Gå til innhold

Hva skjer om man ikke melder utbygging til plan- og bygg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ser på en bolig som ligger ute for salg nå og den er veldig aktuell for oss. leilighet i tomannsbolig, 1. etg, der også kjeller er utbygd til soverom/bad.. Greia er bare at det står at Innredning av kjellerarealer er ikke byggemeldt/godkjent, men at de regnes med i P-rom fordi de kan måles etter 3940 8udikker på hva det er). Står også at soverom nede ikke tilfredsstiller ikke krav til rom for varig opphold (fordi vinduene er for små).

Det jeg lurer på er hva konsekvensene av å kjøpe en slik bolig kan være?? Vil det gå ut over ny kjøper på noen måte så lenge man vet ved kjøp at kjelleren ikke er byggemeldt/godkjent? Kan man søke om godkjenning etter at det er gjort og kjøpt? Vet at andre i samme brl heller ikke har meldt om dette--- liker ikke at ting ikke er i orden. Boligen er veldig fin og nyoppusset ellers, og vi ville nok satt inn større vinduer i kjeller om vi skulle kjøpt..



Anonymous poster hash: ecaea...2cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke lov å leie ut som leilighet i hvertfall. Men trur det ikke vil skje noe om dere bruker det sånn ellers. Gjesterom f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lov å leie ut som leilighet i hvertfall. Men trur det ikke vil skje noe om dere bruker det sånn ellers. Gjesterom f.eks.

vi tenkte i tilfelle å bruke rommene selv, bad, soverom, kjellerstue...

Anonymous poster hash: 1fde8...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi tenkte i tilfelle å bruke rommene selv, bad, soverom, kjellerstue...

Anonymous poster hash: 1fde8...f60

Går nok bra. Så lenge noen ikke sover nede og dør grunnet mangelen av en kjapp utvei. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så strengt tatt lar du deg lure til å betale mer for leiligheten og ender opp med alt ansvar og ekstra kostnader for å få rommene godkjent for den bruken du tiltenker dem...



Anonymous poster hash: cd1ae...fad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at siden rommene ikke er meldt inn, så skyldes det nok at de ikke vil blirgodkjent som p-rom og at selger vet det. Den eneste måten å vite sikkert er å ta kontakt med bygningsetaten i kommunen og spørre hva som kreves og hva som kan skje. Typisk er bøter og krav om utbedring av de aktuelle rommene.



Anonymous poster hash: cd1ae...fad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sjekket ut mer før jeg kjøpte. I verste fall kan dere ende opp med pålegg om utbedring. Nå tror jeg dere kan bruke det selv (men ikke leie ut) i og med at det er bruksrom, men feks terrasser eller bad kan pålegges fjernet. Det skjedde vår nabo, som bygget uten godkjenning.

Anonymous poster hash: a9dca...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så strengt tatt lar du deg lure til å betale mer for leiligheten og ender opp med alt ansvar og ekstra kostnader for å få rommene godkjent for den bruken du tiltenker dem...

Anonymous poster hash: cd1ae...fad

Prisen var god til vårt område å være, faktisk så god at vi på ingen måte lar oss lure. ;) er fullt klar over dette, og ville som skrevet, brukt litt penger på å sette inn større vinduer. Vi er likevel laaangt under prisen for et rekkehus i vårt område, som er sinnsykt presset på større boliger.

uansett, takk for svar. visning alt i morgen (fikk vite det er privatvisning), så må finne ut av dette kjapt. det jeg vet er at mange andre i samme brl har bygd ut kjellere uten godkjenning, så det er ikke noen uvanlig ting. men som sagt-- ville gjerne hatt det ordnet, selvsagt..

Anonymous poster hash: 1fde8...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut mer før jeg kjøpte. I verste fall kan dere ende opp med pålegg om utbedring. Nå tror jeg dere kan bruke det selv (men ikke leie ut) i og med at det er bruksrom, men feks terrasser eller bad kan pålegges fjernet. Det skjedde vår nabo, som bygget uten godkjenning.

Anonymous poster hash: a9dca...612

hmmm ja det er jo nettopp slikt jeg har angst for.... hvorfor måtte naboen fjerne badet? Da måtte det jo ikke være bygningsmessig riktig utført for at det skulle bli fjernet?

Anonymous poster hash: 1fde8...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en sak her jeg jobber som gjaldt å dele av til en egen leilighet i kjelleren. Det var gjort uten godkjenning og de som hadde utført arbeidet var long gone. Så problemet var at noen andre må ta på seg ansvaret og gå god for arbeidet og det er det ikke mange som vil. Men det er spesielle brannkrav som gjelder når en skal dele av til egen leilighet, så om dere bare skal bruke rommene selv er det ikke sikkkert det er så ille.



Anonymous poster hash: ec779...a52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus og leiligheter som ikke er byggemeldt og heller ikke godkjent er heller ikke lovlige å bo i. Noen syeder har folk fått forbud mot å oppholde seg og å bo i leiligheten de har kjøpt og tatt opp lån på, andre steder får de pålegg om å utbedre og andre steder får de rivepåbud, i alle tilfeller kan det medføre bøter av stor størrelse.

Og et slikt prosjekt er det stort sett bare tomsinger som kjøper og tar på seg problemer med å eie og kanskje ikke for solgt igjen, senere.

Anonymous poster hash: e56e2...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og samtidig er loven veldig vanskelig å forholde seg til fordi den ikke er entydig. det gis jo dispensasjoner over en lav sko ift hvilke rom som godkjennes og ikke, så dette er tricky. enkelte ganger virker det som om det avhenger av saksbehandler.. Hvis det bare er tomsinger som kjøper slike leiligheter til eget bruk er halve brl mitt tomsinger. Når man bor i oslo i områder som er sykt presset for større boliger så blir man jo desperat til slutt.



Anonymous poster hash: 1fde8...f60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...