Gå til innhold

Hund og skiftjobb?


Sixett

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg planlegger huskjøp, og etter hvert ønsker vi oss hund. Vi har snakket om en retrrieverrase eller en annen familiehundtype. Men vi kommer nok ikke til å skaffe oss hund før vi vet at ting går bra og økonomien holder.

Jeg har ikke hatt husdyr selv før (ser ikke på hest som HUSdyr), men vil si jeg er dyrevant. Hans familie har hatt hund da han var barn/tenåring. Tenker at hvis man leser seg opp litt og spør erfarne hundefolk så lærer man seg mye om å ha hund selv.

Det jeg ikke finner noe særlig om på nett er hvordan det er å ha hund når man jobber skift? Jobber 5-skift med nattevakter og det hele og jobber 3 av 5 helger men etterhvert blir det 12-timersskift i 2 av 5 helger... Jobber bare 8 timer av gangen ellers, men kan være borte i opptil 9 med til og fra-reise. Samboeren min er hjemme annenhver kveld/natt i ukedagene (men hjemme i helger) siden han kjører lastebil... Han starter som regel kl 8 på morgenen og kommer hjem i 16-19 tiden dagen etter avhengig av litt forskjellig... Ellers lever vi et rolig liv med lite festing og farting (kjedelig? :lol:) og tenker at de turene vi drar på har vi mulighet til å ha med oss hund.

Er det mulig for oss å ha hund i det hele tatt? Kan en hund trives med så variabel hverdag? Hva er deres erfaringer rundt jobb og hund? Har så lyst på selskap og en turkompis når han er borte og han ønsker seg det samme når jeg ikke er hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm er i nesten samme situasjon selv. Tenker at hvis man vil så går det. Syns litt synd på hunden hvis den er alene for mye da



Anonymous poster hash: 4e6c0...3d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftarbeid i seg selv er absolutt ikke en grunn til å ikke skaffe seg hund :) Her i huset jobber vi veldig variabelt, jeg jobber 10-16, 10-18, 15-21 eller 16-20 og sambo er i perioder bortreist, evt. jobber 12-timersvakter osv. Med andre ord har vi omtrent null rutiner på når vi jobber og hunden er alene.

Så lenge hunden ikke må være veldig mye alene hjemme (lengre enn en normal 8-timers arbeidsdag, tenker jeg) burde det ikke by på noen problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overtok en hund etter noen som jobbet skift. Hun jobbet stort sett netter og han dag.. Når hun kom hjem fra jobb på morgenen så ville hun selvsagt sove, og det var ikke valpen så interresert i for han hadde jo sovet hele dagen:-) de hadde så dårlig samvittighet at de ga han bort til oss! Men med litt planlegging går det nok bra akkurat somskuftarbeiderer er like gode foreldre som oss andre:-) lykke til!

Anonymous poster hash: 99af8...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi håper jo det skal gå bra, men har jo lest tråder om dyremishandlig og hvis man ikke har tid til hund skal man bare la være å skaffe seg det. Føler kanskje det er litt drøyt, for som dere sier så er det jo mulig... Lurer bare litt på hvordan folk får det til å gå rundt i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber dag, kveld og annenhver helg. Går helt fint i forhold til hundene. De lider ingen nød av å ikke ha faste rutiner. Faktisk er det litt positivt for da bygger de ikke opp en enorm forventing til at ting skal skje på gitte tidspunkt.

De er jo ikke mer aleine enn hunder til de som kun jobber dag. Faktisk noe mindre da jeg har kortere skift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder er utrolig tilpasningsdyktige og kan klare seg med de rareste "rutiner".

Selv har jeg gått fra å være på skolen på dagen (som en vanlig arbeidsdag) til å iblandt jobbe kveld. Det var nok litt uvandt for hunden i begynnelsen, men det tok ikke lange tiden før han ble vandt med det. Jobber jeg kveld så går jeg tur og sånn på dagen.

Mtp nattevakter; min hund sover på natta, en luftetur om morgenen, også sover han resten av tiden ca mens jeg er på skolen på dagen. Slik blir det vel om du sover etter nattevakt også. Hjem fra nattevakt, en luftetur/tur med hundne, også legge seg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...