Gå til innhold

Bursdag (8 år) fosterbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har et fosterbarn som flyttet inn til oss for en liten stund siden og hun har bursdag om 1 mnd og vi lurte på tips for å feire dagen.

Pga. omstendigheter så har vi ikke lov eller anledning til å invitere gamle venner eller biologisk familie, og hun har ikke begynt på skole her vi bor ennå og kjenner få på sin alder.

Hun har såvidt vi har fått informasjon om ikke feiret skikkelig, så vi ønsker å invitere vår nære familie (mine foreldre og søsken) slik at hun får anledning til å bli litt kjent i familien. Hun har møtt alle disse fra før, men jeg tenker at dette vil bli en god anledning til å bonde.

Vi har barn selv, men de er ikke like gamle (3 og 5), så jeg lurte på om noen hadde tips til hva vi kan finne på. Jeg har lyst til at dette skal bli en fin dag som kan gi gode minner samtidig som jeg ikke har lyst til å overvelde dette barnet med mye styr. 8 år er jo en fin dag som bør feires litt utover et kjedelig kaffeselskap med voksne. Noen tips til aktiviteter som kan være gøy for alle aldersgrupper? :)



Anonymous poster hash: 57102...094
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk litt i baner konfirmasjonsleir/17.mai/folkefest/tivoli, masse morsomme aktiviteter som gjør at en "tvinges" til å bli kjent. Som man fint kan få til i bakgården eller hagen. Pinterest har også mange artige aktiviteter, forsøk å søke på "activities" "summer" og lignende så finner du nok masse. Jeg fant endel der i anledning en familiesammenkomst for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere i kjernefamilien tar en tur til et badeland eller en fornøyelsespark og gir henne en skikkelig feiring der, også tar dere et familieselskap i roligere former i tillegg? Da får hun muligheten til å ferie skikkelig og hun får muligheten til å bli kjent med familien ellers.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke slått på stortromma enda da hun nok ikke er vant til normal omsorg hjemmefra på normale premiss.

Et lite familieselskap er nok topp, og så kan dere i kjernefamilien heller besøke en aktivitet hun kunne tenke seg? Jeg tenker ikke så ståhei- men kanskje noe koselig som gir anledning til å være sammen?

De fleste vil jo bare ha helt normal hverdag som får de til å føle seg som endel av en familie- så jeg ville gjort noe som faller dere som familie naturlig.

Anonymous poster hash: 989f4...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke er vant til noe feiring, og dere skal gjøre noe ekstra nå, vil ikke det legge lista slik at hun tror det blir slik hver gang?

Dessuten: - Er det ikke sansynligvis nettopp et familieselskap slik alle andre har, er akkurat det hun drømmer om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir nok glad uansett hva dere gjør :)

Slik jeg tenker hadde jeg delt dagen i to. Startet dagen slik dere gjør når de to andre barna har bursdag.. om det er vekking med sang.. gaver på senga... hjemmelaget kort av søsken... osv... hun vil nok først og fremst være slik.som dere og som alle andre.

Så etter dagen har startet kan dere som en familie på fem finne på noe sammen. Lekeland kanskje? Badeland (om hun har et ok forhold til egen kropp, gjør ikke noe om hun ikke kan å svønme når de to andre kanskje ikke kan heller?), spis lunch på et sted hun velger selv. Så avslutte dagen sammen med resten av familien. Feks grilling og vafler pluss bursdagskake (av eget ønske. Eller med navn og alder på?). Spill et brettspill sammen med feks lag, fantasi? Der må man mime og tegne. Mye latter og moro, og femåringen kan være med også (finnes juniorutgaver).

Et fosterbarn kan alltid risikere å måtte dra tilbake til biologiske foreldre. Jeg hadde ønsket å vise henne "normalitet", både til bursdag og hverdags. Hun skal tross alt bli voksen en gang - uansett veien dit. Og all input har hun med seg når hun en gang selv kanskje blir omsorgsperson.

Lykke til!

Anonymous poster hash: e93fd...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp de små barna med å bake kaker som de kan servere henne. Ha ballonger og krone. Bursdagssang og klemmer. En helt vanlig bursdag tror jeg hun trenger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle her, vanlig bursdag er helt topp! Bare vær litt ekstra obs på at bursdagen også kan bringe fram vanskelige følelser hos henne, noe som kan resultere i uventede reaksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan feire bursdagen ute? Piknik i en park hvor dere kanskje griller og har med kake? Eller skogs-/fjelltur hvor dere koker pølser, eller annet, i stormkjøkken? Feiring på en strand i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var veldig koselig å bli vekket med frokost på senga da jeg hadde bursdag da jeg var lita. :)

Ellers synes jeg det er en god ide å ta med kjernefamilien i badeland eller noe, og kaffe, kaker og gaveåpning med fosterbesteforeldre og tanter/onkler. Ville spurt henne på forhånd hva slags kake hun ønsker seg på bursdagen sin. Tror ikke jeg ville gjort så mye mer utav det enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...