Gå til innhold

Leksehjelp, læring og kjønnsroller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen synspunkter på dette?

Jeg hadde en diskusjon med min bror og hans kone her en dag angående hvilke signaler man sender barna utifra hvem som lærer dem hva.
Min bror er sosionom og hans kone underviser på universitet, de er veldig opptatt av likestilling (jeg vil si litt i overkant).

Jeg jobber som hjelpepleier og mannen min driver eget regnskapsfirma.

Vi er ikke opptatt av likestilling hjemme, vi har den felles mening at hver gjør det som faller seg naturlig ut ifra hva slags egenskaper man har.

Vi kom til å snakke om barnas lekser og læring, og vi fortalte at:
*Mannen min tar seg av å hjelpe barna med matematikk og jeg norsk,

resten deler vi på.
-men som oftest er det min mann som tar seg av leksehjelp da han er flink til å lære bort + at han synes det er gøy.
*Min mann er den av oss som følger mest opp på fotballtreninger,

siden han er så interessert i det,

og jeg følger opp vår datter som går på ridekurs siden jeg har drevet med hest selv.
(og selvfølgelig engasjerer vi oss jo på tvers av dette også)

*Det er jeg som synger mest for barna (jeg er glad i å synge og spiller piano+gitar), mannen min som har lært/skal lære de å sykle, da jeg er en kløne på sykkel selv.

Broren min og kona mente vi var utrolig gammeldagse som hadde slike fordelinger på hva vi lærte barna, og mente vi overførte tradisjonelle rollemønster over på dem.

Er det bare vi som har slike rollefordelinger?
Det handler jo ikke om kjønn, men om kunnskap.

Og jeg synger jo like mye for sønnen min, og mannen lærer jo jentene det samme som gutten.

(ps. så er det like mye jeg som feks. hugger ved, jobber på huset ol som min mann)



Anonymous poster hash: 9ba49...504
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så jeg sender "feil" signaler jeg da siden jeg er kvinnelig ingeniør og hjelper niesene mine i matematikk? Tro det eller ei, men det som er naturlig for deg, er ikke naturlig for andre.



Anonymous poster hash: 9a971...35e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg sender "feil" signaler jeg da siden jeg er kvinnelig ingeniør og hjelper niesene mine i matematikk? Tro det eller ei, men det som er naturlig for deg, er ikke naturlig for andre.

Anonymous poster hash: 9a971...35e

I følge min bror så sender du riktige signaler -fordi du er kvinne og lærer jentene matte, altså likestilling.

I følge meg så sender du også riktige signaler -fordi du lærer niesene dine det du er god på.

Jeg er ikke IMOT likestilling, jeg bare forstår ikke at vi kan gi SÅ feil signaler ut ifra at vi lærer dem det vi er gode på.

Stakkars barn om heg skulle lært de matte, og min mann skulle sunget for dem :fnise:

Anonymous poster hash: 9ba49...504

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren din og kona har bare en latterlig definisjon på likestilling som de aller færreste bekjenner seg til, det er ikke likestilling å automatisk si at menn ikke burde lære bort matte for at dette er "gammeldags". Da tillegger man et irrelevant kriterie, altså kjønn, vekt. Altså det motsatte av likestilling. For de fleste er likestilling i denne sammenhengen at du skal vurderes på bakgrunn av dine egenskaper, og det er nettopp det dere gjør. Mannen i forholdet er best til å lære bort matte, da faller det seg naturlig at han gjør dette, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete.

Jeg kommer fra et tilfeldigvis veldig "gammeldags" hjem hvor pappa tjener dobbelt så mye som mamma, mamma jobber i omsorgsyrke mens pappa er den som er handy i hus og hjem.

Hva skal de gjøre? Skal mamma bygge verandaplatting bare for å bevise for barna i huset at jenter også kan bygge, til tross for at min mor knapt kan hamre inn en spiker? Og skal pappa forlate yrket han valgte ut i fra interesse og gå ned i lønn bare for å lære oss at også mannfolk kan vise omsorg?

Vi barna har blitt lært at vi skal jobbe hardt og ellers velge det som gjør oss lykkelige. Derfor sitter vi igjen med en sykepleier (min bror), en ingeniør (min søster) og en lærer (meg, jente).

At pappa hjalp oss med matteleksa gav oss ingen signaler om at min søster (som tilfeldigvis var den av oss som var flinkest i matte) ikke kunne bli ingeniør fordi om. Tvert om så var det nok kjekkere for henne å jobbe med matte sammen med pappa som interesserte seg for det enn om mamma, som ikke kan matte utover 8. klasse pensum omtrent skulle hjulpet med det.



Anonymous poster hash: 1bb3b...a6d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mine foreldres tradisjonelle oppdeling har påvirket meg negativt. Det påvirker en jente å se at mamma trenger ikke kunne gjøre ditt og datt, for det gjør mannen. Far og brødrene mine er handy, jeg søkte ikke naturlig til snekring, bygging og muring, men det hadde bare krevd litt drahjelp og oppmuntring for å få meg med. Mors manglende akademiske selvtillit har påvirket meg. Jeg var skoleflink, men hadde ikke selvtillit og ambisjoner som stod i stil, og det var ikke forventninger til at jeg skulle satse på gode resultater selv når ganske gode karakterer kom som en selvfølge med liten arbeidsinnsats. Ikke at alle bør ta høy utdannelse, men det burde ha vært en bevissthet rundt det slik at jeg hadde vært mer klar over egne evner og tenkt over flere muligheter enn tradisjonelle kvinneyrker. Jeg ble også over 30 før samboerskap, og hadde ikke noen å overlate oppgaver jeg ikke var personlig best i til.

Jeg tror det er viktig at vi tenker over at vi er forbilder også for kjønnsroller og ikke bare som personer, og at vi er forbilder når det gjelder hvordan vi forholder oss til de områdene hvor vi har treg læringskurve og må anstrenge oss ekstra. Barn skal ikke bare velge det de er naturlige gode på, de skal også være litt allroundere.

Endret av Biloba
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...