Gå til innhold

Er ridning trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte rei du da?

Anonymous poster hash: 6d37b...186

Hver dag omtrent :) Hadde egne hester.

Dette er en ting jeg lurer på - hvordan RIR man?

Jeg hadde stor tro på at riding var super trening da jeg tidligere var konkurranserytter. Fikk også beskjed om at jeg hadde hatt godt av å begynne på treningsstudio for å få sterkere ben, slike ting.

De siste åra har jeg der i mot en totalt motsatt oppfatning. Trening, tja, til en viss grad - statisk muskeltrening av kjernemuskulaturen. Du må også være løsgjort for å kunne følge hestens bevegelser... Men blir du fysisk sliten i ben, lår, armer... Vel, tenk hvordan hesten hadde det den tiden; det er ikke følelsesløse dyr man holder på med. En skjelving i foten kan erstatte en kraftig sjenkel om man jobber med å øke følsomheten over tid (om hesten skulle ha blitt ''ødelagt'').

Hilsen ei som har som mål at hesten skal gå korrekt mest mulig av seg selv, bare sitte oppå; følge med bevegelser; gi små, små beskjeder - ikke å ''ri'' hvert steg og få en skikkelig styrketreningsøkt. :laugh: Å være litt mer passasjer er undervurdert!

Tja, jeg vet at dette er en holdning mange har i forhold til naturlig hestehold og -ridning, og det stemmer sikkert at man får gode resultater av dette. Men jeg har aldri holdt på med dette - jeg har holdt på med klassisk dressur og sprang. I dressuren har jeg blitt lært opp til og trent i å ri hesten frem, bruke sete, magemuskler og oversjenkel. Ikke for å sparke hesten frem, men nettopp for å gi små, presise signaler. En stramming her, en holdningsendring, en vektforskyvning, et press der - og alt dette er jo basert på muskelkraft. Bare det å klare å sitte riktig, balansert og i god holdning krever jo at man har godt trent kjernemuskulatur - det er slitsomt for utrente.

I sprang er det jo også slik at (i alle fall i den "klassiske" tradisjonen jeg er vant med) man rir hele veien. Selv om man skal bruke så små signaler som mulig krever jo det egentlig at man er enda sterkere - det mer mindre krevende å bremse hesten ved å bruke tøylene eller å drive frem med undersjenklene, enn det er å bremse hesten med mage/sete. For min del var det også sånn at jeg drev mye med unghester og innridning, og da har i alle fall jeg fått god bruk for en sterk kropp. Etter en god økt er jeg støl som bare det nå som jeg ikke rir jevnlig.

Jeg gikk et kurs hos en dressurdommer som er veldig opptatt av at man ikke skal ri hesten FREM med setet, sånn som man ofte lærer på rideskoler, men bruke minimale bevegelser og vektforandringer, og jeg var igrunn like støl da;)

Jeg leste forresten en gang at aktive ryttere oftere kom seg raskere etter fødsler pga. sterk bekkenbunnsmuskulatur! Det er jo en fordel;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en ting jeg lurer på - hvordan RIR man?

Jeg hadde stor tro på at riding var super trening da jeg tidligere var konkurranserytter. Fikk også beskjed om at jeg hadde hatt godt av å begynne på treningsstudio for å få sterkere ben, slike ting.

De siste åra har jeg der i mot en totalt motsatt oppfatning. Trening, tja, til en viss grad - statisk muskeltrening av kjernemuskulaturen. Du må også være løsgjort for å kunne følge hestens bevegelser... Men blir du fysisk sliten i ben, lår, armer... Vel, tenk hvordan hesten hadde det den tiden; det er ikke følelsesløse dyr man holder på med. En skjelving i foten kan erstatte en kraftig sjenkel om man jobber med å øke følsomheten over tid (om hesten skulle ha blitt ''ødelagt'').

Hilsen ei som har som mål at hesten skal gå korrekt mest mulig av seg selv, bare sitte oppå; følge med bevegelser; gi små, små beskjeder - ikke å ''ri'' hvert steg og få en skikkelig styrketreningsøkt. :laugh: Å være litt mer passasjer er undervurdert!

Mens den ledende verdensmesteren i dressur, Charlotte Dujardin, ikke trener ben:

"Trener du utenom ridningen?

Charlotte: Ja, det gjør jeg. Valegro er en stor hest som det er vanskelig å sitte ned på. Det krever at jeg har sterk en kjernemuskulatur - spesielt i magen. Jeg trener 4-5 ganger i uken på treningsstudio for å bli sterkere, men unngår å trene lårmuskulaturen. Den kan fort bli for stram ved trening, og da kommer jeg ikke godt nok rundt hesten med beina mine." - Fra hestesport.no

Hvis jeg var deg, TS, så hadde jeg ikke nødvendigvis droppet å trene utenom. Å være aktiv i stall og til hest er absolutt bra mosjon, men både kondisjonstrening og styrketrening kan hjelpe til med å gjøre deg til en bedre rytter og generelt få en bedre hverdag.

Anonymous poster hash: e47ba...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...