Gå til innhold

Grunnen til bortskjemte barn er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga. late foreldre som lar barna få viljen!



Anonymous poster hash: 02f17...7bc
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk kommentar ifra en barnløs.

Anonymous poster hash: b971a...a91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Bortskjemte barn er pga. foreldre som ikke gidder og heller lar de får viljen sin!



Anonymous poster hash: 02f17...7bc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en av de? Ser ingen annen grunn til at du gikk i forsvar.



Anonymous poster hash: 02f17...7bc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneoppdragelse er ikke komplisert, men når foreldre er ungenes slave så er det ikke rart det går galt!



Anonymous poster hash: 02f17...7bc
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ser at du prøver å provosere på deg noen foreldre her, men du lykkes nok ikke helt :-)

Anonymous poster hash: 29f32...393

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke går helt av hengslene så er de vel enige med meg? :)



Anonymous poster hash: 02f17...7bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legges i å være bortskjemt da?

Er ikke det et litt misforstått uttrykk?

Bortskjemt fordi - man er kresen i matveien? Dette trenger ikke å ha noe med bortskjemt å gjøre..

Bortskjemt fordi man har egne meninger?

Bortskjemt fordi man har flere leker enn man selv hadde?

Forklar!



Anonymous poster hash: bb241...46e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Det er nok heller at det ikke frister så å diskutere med noen som prøver å starte debatt med en svært unyansert setning - med utropstegn. Det lover ikke godt for nivået på debatten etter min mening.

Du får ha en strålende kveld, nå skal i alle fall denne slitne forelderen legge seg :-)

Anonymous poster hash: 29f32...393

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Jeg tror ikke de er late, men inkonsekvente, lite villige til å ta en konflikt og stå i den, og mange er utrolig redd for at barna dere skal bli sure på dem. I tillegg er det en sånn misforstått snillisme. Jeg er pedagog, og skylder på innføringen av barns rett til medvirkning. Medvirkning er vel og bra, men alt for mange misforsto og dro det alt for langt. De trodde nok at nå skal barn bestemme alt selv. Det var aldri intensjonen.

Jeg så et ypperlig eksempel da jeg var på ferie nå. En far og datter er i butikken, står foran meg ved kassen. Jenta maser på å få et armbånd som henger på et stativ. Far sier nei sju ganger, før han gir etter. Så sier han: "Men da får du ingenting når vi skal i byen etterpå. Er det greit?". Altså, for det første kunne han bare sagt ja til det armbåndet med en gang, i stedet for å si nei mange ganger først. Eller sagt nei og stått ved det. For det andre, hvorfor i vide verden spør han jenta om det er greit at hun ikke får noe senere? Det er det faktisk han som bestemmer. Jeg kunne nevne sånne eksempler i fleng, men dette illustrerer godt hvordan man får bortskjemte og lite oppdragne barn.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettergivelse er det verste barn kan oppleve. Du beskrev det veldig godt!



Anonymous poster hash: 02f17...7bc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. late foreldre som lar barna få viljen!

Anonymous poster hash: 02f17...7bc

Du definerer jo ikke hva du mener med "bortskjemt"; da blir det umulig å diskutere med deg.

Anonymous poster hash: 342bd...248

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene er ikke sammen lengre, barnet er enebarn, og begge har dårlig samvittighet for at de ikke har barnet 100%. Mor lar barnet få omtrent alt h*n peker på, ingen krav til rydding eller generelle krav. Far henter både mat og drikke til barnet selv om barnet er gammelt nok til å hente drikke selv. Barnet har både ps4, ipad, nintendo ds og tv på rommet, men likevel er det kjedelig for barnet. DET kaller jeg bortskjemt!!

Anonymous poster hash: f65bb...398

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. late foreldre som lar barna få viljen!

Anonymous poster hash: 02f17...7bc

Dette synes jeg ikke er spesielt interessant. Det som derimot er interessant, er jo hvorfor foreldre lar barna få viljen sin.

Orker de ikke å stå i mot barnet?

Har de dårlig samvittighet?

Forstår de ikke selv at de er ettergivende? (Har sett mange eksempler på det.)

Jeg tror det er lurt å analysere sin egen adferd som forelder i blant, det pleier jeg å gjøre. Når vi har hatt en episode hjemme hvor det skar seg, pleier jeg alltid å tenke over hva som egentlig skjedde og prøve å finne ut hvorfor. Og som regel kommer jeg jo (dessverre! :fnise:) fram til at det var noe jeg kunne gjort annerledes. Hadde jeg hatt mange tilfeller der barna stod og hylte på butikken ville jeg virkelig tenkt over hvorfor.

En gang i blant pleier jeg å komme barnet i forkjøpet med å gi det noe. Før vi kommer til butikken kan jeg si "I dag kan du få velge deg en ting du har lyst på!" og så blir det en hyggelig greie.

Men altså: Jeg tror det er altfor lettvint å si at bortskjemte barn har late foreldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de er late, men inkonsekvente, lite villige til å ta en konflikt og stå i den, og mange er utrolig redd for at barna dere skal bli sure på dem. I tillegg er det en sånn misforstått snillisme. Jeg er pedagog, og skylder på innføringen av barns rett til medvirkning. Medvirkning er vel og bra, men alt for mange misforsto og dro det alt for langt. De trodde nok at nå skal barn bestemme alt selv. Det var aldri intensjonen.

Jeg så et ypperlig eksempel da jeg var på ferie nå. En far og datter er i butikken, står foran meg ved kassen. Jenta maser på å få et armbånd som henger på et stativ. Far sier nei sju ganger, før han gir etter. Så sier han: "Men da får du ingenting når vi skal i byen etterpå. Er det greit?". Altså, for det første kunne han bare sagt ja til det armbåndet med en gang, i stedet for å si nei mange ganger først. Eller sagt nei og stått ved det. For det andre, hvorfor i vide verden spør han jenta om det er greit at hun ikke får noe senere? Det er det faktisk han som bestemmer. Jeg kunne nevne sånne eksempler i fleng, men dette illustrerer godt hvordan man får bortskjemte og lite oppdragne barn.

Enig i det første, men ikke det siste.

Dette kunne jeg sagt til datteren min dersom det var noe jeg forsto hun hadde veeldig! lyst på. Jeg forklarer henne at da blir det ikke noe senere i byen og gir henne dermed et valg. Når hun da maser om noe annet i byen vet hun at hun valgte armbåndet.

Får ikke i pose og sekk, er dermed forberedt og har hatt en medbestemmelse. ;)

(Å spør om det er greit krever at hun svarer og ikke sier senere at hun ikke hørte etter/forsto)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i det første, men ikke det siste.

Dette kunne jeg sagt til datteren min dersom det var noe jeg forsto hun hadde veeldig! lyst på. Jeg forklarer henne at da blir det ikke noe senere i byen og gir henne dermed et valg. Når hun da maser om noe annet i byen vet hun at hun valgte armbåndet.

Får ikke i pose og sekk, er dermed forberedt og har hatt en medbestemmelse. ;)

(Å spør om det er greit krever at hun svarer og ikke sier senere at hun ikke hørte etter/forsto)

Men du bør jo likevel ikke si "Er det greit?" på den måten. Da ville jeg heller sagt "Da kan du velge om du vil ha denne tingen eller om du vil ha noe i byen etterpå. Kjøper vi dette nå, blir det ingenting senere."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene er ikke sammen lengre, barnet er enebarn, og begge har dårlig samvittighet for at de ikke har barnet 100%. Mor lar barnet få omtrent alt h*n peker på, ingen krav til rydding eller generelle krav. Far henter både mat og drikke til barnet selv om barnet er gammelt nok til å hente drikke selv. Barnet har både ps4, ipad, nintendo ds og tv på rommet, men likevel er det kjedelig for barnet. DET kaller jeg bortskjemt!!

Anonymous poster hash: f65bb...398

Dette høres ut som et barn som ikke blir sett og får nok oppmerksomhet av foreldrene. Akkurat det samme gjorde faren min etter skilsmissen også. Kjøpte masse dyre ting og gjorde tjenester for meg, men jeg fikk aldri gjøre noe sammen med ham. Det hadde han ikke tid til...

Anonymous poster hash: 93aaf...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som et barn som ikke blir sett og får nok oppmerksomhet av foreldrene. Akkurat det samme gjorde faren min etter skilsmissen også. Kjøpte masse dyre ting og gjorde tjenester for meg, men jeg fikk aldri gjøre noe sammen med ham. Det hadde han ikke tid til...

Anonymous poster hash: 93aaf...601

Tro meg, dette barnet får all oppmerksomhet, alltid. Defor er det så lite selvstendig.

Anonymous poster hash: f65bb...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. late foreldre som lar barna få viljen!

Anonymous poster hash: 02f17...7bc

Selvfølgelig er grunnen foreldrene. Hvem skulle ellers skjemme dem bort? Men latskap vet jeg ikke, overdreven ivrighet/curlingadferd er nok en vel så stor grunn, og det er ser ganske slitsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...