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor utenlands, og her har vanlige plastposer vært forbudt i mange år. Man får kun kjøpt sånne veldig tynne (nedbrytbare) på butikken. Disse posene tåler ikke noe særlig vekt, og rives fort i stykker av skarpe kanter. Her bruker alle handlenett.

Og vi kjøper søppelposer (nedbrytbare med hank) på supern for en veldig lav sum. Jeg har aldri savnet de vanlige supermarked-posene.



Anonymous poster hash: 395ff...13d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tynne søppelposene er mer miljøvennlige, og det er dem vi bruker, ser ikke vitsen med å bruke handleposer som søppelposer når det er dyrt og mer skadelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlige plastposer er en enorm belastning for miljøet. I dag får en kjøpt søppelposer på butikken som er langt tynnere og bedre for miljøet. Når en plastpose tar 2-300 år å bryte ned så synes jeg det er helt greit med denne avgiften.

Plastposer flyter I naturen, familier hiver gjerne 8-10 stykker I en plastpose for å kvitte seg med noen plastposer osv. Slike poser har vært forbudt i andre land lenge men i Norge går det trekt og med en gang det kommer en liten avgift på de så begynner folk å grine på nesen " å nei må jeg betale mer for å forurense".

Synes dette er en overkomme avgift. Det finnes handlenett og til søppel kan en kjøpe andre poser som er beregnet på søppel.

Anonymous poster hash: 83275...e55

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har glemt handlenettet så kjøp en rull med søppelposer der og da. Under halve prisen, 2 fluer i en smekk

Etc et

Anonymous poster hash: 3f449...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Vanlige plastposer er en enorm belastning for miljøet.

Trodde de ikke var noe belastning så lenge de ble brukt til å kaste restavfall og til å pante flasker? Eller har jeg lest dette feil?

Fikk for meg at de tykke posene fra butikkene etc ble brukt om igjen 3-4 ganger, mens de tynne kun ble brukt en gang.

De tynne posene er ikke noe særlig til restavfall, og går i stykker ganske fort til andre ting. Da blir det til å kjøpe tykke poser istedetfor, virker bare litt tullete at det plutselig er et stort problem med disse butikkposene.



Anonymous poster hash: 604b8...b1a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Trodde de ikke var noe belastning så lenge de ble brukt til å kaste restavfall og til å pante flasker? Eller har jeg lest dette feil?

Anonymous poster hash: 604b8...b1a

Det havner jo på søppelfylllinga sammen med annet søppel. Alt søppel er en belastning for miljøet. Og de vanlige plastposene tar det veldig lang tid å bryte ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her Trodde de ikke var noe belastning så lenge de ble brukt til å kaste restavfall og til å pante flasker? Eller har jeg lest dette feil? Fikk for meg at de tykke posene fra butikkene etc ble brukt om igjen 3-4 ganger, mens de tynne kun ble brukt en gang.De tynne posene er ikke noe særlig til restavfall, og går i stykker ganske fort til andre ting. Da blir det til å kjøpe tykke poser istedenfor , virker bare litt tullete at det plutselig er et stort problem med disse butikkposene. Anonymous poster hash:

604b8...b1a

En plastpose er jo en plastpose og forurenser like mye uansett hva den blir brukt til. Plast er en av de mest forurensede tingene vi har rundt oss og at det blir satt litt fokus på at dette er en miljøgift som i høyest grad bør koste penger for å kjøpe.

Det brukes mellom 500 miliarder og en billion plastposer årlig verden over, vi drukner i plastposer også her i Norge. I følge klima og forurensningsdirektoratet bruker vi nordmenn en milliard plastposer hvert år. Det betyr 200 poser på hver og en av oss i snitt, i snitt er klima og forurensningsdirektoratet noe uenig med deg for i følge de brukes hver plastpose ca 20 min hver gang. Vi druknes i plast og sløser mye det bør koste.

Jeg har kun brukt de tynne posene til restavfall i 3-4 år nå og det er ikke noe problem i det hele tatt.

Plastposer har alltid vært et problem de er jo ikke gratis i dag heller, men hver gang en ytrer seg om hvilket enormt problem plast (alle plast) er for miljøet så kommer noen og sier "å så nå er det et problem ".

Vi er et tregt land og de som går inn for klima politikk Gjør seg ofte upopulære dessverre.

Biter av plast ( poser og annen plast) blir funnet i tarmene til både fisk, fugl og andre dyr, vi forurenser så mye med all plasten vi har rundt oss at jeg klarer ikke å finne noe tåpelig eller tullete med at det blir satt fokus på at en trenger ikke fråtse i plastposer for å verken handle, hive søppel eller pante flasker. Skal du ha noe får du betale for det og det synes jeg er helt greit.

Anonymous poster hash: 83275...e55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen, her er en av kommentarene til linken i første post:

Nærmest 0 % av alle plastposer ender opp i naturen, med andre ord er plastposer et så godt som ikke eksisterende problem i Norge, men siden det er et problem i utlandet bør det alikevel forbys/begrenses i Norge? Brorparten av plastposene som til syvende og sist ender i restavfallet går rett i et forbrenningsanlegg, evt. gjenvinnes, slik at nedbrytingstiden er helt irelevant. Og nedbrytbare plastposer er forsåvidt ikke noe bedre for miljøet, da de ofte består av akuratt samme plasten som vanlig poser, bare at de er tilsatt kjemikalier som gjør at de brytes ned raskere.

For å oppsumere, vanlige plastposer kan gjerne benyttes så mye som tre ganger om ikke mer før de ender opp i et forbrenningsanlegg elller materialgjenvinnes. Nedbrytbare plastposer blir som regel bare brukt en gang før de ender opp i et forbrenningsanlegg, og kan i mindre grad materialgjenvinnes da man ikke ønsker kjemikaliene som gjør de lett nedbrytbare i nye produkter. Dersom vi følger din løsning ender vi bare opp med å måtte produsere enda flere plastposer. Er det noen tvil om hva som i norsk sammenheng egentlig er mest miljøvenlig?

Selv har jeg aldri etterlatt meg en plastpose i naturen eller fjæra... de blir alle brukt til restavfall og flasker til pant. La meg spørre på en annen måte: dersom posene KUN blir brukt til restavfall i norge, er de da et problem?

Jeg har aldri et problem med å betale for det jeg bruker, men dersom butikkposene fjernes og jeg må kjøpe tykke plastposer på rull (som sikkert er billigere enn butikken sine nå uansett), så ser jeg virkelig ikke forskjellen.



Anonymous poster hash: 604b8...b1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Trodde de ikke var noe belastning så lenge de ble brukt til å kaste restavfall og til å pante flasker? Eller har jeg lest dette feil?

Fikk for meg at de tykke posene fra butikkene etc ble brukt om igjen 3-4 ganger, mens de tynne kun ble brukt en gang.

De tynne posene er ikke noe særlig til restavfall, og går i stykker ganske fort til andre ting. Da blir det til å kjøpe tykke poser istedetfor, virker bare litt tullete at det plutselig er et stort problem med disse butikkposene.

Anonymous poster hash: 604b8...b1a

Det har ikke plutselig

blitt et problem, det har vært et problem lenge!

De tykke posene blir jo ikke brukt om igjen... De havner samme sted som de tynne. Hvis du sliter med at de tynne ikke duger (kan ikke forstå hvorfor) må du bare betale ekstra for å fortsette å bruke de mest miljøskadelige posene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gir jo ut gratis og mer miljøvennlige poser for både matavfall og restavfall på de fleste butikker nå?

Jeg bruker vesker og bager samt gamle plastikkposer. Gjør mitt for å begrense skadelig avfall. Hvis alle gjør litt, så vil det hjelpe mye. Enkle tiltak vil gi stor gevinst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen, her er en av kommentarene til linken i første post: Selv har jeg aldri etterlatt meg en plastpose i naturen eller fjæra... de blir alle brukt til restavfall og flasker til pant. La meg spørre på en annen måte: dersom posene KUN blir brukt til restavfall i norge, er de da et problem? Jeg har aldri et problem med å betale for det jeg bruker, men dersom butikkposene fjernes og jeg må kjøpe tykke plastposer på rull (som sikkert er billigere enn butikken sine nå uansett), så ser jeg virkelig ikke forskjellen. Anonymous poster hash: 604b8...b1a

Først og fremst, du er ikke den eneste nordmannen i Norge, mange hiver fra seg plastposen i fjæra selv om ikke du gjør det.

Som sagt jeg har selv brukt tynne mer miljøvennlige søppelposer i 3-4 år nå og det går helt greit, så med mindre du har tenkt å hive en baby elefant i søppelet ser jeg ikke problemet ditt.

Det sier litt om I lands problematikken her når regjeringen sitter i ukevis og forhandler om statsbudsjettet og det noen kan klare å lage problemer av er en avgift på bæreposer på 1,50 kr, ja jaggu har en det godt da.

Faktum er at uansett hvordan du ser på det så er de tykkere plastposene som du får trøkt ned over hodet ditt på alle fortetninger langt mer miljøskade enn de tynnere posene enten de brennes eller hva du gjør med de.

I dag er det slik at alle må betale for søppelet sitt og jeg skjønner ikke hvorfor du ser på det som slitsomt eller tåpelig å betale for del du kaster inklusiv posen du hiver søppelet ditt i.

Anonymous poster hash: 83275...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rundt 80 prosent av plastbæreposene brukes til håndtering av avfall og svært få poser havner i naturen.

Hovedorganisasjonen Virke mener avgiften derfor ikke vil ha noen miljømessig effekt:

- I Norge er ikke plastposer et problem for miljøet. Posene går til gjenbruk og gjenvinning, sier Bror Stende, direktør for mote og fritid i Virke.

- Norge er i verdenstoppen når det gjelder gjenvinning av emballasje, herunder plastposer. Likevel foreslås det en avgift, grønnmalt som miljøsak. Det blir feil, og det kan true det gode miljøarbeidet som næringslivet gjør på området, fortsetter han.

Det finnes også bionedbrytbare plastposer med vesentlig tilsetning av planteråstoff. De skaper imidlertid problemer i plastretursystemet fordi de forringer sluttproduktet hvis innslaget av dem blir for stort. Det er derfor ikke ønskelig at disse bionedbrytbare posene blandes med annen plast.

Utifra dette virker det som det er best om vi beholder de posene vi har nå. Synes AB over virker litt krass, men for å svare deg, problemet mitt er at det virker som om de spiller på miljøet for å tjene penger på noe som egentlig ikke er et problem her i Norge. Har uansett funnet tykke plastposer på rull på nett, som er billigere enn de som er i butikken nå. Disse blir det ikke noe avgift på.

Grunnen til at jeg laget denne posten var for å finne et alternativ til butikkposene jeg bruker i dag, og så skjønte jeg ikke helt problemet med nåværende poser da fagfolk mener de ikke er noe problem her. Takk for alle svar :)

Anonymous poster hash: 604b8...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige plastposer er en enorm belastning for miljøet. I dag får en kjøpt søppelposer på butikken som er langt tynnere og bedre for miljøet. Når en plastpose tar 2-300 år å bryte ned så synes jeg det er helt greit med denne avgiften.

Plastposer flyter I naturen, familier hiver gjerne 8-10 stykker I en plastpose for å kvitte seg med noen plastposer osv. Slike poser har vært forbudt i andre land lenge men i Norge går det trekt og med en gang det kommer en liten avgift på de så begynner folk å grine på nesen " å nei må jeg betale mer for å forurense".

Synes dette er en overkomme avgift. Det finnes handlenett og til søppel kan en kjøpe andre poser som er beregnet på søppel.

Anonymous poster hash: 83275...e55

Minimum 80 % av alle bæreposer gjenbrukes til søppelhåndtering. Disse behandles av søppelmottaket og havner ikke i naturen. Argumentet med at det tar 2-300 år å bryte ned er derfor ugyldig. I tillegg gjelder dette den gamle typen poser - ikke dagens som er bygd opp på en helt annen måte.

Årsaken til at andre land har hatt forbud har i langt større grad skyldtes at de har elendige systemer for søppelhåndtering i tillegg til at de har langt større byer med langt flere folk enn her til lands. Temperaturene gjør også sitt med søppelhåndtering og rotteinvasjon.

Statens forurensningstilsyn har selv uttalt at det ikke vil ha noen miljøgevinst om folk slutter å benytte disse. Byråkratene og politikerne selv har beregnet at forbruket blir akkurat like høyt for de har faktisk budsjettert med 1 milliard i skatte og avgiftsinntekter som følge av det (som forutsetter at folk kjøper akkurat like mange som før). Altså er dette en fiskalavgift og ikke noe "miljøavgift" i praksis.

Handlenett forurenser faktisk så utrolig mye når de produseres via energiforbruket for å produsere dem, at du må bruke de daglig i flere år for å ta igjen et evt forbruk av engangsposer.

De posene man får kjøpt i butikk som er hvite og nesten gjennomsiktige pga at de er så tynne er noe av den største driten jeg har vært bortpå. Vi har brukt de på jobb i stor skala samt jeg har forsøkt de hjemme. De revner av ingenting, en får flytende rester fra diverse som havner nede i beholderen på kjøkkenet, lekkasje når man setter de fra seg osv. Veldig koslig å oppleve gjentatte ganger at man får griseri utover søppelbeholderen, stank og at alt faller utover gårdsplassen på vei til containeren.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget er fullstendig idiotisk.

Når det gjelder søppelposer: Vi kjøper first price avfallsposer. Det er mye billigere, men kan gjerne ikke handle med de for de er veldig tynne. Men de koster vel 8,90 kr for 50-100 poser eller hva det er.
Vi har kjøpt de pga vi fyller opp posene før vi rekker å handle igjen, men får vel begynne å bruke det fast + hamstre handlenett eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På matbutikkene så har de jo en dunk der du kaster posene etter panting, bare å ta seg en håndfull der og bruke posene til å kaste søppel i :Hehe::tommelsmil::danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...