Gå til innhold

Kun enkeltseter ledig på fly - jeg reiser med barn på 2,5 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hadde heller aldri bedt noen som har betalt for vindusplass og større benplass å vike for oss.

Anonymous poster hash: d5f54...e8f

Man vet jo ikke om de har betalt for den plassen eller ei før man spør. Hvordan ordlegger man da seg?

Anonymous poster hash: 43c5d...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man betaler faktisk for muligheten til å velge et sete, ikke for å ha rett på et sete for det har faktisk alle som har kjøpt billett til flyet! Det går ikke an å sammenligne det å ikke har betalt ekstra for å bestille et bestemt sete som å reise standby. Standby er vel det man kan kalle gambling, men har man kjøpt vanlig billett så har man også sitteplass. Strengt tatt er det vel de som betaler ekstra som sniker i "køen". Før var det de som kom først i innsjekk som fikk førstevalg, nå er det de som betaler ekstra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster faktisk penger å reise med fly. Jeg setter pris på å slippe å betale for plassreservasjon når jeg er alene. Og en periode jeg hadde litt dårlig råd, så tok jeg tog i stedet. Det blir litt som å reise på sjansebillett (eller hva det nå heter) til syden. En kan ikke klage for at man havner i DEN rønna "pga at man har jo barn".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler faktisk for muligheten til å velge et sete, ikke for å ha rett på et sete for det har faktisk alle som har kjøpt billett til flyet! Det går ikke an å sammenligne det å ikke har betalt ekstra for å bestille et bestemt sete som å reise standby. Standby er vel det man kan kalle gambling, men har man kjøpt vanlig billett så har man også sitteplass. Strengt tatt er det vel de som betaler ekstra som sniker i "køen". Før var det de som kom først i innsjekk som fikk førstevalg, nå er det de som betaler ekstra...

Det er vel ingen som er uenig i at alle som har billett også har rett på et vilkårlig sete i flyet? Her diskuterer vi jo om de har rett på et spesifikt sete, f.eks. at mor og barn får sitte sammen. Det er jo det man betaler ekstra for også, for å ha rett (til en viss grad) til et spesifikt sete. Man betaler ikke ekstra for å være sikker på at man overhodet får et sete...

Anonymous poster hash: e5b15...d35

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker ändå inte att jag ska vara tvungen att betala extra för att varje barn under 12 år ska få sitta vid åtminstone EN förälder som kan hjälpa till. Om vi är sena och familjen splittras, eller alla inte kan sitta exakt vid varandra ja, då får vi skylla oss själva.

Säkerheten borde gå först. Och det är säkerhet att se till att små barn sitter brevid någon de känner som kan hjälpa till.

Att ge dessa resenärer en automatisk sätesreservation borde inte vara så svårt. Är de sedan tidiga till flygplatsen och har lust att boka om de platserna, så javisst. Men att kräva extra pengar för att något så grundläggande ska fungera är galet tycker jag.

Oavsett om du betalat för din plats så har kabinpersonalen rätt att flytta om folk i flyget. Om de anser att det hjälper säkerheten.

Men hvorfor skal du ha spesialbehandling? Reiser to voksne og to barn sammen kan disse sitte hvert med sitt barn uten at det går utover noe mer enn hvor fornøyd dere blir.

Ja, kabinansatte kan flytte rundt på folk. Og du mener vel at alle skal bli flyttet rundt og plassert i hele flyet for at dere ikke vil betale for å sikre plasser sammen?

Er det rart folk ønsker barnefrie flygninger? Ikke nok med at det ikke er hyling og skriking fra ungene, men man slipper kravstore, gjerrige foreldre som mener alle skal stå til deres tjeneste fordi de vil sitte akkurat der...

Nei. Ta dere sammen og bestill seter med en gang. Ikke forvent at alle andre skal sørge for at deres flyreise med hele familien, selv om dere splitter opp andre. Litt mindre ego og litt mindre gjerrig og ting løser seg mye enklere.

Anonymous poster hash: ac626...8ca

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet jo ikke om de har betalt for den plassen eller ei før man spør. Hvordan ordlegger man da seg?

Anonymous poster hash: 43c5d...ed4

Dette er noe fly personalet burde vite og ikke andre passasjerer..

Man betaler faktisk for muligheten til å velge et sete, ikke for å ha rett på et sete for det har faktisk alle som har kjøpt billett til flyet! Det går ikke an å sammenligne det å ikke har betalt ekstra for å bestille et bestemt sete som å reise standby. Standby er vel det man kan kalle gambling, men har man kjøpt vanlig billett så har man også sitteplass. Strengt tatt er det vel de som betaler ekstra som sniker i "køen". Før var det de som kom først i innsjekk som fikk førstevalg, nå er det de som betaler ekstra...

Helt enig!

Men hvorfor skal du ha spesialbehandling? Reiser to voksne og to barn sammen kan disse sitte hvert med sitt barn uten at det går utover noe mer enn hvor fornøyd dere blir.

Ja, kabinansatte kan flytte rundt på folk. Og du mener vel at alle skal bli flyttet rundt og plassert i hele flyet for at dere ikke vil betale for å sikre plasser sammen?

Er det rart folk ønsker barnefrie flygninger? Ikke nok med at det ikke er hyling og skriking fra ungene, men man slipper kravstore, gjerrige foreldre som mener alle skal stå til deres tjeneste fordi de vil sitte akkurat der...

Nei. Ta dere sammen og bestill seter med en gang. Ikke forvent at alle andre skal sørge for at deres flyreise med hele familien, selv om dere splitter opp andre. Litt mindre ego og litt mindre gjerrig og ting løser seg mye enklere.

Anonymous poster hash: ac626...8ca

Er du virkelig seriøs?? Håper ikke du har eller noen gang får barn..

Hvis du ikke tåler barn, elelr andre mennesker så er det kanskje du som ikke burde fly.. Det er kvinner som deg som skaper unødvendig mye irritasjon på fly...Sure og grinete kvinnfolk!

Ikke alle er gjerrige, men alle har ikke råd til å betale 1000 kr for den ekstra tjenesten. Skal man liksom la vær å få mulighet til å ta en flytur? Og det burde ikke være egoistisk bare fordi man har lyst å sitte sammen med barna sine på en lang reise.. Og ingen har sagt noe om å splitte opp andre!

Det handler om å å være hyggelig og hyggelige mot hverandre uansett om man har barn eller ikke. Har selv satt meg alene bakerst i fly for at et eldre ektepar skulle få sitte sammen! Og hadde naturligvis flyttet meg om jeg ble spurt slik at mor og barn kunne sitte sammen.

Anonymous poster hash: d5f54...e8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tenkt på denne problemstillingen før, siden jeg bare har flydd med barn som ikke får sitt eget sete uansett pga alder under 2, så vet ikke hva jeg ville gjort. Antakelig hadde jeg glemt å tenke på muliheten for reservasjon på forhånd, siden jeg aldri bruker den funksjonen og alltid har pleid å ha såpass god tid at jeg og mannen min får velge seter ved siden av hverandre ved innsjekking uansett. Men jeg syns nå det er litt rart også, om småbarnsfamilier som en fast regel må betale ekstra fordi de skal ha med seg barn som ikke kan sitte alene (antar at verken andre passasjerer eller kabinpersonellet ønsker at førskolebarn sitter uten foreldrene sine). Det er jo ikke som at de ber om en bestemt plass (som de som betaler for vindusplass eller for å sitte langt foran f.eks.), men om at barnet kan sitte sammen med en forelder, som er forutsetningen for å kunne fly i det hele tatt.

Men om noen ber om å bytte fordi hele familien skal sitte sammen, er jo det noe helt annet. Jeg sikter her kun til det at barnet må ha en kjent voksen med seg, ikke begge to. Og har noen betalt for vindussete og blir bedt om å bytte, kan man jo bare si det? Det naturlige er vel uansett å spørre en med midtsete om å bytte, om mulig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerheten kan godt ivaretas uten at foreldre og barn sitter sammen. Ellers hadde det ikke vært mulig for barn å reise alene.

Anonymous poster hash: e5b15...d35

När barn reser ensamma betalar man extra. Med SAS SEK 250:- för enkel inrikes resa, SEK 350 för inom Norden. Per barn.

Då följs barnen från gate till plats på platet. En plats som är reserverad så kabinpersonalen har tillsyn under hela resan. Det är obligatoriskt mellan 5-11 år.

Äldre barn får resa själv med SAS.

Jag hävdar bestämt att en 3 åring, eller till och med vissa 7 åringar inte är mogna nog att sitta själv i kabinen. Att få upp väskor, få på bälte, beställa dricka och betala, och definitivt inte redo att klara sig själva i en nödsituation.

Jag skulle absolut inte själv som vuxen vilja sitta brevid ett rastlöst barn som skriker, spiller, ropar på mamma, vill ha hjälp att läsa i boken eller på iPaden etc. när föräldrarna fått säten på andra ställen. Då tycker jag gott att flygbolaget ska se till att åtminstone EN förälder sitter brevid barnen. Inte alls (som någon skrev uppe) att hela familjen sitter samman. Men EN förälder måste minst sitta vid barnet/barnen.

Det handlar inte om att vara snål/gjerrig. Är det någon som är det så är det flygbolagen som "erbjuder" platsval som påtvingat. Jag struntar i VAR vi sitter, bara någon barnen känner kan ta hand om dem på sätet brevid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe fly personalet burde vite og ikke andre passasjerer..

Helt enig!

Er du virkelig seriøs?? Håper ikke du har eller noen gang får barn..

Hvis du ikke tåler barn, elelr andre mennesker så er det kanskje du som ikke burde fly.. Det er kvinner som deg som skaper unødvendig mye irritasjon på fly...Sure og grinete kvinnfolk!

Ikke alle er gjerrige, men alle har ikke råd til å betale 1000 kr for den ekstra tjenesten. Skal man liksom la vær å få mulighet til å ta en flytur? Og det burde ikke være egoistisk bare fordi man har lyst å sitte sammen med barna sine på en lang reise.. Og ingen har sagt noe om å splitte opp andre!

Det handler om å å være hyggelig og hyggelige mot hverandre uansett om man har barn eller ikke. Har selv satt meg alene bakerst i fly for at et eldre ektepar skulle få sitte sammen! Og hadde naturligvis flyttet meg om jeg ble spurt slik at mor og barn kunne sitte sammen.

Anonymous poster hash: d5f54...e8f

Booker du sent nok, så kan det være at det er fire plasser ledig igjen, og bare 2 + 2 eller verste fall fire spredte. Og om du skal da sitte sammen med både far og to barn, så vil det si at noen må splittes. Skulle jeg ha flydd 5-7 timer, så hadde jeg ikke satt pris på å måtte sitte vekk fra mine venner fordi at foreldrene ikke vil ta seg råd til å sørge for at alle blir plassert ved siden av hverandre.

Og nei. Jeg burde nok ikke få barn, siden jeg hadde giddi og booka plass til de for å sørge for at vi ble plassert ved siden av hverandre. For en fæl foreldre jeg hadde blitt... Det handler ikke om å verken være sur og gretten, det handler om at man ønsker å reise sammen med sin familie/venner selv på lange flyturer. En times tid hadde jeg gitt blaffen hvor jeg satt, 7 timer hadde jeg ikke gitt blaffen i om noen mente at de hadde rett på min plass fordi akkurat DE vil sitte sammen. Det er ingen grunn overhode til at far ikke kan sitte sammen med ett barn, og mor et annet et annet enn at det blir litt kjedelig å sitte fra hverandre. Den som blir splitta fra vennegjengen sin synes garantert det er like kjedelig, eller kanskje man skal stokke om hele flyet pga en gjerrig familie?

Anonymous poster hash: ac626...8ca

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har moderat flyskrekk og derfor booker vi i god tid og betaler det ekstra det koster for å få sitte sammen, og får å få sitter der vi vil i flyet. Jeg hadde ikke flyttet meg for noen. De får planlegge like godt selv.



Anonymous poster hash: 1f7ab...127
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Booker du sent nok, så kan det være at det er fire plasser ledig igjen, og bare 2 + 2 eller verste fall fire spredte. Og om du skal da sitte sammen med både far og to barn, så vil det si at noen må splittes. Skulle jeg ha flydd 5-7 timer, så hadde jeg ikke satt pris på å måtte sitte vekk fra mine venner fordi at foreldrene ikke vil ta seg råd til å sørge for at alle blir plassert ved siden av hverandre.

Og nei. Jeg burde nok ikke få barn, siden jeg hadde giddi og booka plass til de for å sørge for at vi ble plassert ved siden av hverandre. For en fæl foreldre jeg hadde blitt... Det handler ikke om å verken være sur og gretten, det handler om at man ønsker å reise sammen med sin familie/venner selv på lange flyturer. En times tid hadde jeg gitt blaffen hvor jeg satt, 7 timer hadde jeg ikke gitt blaffen i om noen mente at de hadde rett på min plass fordi akkurat DE vil sitte sammen. Det er ingen grunn overhode til at far ikke kan sitte sammen med ett barn, og mor et annet et annet enn at det blir litt kjedelig å sitte fra hverandre. Den som blir splitta fra vennegjengen sin synes garantert det er like kjedelig, eller kanskje man skal stokke om hele flyet pga en gjerrig familie?

Anonymous poster hash: ac626...8ca

Men det er jo ikke det som er saken her heller. Saken var 1 barn og 1 mor! og det som jeg mener er teite regler.

Men å sitte 2 og 2 hadde heller aldri vært noe problem for meg på vår fly tur!

Anonymous poster hash: d5f54...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe fly personalet burde vite og ikke andre passasjerer..

Helt enig!

Er du virkelig seriøs?? Håper ikke du har eller noen gang får barn..

Hvis du ikke tåler barn, elelr andre mennesker så er det kanskje du som ikke burde fly.. Det er kvinner som deg som skaper unødvendig mye irritasjon på fly...Sure og grinete kvinnfolk!

Ikke alle er gjerrige, men alle har ikke råd til å betale 1000 kr for den ekstra tjenesten. Skal man liksom la vær å få mulighet til å ta en flytur? Og det burde ikke være egoistisk bare fordi man har lyst å sitte sammen med barna sine på en lang reise.. Og ingen har sagt noe om å splitte opp andre!

Det handler om å å være hyggelig og hyggelige mot hverandre uansett om man har barn eller ikke. Har selv satt meg alene bakerst i fly for at et eldre ektepar skulle få sitte sammen! Og hadde naturligvis flyttet meg om jeg ble spurt slik at mor og barn kunne sitte sammen.

Anonymous poster hash: d5f54...e8f

Joda, greit at ikke har råd til å betale ekstra, men skal vi som faktisk tar oss råd til det flytte oss vekk fra vårt eget reisefølge fordi noen andre som ikke har betalt skal få sitte sammen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er gjerrige, men alle har ikke råd til å betale 1000 kr for den ekstra tjenesten. Skal man liksom la vær å få mulighet til å ta en flytur? Og det burde ikke være egoistisk bare fordi man har lyst å sitte sammen med barna sine på en lang reise.. Og ingen har sagt noe om å splitte opp andre!

Anonymous poster hash: d5f54...e8f

Det må man nesten bare ta seg råd til hvis man vil benytte seg av den. Enten flyr du med "alt inkludert"-selskaper, da betaler ALLE for disse tjenestene uavhengig av om de trenger dem eller ikke, eller så flyr man med billigselskaper som krever at du betaler for de tjenestene du ønsker å benytte. MÅ hele familien sitte sammen, så må man da bare punge ut. Det er egoistisk å forvente at andre skal flytte seg fra sine betalte plasser fordi det ikke passer deg å betale. Hvis man MÅ sitte sammen, og MÅ reise med billigselskapene, og ikke har råd til å betale for setereservasjon, så har man ikke råd til å reise.

Men det er klart at en toåring ikke skal sitte alene, og det skjedde jo heller ikke i denne saken, det var bare noe galt akkurat da TS sjekket, og flyselskapet mente naturligvis ikke at de skulle sitte hver for seg. Problem solved.

Anonymous poster hash: 794f1...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle er gjerrige, men alle har ikke råd til å betale 1000 kr for den ekstra tjenesten. Skal man liksom la vær å få mulighet til å ta en flytur? Og det burde ikke være egoistisk bare fordi man har lyst å sitte sammen med barna sine på en lang reise.. Og ingen har sagt noe om å splitte opp andre!

Har man ikke råd til å fly med de tjenestene man trenger, så har man ikke råd til å fly. Da må man ta bussen, kjøre bil, ta båt, ta tog, gå, eller bli hjemme. Jeg er enig i at små barn bør få sitte sammen med en forelder (eller lignende). Men hvis flyselskapet ikke tilbyr dette gratis, så må man enten kjøpe denne tjenesten, eller la være å fly. Det er ingen menneskerett å fly. Fly er for de som har råd til det.

Endret av Jade
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg blir frustrert over flere av svarene her. Det er greit at man skal bestille og betale sete på forhånd dersom man ønsker større benplass o.l. Men å splitte en mor og et lite barn bør man ikke forvente uansett!

Det skal ikke være nødvendig å betale i dyre dommer for å få kunne sitte sammen. Det er utrolig at det har gått så langt syns jeg. Vi er en familie på 4 med to små barn på 1 og 2 år. Vi skal snart ut å fly.

Hvis vi skal bestille seter på forhånd så koster det oss mellom 450-750 kroner hver vei! Ganske dyrt for å kunne garantere at vi får sitte sammen. Hvis vi ikke gjør det så splitter de nok oss 2 og 2. Ikke så gøy på en tur på 5-7 timer akkurat.

Trist at det har blitt slik.

Anonymous poster hash: d5f54...e8f

Jepp, sånn er det, og sånn har det vært i flere år. Irriterende å måtte betale flere hundre kroner for å få sitte sammen. Min familie bar Spania i sommer, vi betalte 400ekstra for få sitte sammen.

Jeg reiser mye i jobb, og betaler ekstra for å få sitte på mine favorittseter. Jeg er ikke spesielt interessent i å flytte meg fordi noen mener det er et kjipt system. Dem diskusjonen får de ta et annet sted.

Anonymous poster hash: 355fa...50c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden. Men jeg trudde det var sånn at barn måtte sitte ilag med en voksen på flyet.(iallfall til en viss alder) Sier seg selv at en på 2,5 år kan ikke sitte en helt annen plass en den han reiser sammen med. Jeg regner med det ordner seg for TS jeg :)

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke lest hele tråden. Men jeg trudde det var sånn at barn måtte sitte ilag med en voksen på flyet.(iallfall til en viss alder) Sier seg selv at en på 2,5 år kan ikke sitte en helt annen plass en den han reiser sammen med. Jeg regner med det ordner seg for TS jeg :)

God tur :)

Det ordnet seg i innlegg 24 :)

Anonymous poster hash: 43c5d...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke det som er saken her heller. Saken var 1 barn og 1 mor! og det som jeg mener er teite regler.

Men å sitte 2 og 2 hadde heller aldri vært noe problem for meg på vår fly tur!

Anonymous poster hash: d5f54...e8f

Her har jo heller ikke mor reservert seter for å sørge for å få sete ved siden av hverandre. Nei, barnet kan ikke sitte alene, så da må jo noen flytte seg. Sitter det da en vennegjeng rundt det ene ledige setet må jo en av de flytte seg.

Alle skjønner at et lite barn ikke kan sitte alene uansett hvor langt det er. Men foreldre vr lære seg å betale for tjenester som alle vi andre gjør og ikke forvente goodwill fra andre eller at kabinpersonalet skal be folk flytte seg. De blir sikkert ikke så glade om det er flere slike gjerrige foreldre om bord.

Anonymous poster hash: ac626...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg skal fortsette å reise med de dyre flyselskapene. For et drama... Minner meg om tiden da Norwegian ikke hadde seteplassering og alle stormet inn fra gaten :)

Anonymous poster hash: 6dc1b...2db

Det gjaldt ALLE flyselskapene tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordnet seg i innlegg 24 :)

Anonymous poster hash: 43c5d...ed4

Så flott :) De bruker vanligvis reservere plasser til barnefamilie så de får sitte ilag. Iallfall at barn får sitte ilag med en voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...