Gå til innhold

Har noen kjennskap til disse? Skolesekk til min ungdomskolesønn


Veronica_mamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ville ikke gått for en slik sekk uten skikkelig bæresystem.

Kulheten betyr ingenting når man tidlig i sitt yrkesaktive liv sliter med skulder-, nakke- og ryggproblemer. Man kan fint la ungdommen velge selv uten at det går på bekostning av helsa.

Har god erfaring med disse. De har polstringer, stiving i ryggen og både hofte og brystreim. Innvendig har de pc-lomme og lomme for drikkeflaske. De har masse ekstra innvendige og utvendige lommer (inklusive en lomme til mp3 m/hull til ledning) og regntrekk. I tillegg er de romslige så det er plass til alt uten at sekken er sprekkferdig.

http://www.reiseeffekter.no/skolesekker/troll-ungdomsskole-videregaende

På samme side har de også quicksilver, det skal også være gode sekker (og et kult merke).

Ville forresten valgt 35l heller enn 32l. Eldste har en 32l beckmann og det er veldig mye mindre plass til bøker i den enn 35l troll som yngste har.

Hvis man får ryggproblemer av å gå med skolesekk som har 3-4 bøker i, har man virkelig manglende muskulatur.

Jeg liker north face sine bagger i medium eller large.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke om 1 klassinger her, mine ungdomsskoleelever har i alle fall langt mer enn 3-4 skolebøker hver dag. Og sekkene er også beregnet på videregående hvor man vil få enda flere bøker å drasse på.

Det er jo for en grunn at dagens sekker er lagd med godt bæresystem i motsetning til for 15-20 år siden.

Hvis man får ryggproblemer av å gå med skolesekk som har 3-4 bøker i, har man virkelig manglende muskulatur.

Jeg liker north face sine bagger i medium eller large.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Vi snakker ikke om 1 klassinger her, mine ungdomsskoleelever har i alle fall langt mer enn 3-4 skolebøker hver dag. Og sekkene er også beregnet på videregående hvor man vil få enda flere bøker å drasse på.

Det er jo for en grunn at dagens sekker er lagd med godt bæresystem i motsetning til for 15-20 år siden.

Mine unger hadde alle bøkene liggende på skolen, så tok de kun hjem bøker de behøvde for lekser.

På videregående begynte de med laptoper og da lå det meste av undervisningsmateriellet elektronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man får ryggproblemer av å gå med skolesekk som har 3-4 bøker i, har man virkelig manglende muskulatur.

Jeg liker north face sine bagger i medium eller large.

Nå er det ganske individuelt hvor mye man bærer (og om man er predisponert for rygg/nakkeproblemer eller ei). For noen er det snakk om å bære en liten laptop og en skrivebok frem og tilbake, for andre er det snakk om flere store, tunge bøker og en sekk på 5-10 kg som skal bæres fram og tilbake dag ut og dag inn i mange år. Det er vel ingen som får ryggproblemer der og da - men akkurat som grunnlaget for at man skal løfte med bena og ikke med ryggen, så kan det bli slitasjeproblemer etter noen år.

De dagene jeg går med tung sekk er det virkelig himmelen å spenne på bryst- og hoftereima på sekken og få 50% av vekta over på hoftene istedet for på skuldrene. Godt bæresystem er viktig for mange. Og du finner ingen lege/fysioterapeut/etc som mener at en sekk uten bæresystem eller en skulderveske er like bra som en godt polstret sekk med gode reimer og veltilpasset bryst- og hoftereim.

Anonymous poster hash: 0b560...433

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, den Fjällreven Kånken-sekken hadde jeg ikke brukt som skolesekk om jeg så fikk betalt for det. Dyre, små, upraktiske og uten bæresystem. Sikkert flotte tursekker til å ha en matboks, en termos og en tynn jakke i, men ikke til å bære tunge bøker i dag ut og dag inn. Ta med ungdommen til et sted med flere butikker og la ham prøve forskjellige sekker på.

Anonymous poster hash: 0b560...433

Enig, synes det er helt tullete med folk som går med stappfull Kånken-sekk med bøker, PC og annet i! Når man bærer harde ting, altså bøker, PC og lignende, er det et must å ha polstring i ryggen. Husker jeg hadde Bergans-sekk da jeg gikk på ungdomsskolen og Norrøna på videregående, og jeg husker også at jeg ofte hadde veldig tung sekk! Ikke hadde jeg fått plass til PC, bøker og matpakke i en Kånken eller lignende heller...

Nå er jeg student, og ser at blant andre Osprey er populært blant mine medstudenter. Der får man polstring i ryggen, godt bæresystem og smarte løsninger i massevis. Er ikke det kult nok for kidsa i dag? Er enig med tenåringen i at Bergans, Beckmann og Troll ser litt nerd ut...

Anonymous poster hash: 7a532...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...