Gå til innhold

Barn og turnusjobbing


IKL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet ikke om det er noen andre her inne som jobber turnus, men det er det sikkert. Er det noen som kjenner på den vonde følelsen av å jobbe kveld / natt og ikke få se barna sine? Jeg får helt vondt i magen og nesten litt angst av å tenke på at jeg ikke får vært hjemme med mine barn de kveldene jeg jobber kveld. Noen triks for å ikke ha det sånn? Jeg vet jo at de har det fint med pappaen sin, men alikevel.

:P Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner på av og til. Men jeg har "løst" det ved å ha barna hjemme med meg før jeg skal ha kveldsvakter. Er faktisk med de flere timer døgnet da, enn når jeg har dagsaktuelle og er hjemme 1530.

Anonymous poster hash: daee9...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg måtte jobbe turnus ville jeg hatt barna hjemme de dagene jeg har kveldsvakt (om de ikke er skolebarn da:)). Om det lot seg gjøre ville jeg hentet tidlig i bhg om jeg hadde nattevakt dagen før og trengte søvn..

Eller rett og slett byttet senvaktne til en helgedag :)

Anonymous poster hash: 91b4a...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det kan være en løsning å ha de hjemme litt lenger på formiddagen de dagene jeg jobber kveld. Jeg jobber heldigvis ikke natt :) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skolebarn så jeg kan ikke ha de hjemme på formiddagen, men ja jeg får et stort savn etter dem når jeg jobber sent, særlig når jeg jobber flere senvakter på rad også snur og jobber dagvakt. Da har jeg ikke vært sammen med dem på flere døgn, bortsett fra en time på morgenen før de drar til skolen.



Anonymous poster hash: 82350...157
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Nå har ikke jeg barn, men har arbeidet natt med noen som har det.

For de virket det OK, da de kunne jobbe lite (sammenlignet med 100% dagturnus), tjente mer og var på arbeid ca fra 2130-0730/0800.

De løste det med at partneren tok ansvar for morgenrutinene, men suss, klem og "ha en fin dag på skolen"-praten tok de jo selvsagt del i.

Dersom barna var i skolealder, så var de jo på skolen, da moren/faren sov.

Og dersom han/hun hadde jobbet dagtid, så ville han/hun ikke ha vært hjemme på den tiden uansett.



Anonymous poster hash: 970d5...983
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de får ha god alenetid sammen med pappaen sin. JEG kjenner jo på vemodighet ovenfor dem,men ærlig taltså tror jeg ikke ungene synes det er så veldig vemodig å være sammen med sin far. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer til kjernetiden de dagene jeg skal på senvakt (9.30). Resten av formiddagen bruker jeg på vasking, rydding, handling, trening og egentid før jobb. På denne måten frigjør jeg mye av fritiden vi normalt ville brukt på husarbeid til kvalitetstid med barna. Jeg lager/gjør klar middag slik at det er lettvint for mannen min, også kan de heller slappe av å kose seg sammen. Kvelds-/helgetillegg gjør at jeg kan jobbe redusert og på den måten ha ekstra fri i uka. Da har jeg barna hjemme (enten alene eller sammen) så kan jeg få kvalitetstid med en og en, eller begge sammen.

Anonymous poster hash: 1f568...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer til kjernetiden de dagene jeg skal på senvakt (9.30). Resten av formiddagen bruker jeg på vasking, rydding, handling, trening og egentid før jobb. På denne måten frigjør jeg mye av fritiden vi normalt ville brukt på husarbeid til kvalitetstid med barna. Jeg lager/gjør klar middag slik at det er lettvint for mannen min, også kan de heller slappe av å kose seg sammen. Kvelds-/helgetillegg gjør at jeg kan jobbe redusert og på den måten ha ekstra fri i uka. Da har jeg barna hjemme (enten alene eller sammen) så kan jeg få kvalitetstid med en og en, eller begge sammen.

Anonymous poster hash: 1f568...505

Jeg mener absolutt ikke å kritisere altså, bare synes at det var litt rart at du har de i barnehagen da du har fri for å kunne ha ekstra tid med dem...

Jeg jobber turnus selv, også redusert så jeg jobber 3-4 dager i uken (dette inkluderer de ukene jeg jobber helg) og da har du som meg flere fridager der du har hele dagen.

Jeg bruker de dagene jeg har fri hele dagen til å evt levere i barnehage noen timer så jeg får hentet/vasket/trent, og bruker heller tid på barna da jeg skal jobbe kveld. Synes det er så fælt og ha de i barnehagen da jeg skal på jobb hele kvelden og kanskje får rett på en da vakt. Da ser jeg ikke barnet før neste ettermiddag. Og det er ikke det at barnet tar skade av at det skjer. Det er bare at for meg ville det skjedd 2-3 dager hver uke...

Anonymous poster hash: daee9...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min jobbet i turnus da jeg var liten. Husker jeg hatet at mamma ikke skulle være sammen med meg på kveldstid. Hadde heldigvis pappaen min da, og vi var masse hos besteforeldrene mine. Men jeg hatet også at bestemor vart på jobb noen kvelder. Stakkars pappa og bestefar :P

Anonymous poster hash: b28eb...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt ikke å kritisere altså, bare synes at det var litt rart at du har de i barnehagen da du har fri for å kunne ha ekstra tid med dem...

Jeg jobber turnus selv, også redusert så jeg jobber 3-4 dager i uken (dette inkluderer de ukene jeg jobber helg) og da har du som meg flere fridager der du har hele dagen.

Jeg bruker de dagene jeg har fri hele dagen til å evt levere i barnehage noen timer så jeg får hentet/vasket/trent, og bruker heller tid på barna da jeg skal jobbe kveld. Synes det er så fælt og ha de i barnehagen da jeg skal på jobb hele kvelden og kanskje får rett på en da vakt. Da ser jeg ikke barnet før neste ettermiddag. Og det er ikke det at barnet tar skade av at det skjer. Det er bare at for meg ville det skjedd 2-3 dager hver uke...

Anonymous poster hash: daee9...e45

Jeg leverer de til kl 9.30 de dagene jeg skal på senvakt fordi bhgen ikke ønsker at vi leverer senere. De er på turer og har annet opplegg hver dag, og de har sett at det ofte blir uro, samt at barna har vansker med å "finne plassen sin" hvis de kommer midt i aktiviteten. Da bhgen ligger like ved en stor institusjon og mange av foreldrene jobber turnus, var dette et stort problem frem til de ble satte denne regelen. Så da har jeg barna hjemme de dagene jeg har helfri isteden. Morgenen her i huset starter gjerne før 6, så jeg har likevel nesten like mange timer med barna på morgenen, som de som har "9-4" jobber har med barna på kvelden.

Man kan jo velge å fokusere på at det er mange timer uten barn når jeg jobber "sen/tidlig" (de har jo likevel kortere dager, og er med faren sin(!!!) på kveldstid), eller at jeg har mulighet til å gi de kortere uker, der vi kan ha hele dager i svømmehallen, på biblioteket, på besøk hos oldeforeldre eller bare rolige dager med masse kos hjemme.

Anonymous poster hash: 1f568...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer de til kl 9.30 de dagene jeg skal på senvakt fordi bhgen ikke ønsker at vi leverer senere. De er på turer og har annet opplegg hver dag, og de har sett at det ofte blir uro, samt at barna har vansker med å "finne plassen sin" hvis de kommer midt i aktiviteten. Da bhgen ligger like ved en stor institusjon og mange av foreldrene jobber turnus, var dette et stort problem frem til de ble satte denne regelen. Så da har jeg barna hjemme de dagene jeg har helfri isteden. Morgenen her i huset starter gjerne før 6, så jeg har likevel nesten like mange timer med barna på morgenen, som de som har "9-4" jobber har med barna på kvelden.

Man kan jo velge å fokusere på at det er mange timer uten barn når jeg jobber "sen/tidlig" (de har jo likevel kortere dager, og er med faren sin(!!!) på kveldstid), eller at jeg har mulighet til å gi de kortere uker, der vi kan ha hele dager i svømmehallen, på biblioteket, på besøk hos oldeforeldre eller bare rolige dager med masse kos hjemme.

Anonymous poster hash: 1f568...505

Jeg bare tenkte på at mange gjør begge deler. Kortere uker og kortere dager.

Anonymous poster hash: daee9...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber natt. Merker ikke noe særlig til det. Jeg synes det er bedre en aftenvakt. Kommer hjem fra jobb kl 0800, er sammen med barna en times tid før jeg lever de i bhg. Sover til de kommer hjem igjen og er sammen med de til de legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet kveld 2-3 ganger i uken, og det går helt fint. Syns det er fint å tenke på at far og sønn får kvalitetstid alene sammen. Kjenner ikke på noe dårlig samvittighet eller voldsomt savn.

Anonymous poster hash: 6ed35...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenkte på at mange gjør begge deler. Kortere uker og kortere dager.

Anonymous poster hash: daee9...e45

Godt mulig det. Guttene mine har gjennomsnittlig to hele dager (7.30-15) og en "9.30-15.30"-dag (da jeg er på senvakt) i uka, også har de to hele fridager hjemme med meg i tillegg til helg, så jeg har ikke veldig dårlig samvittighet for lang barnehageuke, eller mangel på kvalitetstid med meg.

Anonymous poster hash: 1f568...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus som er annenhver uke sen/tidlig, ingen helger, en turnusfridag hver 4. uke. I sene uker leverer jeg til 9:30 (det er kjernetiden hos oss også, med start for turer, aktiviteter, samlingsstund osv, så det er ønskelig at de er i bhg til da). I tidlige uker leverer pappaen ca 9 og jeg henter kl 14:30.

Syns det fungerer supert, vi får begge masse tid med ungen, jeg kan fortsette i 100% stilling (bedre økonomi), har litt tid i senuker til å gjøre unna ting mellom levering og jobb. Kjenner såklart på at det er en hel uke jeg ikke får enten morgen- eller kveldstid med ungen. Hadde såklart vært deilig å hatt morgen OG ettermiddag hver dag, men da måtte jeg hatt 8-16-jobb, og det blir for mye barnehage for ungen syns jeg.

Og det føles godt at ungen får så mye alenetid med pappaen sin også, det er ikke alle som er såpass heldige.



Anonymous poster hash: 37feb...471
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber 2-3kvelder i uke, og jeg nyyyter det! Det er min fritid fra alt maset hjemme om kvelden... Leverer barna ca 9.30 og drar hjem å shiner huset og har egentid før jobb, det samme på fridager, men da henter jeg litt tidligere enn pappan klarer. Jeg synes det er utrolig deilig å slippe kveldsksoset, og har ingen dårlig samvittighet siden jeg vet de oppfører seg bedre når jeg ikke er hjemme.

Anonymous poster hash: eb885...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...