Gå til innhold

Leksehjelp, læring og kjønnsroller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen synspunkter på dette?

Jeg hadde en diskusjon med min bror og hans kone her en dag angående hvilke signaler man sender barna utifra hvem som lærer dem hva.
Min bror er sosionom og hans kone underviser på universitet, de er veldig opptatt av likestilling (jeg vil si litt i overkant).

Jeg jobber som hjelpepleier og mannen min driver eget regnskapsfirma.

Vi er ikke opptatt av likestilling hjemme, vi har den felles mening at hver gjør det som faller seg naturlig ut ifra hva slags egenskaper man har.

Vi kom til å snakke om barnas lekser og læring, og vi fortalte at:
*Mannen min tar seg av å hjelpe barna med matematikk og jeg norsk,

resten deler vi på.
-men som oftest er det min mann som tar seg av leksehjelp da han er flink til å lære bort + at han synes det er gøy.
*Min mann er den av oss som følger mest opp på fotballtreninger,

siden han er så interessert i det,

og jeg følger opp vår datter som går på ridekurs siden jeg har drevet med hest selv.
(og selvfølgelig engasjerer vi oss jo på tvers av dette også)

*Det er jeg som synger mest for barna (jeg er glad i å synge og spiller piano+gitar), mannen min som har lært/skal lære de å sykle, da jeg er en kløne på sykkel selv.

Broren min og kona mente vi var utrolig gammeldagse som hadde slike fordelinger på hva vi lærte barna, og mente vi overførte tradisjonelle rollemønster over på dem.

Er det bare vi som har slike rollefordelinger?
Det handler jo ikke om kjønn, men om kunnskap.

Og jeg synger jo like mye for sønnen min, og mannen lærer jo jentene det samme som gutten.

(ps. så er det like mye jeg som feks. hugger ved, jobber på huset ol som min mann)



Anonymous poster hash: 9ba49...504
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...